Terug
Gepubliceerd op 10/10/2022

2022_CBS_08081 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2022055201. Smallandlaan 39. District Hoboken - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/10/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Karim Bachar, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_08081 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2022055201. Smallandlaan 39. District Hoboken - Goedkeuring 2022_CBS_08081 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2022055201. Smallandlaan 39. District Hoboken - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:

- een openbaar onderzoek te houden;

- advies uit te brengen.

 

Projectnummer:

OMV_2022055201

Gegevens van de aanvrager:

Mark Van Loon met als contactadres Over d'Aa 195 te 2910 Essen

Gegevens van de exploitant:

CVBA ANTWERP OUD PAPIER CENTRALE C.V.B.A. (0436339157) met als contactadres Smallandlaan 39 te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Ligging van het project:

Smallandlaan 39 te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 37 sectie A nr. 388D

waarvan:

 

-          20191002-0061

afdeling 37 sectie A nr. 388D (AOPC)

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

een inrichting voor opslag, sortering en verwerking van oud papier en karton: verandering door uitbreiding

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          09/12/2011: vergunning (20115546) voor het aanbouwen van een overdekte buitenruimte aan een bestaand bedrijfspand;

-          28/01/1991: vergunning (1991504) voor magazijn - 3.10.1990;

-          28/09/1987: vergunning (1987883) voor aanleg wegennet industriepark.

 

Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand

-          functie en bouwvolume:

  • magazijn met een kroonlijsthoogte variërend van circa 7,8 m tot circa 10 m in open bebouwing op de hoek van Smallandlaan met Boombekelaan;

-          afwerking:

  • witkleurige geprofileerde gevelbeplating als afwerking hoofdgebouw;
  • betonwanden als afwerking trapeziumvormige uitbreiding;
  • blauwkleurig PVC buitenschrijnwerk;
  • betonnen plinten;

-          inrichting:

  • centraal op het perceel staat het rechthoekige hoofdgebouw, met aansluitend een trapeziumvormige uitbreiding;
  • een groenzone in het verlengde van deze trapeziumvormige uitbreiding;
  • naast deze groenzone een poort als toegang vanaf de Boombekelaan;
  • overige begrenzing met Boombekelaan eveneens door groenzones, met 2 parkeervakken in betonklinkers;
  • overige verharding rondom centrale bebouwing aangelegd in beton;
  • aan de Smallandlaan een toegang tot het terrein van 5,5 m breed, met in het verlengde een even brede poort;
  • langs de perceelgrens met Smallandlaan een 2,5 m brede groenstrook;
  • dak van de trapeziumvormige uitbreiding uitgevoerd als groendak.

 

Huidige toestand & Nieuwe toestand

-          afwerking conform vergunde toestand uitgezonderd:

  • witkleurige geprofileerde gevelbeplating en blauwkleurige gevelbekleding als afwerking hoofdgebouw.

-          inrichting conform vergunde toestand uitgezonderd:

  • betonverharding in het verlengde van de trapeziumvormige uitbreiding;
  • verkleinde groenzone aan de zijde met de Boombekelaan;
  • langs de perceelgrens met Smallandlaan een 1,5 m brede groenstrook;
  • herinrichting van de parkeerplaatsen (in totaal 7 parkeervakken);
  • achteraan het perceel een 3,6 m hoge keerwand, evenwijdig en op een afstand van circa 3 m tegenover de perceelgrens van Boombekelaan 6;
  • achteraan het perceel een 4,2 m hoge keerwand, evenwijdig en op een afstand van circa 1,5 m tegenover de perceelgrens van Smallandlaan 37.

 

Inhoud van de aanvraag

-          verkleinen van de groenzone en verder verharden van het terrein;

-          herinrichting van de parkeerplaatsen;

-          wijzigen van de voorgevels;

-          het bouwen van 4,2 m hoge en 3,6 m hoge keermuur.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Voorgeschiedenis

Zie collegebesluit 2022_CBS_05354 van 1 juli 2022 (bijlage).

 

Inhoud van de aanvraag

Zie collegebesluit 2022_CBS_05354 van 1 juli 2022 (bijlage).

 

Aangevraagde rubriek(en)

 

 

Aangevraagde rubriek(en) AOPC
 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

3.4.2°

het lozen van meer dan 2 m³/uur tot maximaal 100 m³/uur bedrijfsafvalwater;

wijziging lozingspunt

 

 

Aangevraagde bijstelling bijzondere milieuvoorwaarden in afwijking van algemene of sectorale voorwaarden

AOPC

1.

 

Bij te stellen voorwaarde:

artikel 5.2.1.5 §5 van Vlarem II: plaatsen van een groenscherm van 5 m breed

 

Voorgesteld alternatief/aanvulling:

Er kan een afwijking worden toegestaan op artikel 5.2.1.5 §5 van Vlarem II in die zin dat het groenscherm kan uitgevoerd worden zoals ingetekend staat op het uitvoeringsplan.

 

2.

 

Bij te stellen voorwaarde:

artikel 5.2.1.2 §3 van Vlarem II: aanvoer van afvalstoffen van 7.00 uur 's morgens tot 19.00 uur 's avonds.

 

Voorgesteld alternatief/aanvulling:

Er kan een afwijking worden toegestaan op artikel 5.2.1.2 §3 van Vlarem II in die zin dat aanvoer van papier dat werd opgehaald door de stadsdiensten mag gebeuren vanaf 6.00 uur 's morgens.

 

 

Argumentatie

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

31 mei 2022

9 juni 2022

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

23 september 2022

geen nieuw advies noodzakelijk

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

31 mei 2022

1 juni 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor ambachtelijke bedrijven of gebieden voor kleine en middelgrote ondernemingen. Deze gebieden zijn mede bestemd voor kleine opslagplaatsen van goederen, gebruikte voertuigen en schroot, met uitzondering van afvalproducten van schadelijke aard, (Artikel 8 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 27 Open ruimte:
    verhardingen in de voortuin dienen beperkt te worden tot enkel de strikt noodzakelijke verhardingen.

Verhardingen in de zij- en achtertuin moeten bijkomend beperkt blijven tot 1/3 van de totale oppervlakte;

  • artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:
    advies mobiliteit afwachten;
  • artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen:
    advies mobiliteit afwachten.

 

Sectorale regelgeving

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex wonen van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Voor deze aanvraag werd een tweede maal advies gevraagd aan stad Antwerpen. Tijdens de procedure werd er een 4de projectinhoudversie aangeleverd. De gewijzigde aanvraag is grotendeels hetzelfde met als uitzondering dat er een bijkomende motivering wordt aangeleverd betreffende mobiliteit en dat er een keermuur geplaatst wordt ter hoogte van de opslag voor papier en plastiek.

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag is strijdig met artikels 27, 29 en 30 van de bouwcode. Deze artikels worden verder besproken onder “Schaal- ruimtegebruik – bouwdichtheid” en “Mobiliteitsimpact”.

 

Functionele inpasbaarheid

“Gelet op het onderwerp van de aanvraag werd er advies ingewonnen bij de stedelijke dienst Business en Innovatie. De aanvraag voorziet in een aantal kleine werken en regularisaties van een bestaande industriële activiteit. De site is gelegen in de KMO-zone Polderstad zoals voorzien in de beleidsnota ruimtelijke economie. De aanvraag past binnen de ruimtelijk economische visie.”

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt het advies bijgetreden. De aanvraag blijft functioneel inpasbaar in deze KMO-zone.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

In het voorgaande advies werd de zone ingetekend voor het behandelen van papier en plastiek in openlucht ongunstig geadviseerd. Dit zorgt voor een ongewenste verspreiding op het eigen terrein waarbij er een groot risico is voor het ontstaan van zwerfafval op het openbaar domein of de omliggende percelen. Dit werd al opgemerkt in het advies van stad Antwerpen in het hervergunningdossier van de IIOA (OMV_202002162) en wordt vanuit stedenbouwkundig standpunt bijgetreden. Deze activiteiten liggen in het verlengde van de toegangspoort langs de Boombekelaan, waardoor dit een impact heeft op het naastgelegen openbaar domein. De nieuwe projectinhoudversie voorziet een keermuur links van en achter deze opslagzone. Aan de rechterkant wordt er echter nauwelijks een barrière voorzien tussen het opgeslagen papier en de omgeving. Er blijft een vrije doorgang naar het openbaar domein van circa 8,7 meter. Hierdoor blijft de problematiek van het zwerfvuil naar het openbaar domein bestaan. Bovendien heeft de keermuur enkel invloed indien het papier niet hoger en bij voorkeur zelfs liever lager dan de muur gestapeld wordt. Het advies omtrent de openlucht opslagplaats/behandelplaats is bijgevolg voorwaardelijk gunstig. In voorwaarden zal opgelegd worden om ook aan de rechterzijde van de papieropslag een keermuur te voorzien met een lengte van 5,6 m in plaats van 1,8 m. Ook zal in voorwaarden opgelegd worden om het papier niet hoger dan de keermuur te stapelen.

 

De aanvraag wijkt af van artikel 27 van de bouwcode. Dit artikel stelt enerzijds dat verhardingen in de voortuinstrook beperkt zijn tot de strikt noodzakelijke verhardingen en anderzijds dat de zij- en achtertuinzone maximaal voor 1/3 verhard kan worden aangelegd. In zijn vergunde toestand voldeed de aanvraag niet aan deze artikels. In de bestaande toestand wordt de verhardingsgraad verder vergroot. Gelet op de bestemming van de aanvraag en de ligging in KMO-gebied, kan een afwijking op dit artikel alsnog gunstig worden geadviseerd, mits de verharding in waterdoorlatend materiaal uitgevoerd wordt.

 

Dit aspect kan bijgevolg voorwaardelijk gunstig worden geadviseerd.

 

Visueel-vormelijke elementen

De visuele wijzigingen beperken zich tot het blauw schilderen van het hoekaccent (de zuil) gelegen langs zowel de Boombekelaan en Smallandlaan en het plaatsen van de keermuur. Deze visuele wijziging is inpasbaar in KMO zone.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

De bijkomende nota werd ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst Mobiliteit. Er wordt aangegeven dat er geen gegronde aanleiding is om het eerder verleend advies te wijzigen. De verleende voorwaarden worden opnieuw opgenomen.

 

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 2 parkeerplaatsen.

 

“De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging.

De wijzigingen die betrekking hebben op mobiliteit zijn:

-          Verkleinen van groenzone en verder verharden van het terrein;

-          Herinrichting van de parkeerplaatsen;

Er is geen uitbreiding van het gebouw, het betreft enkel de buitenaanleg die wijzigt. Er is geen bijkomende parkeerbehoefte. Er verdwijnen door de verbouwing 2 parkeerplaatsen. Deze worden bijgeteld bij de parkeerbehoefte. Bestaande parkeerplaatsen moeten maximaal behouden worden.

De werkelijke parkeerbehoefte is 2 parkeerplaatsen”

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

“Op plan vergunde toestand zijn er 9 plaatsen ingetekend, in bestaande toestand zijn er 7 nuttige plaatsen ingetekend. Er worden geen bijkomende (extra) plaatsen voorzien.

De ruimte achter de parkeerplaatsen is erg smal. Er is ongeveer 3 m beschikbaar. Idealiter is er ongeveer 4,5 m beschikbaar. Doordat de plaatsen onder hoek voorzien zijn en er geen keerlus is, moet het uitrijden altijd achteruit gebeuren, wat onveiliger is.

Ook wordt opgemerkt dat de groenzone op het plan bestaande toestand er in het echt niet is (hoek Boombekelaan/Smallandlaan). Er is veel meer verhard in werkelijkheid.”

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 2.

 

Het plan voorziet niet in (minstens) het aantal te realiseren plaatsen. Er dient gezocht te worden naar een oplossing op eigen terrein.

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 2.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 2.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Echter kan de berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project worden verminderd met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is.

Bijgevolg kan de parkeerbehoefte van de vergunde toestand in mindering gebracht worden voor 0 parkeerplaatsen.

Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 2.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 2 plaatsen.

 

 

Ontsluiting/bereikbaarheid:

“Het bedrijf heeft 4 toegangen tot het openbaar domein. Dit is te veel en geeft meer conflictpunten met het openbaar domein dan nodig is. Kan de circulatie op terrein aangepast worden waardoor er minstens 1 of 2 toegangen gesloten kunnen worden.”

De bezorgdheid omtrent het laden en lossen van de stedelijke dienst Mobiliteit wordt louter ter advies meegegeven.

 

Fietsvoorzieningen:

“Zijn niet op plan ingetekend. Voor de oppervlakte van het gebouw zijn er +/- 500 m²/100 m² x 0,6 = 3 overdekte en afsluitbare fietsstalplaatsen nodig.”

Er werden 5 overdekte en afsluitbare fietsstalplaatsen ingetekend in het bedrijfsgebouw.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

In het initiële advies werd aangegeven dat er een reëel risico bestaat dat het afval afkomstig van de opslagzone op het openbaar domein terechtkomt. Met name ter hoogte van de toegangspoort in de Boombekelaan is de situatie problematisch. De poort bevindt zich aan de zijde van het gebouw waar het papier en karton gelost worden en waar de opslag in openlucht van gebundeld papier- en plasticafval plaatsvindt. De afstand van de loszone naar de perceelsgrens bedraagt slechts 20 meter.

In de bijkomende informatie geeft de exploitant hierover aan dat:

- er aan de zijde van de Boombekelaan een poort is voorzien van 1,8 m hoog met een zeil zodat verspreiding van papier door de wind zo veel mogelijk vermeden wordt;

- het terrein aan het einde van de werkdag grondig opgekuist wordt en eventueel zwerfafval op openbaar domein wordt verwijderd.

Door onderstaande maatregelen op te nemen in het werkplan van de inrichting of als bijzondere voorwaarden, worden meer garanties geboden dat de hinder beperkt wordt en wordt de handhaving hierop vergemakkelijkt:

- Om de verspreiding van zwerfafval tegen te gaan moet de poort zoveel mogelijk gesloten blijven.

- De exploitant dient rekening te houden met de weersomstandigheden vooraleer op- en overslag in openlucht toe te laten.

- Elke opslag van ongebonden papier en karton in openlucht moet maximaal vermeden worden en mag zeker na de werkuren niet meer plaatsvinden.

- Aan het einde van de werkdag wordt het terrein grondig opgekuist zodat geen papier en plastic achterblijft dat voor verontreiniging van het openbaar domein kan zorgen.

- Verontreiniging rond de site die onmiskenbaar afkomstig is van het bedrijf, dient na elke werkdag verwijderd te worden.

Naar aanleiding van de vraag tot afwijking op artikel 5.2.1.2 §3 van Vlarem II (aanvoer van afvalstoffen voor 7 uur ’s morgens), gaf het college aan dat:” …door het vroege tijdstip er een risico bestaat op geluidshinder, in het bijzonder door het lage achtergrondgeluid op dat moment. De afwijking kan enkel toegestaan worden als de activiteiten niet als rustverstorend worden ervaren ter hoogte van de dichtstbij gelegen woningen. Deze bevinden zich op circa 125 meter van de achterzijde van het opslagmagazijn, waar het lossen van het afval plaatsvindt. Tussen de losplaats en de woningen bevindt er zich een bedrijfsgebouw en een groene bufferzone van circa 30 meter. Het is niet zeker dat de hinder afkomstig is van AOPC, maar het toont aan dat het voor alle bedrijven nabij de woonwijk, en dus ook voor AOPC, een aandachtspunt is.”

In de bijkomende informatie geeft de exploitant aan dat de geluidsoverlast voor de achterliggende woonzone heel beperkt is gezien de perswagens enkel bij het achteruit rijden een signaal produceren en dit achterwaarts richting het open gedeelte van de loods gebeurt. Hierdoor zou het praktisch volledig gedempt worden. De muur aan de rand van de verharding van 4,2 m hoog, 19,8 m lang en aan de noordoostzijde 3,6 m hoog en 52,2 m lang doet bovendien dienst als geluidsbarrière.

De beschreven maatregelen veranderen niets aan de vereiste dat de afwijking enkel toegestaan kan worden als de activiteiten niet als rustverstorend worden ervaren ter hoogte van de dichtstbij gelegen woningen.

Conclusie

Met de aangeleverde informatie wordt gemotiveerd hoe de exploitant met de in het vorig advies omschreven risico’s wenst om te gaan. Door bijzondere voorwaarden op te leggen, verhoogt de garantie dat de hinder wordt vermeden en wordt toezicht erop vergemakkelijkt. Het is aan de vergunningsverlenende overheid om, op basis van alle onafhankelijke uitgebrachte deskundige adviezen, tot een gemotiveerde en integrale beslissing te komen.

 

Advies van het college


Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden.

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Ook aan de rechterzijde van de papieropslag moet een keermuur voorzien worden met een lengte van 5,6 m in plaats van 1,8 m en met dezelfde hoogte als achter de papieropslag.

2. De bijkomende verharde oppervlakte moet uitgevoerd worden in waterdoorlatend materiaal.

3. Het papier mag niet hoger en verder dan de keermuur gestapeld worden.

 

Geadviseerde rubriek(en)

 

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

3.4.2°

het lozen van meer dan 2 m³/uur tot maximaal 100 m³/uur bedrijfsafvalwater;

wijziging lozingspunt

 

Geadviseerde bijzondere milieuvoorwaarden

1. Aan het einde van de werkdag wordt het terrein grondig opgekuist zodat geen papier en plastic achterblijft dat voor verontreiniging van het openbaar domein kan zorgen.

2. De exploitant houdt rekening met de weersomstandigheden vooraleer op- en overslag in openlucht toe te laten. Bij windsnelheden van meer dan 30 km/uur (5 Beaufort – vrij krachtige wind) is de opslag en het bewerken van afvalstoffen in openlucht niet toegestaan.

3. De groenzone van 300 cm achter de keerwanden dient optimaal ingevuld te worden met bij voorkeur beplanting die voldoende hoog is om de keerwand en de opslag aan het zicht te onttrekken.

4. De poort nabij de opslagzone in openlucht dient steeds opnieuw gesloten te worden na gebruik.

5. Een afwijking op artikel 5.2.1.2.§3 van Vlarem II wordt enkel gunstig geadviseerd als deze activiteiten niet rustverstorend zijn.

6. Elke opslag van ongebonden papier en karton in openlucht moet maximaal vermeden worden en mag zeker na de werkuren niet meer plaatsvinden.

7. Verontreiniging rond de site die afkomstig is van het bedrijf dient na elke werkdag verwijderd te worden.

 


Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

 

  1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
  2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst tweede adviesvraag

9 september 2022

Start 1e openbaar onderzoek

28 mei 2022

Einde 1e openbaar onderzoek

26 juni 2022

Beslissing toepassing administratieve lus

9 september 2022

Start laatste openbaar onderzoek

24 september 2022

Einde laatste openbaar onderzoek

23 oktober 2022

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste adviesdatum

9 oktober 2022

 

Administratieve lus


Op 9 september 2022 besliste de deputatie een administratieve lus toe te passen om de exploitant toe te laten bijkomende informatie aan te leveren.

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

28 mei 2022

26 juni 2022

0

0

0

0

24 september 2022

23 oktober 2022

0

0

0

0

 

Informatievergadering

Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist voor de aanvraag tot omgevingsvergunning gunstig advies te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Ook aan de rechterzijde van de papieropslag moet een keermuur voorzien worden met een lengte van 5,6 m in plaats van 1,8 m en met dezelfde hoogte als achter de papieropslag.

2. De bijkomende verharde oppervlakte moet uitgevoerd worden in waterdoorlatend materiaal.

3. Het papier mag niet hoger en verder dan de keermuur gestapeld worden.

 

Geadviseerde bijzondere milieuvoorwaarden

1. Aan het einde van de werkdag wordt het terrein grondig opgekuist zodat geen papier en plastic achterblijft dat voor verontreiniging van het openbaar domein kan zorgen.

2. De exploitant houdt rekening met de weersomstandigheden vooraleer op- en overslag in openlucht toe te laten. Bij windsnelheden van meer dan 30 km/uur (5 Beaufort – vrij krachtige wind) is de opslag en het bewerken van afvalstoffen in openlucht niet toegestaan.

3. De groenzone van 300 cm achter de keerwanden dient optimaal ingevuld te worden met bij voorkeur beplanting die voldoende hoog is om de keerwand en de opslag aan het zicht te onttrekken.

4. De poort nabij de opslagzone in openlucht dient steeds opnieuw gesloten te worden na gebruik.

5. Een afwijking op artikel 5.2.1.2.§3 van Vlarem II wordt enkel gunstig geadviseerd als deze activiteiten niet rustverstorend zijn.

6. Elke opslag van ongebonden papier en karton in openlucht moet maximaal vermeden worden en mag zeker na de werkuren niet meer plaatsvinden.

7. Verontreiniging rond de site die afkomstig is van het bedrijf dient na elke werkdag verwijderd te worden.

 

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.