Terug
Gepubliceerd op 10/10/2022

2022_CBS_08097 - Omgevingsvergunning - OMV_2022023091. Pothoekstraat 109 - Lange Beeldekensstraat 267. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/10/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Karim Bachar, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_08097 - Omgevingsvergunning - OMV_2022023091. Pothoekstraat 109 - Lange Beeldekensstraat 267. District Antwerpen - Goedkeuring 2022_CBS_08097 - Omgevingsvergunning - OMV_2022023091. Pothoekstraat 109 - Lange Beeldekensstraat 267. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022023091

Gegevens van de aanvrager:

VZW Het Ziekenhuisnetwerk Antwerpen met als adres Leopoldstraat 26 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Pothoekstraat 109 - Lange Beeldekensstraat 267 te 2060 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 5 sectie E nr. 412S

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

renoveren van het voormalige TBC-paviljoen (gebouw S) tot therapieruimte van het psychiatrisch ziekenhuis Stuivenberg

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          19/11/2011: vergunning (20114797) voor de renovatie en uitbreiding psychiatrisch ziekenhuis Stuivenberg;

-          09/03/2016: vergunning (20153278) voor de regularisatie voor de renovatie- en uitbreidingswerken;

-          07/10/2016: vergunning (20161589) voor het bouwen van een overdekte fietsenstalling voor 40 fietsen met bijhorende wegenis.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          functie:

  • TBC-paviljoen ten oosten van de ziekenpaviljoenen.

-          bouwvolume:

  • langgerekt volume bestaande uit 1 bouwlaag onder zadeldak.

-          gevelafwerking:

  • sobere baksteenbouw.

-          inrichting:

  • open bebouwing.

Huidige toestand

  • vaststelling/bescherming (ID: 7112) van Stuivenberggasthuis als bouwkundig erfgoed.

-          functie:

  • in onbruik leegstaand paviljoen.

-          bouwvolume:

  • langgerekt volume (8,70 meter x 37,80 meter) bestaande uit 1 bouwlaag onder zadeldak.
  • inkomvolume met luifel aan de westzijde van het gebouw.

-          gevelafwerking:

  • roodbruine gevelsteen met wit gelakt buitenschrijnwerk;
  • dakpannen en 5 daktorens;
  • gecementeerde plint;
  • inkomsas in houten buitenschrijnwerk kleurloze lak en betonnen luifel.

-          inrichting:

  • hellende vlak in functie van de toegankelijkheid aan de westzijde van het gebouw.

Gewenste toestand

-          functie:

  • gemeenschapsvoorziening therapieruimte.

-          bouwvolume:

  • langgerekt volume bestaande uit 1 bouwlaag onder zadeldak.
  • overdekte buitenpasserelle met groendak aan de oostzijde van het gebouw;

-          gevelafwerking:

  • roodbruine gevelsteen met antraciet gelakt aangepast buitenschrijnwerk;
  • nieuw dak met pan naar historisch model en 5 gerestaureerde daktorens;
  • gecementeerde plint;
  • luifel passerelle in antraciet staal;
  • terras in kleiklinkers;
  • verhoogd platform en zittribune in zichtbeton.

-          inrichting:

  • verhoogd platform van circa 1 meter hoog met geïntegreerde zittribune en buitenterras;
  • graszone ter hoogte van de oude inkomzone;
  • geïntegreerde platformlift in functie van de toegankelijkheid.

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van de bestaande inkomsas met hellend vlak;

-          verwijderen van de bestaande inrichting;

-          herinrichten van het gebouw als therapieruimte;

-          voorzien van een verhoogd platform met passerelle; 

-          restaureren en aanpassen van het buitenschrijnwerk en de gevels.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

1 juli 2022

29 juli 2022

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen

1 juli 2022

6 juli 2022

Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen

1 juli 2022

4 juli 2022

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

1 juli 2022

25 juli 2022

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

1 juli 2022

16 september 2022

Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte

1 juli 2022

7 juli 2022

stadsontwikkeling/ vergunningen/ milieuvergunningen)

1 juli 2022

18 juli 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 5 zone voor maatschappelijke functies - gemengd project (ma2).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend punt:

  • Artikel 1.6.1 Laden en lossen: in de beschrijvende nota van de bouwaanvraag moet de ruimtelijke impact en de procedure van het laden en lossen beschreven worden bij functies anders dan woningen. Er is geen procedure beschreven in de beschrijvende nota.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:

  • Artikel 18-21 Opvangen niveauverschillen buiten: de binnenmaten van de kooi van de plateaulift moeten een vrije breedte van min. 1 meter en vrije diepte van min. 1,40 meter hebben;
  • Artikel 22-26 Toegangen, deuropeningen en deuren: de toegangsdeur tot het wow-lokaal heeft een deurblad van 0,83 meter. Deze dient een deurblad van 0,98 meter en een vrije doorgang van min. 0,90 meter te garanderen.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 40 Privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen: de afvoerleidingen van de privé riolering dienen conform dit artikel aangelegd te worden;
  • Artikel 41 Kenmerken aansluiting van de leidingen met het openbaar rioolstelsel: de aansluiting van de DWA en RWA dienen conform dit artikel aangesloten te worden aan het openbaar rioolstelsel;
  • Artikel 43 Septische putten: er is geen septische put voorzien.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021. 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO)
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag. 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag betreft de renovatie van gebouw S gelegen aan de kant van de Pothoekstraat in de tuinzone achter de recent gerenoveerde vleugel van het ziekenhuis. Het grotendeels in onbruik geraakte paviljoen zal ingrijpend gerenoveerd worden om dienst te doen als therapieruimte binnen de werking van het Psychiatrisch Ziekenhuis Stuivenberg. De bestemming sluit aan bij de rest van de site waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid - visueel-vormelijke elementen

De luifel tegen de westgevel wordt verwijderd en de deuropening wordt hier opnieuw omgevormd naar een raamopening. Er wordt aan de oostgevel een passerelle toegevoegd die grotendeels overdekt zal zijn door een luifel in antracietkleurig staal met een groendak. Het verhoogd platform van circa 1 meter hoog en de zittribune worden in zichtbeton voorzien en het terras in keiklinkers. Plaatselijk worden een aantal ramen verlaagd en omgevormd tot deuren. Het wit gelakt houten buitenschrijnwerk wordt vervangen door antraciet gelakt houten buitenschrijnwerk met een aangepaste indeling. Aan de westelijke gevel wordt er zonnewering voorzien. Vanuit stedenbouwkundig oogmerk is het volume qua schaal en ruimtegebruik aanvaardbaar. De materiaalkeuzes zijn stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

Cultuurhistorische aspecten

De aanvraag heeft betrekking op een pand dat op de site van de Stuivenbergkliniek staat die in zijn geheel opgenomen is in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed, vastgesteld bij besluit van de Vlaamse minister van Buitenlands Beleid en Onroerend Erfgoed, G. Bourgeois van 29 maart 2019. Er werd advies gevraagd aan de dienst Onroerend Erfgoed - Monumentenzorg. Het advies luidt als volgt:

Men wenst het paviljoen te renoveren en om te vormen tot therapieruimtes binnen de werking van het psychiatrisch ziekenhuis Stuivenberg.

De luifel tegen de westgevel wordt verwijderd en de deuropening wordt hier opnieuw omgevormd naar een raamopening.

Er wordt aan de oostgevel een passerelle toegevoegd die grotendeels overdekt zal zijn, deze ontsluit de therapieruimtes. Plaatselijk worden een aantal ramen verlaagd en omgevormd tot deuren. Op het dak van de stalen luifel wordt een groendak geplaatst.

In het interieur worden alle verlaagde plafonds uitgebroken en lichte wanden verwijderd.

De vloer wordt langs de bovenzijde geïsoleerd, de spiegelgewelven worden behouden en met akoestische isolatie bekleed. Aan de noordzijde wordt een gewelf vervangen door een betonplaat die de ventilatiegroep op zolder zal dragen.

Het bestaande dak wordt integraal vervangen door een nieuwe constructie en geïsoleerd. De karakteristieke torentjes worden in zijn geheel verwijderd, gerestaureerd en herplaatst.

Het buitenschrijnwerk wordt vervangen door nieuw houten schrijnwerk, er wordt buitenzonnewering voorzien aan de westelijke gevel.

 

Algemeen wordt opgemerkt dat de plannen niet helemaal overeenkomen met de nota en wat onduidelijkheden bevatten. Zo wordt de kruipkelder op het plan NT dieper getekend, de spiegelgewelven staan niet op de plannen gestippeld,…

In het voorstel dat destijds werd voorgelegd werd gewerkt met mobiele wanden. Dit principe is nu gewijzigd in vaste wanden. Het is niet duidelijk hoe de indeling en de spiegelgewelven op elkaar zijn afgestemd. Het lijkt ons erg onlogisch om in het midden van een spiegelgewelf een wand (beglaasd) tot tegen het gewelf te voorzien. De indeling en structuur moeten op elkaar worden afgestemd. Dit zal als voorwaarde worden opgelegd.

Ter hoogte van de luchtgroep wordt 1,5 spiegelgewelf vervangen door een betonplaat. Het is ons niet duidelijk hoe je een half gewelf kan behouden en ook visueel is dit niet wenselijk. Als voorwaarde zal dan ook worden opgelegd om slechts 1 gewelf te verwijderen.

De vloer wordt langs de bovenzijde geïsoleerd waardoor er een vloerpakket van 20 cm op de bestaande vloer komt te liggen. Dit principe werd niet voorbesproken. We stellen ons de vraag waarom de isolatie niet aan de onderzijde van de kruipkelder werd voorzien (die blijkbaar wordt verdiept?) zodat je enkel een afwerkingslaag hebt en het probleem van het schrijnwerk dat historisch gezien uit drie delen bestond, en waarvan nu een stijl op de zichtlijn zou komen, wordt opgelost en er wel historisch correct schrijnwerk kan geplaatst worden met juiste indeling.

Hetzelfde geldt voor het integraal vervangen van de dakconstructie. Het is niet duidelijk waarom de bestaande dakstructuur niet behouden kan blijven, er werd geen motivatie toegevoegd aan de nota. Als voorwaarde zal dan ook worden opgelegd dit verder te verduidelijken en motiveren. Indien de structuur nog in goede staat is zal deze behouden moeten blijven. Dit lijkt eenvoudiger, de verluchtingstorentjes kunnen ter plaatse blijven en ter plaatse gerestaureerd worden.

Details van het nieuwe schrijnwerk werden niet toegevoegd. Vervanging is mogelijk aangezien enkel het raamkader zelf nog oorspronkelijk is. De motivatie met betrekking tot het niet hernemen van de indeling dient verder toegelicht te worden samen met het isoleren van de vloer via de kruipkelder. Het lijkt niet onmogelijk om wel de verdeling in 3 delen te hernemen.

Als voorwaarde zal dan ook opgelegd worden schrijnwerkdetails met betrekking tot profilering en indeling voor te leggen voor verder advies. Als referentie dient het schrijnwerk van het andere palviljoen genomen te worden waar het oorspronkelijk schrijnwerk nog wel aanwezig is. Ook de indeling en detaillering van de nieuwe deuren dient te worden voorgelegd voor verder advies net zoals het toepassen van buitenzonnewering aan de westgevel.

 

Dit advies wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt gevolgd met de uitzondering dat de indeling en de structuur op mekaar dienen afgestemd te zijn. In functie hiervan zal worden opgelegd de indeling niet in de gewelven te verankeren.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Om de aanvraag in overeenstemming te brengen met de verordening toegankelijkheid wordt als voorwaarde bij de vergunning opgelegd een vrije breedte van minimum 1 meter en vrije diepte van minimum 1,40 meter te voorzien voor de binnenmaten van de kooi van de plateaulift. Ook wordt als voorwaarde opgelegd de toegangsdeur tot het wow-lokaal te voorzien van een deurblad van 0,98 meter en een vrije doorgang van minimum 0,90 meter.

 

Als voorwaarde wordt bij de vergunning opgelegd een rioolstelsel te voorzien dat voldoet aan artikel 40, 41 en 43 van de bouwcode. 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De nieuwe indeling niet in de gewelven te verankeren en ter hoogte van de luchtgroep slechts 1 spiegelgewelf te vervangen door een betonplaat.

2. De noodzaak voor de volledige afbraak en vervanging van de dakstructuur verder te onderzoeken. Indien de structuur nog in goede staat is, deze te behouden en de verluchtingstorentjes ter plaatse te restaureren.

3. Schrijnwerkdetails met betrekking tot profilering en indeling voor te leggen aan de dienst Onroerend Erfgoed – Monumentenzorg. Als referentie het schrijnwerk van het andere palviljoen te nemen waar het oorspronkelijk schrijnwerk nog wel aanwezig is. Ook de indeling en detaillering van de nieuwe deuren voor te leggen aan de dienst Onroerend Erfgoed – Monumentenzorg net zoals de uitwerking van de buitenzonnewering aan de westgevel.

4. Een vrije breedte van minimum 1 meter en vrije diepte van minimum 1,40 meter te voorzien voor de binnenmaten van de kooi van de plateaulift.

5. De toegangsdeur tot het wow-lokaal te voorzien van een deurblad van 0,98 meter en een vrije doorgang van minimum 0,90 meter.

6. Een rioolstelsel te voorzien dat voldoet aan artikel 40, 41 en 43 van de bouwcode.

7. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

3 juni 2022

Volledig en ontvankelijk

1 juli 2022

Start openbaar onderzoek

11 juli 2022

Einde openbaar onderzoek

9 augustus 2022

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

14 oktober 2022

Verslag GOA

27 september 2022

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

11 juli 2022

9 augustus 2022

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De nieuwe indeling niet in de gewelven te verankeren en ter hoogte van de luchtgroep slechts 1 spiegelgewelf te vervangen door een betonplaat.

2. De noodzaak voor de volledige afbraak en vervanging van de dakstructuur verder te onderzoeken. Indien de structuur nog in goede staat is, deze te behouden en de verluchtingstorentjes ter plaatse te restaureren.

3. Schrijnwerkdetails met betrekking tot profilering en indeling voor te leggen aan de dienst Onroerend Erfgoed – Monumentenzorg. Als referentie het schrijnwerk van het andere palviljoen te nemen waar het oorspronkelijk schrijnwerk nog wel aanwezig is. Ook de indeling en detaillering van de nieuwe deuren voor te leggen aan de dienst Onroerend Erfgoed – Monumentenzorg net zoals de uitwerking van de buitenzonnewering aan de westgevel.

4. Een vrije breedte van minimum 1 meter en vrije diepte van minimum 1,40 meter te voorzien voor de binnenmaten van de kooi van de plateaulift.

5. De toegangsdeur tot het wow-lokaal te voorzien van een deurblad van 0,98 meter en een vrije doorgang van minimum 0,90 meter.

6. Een rioolstelsel te voorzien dat voldoet aan artikel 40, 41 en 43 van de bouwcode.

7. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.