Terug
Gepubliceerd op 10/10/2022

2022_CBS_07649 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2021036876. Boomsesteenweg 957, Folklorelaan 16-18. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/10/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Karim Bachar, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_07649 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2021036876. Boomsesteenweg 957, Folklorelaan 16-18. District Wilrijk - Goedkeuring 2022_CBS_07649 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2021036876. Boomsesteenweg 957, Folklorelaan 16-18. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:

- een openbaar onderzoek te houden;

- advies uit te brengen.

 

Projectnummer:

OMV_2021036876

Gegevens van de aanvrager:

NV Atlas Copco Airpower met als adres Boomsesteenweg 957 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Gegevens van de exploitant:

NV Atlas Copco Airpower (0403992231) met als adres Boomsesteenweg 957 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Ligging van het project:

Boomsesteenweg 957, Folklorelaan 16-18 te 2610 Wilrijk (Antwerpen), Ingberthoeveweg 7 te 2630 Aartselaar

Kadastrale percelen:

Aartselaar sectie B nrs. 38D, 52D, 53A, 58A, 58B, 59A, sectie C nrs. 16A, 19M,
Antwerpen afdeling 44 sectie D nrs. 439F5, 498F, 518D en 521

waarvan:

 

-          20180312-0081

Aartselaar sectie B nrs. 38D, 52D, 53A, 58A, 58B, 59A, sectie C nrs. 16A, 19M,
Antwerpen afdeling 44 sectie D nrs. 439F5, 498F, 518D en 521 (Atlas Copco Airpower NV)

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

een inrichting voor de fabricage van compressoren en generatoren - het uitbreiden van de testzone touch up

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          21/04/2022: vergunning (OMV_2021178727) voor het bouwen van een kopcabine aan de bestaande bebouwing en een inrichting voor de fabricage van compressoren en generatoren - het veranderen door uitbreiding

-          07/04/2022: voorwaardelijke vergunning (OMV_2021164280) voor het bouwen van een nieuw kantoorgebouw, het plaatsen van enkele verhardingen en de exploitatie van een nieuwe warmtepomp;

-          08/04/2021: voorwaardelijke vergunning (OMV_2020166026) voor het plaatsen van een tijdelijke tent voor stockage;

-          03/12/2020: voorwaardelijke vergunning (OMV_2020085273) voor het afbreken van de bestaande luifel, bouwen van een nieuw bedrijfsgebouw, de tijdelijke uitbating van een bronbemaling en het uitbreiden van de vergunning voor de fabricage van compressoren en generatoren;

-          16/04/2020: voorwaardelijke vergunning (OMV_2020016533) voor het regulariseren van het plaatsen van tijdelijke bureelcontainers;

-          30/01/2020: voorwaardelijke vergunning (OMV_2019145690) voor het uitbreiden van bestaande parking met 47 extra parkeerplaatsen;

-          12/12/2019: voorwaardelijke vergunning (OMV_2019100275) voor het aanleggen van een fietspad;

-          29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed;

https://inventaris.onroerenderfgoed.be/erfgoedobjecten/11555

-          29/08/2001: vergunning (20012586) voor het bouwen van burelen in prefab en het uitbreiden en aanpassen van bestaande luifels.

 

Huidige toestand

-          het terrein is reeds bebouwd met een aantal magazijnen, productiehallen, buitenopslag en kantoorgebouwen van de Atlas Copco groep.

 

Gewenste toestand

-          het uitbreiden van de testzone touch up.

 

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van de testzone touch up.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Voorgeschiedenis

Op 26 november 2009 verleende de deputatie een milieuvergunning (kenmerk MLAV1/09-296) aan Atlas Copco Airpower nv voor het verder uitbaten van een productie-inrichting van compressoren, generatoren en de bijhorende randactiviteiten en technische installaties. Op 23 maart 2017 werd de vergunning grondig aangepast en uitgebreid (kenmerk MLAV1/2016-163). Op 3 december 2020 werd het productiegebouw uitgebreid (kenmerk OMV_2020085273). Een laatste uitbreiding van de vergunning dateert van 7 april 2022 en betrof de uitbreiding met een nieuw kantoorgebouw (kenmerk OMV_2021164280). De vergunning voor de ingedeelde inrichtingen of activiteiten is geldig tot 26 november 2029.

 

Inhoud van de aanvraag

Het project omvat een uitbreiding van de koelinstallaties en een nieuwe transformator.

 

Aangevraagde rubriek(en)

 

Aangevraagde rubriek(en) Atlas Copco Airpower NV
 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

12.2.2°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van meer dan 1.000 kVA;

+1x 4.000,00 kVA

16.3.1°

koelinstallaties, warmtepompen en airconditioninginstallaties, met een gezamenlijke hoeveelheid van meer dan 2.000 ton CO2–equivalent;

+47,20 ton CO2–equivalent

16.3.2°b)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van meer dan 200 kW;

+48,00 kW

 

Argumentatie

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

17 augustus 2022

29 augustus 2022

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

17 augustus 2022

30 augustus 2022

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

17 augustus 2022

19 augustus 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een industriegebied. Deze zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop, (Artikel 7 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 31 bis Nijverheidszone II, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 22 juni 1994. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: plaatsen bestemd als bedrijfszone.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan en het bijzonder plan van aanleg.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’).

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 30 Autostal- en autoparkeerplaatsen:
    De aanvraag genereert een behoefte van 7 parkeerplaatsen. Deze worden niet voorzien.
  • artikel 38 Groendaken:
    Het dak van de uitbreiding is niet voorzien van een groendak.

 

Sectorale regelgeving

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex wonen van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag omvat een beperkte ruimtelijke uitbreiding en optimalisatie in functie van de eigen industriële activiteiten op de site Atlas Copco. De site is gelegen in industriegebied zoals voorzien in de beleidsnota ruimtelijke economie en past binnen het goedgekeurde beleidskader. Naast de ruimtelijke uitbreiding is er ook een actualisatie en uitbreiding van de lopende milieuvergunningsrubrieken.

Voor het dossier kan gunstig advies gegeven worden.’

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De omgeving kenmerkt zich door grote gebouwen met bovengrondse verharding voor laad- en loszones en parkings, in functie van de organisatie op het terrein. Het nieuw gebouw is volledig inpasbaar in haar omgeving.

 

Het nieuwe platte dak wordt niet voorzien van een groendak. Vanuit duurzaamheid heeft een groendak een aantal belangrijke voordelen ten opzichte van een gewoon dak. Ze zorgen voor een kleinere hoeveelheid afgevoerd regenwater en beperken gelijktijdig het piekdebiet bij stortbuien. Ook verminderen ze het “urban heat island” effect en werken ze als (extra) dakisolatie tegen oververhitting. Ze capteren fijn stof en zorgen voor meer biodiversiteit in de stad. Omwille van dit positief effect is het verplicht om alle nieuwe platte daken ten minste als extensief groendak aan te leggen.

In voorliggende aanvraag wordt een afwijking aangevraagd voor deze verplichting:

Er wordt geen groendak voorzien omwille van de hieronder vermelde reden:

-          het hemelwater van de uitbreiding én de aanpalende daken (totaal 1.375 m² dakoppervlakte) wordt via een nieuwe riolering integraal afgevoerd naar een bestaand ondergronds waterreservoir (160.000 liter) dat zich onder de bestaande testzone bevindt, aan de zuidkant van het gebouw. Dit waterreservoir staat mee ingetekend op de architectuurplannen.

-          het water uit dit waterreservoir wordt hergebruikt voor toepassing tijdens de testprocessen in de testzone. In die testzone worden nieuwe afgewerkte apparaten getest, waarbij het gerecupereerde hemelwater bij het testen met die nieuwe apparaten in contact komt.

Daarom dient dit hemelwater relatief proper te zijn en ontdaan te zijn van eventuele vervuiling ten gevolge van een groendak. Daarom werd er beslist geen groendak te voorzien en wordt hiervoor een afwijking gevraagd op de eisen van de Bouwcode.’

Het is onduidelijk of eventuele vervuiling niet op een eenvoudige wijze gefilterd kan worden voor toepassing tijdens testprocessen in de testzone.

Daarenboven is ook niet aangetoond dat het hemelwater afkomstig van andere daken niet kan worden herbruikt voor toepassing tijdens de testprocessen.

Ook kan water afkomstig van een groendak gebruikt worden voor andere zaken dan voor toepassing tijdens de testprocessen.

Tot slot is het project gelegen tussen gebieden die effectief overstromingsgevoelig zijn.

Om die redenen is het aangewezen dat er meer onderzoek wordt verricht om meer uitsluitsel te krijgen om deze afwijking te kunnen toestaan. Dit zal worden opgenomen in een voorwaarde.

 

Visueel-vormelijke elementen

Voorgestelde materialen zijn kenmerkend binnen de industriële context van het gebouw en bijgevolg stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Rekening houdend met de voorwaarden voldoet het aangevraagde aan actuele normen voor wat betreft hinder, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 7 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging.

De testzone van de C-shop wordt uitgebreid. De uitbreiding bedraagt 15 m x 32,96 m = 495 m². De gevel tussen het uitgebreide en het bestaande deel wordt afgebroken. De werkelijke parkeerbehoefte is 495 m²/100 m² x 1,35 = 6,68 afgerond 7 parkeerplaatsen.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

In de bijgevoegde parkeerboekhouding wordt gewezen naar een toekomstige omgevingsvergunningsaanvraag voor de bouw van een parkeergebouw die nog gaat gebeuren. De uitbreiding die daar voorzien wordt kan het tekort (met deze aanvraag gaat het op dit moment om een tekort van 52 parkeerplaatsen) worden opgevangen.

Na alle geplande werken zou er een overschot zijn van 273 plaatsen.

 

bouwfase

Behoefte bouwcode

gerealiseerd

balans

Voorliggende aanvraag touch-up zone

1885

1833

-52

Sluiten  B&C

2024

1833

-191

Opstart parkeergebouw

2024

1828

-196

Parkeergebouw 1

2024

2332

308

Parkeergebouw 2

2024

3011

987

Afbraak parking D

2024

2761

737

Resize KMO zone parking/truck

2024

2311

287

Uitbreiding Labo OF

2038

2311

273


Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 7 – 0 = 7.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 7 – 0 = 7.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 7 plaatsen.

 

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

Voorliggende aanvraag omvat de uitbreiding van de ‘C-shop’ binnen de divisie Oil-free Air. Deze staat in voor de ontwikkeling, productie en marketing van industriële stationaire compressoren van meer dan 90 kW. Het betreft zowel olievrije als oliegeïnjecteerde compressoren. De processtap ‘Touch Up’ situeert zich in het productieproces na de eindtest op het einde van de productielijn. Afhankelijk van het type compressor wordt de test in een open of afgesloten testcel uitgevoerd. Momenteel kunnen in zes testcellen tegelijk testen uitgevoerd worden. Het gaat over drie open testcellen in de testzaal en drie afgesloten testcellen. Eventuele aanpassingen aan de compressor worden vervolgens uitgevoerd op de productielijnen (‘Touch Up’).
Voorliggende omgevingsvergunningsaanvraag betreft een optimalisatie van het productieproces waarbij deze aanpassingen in een aparte ruimte kunnen worden uitgevoerd.  Hierdoor wordt het productieproces niet verstoord.
Verder wordt het elektrisch net van testcel 4 aangepast zodat hogere vermogens kunnen getest worden. Door deze investering zullen compressoren kunnen gestart worden zonder stroompieken en zullen deze continu gevoed worden met een nominale spanning. Concreet wordt hiervoor een container met een transformator en ventilatie voorzien.
Wat de ingedeelde inrichtingen betreft wenst de exploitant hiervoor uit te breiden met:

-          een droge transformator van 4.000 kVA;

-          een koelinstallatie voor de Touch Up met twee buitenunits van elk 24 kW.

De koelinstallatie bevat 2x 11,3 kg R410a. Met een GWP van 2.087 komt dit overeen met 2x 23,6 ton CO2-equivalent.
Het project omvat grotendeels een optimalisatie van de productieflow. Er wordt geen toename ven de impact op omgeving verwacht als gevolg van de beperkte uitbreiding.

 

Advies van het college

Mits de algemene en sectorale milieuvoorwaarden nageleefd worden, worden de risico’s voor mens en milieu niet verhoogd. Er wordt gunstig advies gegeven de vergunning uit te breiden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Een groendak te voorzien conform de voorschriften van artikel 38 van de bouwcode, indien uit verder onderzoek blijkt dat een afwijking niet kan voldoen aan de doelstellingen van het voorzien van een groendak.

Geadviseerde rubrieken

 

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

12.2.2°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van meer dan 1.000 kVA;

+1x 4.000,00 kVA

16.3.1°

koelinstallaties, warmtepompen en airconditioninginstallaties, met een gezamenlijke hoeveelheid van meer dan 2.000 ton CO2–equivalent;

+47,20 ton CO2–equivalent

16.3.2°b)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van meer dan 200 kW;

+48,00 kW

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

 

  1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
  2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

8 augustus 2022

Start openbaar onderzoek

18 augustus 2022

Einde openbaar onderzoek

16 september 2022

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste adviesdatum

27 september 2022

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

18 augustus 2022

16 september 2022

1

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

 

  1. Geen bezwaar: de bezwaarindiener wenst expliciet te bevestigen dat hij geen bezwaar heeft tegen het project.

 

Informatievergadering

Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden:

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Een groendak te voorzien conform de voorschriften van artikel 38 van de bouwcode, indien uit verder onderzoek blijkt dat een afwijking niet kan voldoen aan de doelstellingen van het voorzien van een groendak.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.