Terug
Gepubliceerd op 10/10/2022

2022_CBS_08110 - Omgevingsvergunning - OMV_2022095551. Karel Seclefstraat 11. District Ekeren - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/10/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Karim Bachar, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_08110 - Omgevingsvergunning - OMV_2022095551. Karel Seclefstraat 11. District Ekeren - Goedkeuring 2022_CBS_08110 - Omgevingsvergunning - OMV_2022095551. Karel Seclefstraat 11. District Ekeren - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022095551

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Ellen Fierens met als adres Karel Seclefstraat 11 te 2180 Antwerpen en de heer Stef Bemindt met als adres Karel Seclefstraat 11 te 2180 Antwerpen

Ligging van het project:

Karel Seclefstraat 11 te 2180 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 34 sectie E nr. 35X2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

renoveren en verbouwen van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          08/01/1962: toelating (803#691) voor het uitvoeren van een gevelverandering.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 1 bouwlaag onder hellend dak met een gelijkvloerse bouwdiepte tot deels 13 m (aan de rechterzijde);
  • dakkapel in het voorste dakvlak;

-          gevelafwerking:

  • geen informatie aangaande de materialen.

 

Bestaande toestand

-          conform vergunde toestand, afgezien van:

-          bouwvolume:

  • bouwdiepte:
    • verruimde bouwdiepte, enkel aan rechterzijde, tot 16,48 m;
    • toegevoegde dakkapel in achterste dakvlak;
    • open en onverharde tuinruimte van 12,18 m diepte;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel:
    • metselwerk in rode gevelsteen, met strook in witte cementering en plint in blauwe hardsteen;
    • wit pvc buitenschrijnwerk;
  • achtergevel:
    • geel geschilderd metselwerk;
    • wit pvc buitenschrijnwerk.

 

Nieuwe toestand

-          conform bestaande toestand, uitgezonderd:

-          bouwvolume:

  • bouwdiepte:
    • nieuwe perceelsbrede gelijkvloerse bouwdiepte, tot 13 m;
    • deels uitgebreide eerste verdieping, tot 12,46 m, louter aan rechterzijde en dit met een breedte van 2,69 m;
      • de tekeningen van de nieuwe snede A, het nieuwe dakvlak en het inplantingsplan spreken elkaar tegen aangaande de geplande volumetrie maar aangenomen wordt dat dit nieuwe volume tot tegen de perceelsgrens op de eerste verdieping in se voor 2 volwaardige bouwlagen zorgt die tot op zekere diepte in het bestaande hellende dakvlak achteraan insnijden (en dat het er zich niet louter achter positioneert);
  • vergrote open en onverharde tuinruimte, van 15,36 m diepte;

-          gevelafwerking:

  • achtergevel:
    • nieuw houten schrijnwerk en gevelbekleding in verticaal houten beplanking.

 

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van de bestaande achterbouw;

-          voorzien van nieuw volume op gelijkvloers en deels op eerste verdieping.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-      Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-      Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-      Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-      Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is strijdig met de volgende bepalingen van de bouwcode:

  • artikel 6 – Harmonie en draagkracht: nieuwe aanbouwen dienen qua vorm, grootte en plaatsing afgestemd te zijn op de architectuur van de totale constructie van het gebouw. In deze wordt door de uitbreiding aan de achterzijde in se deels een gebouw voorzien dat over 2 bouwlagen onder plat dak beschikt, dit terwijl de typologie van het gebouw eenduidig 1 bouwlaag onder hellend dak is, zowel voor- als achteraan. De geplande ingreep biedt echter de enige mogelijkheid om een uitbreiding achter het hoofdvolume op de eerste verdieping mogelijk te maken. Een afwijking kan toegestaan worden;
  • artikel 10 – Inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte: de geplande volumetrie dient in harmonie te zijn met het referentiebeeld en er zijn hier geen voorbeelden voorradig die aan de voorzijde 1 bouwlaag onder hellend dak vertonen, met aan de achterzijde 2 bouwlagen onder plat dak, zoals hier gepland wordt. De voorgestelde volumetrie heeft echter ook geen nadelige gevolgen voor de directe omgeving en is niet vreemd voor het merendeel van de woningen uit de omgeving die over 2 bouwlagen met een hellend dak beschikken, een gabarit dat ook hier aanvaardbaar zou zijn.

 

Sectorale regelgeving

-      MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-      Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-      Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-      Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag voorziet louter het beperkt verbouwen en uitbreiden van een vergunde eengezinswoning en gelet op de ligging van laatstgenoemde in een meer dan voldoende ontwikkeld woongebied, is er in deze dan ook effectief sprake van een correcte functionele inpasbaarheid.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

De geplande volumetrie is vanuit ruimtelijk oogpunt aanvaardbaar – zo voldoet de gelijkvloerse uitbreiding geheel aan de doorgaans gehanteerde richtlijnen en resteert er meer dan voldoende open en onverharde tuinruimte om voor dit deel een degelijke woonkwaliteit te garanderen.

Inzake de geplande uitbreiding op de 1ste verdieping blijkt er echter sprake te zijn van een architecturale tussenvorm: enerzijds wordt de consequente typologie van 2 bouwlagen onder plat dak of 1 bouwlaag onder hellend dak niet toegepast aan zowel voor- als achterzijde, dit aangezien er hier deels sprake is van 2 volwaardige bouwlagen achteraan, tot op de perceelsgrens – de opbouw van de rest van het gebouw blijft echter behouden op 1 bouwlaag onder hellend dak, zodat geen eenduidige en systematische opbouw zichtbaar is.

Zoals eerder beargumenteerd kan deze oplossing hier toch aanvaard worden. De beperkte volume-uitbreiding biedt een haalbare oplossing om de woonkwaliteit te verhogen en heeft geen nadelige invloed op de nabije omgeving. Bovendien blijft ze valabel wanneer er overgegaan zou worden naar een volume met 2 bouwlagen en een plat dak of zelfs 2 bouwlagen met een hellend dak.

Het advies inzake schaal en ruimtegebruik is bijgevolg gunstig.

 

Visueel-vormelijke elementen

De werken vinden grotendeels aan de achterzijde plaats en zijn bijgevolg niet zichtbaar vanop het openbare domein. Desalniettemin zijn de hier gehanteerde materialen, houten schrijnwerk en beplanking in natuurkleur, zonder meer ruimtelijk aanvaardbaar voor dit type van bebouwing en visueel correct ingepast in de bestaande context.

Het advies voor dit deelaspect van de aanvraag is dan ook zonder meer gunstig.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

1 augustus 2022

Volledig en ontvankelijk

18 augustus 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

17 oktober 2022

Verslag GOA

26 september 2022

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.