Terug
Gepubliceerd op 10/10/2022

2022_CBS_07897 - Omgevingsvergunning - OMV_2022092328. Klaproosstraat 50. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/10/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Karim Bachar, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_07897 - Omgevingsvergunning - OMV_2022092328. Klaproosstraat 50. District Wilrijk - Goedkeuring 2022_CBS_07897 - Omgevingsvergunning - OMV_2022092328. Klaproosstraat 50. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022092328

Gegevens van de aanvrager:

NV BORG - BOUW met als adres Achterstenhoek 34 te 2275 Lille

Ligging van het project:

Klaproosstraat 50 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 42 sectie C nr. 145V

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

intern verbouwen van het woonzorgcentrum, het inrichten van 2 serviceflats, het verbouwen van een terras en gevelwijzigingen

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          08/10/2021: weigering (20213385) voor het aanpassen van de noordgevel van blok D in functie van beperkte interne verbouwingswerken;

-          08/06/2017: milieuvergunning klasse 2 (310878) voor een woonzorgcentrum Bloemenveld – exploitatie;

-          19/03/2007: vergunning (2006421) voor het aanleggen van een parking en brandwegen;

-          09/10/2001: vergunning (20011262) voor het verbouwen en uitbreiden van een keuken aan RVT Huize Bloemenveld;

-          27/04/1995: milieuvergunning klasse 3 (281960) voor een transformator;

-          14/01/1994: vergunning (222#8548) voor het uitbreiden van R.V.T. Bloemenveld;

-          18/03/1992: vergunning (222#8044) voor het uitbreiden en verbouwen van een rusthuis;

-          22/06/1967: vergunning ( 222#13286) voor het oprichten van een rustoord voor bejaarden.
 

Vergunde en bestaande toestand

-          woonzorgcentrum Bloemenveld;

-          het woonzorgcentrum bestaat uit 4 bouwdelen: blok A, B, C en D.

 

Gewenste toestand

-          geen wijzigingen aan blok A;

-          wijzigingen aan blok B:

  • ten opzicht van de huidige toestand wordt de interne indeling op de gelijkvloerse verdieping gewijzigd: de huidige cafetaria wordt ingericht als eetplaats, kantoor en inkomzone;
  • er worden op de gelijkvloerse verdieping twee serviceflats ingericht waar deze in de huidige toestand ingericht zijn als kantoren en vergaderzalen:
    • de serviceflat hebben een oppervlakte van 74m² en 62m²;
    • elk serviceflat wordt voorzien van een terras van 5m²;
    • de beide terrassen hebben een uitsprong van 1m t.o.v. het gevelvlak;
    • het terras en bijhorende balustrade worden gezien in een grijs-blauwe kleur;
    • de raamopeningen worden ter hoogte van de nieuwe terrassen vergroot waarbij het nieuwe buitenschrijnwerk wordt gezien in grijs-blauwe kleur (gelijk aan bestaand buitenschrijnwerk);
    • één van de terrassen wordt middels een buitentrap verbonden met de tuin;

-          wijzigingen aan blok C:

  • de interne indeling wordt op de gelijkvloerse verdieping gewijzigd;
  • het bestaande ‘bos terras’ wordt over een oppervlakte van 18m², palend aan het gebouw, opgehoogd tot het niveau van de gelijkvloerse verdieping (namelijk 1,3m boven maaiveldniveau);
  • het nieuwe terras wordt afgewerkt in hout;

-          wijziging aan blok D:

  • de interne indeling wordt op alle bouwlagen gewijzigd:
    • de bestaande sanitaire blokken worden verplaatst naar de bestaande dienstkeuken, de vrij gekomen ruimte wordt heringericht als verblijfsruimte;
    • de interne indeling van de keuken wordt gewijzigd;
    • de lokalen ‘admin + verpleegpost’ en ‘gespreksruimte’ worden heringericht als deel van de circulatieruimte en als nieuwe kamer (=verblijfsruimte).
  • de huidige band-ramen ter hoogte van de bestaande sanitaire blokken/nieuwe verblijfsruimte worden op alle bouwlagen vergroot:

-          de bestaand raamopeningen hebben een tablethoogte van 176cm en een raamhoogte van 52cm;

-          de nieuwe raamopeningen hebben een tablethoogte van 82cm en een raamhoogte van 146cm;

-          het nieuwe buitenschrijnwerk en bijhorende nieuwe dorpels worden gezien in grijs-blauw aluminium (zelfde kleur als het bestaande buitenschrijnwerk);

-          de te vernieuwen gevelbekleding rondom het nieuwe buitenschrijnwerk wordt gezien in dezelfde kleur als de bestaande gevelbekleding;

  • supprimeren van een buitentrap.


Inhoud van de aanvraag

-          inrichten van 2 serviceflats in blok B

-          verhogen van een deel van het terras ter hoogte van blok C;

-          vergroten van raamopeningen in blok D;

-          constructief wijzigen van de interne indeling.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

9 augustus 2022

11 augustus 2022

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Klimaat en Leefmilieu/ luchtkwaliteit en geluid

9 augustus 2022

18 augustus 2022

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

9 augustus 2022

12 augustus 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor service-residentie. De gebieden die als gebied voor service-residentie zijn aangeduid, zijn bestemd voor residentiële bebouwing ten behoeve van personen die niet, of slechts moeilijk in hun verzorging kunnen voorzien, met bijhorende accommodatie die betrekking heeft op de diverse aspecten van de nagestreefde dienstverlening. De aard van de residentiële bebouwing wordt door de plaatselijke omstandigheden bepaald. Kunnen onder meer worden toegelaten: homes, paviljoenen, woningen, flats, appartementen en in het algemeen elke vorm van residentiële huisvesting.

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA Bloemenveld, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 7 april 2006. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: zone voor rust- en verzorgingstehuis en serviceflats.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan en het bijzonder plan van aanleg Bloemenveld.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-      Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-      Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-     Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-      Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:
    de nieuwe verblijfsruimtes op alle bouwlagen in blok D (locatie van huidige sanitaire blokken) hebben een vrije plafondhoogte van 2,40 m in plaats van de gevraagde 2,60 m;
  • artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:
    de aanvraag genereert een behoefte van 3 fietsstalplaatsen. Deze worden niet voorzien.
  • artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen:
    de aanvraag genereert een behoefte van 2 parkeerplaatsen. Deze worden niet voorzien.

 

Sectorale regelgeving

-      MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-      Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-      Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-      Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

In blok B worden twee serviceflats voorzien op de locatie van kantoren en vergaderzalen. Deze serviceflats beschikken over voldoende verblijfskwaliteit en een private toegankelijke buitenruimte.

De bestaande cafetaria wordt omgevormd tot eetplaats, kantoor en inkomzone. Er wordt geoordeeld dat deze aanpassing aanvaardbaar is.

 

Aan blok C wordt het bestaande terras met een oppervlakte van 18,4 m² verhoogd zodat dit aansluit op het niveau van het gelijkvloers. Deze aansluiting wordt ook geoptimaliseerd door het, aan het terras gelegen bestaande administratieve lokaal om te vormen tot zithoek. Verder zijn er enkele interne wijzigingen in functie van een beter gebruik.

 

In blok D wenst men de verblijfskwaliteit in het woonzorgcentrum te vergroten door op elke verdieping ruime gemeenschappelijke zitruimtes te creëren. Hiervoor verdwijnen de sanitaire blokken en worden de raamopeningen vergroot. Op elke verdieping wordt er een nieuw gemeenschappelijk toegankelijk toilet voorzien.

De nieuwe zitruimtes hebben een oppervlakte van circa 57 m², de vrije hoogte bedraagt 2,40 meter. Gelet op deze oppervlakte kan deze beperkte vrije hoogte niet aanvaard worden.

Er bestaat echter de mogelijkheid om de vrije hoogte in verhouding met de oppervlakte te voorzien. Er is voldoende hoogte om op de eerste verdieping tot 3,00 meter te gaan en op de andere verdieping tot circa 2,68 meter.

In voorwaarde zal opgenomen worden om de vrije hoogte maximaal te voorzien, met een minimum van 2,60 meter zoals opgenomen in de bepalingen van artikel 21 van de bouwcode. 

 

Visueel-vormelijke elementen

De oostgevel en de westgevel van blok B worden aangepast naar aanleiding van de nieuwe serviceflats. Er worden twee terrassen toegevoegd, de raamopeningen aan deze terrassen worden vergroot en het schrijnwerk wordt vernieuwd.

 

De zuidgevel van blok C, ter hoogte van het aangepast terras, wordt niet gewijzigd.

 

De noordgevel van blok D zal aangepast worden aan de nieuwe inrichting. De zitruimtes bekomen zo voldoende licht en lucht. Deze aanpassingen zijn positief voor de verblijfsruimtes. Het nieuwe buitenschrijnwerk in grijs-blauw aluminium sluit aan bij het bestaande buitenschrijnwerk. In voorwaarde zal opgenomen worden om de nieuwe gevelbekleding zowel qua vorm als kleur af te stemmen op de rest van de gevel.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet het woonzorgcentrum aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 2 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging.

Het woonzorgcentrum Bloemenveld doet kleinere wijzigingen en richt 2 extra serviceflats in. De interne wijzigingen zorgen niet voor een extra parkeerbehoefte, enkel de bijkomende serviceflats.

De werkelijke parkeerbehoefte is 2 x 0,8 = 1,6 afgerond 2 parkeerplaatsen.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

In 2007 is er een vergunning verleend voor het aanleggen van de bestaande parkings. Ter hoogte van het kruispunt aan de Hulstraat en de Klaproosstraat bevindt zich een parking voor 25 wagens. In de Klaproosstraat is nog een tweede parking voor 15 wagens. Vanuit het BPA is het niet wenselijk om op het terrein bijkomende verharding te voorzien in functie van parkeren, de onbebouwde ruimte dient namelijk ingericht te worden als gemeenschappelijk groen. Het niet voorzien van de bijkomende parkeerbehoefte is bijgevolg aanvaardbaar.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 2 – 0 = 2.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 2 – 0 = 2.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 2 plaatsen.

 

 

Fietsvoorzieningen:

Er worden een een-kamerflat en een twee-kamerflat voorzien. De fietsparkeerbehoefte daarbij is voor de flat met 1 kamer 1 plaats en de flat met 2 kamers 2 plaatsen. In totaal 3 fietsstalplaatsen. In voorwaarde zal daarom opgenomen worden om 3 extra fietsstalplaatsen te voorzien.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

3. De gemeenschappelijke zitruimtes in blok D te voorzien van een maximale vrije hoogte, met een minimum van 2,60 meter, conform artikel 21 van de bouwcode.

4. De nieuwe gevelbekleding aan de noordgevel van blok D zowel qua vorm als kleur af te stemmen op de rest van de gevel.

5. 3 extra fietsstalplaatsen te voorzien.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

14 juli 2022

Volledig en ontvankelijk

9 augustus 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

8 oktober 2022

Verslag GOA

20 september 2022

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

3. De gemeenschappelijke zitruimtes in blok D te voorzien van een maximale vrije hoogte, met een minimum van 2,60 meter, conform artikel 21 van de bouwcode.

4. De nieuwe gevelbekleding aan de noordgevel van blok D zowel qua vorm als kleur af te stemmen op de rest van de gevel.

5. 3 extra fietsstalplaatsen te voorzien.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.