Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022102763 |
Gegevens van de aanvrager: | mevrouw Diana Dragnea met als adres Statiestraat 57 te 2600 Berchem (Antwerpen) en de heer Joaquim Ferreira met als adres Statiestraat 57 te 2600 Berchem (Antwerpen) |
Ligging van het project: | Statiestraat 57 te 2600 Berchem (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 21 sectie B nr. 42A6 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | functiewijzigen en verbouwen van het gelijkvloers naar dagrecreatie, inrichten van een daktuin, renoveren van de gevel en aanbrengen van gevelpublicatie |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 12/10/1995: vergunning (961#1404 en 961#11688) voor een voorgevel;
- 08/01/1969: vergunning (961#4102) voor Verbouwingswerken;
- 18/09/1968: vergunning (196817077/961#12867) voor Verbouwingswerken;
- 05/11/1958: toelating (957#5050) voor een winkelpui;
- 03/01/1957: toelating (957#4422) voor een verbouwing;
- 26/05/1951: toelating (961#4745) voor keuken en veranda herbouwen;
- 21/03/1951: toelating (957#2404) voor binnenveranderingen;
- 12/12/1940: toelating (1275#5568) voor verbouwingswerken;
- 15/10/1934: toelating (1275#2859) voor een magazijn bouwen in tuin.
Geacht vergunde toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Bestaande toestand
- in overeenstemming met de laatst vergunde toestand, afgezien van:
Nieuwe toestand
- functie:
- bouwvolume en indeling:
- gevelafwerking gelijkvloers:
- gevelafwerking verdiepingen:
Inhoud van de aanvraag
- functiewijziging van het gelijkvloers van detailhandel naar dagrecreatie;
- inrichten van een daktuin op het hoofddak met vaste toegang;
- uitbreiden van de eerste en tweede verdieping;
- verhogen van het bouwvolume van het gelijkvloers;
- renoveren, isoleren en wijzigen van de voorgevel;
- aanbrengen van zaak-gebonden reclame tegen de voorgevel;
- isoleren en wijzigen van de achtergevel en scheidingsmuur;
- doorvoeren van interne constructieve werken.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 7 september 2022 | 4 oktober 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator/ Fluvius | 7 september 2022 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 7 september 2022 | 29 september 2022 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 7 september 2022 | 19 september 2022 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu | 7 september 2022 | 12 september 2022 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Het is niet duidelijk of de septische put voldoende groot is.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft het wijzigen van het gelijkvloers van detailhandel naar dagrecreatie. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt geen bezwaar tegen deze functiegroep.
Uit de nota van de architect, het brandweerverslag en grondplan blijkt dat het gaat om een zaal voor theater en workshops. Dit soort van inrichtingen zijn ingedeeld onder rubriek 32 (ontspanningsinrichtingen) van de Vlarem-indelingslijst. Dit is dus ook inzake milieuaspecten vergunningsplichtig. Het dossier werd echter niet ingedeeld als een gemengd dossier.
Ter hoogte van de verdiepingen werd een woning vergund. De exacte indeling en ruimtegebruik van de woondelen werd echter niet vergund. De functie woning ter hoogte van de verdiepingen blijft behouden en wordt uitgebreid. Dit is aanvaardbaar.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het perceel blijft ter hoogte van het gelijkvloers volledig bebouwd. Gelet op het feit dat het om een commerciële invulling gaat, hiertegen geen bezwaar.
Het bouwvolume van de eerste verdieping werd uitgebreid van 12,6 meter tot 16,3 meter. Als gevolg van deze uitbreiding en de interne indeling wordt de ideale daglichttoetreding van de eigen woondelen gehinderd. Dit betreft een onvoldoende leefkwaliteit en is bijgevolg onaanvaardbaar.
Het bouwvolume van de eerste verdieping sluit bovendien onvoldoende aan bij de bebouwing in de omgeving. De bouwdiepte van 16,3 wordt perceelsbreed voorzien. Dit is niet in overeenstemming met de context waar diepe bouwvolumes hoofdzakelijk entresolvolumes betreffen.
Op het dak wordt een dak met inpandig terras voorzien. Bij het huidige voorstel wordt het dakvlak vooraan verlaagd uitgewerkt en de daklaag achteraan uitgewerkt als twee aparte vlakken/volumes met verschillende hoogte met daartussen een terras.
Tegen het principe van een kwalitatief uitgewerkte daktuin geen bezwaar. Voorliggende uitwerking is echter niet aanvaardbaar.
Visueel-vormelijke elementen
Het gebouw maakt onderdeel uit van een rij woningen met rijkelijk gedetailleerde pleistergevels in simili (natuursteenimitatie). De volledige voorgevel wordt gewijzigd, waarbij de verdiepingen voorzien worden in polychrome steenstrips (ivoorkleurig met groenkleurige horizontale banden). De vooruitstekende geveldetails worden verwijderd, maar worden niet vervangen door evenwaardige geveldetaillering, waardoor gevelvervlakking optreed.
Dit is onaanvaardbaar.
De gelijkvloerse gevel wordt gewijzigd van een natuurstenen plint (leitegels) naar een voorgevel in verzinkte stalen roosters. Het is niet eenduidig uit de plannen af te leiden welk materiaal achter de stalen roosters voorzien wordt. Het omvormen van de commerciële gevel in natuursteen naar stalen roosterwerk betreft een verarming van het straatbeeld. Ook dit is onaanvaardbaar.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf inzake autostalplaatsen is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte voor auto’s.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 16 augustus 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 7 september 2022 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 6 november 2022 |
Verslag GOA | 18 oktober 2022 |
naam GOA | Wim Van Roosendael |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
1 | 0 | 0 | 0 |
Bespreking van de bezwaren
Privacy: Het bezwaar dat wanneer er een dakterras voorzien wordt achteraan de eerste verdieping, dit privacy-hindert met zich meebrengt;
Beoordeling: De aanvraag betreft geen dakterras op dit dak in binnengebied. Het bezwaar is ongegrond.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.