Samenstelling
Aanwezig
Bart De Wever, burgemeester;
Koen Kennis, schepen;
Jinnih Beels, schepen;
Annick De Ridder, schepen;
Nabilla Ait Daoud, schepen;
Peter Wouters, schepen;
Elisabeth van Doesburg, schepen;
Erica Caluwaerts, schepen;
Tom Meeuws, schepen;
Sven Cauwelier, algemeen directeur
Afwezig
Karim Bachar, schepen
Secretaris
Sven Cauwelier, algemeen directeur
Voorzitter
Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_08229 - District Berendrecht, Zandvliet en Lillo. Otterstraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring
Motivering
Aanleiding en context
De Otterstraat in het district Berendrecht, Zandvliet en Lillo:
- behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
- heeft nog geen goedgekeurd aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer;
- maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Omgeving Otterstraat".
De buschauffeurs van de De Lijn van de stelplaats Zandvliet, vragen om een oplossing voor de problematische situaties bij het kruisen van twee grote voertuigen in de Otterstraat in de nabijheid van het kruispunt met de Putsebaan. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt voor om in de Otterstraat, langs de even zijde, een parkeerverbod in te voeren over een lengte van 30 meter ter hoogte van de Putsebaan. Dit voor een periode van zes maanden.
Argumentatie
Door het invoeren van een parkeerverbod in de Otterstraat kunnen de bussen elkaar vlot kruisen.
De parkeerbalans neemt af met vier parkeerplaatsen, maar hierdoor kunnen bussen elkaar kruisen en hoeven ze niet langer te manoeuvreren en achteruit te rijden.
Juridische grond
- Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer.
- Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
- Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
- Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
- Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.
Algemene financiële opmerkingen
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Adviezen
Verkeerspolitie, advies van 19 september 2022
Gunstig advies
Districtscollege Berendrecht, Zandvliet en Lillo, advies van 26 september 2022 (jaarnummer 193)
Gunstig advies
Beleidsdoelstellingen
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid
Besluit
Het college van burgemeester en schepenen beslist:
Artikel 1
Het college keurt de proefopstelling in de Otterstraat, district Berendrecht, Zandvliet en Lillo, goed.
Artikel 2
Het college geeft opdracht aan:
Dienst
|
Taak
|
SW/Communicatie en Participatie
|
alle opmerkingen en klachten over de proefopstelling bundelen en overmaken aan SW/Mobiliteit
|
SW/Mobiliteit en LP/VK
|
in samenspraak de proefopstelling evalueren
|
SW/Mobiliteit
|
bij een positieve evaluatie een aanvullend verkeersreglement opmaken [bij een negatieve evaluatie de niet bestendiging van de proefopstelling ter goedkeuring voorleggen]
|
SW/B&O
|
aanbrengen van de vereiste signalisatie, markeringen en het plaatsen van eventueel bijkomende infrastructurele maatregelen
|
Artikel 3
Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.