Terug
Gepubliceerd op 10/10/2022

2022_CBS_08114 - Omgevingsvergunning - OMV_2022104854. Wuytslei 25. District Merksem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/10/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Karim Bachar, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_08114 - Omgevingsvergunning - OMV_2022104854. Wuytslei 25. District Merksem - Goedkeuring 2022_CBS_08114 - Omgevingsvergunning - OMV_2022104854. Wuytslei 25. District Merksem - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022104854

Gegevens van de aanvrager:

NV WINVEST I met als adres Jordaenskaai 25 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Wuytslei 25 te 2170 Merksem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 40 sectie C nr. 185A4

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren van het verbouwen van een meergezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          15/07/2022: opname in het vergunningenregister (2021165) van een Meergezinswoning met 4 wooneenheden;

-          17/01/1983: vervallen vergunning (19831154/1974#2089) voor het verbouwen woning;

-          15/05/1951: toelating (103#3637) voor het bouwen van een garage.

 

Geacht vergunde toestand

-          functie: meergezinswoning met 4 wooneenheden:

  • gelijkvloers een-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 49,2 m², aansluitend op een overdekte koer van circa 10,3 m²;
  • op de eerste verdieping: een één-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 51,8 m² zonder buitenruimte;
  • op de tweede verdieping: een één-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 50,4 m² met een balkon van circa 1,1 m²;
  • op de derde verdieping: een één-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 50,3 m² zonder buitenruimte;

-          bouwvolume:

  • besloten bebouwing van 4 bouwlagen onder plat dak;
  • koer van circa 10,3 m² op het niveau van het maaiveld;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel in geel gevelmetselwerk met bruin-rode accenten op een betonplint, vooruitspringende dakrand met onderliggende houten beplating met centraal het opschrift “CIB”;
  • achter- en zijgevel in witte bepleistering met buitenschrijnwerk in witte PVC en dakrand in zwarte PVC;
  • luifel in doorschijnende PVC;

-          inrichting:

  • 4 individuele bergingen in de kelder.

 

Bestaande toestand

-          de oorspronkelijke koer werd afgestaan aan de Van Roiestraat 30;

-          functie: meergezinswoning met 4 wooneenheden met gewijzigde opdeling;

  • gelijkvloers een-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 44,9 m², aansluitend op een overdekte koer van circa 3,3 m²;
  • door behoud van enkele schouwen en schachten zijn de appartementen op de verdiepingen circa 1 m² kleiner dan geacht vergund;

-          bouwvolume:

  • door het afstaan van een stuk perceel, is het resterende perceel volledig onderkelderd. Het bouwvolume wijzigt enkel op het gelijkvloers, waar het afneemt door het invoegen van een open terras van circa 3,3 m²;

-          gevelafwerking

  • nieuw buitenschrijnwerk in witte PVC in de voorgevel;
  • voorgevelbekleding in beton tussen de tweede en derde verdieping;
  • verwijderen van de uitsprong van de dakrand aan de voorgevel;
  • plaatsen van roosters in de voorgevel op elke verdieping;
  • houten bekleding onder kroonlijst verwijderd aan linkerzijde, onderliggende tegeltableaus en betonelementen zijn zichtbaar;

-          inrichting:

  • herverdeling van de 4 individuele bergingen in de kelder;
  • bouwkundige septische put rechts achteraan in de kelder.

 

Nieuwe toestand

-          functie:  meergezinswoning met 4 wooneenheden, regulariseren van de bestaande indeling:

  • gelijkvloers een-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 44,9 m², aansluitend op een koer van circa 3,3 m²;
  • op de eerste verdieping: een één-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 50,9 m² zonder buitenruimte;
  • op de tweede verdieping: een één-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 49,5 m² met een balkon van circa 1,1 m²;
  • op de derde verdieping: een één-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 49,4 m² zonder buitenruimte;

-          bouwvolume, gevelafwerking en inrichting:

  • regulariseren van de bestaande toestand;
  • verwijderen van houten beplating van zone onder kroonlijst en uitcementeren.

 

Inhoud van de aanvraag

-          regulariseren van het wijzigen van de gevels;

-          regulariseren van het herverdelen van percelen;

-          regulariseren van het wijzigen van het bouwvolume op het gelijkvloers;

-          regulariseren van het doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

23 augustus 2022

19 september 2022

Gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Stedenbouw/ vermoeden van vergunning

23 augustus 2022

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 11 Afwerken van gevels en materiaalgebruik:
    de uitspringende dakrand werd verwijderd. De oorspronkelijke sierelementen onder de kroonlijst worden uitgecementeerd;
  • artikel 35 Afvoerkanalen en uitlaten van alle gassen:
    er zijn (afvoer)roosters aangebracht in de voorgevel.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag is gesitueerd in de Wuytslei, gelegen in het district Merksem. De onmiddellijke omgeving wordt gekenmerkt door één- en meergezinswoningen.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Buiten het afbreken van een klein gelijkvloerse gedeelte – circa 3,3 m – worden er geen volumetrische wijzigingen voorzien ten opzichte van de vergunde toestand waardoor het advies inzake schaal en ruimtegebruik gunstig is.
 

Door deze afbraak wordt er terug open ruimte aangeboden aan de gelijkvloerse wooneenheid. Deze was immers verdwenen door de perceelsoverdracht in het verleden.

 

Visueel-vormelijke elementen

De afwijking op artikel 11 van de bouwcode is stedenbouwkundig aanvaardbaar.

De uitspringende dakrand werd verwijderd. De oorspronkelijke sierelementen onder de kroonlijst worden uitgecementeerd.

Echter kan uit de bijgeleverde foto’s worden afgeleid dat de bestaande sierelementen uit een soort beplating bestaat en vermoedelijk later zijn aangebracht. In de loop der tijd is deze beplating beginnen loskomen en nu kan men vaststellen dat de oorspronkelijke ornamenten verdwenen zijn. De voorgestelde uitvoering kan daarom aanvaard worden .

 

Verder voldoet de aanvraag aan de goede ruimtelijke ordening op vlak visueel-vormelijke elementen. De gebruikte materialen passen binnen de omgeving waarop de aanvraag betrekking heeft en zijn dus aanvaardbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De (afvoer)roosters in de voorgevel worden uit de vergunning uitgesloten.

Conform artikel 35 is het aanbrengen van afvoerkanalen in de gevels verboden, uitgezonderd in de achtergevel mits een aantal voorwaarden. Tevens doen deze roosters afbreuk aan de gevelopbouw.

 

Om het wooncomfort van een woning te bewaken is het belangrijk dat het aantal slaapkamers in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner. Dit is het geval in het voorliggend project.

De vergund geachte wooneenheden worden heringedeeld waardoor deze voldoende wooncomfort bieden.

Het dossier werd voorwaardelijk gunstig geadviseerd door brandweer. De voorgestelde voorwaarden worden integraal opgenomen als voorwaarde van vergunning.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. De (afvoer)roosters in de voorgevel worden uit de vergunning uitgesloten.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

4 augustus 2022

Volledig en ontvankelijk

23 augustus 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

22 oktober 2022

Verslag GOA

29 september 2022

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. De (afvoer)roosters in de voorgevel worden uit de vergunning uitgesloten.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.