De stad Antwerpen krijgt regelmatig aanvragen van bewoners om markeringen aan te brengen ter hoogte van hun in- of uitrit omdat geparkeerde voertuigen net niet vóór hun in- of uitrit staan geparkeerd. Deze situatie bemoeilijkt het in- en uitrijden zodat dit het manoeuvreren dikwijls onmogelijk maakt.
Op 5 december 2014 (jaarnummer 12435) keurde het college de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed.
Op 9 oktober 2015 (jaarnummer 8410) keurde het college de aanpassing van de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed.
Op 3 april 2020 (jaarnummer 3182) besliste het college om de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ met onmiddellijke ingang stop te zetten. Uit de analyse van de aanvragen en meldingen voor de periode 2018 - 2019 (tot en met september) bleek dat de oorspronkelijke doelstellingen van de maatregel 'de bereikbaarheid van deze garages en inritten bevorderen en de parkeerdruk verminderen’ niet langer bereikt werden. Ad-hoc aanvragen rond extra inrichting bij hinderlijk parkeren aan inritten blijven evenwel mogelijk. De Valkstraat 56 is een van de inkomende dossiers.
Op 15 maart 2022 werd een aanvraag over hinderlijk parkeren ingediend voor markeringen aan een inrit in de Valkstraat ter hoogte van huisnummer 56. Naar aanleiding van deze aanvraag heeft Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (MPA) de situatie onderzocht. MPA stelt voor om uitzonderlijk te opteren voor een markering aan de inrit van de aanvrager. Links van de inrit ter hoogte van huisnummer 56 wordt een verdrijvingsvlak aangebracht.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
links van de inrit ter hoogte van nummer 56 wordt een verdrijvingsvlak aangebracht (artikel 8).
De parkeerbalans blijft ongewijzigd, de restruimte is geen volwaardige parkeerplaats, door het aanbrengen van een verdrijvingsvlak wordt het hinderlijk parkeren tegengegaan.
Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Valkstraat in het district Wilrijk goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 2 oktober 2020 (jaarnummer 8253).
Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.