Terug
Gepubliceerd op 10/10/2022

2022_CBS_08094 - Omgevingsvergunning - OMV_2022101233. Paul van Ostaijenlaan 27. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/10/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Karim Bachar, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_08094 - Omgevingsvergunning - OMV_2022101233. Paul van Ostaijenlaan 27. District Antwerpen - Goedkeuring 2022_CBS_08094 - Omgevingsvergunning - OMV_2022101233. Paul van Ostaijenlaan 27. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022101233

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Sarah Janssens met als adres Paul van Ostaijenlaan 27 te 2050 Antwerpen

Ligging van het project:

Paul van Ostaijenlaan 27 te 2050 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 13 sectie N nr. 915Z5

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis  

-          26/02/1954: toelating (18#32044) voor het steken van een dakraam, aanzetten scheimuur en maken borstwering.

 

Vergunde / Geacht vergunde toestand  

-          eengezinswoning;

-          2 bouwlagen onder een zadeldak in gesloten bebouwing;

-          perceelsbrede dakkapel aan de achterzijde;

-          terras met diepte van 3 meter overdekt met luifel over een diepte van 1,25 meter tussen scheidingsmuren.

 

Bestaande toestand

-          overeenkomstig vergunde toestand met uitzondering van:

  • terras met diepte van 2,50 meter tussen scheidingsmuren;
  • voorgevel in rood metselwerk en natuursteen met wit, stalen buitenschrijnwerk.

 

Nieuwe toestand

-          gerenoveerde eengezinswoning;

-          asymmetrische perceelsbrede gelijkvloerse uitbouw onder plat dak;

-          ongewijzigde voorgevel.


Inhoud van de aanvraag

-          gelijkvloerse volume uitbreiding achteraan;

-          wijzigen van de scheidingsmuren;

-          interne renovatie.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren: de scheidingsmuren van het nieuw dak van de uitbreiding bezitten geen minimale opstand van 30 cm ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt. 

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021. 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag is functioneel inpasbaar in de omgeving. De bestaande vergunde eengezinswoning blijft behouden en blijft verenigbaar met de bestemming woongebied volgens gewestplan.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De woning wordt uitgebreid met een asymmetrische uitbouw op het gelijkvloers. De keuze voor een asymmetrisch, spits toelopende uitbouw zorgt voor een speels effect. Gezien deze frivoliteit beperkt blijft tot de gelijkvloerse verdieping kan ze gunstig geadviseerd worden. Het diepste punt van de uitbouw bedraagt 3,29 meter. Ter hoogte van de scheidingsmuren met de aanpalende woningen is de uitbouw minder diep dan andere uitbouwen in de omgeving. Algemeen kan gesteld worden dat de schaal en het ruimtegebruik van de aanvraag in overeenstemming zijn met de goede ruimtelijke ordening.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De uitbreiding van de woning brengt de verouderde eengezinswoning naar het huidige wooncomfort. Er wordt een open leefruimte gecreëerd die zowel contact legt met de straat als met de tuin.

 

De scheidingsmuur wordt verlengd. De aanvraag voorziet deze volledig op eigen perceel. Dit is niet conform de richtlijnen zoals geformuleerd door de Scheimuurcommissie Antwerpen. In de algemene regels (https://scheimuurcommissie.be/richtlijnen.html) wordt onder andere gesteld dat:

-          Bij verbouwing, uitbreiding of renovatie van een bestaande scheidingsmuur, moet het nieuwe gedeelte muur op dezelfde conceptuele wijze worden verder gebouwd als de oorspronkelijke muur, met eventuele differentiatie van de gebruikte materialen. De minimale dikte zal steeds 18cm bedragen.

-          Een scheidingsmuur heeft een ruimere functie dan enkel een dragende muur. Hij beschermt tevens tegen regendoorslag, geluid, brandoverslag, isolatie en privacy.

-          Scheidingsmuren moeten garanderen om beide buren toe te laten hun perceel op een zo efficiënt en economisch mogelijke manier te benutten met inachtname van boven vernoemde functies.

-          Scheidingsmuren moeten altijd worden opgetrokken in materialen voorzien in de gemeentelijke bouwverordening, zodanig dat die door beide eigenaars op de meest flexibele manier kunnen benut en hersteld worden.

-          Het thermische isolatie aspect moet opgelost worden aan de zijde van de te bouwen en/of te wijzigen constructie. Het behalen van de op dat moment van kracht zijnde EPB-regelgeving, kan nooit afgewimpeld worden op het naburig erf.

-          De scheidingsmuur mag langs de vrije buitenzijde enkel beschermd worden tegen vochtinfiltratie. De totale maximale dikte bedraagt 6 cm.

-          De fundering van de scheidingsmuur moet altijd massief zijn (niet gesplitst) of voor zover een stabiliteitsstudie een gelijkwaardige oplossing kan garanderen.

Als voorwaarde van de vergunning geldt dat de nieuwe scheimuren zich hieraan moeten conformeren.

 

Ter hoogte van de uitbouw beschikt de scheidingsmuur daarenboven niet overal over een minimale opstand van 0,30 m ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak (bouwcode, artikel 34). Van dit artikel kan met het oog op het voorkomen van brandoverslag niet afgeweken worden. Aangezien het dak voorzien wordt van een groendak kan afgeweken worden van een minimale opstand van 30cm wanneer er tussen de scheidingswand en de vegetatie een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30cm breed aanwezig is. Dit moet als voorwaarde bij de vergunning worden opgelegd.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. De nieuwe scheidingsmuren te voorzien volgens de richtlijnen zoals geformuleerd door de Scheimuurcommissie Antwerpen en te voldoen aan artikel 34 van de bouwcode, met in het bijzonder volgende aandachtspunten:

- Het nieuwe gedeelte muur op dezelfde conceptuele wijze verder te bouwen als de oorspronkelijke muur, met eventuele differentiatie van de gebruikte materialen. De minimale dikte zal steeds 18cm bedragen.

- De muur op te trekken volgens de regels van de kunst en zodanig dat deze volgende functionaliteiten op zich kan nemen: dragende functie, bescherming tegen regendoorslag, geluid, brandoverslag, isolatie en privacy.

- Het thermische isolatie aspect moet opgelost worden aan de zijde van het perceel uit de aanvraag. Het behalen van de op dat moment van kracht zijnde EPB-regelgeving, kan nooit afgewimpeld worden op het naburig erf.

- De scheidingsmuur mag langs de vrije buitenzijde enkel beschermd worden tegen vochtinfiltratie. De totale maximale dikte bedraagt 6 cm.

- De fundering van de scheidingsmuur moet altijd massief zijn (niet gesplitst) of voor zover een stabiliteitsstudie een gelijkwaardige oplossing kan garanderen.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

22 juli 2022

Volledig en ontvankelijk

16 augustus 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

15 oktober 2022

Verslag GOA

29 september 2022

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. De nieuwe scheidingsmuren te voorzien volgens de richtlijnen zoals geformuleerd door de Scheimuurcommissie Antwerpen en te voldoen aan artikel 34 van de bouwcode, met in het bijzonder volgende aandachtspunten:

- Het nieuwe gedeelte muur op dezelfde conceptuele wijze verder te bouwen als de oorspronkelijke muur, met eventuele differentiatie van de gebruikte materialen. De minimale dikte zal steeds 18cm bedragen.

- De muur op te trekken volgens de regels van de kunst en zodanig dat deze volgende functionaliteiten op zich kan nemen: dragende functie, bescherming tegen regendoorslag, geluid, brandoverslag, isolatie en privacy.

- Het thermische isolatie aspect moet opgelost worden aan de zijde van het perceel uit de aanvraag. Het behalen van de op dat moment van kracht zijnde EPB-regelgeving, kan nooit afgewimpeld worden op het naburig erf.

- De scheidingsmuur mag langs de vrije buitenzijde enkel beschermd worden tegen vochtinfiltratie. De totale maximale dikte bedraagt 6 cm.

- De fundering van de scheidingsmuur moet altijd massief zijn (niet gesplitst) of voor zover een stabiliteitsstudie een gelijkwaardige oplossing kan garanderen.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.