In het buitengewoon onderwijs in Vlaanderen bestaat het recht op leerlingenvervoer. Dit recht bestaat voor elke leerling die de dichtstbijzijnde school bezoekt van het onderwijsnet van zijn/haar keuze, van het type/opleidingsvorm waar de leerling een attest voor heeft. Het huidige vervoersysteem heeft echter geen optimaal regelgevend kader. Het systeem zorgt niet voor kwalitatief vervoer van en naar school voor leerlingen die hier nood aan hebben. De huidige organisatie stuit bovendien op heel wat aspecten die vandaag en in de toekomst een impact zullen hebben op de gemiddelde busritduur. De Vlaamse Regering keurde op 17 juli 2015 de bisconceptnota ‘Leerlingenvervoer buitengewoon onderwijs’ goed. Deze nota formuleert een voorstel tot uitwerking van een nieuw concept leerlingenvervoer, gebaseerd op de volgende principes:
De Vlaamse regering besliste op 25 januari 2019 om het pilootproject leerlingenvervoer verder te zetten en hier een grootstedelijk pilootgebied (Gent of Antwerpen) aan toe te voegen. Op 15 maart 2019 keurde het college de kandidaatstelling voor het pilootproject 'leerlingenvervoer buitengewoon onderwijs' goed (jaarnummer 2263). Op 23 augustus 2019 aanvaardde de stad Antwerpen, bedrijfseenheid Cultuur, Sport, Jeugd en Onderwijs, de opdracht om te werken aan de uitvoering van de bisconceptnota 'Leerlingenvervoer buitengewoon onderwijs'. Het college keurde de overeenkomst van de deelname aan pilootproject 'Leerlingenvervoer buitengewoon onderwijs' goed op 23 augustus 2019 (jaarnummer 6830). Het pilootproject is officieel van start gegaan op 1 september 2019 in regio Antwerpen, Brasschaat, Schilde en Schoten.
Het pilootproject leerlingenvervoer Raket wordt uitgewerkt in samenwerking met alle betrokken partners van het netwerk. Opvang is één van de centrale principes dat deel uitmaakt van de fundamenteel andere visie op leerlingenvervoer. Extra kinderopvang voor deze doelgroep is nodig om alternatieve vervoersmogelijkheden en andere optimalisaties in het leerlingenvervoer mogelijk te maken. Wanneer de ritduur van de kinderen van het collectief leerlingenvervoer verlaagt, zal er voor meer gezinnen nood aan opvang ontstaan. Daarbij is er nood aan opvang in (de buurt van) de school én in de buurt van de woon- of verblijfplaats van de kinderen. De extra opvang die gecreëerd wordt, is voor de kinderen die naar school gaan in één van de scholen van buitengewoon onderwijs in de pilootregio (Antwerpen, Brasschaat, Schilde en Schoten).
Op 25 april 2022 (jaarnummer 247) keurde de gemeenteraad het nominatief besluit 'Ondersteuning. Onderwijs - Raket (Pilootproject leerlingenvervoer). Project 'Inclusieve opvang'. Nominatieve toekenning krediet 2022' goed.
Op 9 september 2022 keurde het college een afwijking goed op de einddatum voor het aanleveren van de eindrapportering goed in alle afsprakennota's voor inclusieve opvang en inclusiecoaching Raket 2021-22: ten laatste op 16 september 2022 in plaats van 1 juli 2022.
Voor schooljaar 2021-2022 kreeg de volgende organisatie de nodige ondersteuning in het kader van deze inclusieve opvang:
Op 3 september 2021 keurde het college (jaarnummer 7199) de ondersteuning voor bovenstaande organisatie goed. Deze ondersteuning liep van 1 september 2021 tot en met 30 juni 2022. De eerste schijf werd voor vijftig procent uitbetaald in 2021, de tweede en derde schijven worden uitbetaald in 2022, elk voor 25 procent.
Omdat de Vlaamse subsidiegever uitstel had gegeven voor de rapportering en de organisatie aangegeven had dat loondocumenten voor de maand juni niet konden aangeleverd worden tegen 1 juli 2022, werd hiervoor uitstel gegeven tot uiterlijk 16 september 2022.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Het Kaderbesluit Basisprincipes Ondersteuningsbeleid zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 oktober 2020 (jaarnummer 595).
In afwijking op de procedure voor de uitbetaling van de toelagekredieten op het exploitatiebudget van het besluit goedgekeurd op het college van 27 november 2015 met jaarnummer 09823 worden de bedragen voor acht organisaties in meerdere schijven uitbetaald. Dit is noodzakelijk om een goede opvolging en verantwoording te vragen die de Vlaamse Overheid verwacht voor deze subsidies van het pilootproject leerlingenvervoer. Ook de Vlaamse Overheid betaalt het subsidiegeld aan de stad Antwerpen uit in schijven. Deze afspraken werden zo opgenomen in de afsprakennota's.
Komma vzw heeft de eindevaluatie aangeleverd. Aan de hand daarvan worden de tweede en derde schijf van de ondersteuning uitbetaald voor het verantwoorde restbedrag.
De organisatie had niet voldoende uitgegeven om op het afgesproken moment hun tweede schijf aan te vragen waardoor deze nu, bij de derde en tevens de laatste, schijf wordt aangevraagd.
Een ondersteuning zal enkel uitbetaald worden wanneer er geen openstaande, niet-betwiste, vervallen schulden zijn ten aanzien van de stad.
Het college keurt de vastlegging en uitbetaling van de tweede en derde schijf, voor een bedrag van 11.804,24 EUR, voor Komma vzw (ondernemingsnummer BE0477.558.120) goed.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Komma vzw Hendrik I-lei 17 1800 Vilvoorde Ondnr. BE0477.558.120 IBAN BE25 0014 9938 5782 | 11.804,24 EUR | budgetplaats: 5117000000 budgetpositie: 6496800 functiegebied: 2LWS020204A00000 subsidie: SBT11133 fonds: Intern begrotingsprogramma: 2SA060889 budgetperiode: 2200 | 4505136993 |