Het studiebureau Tractebel Engineering (Simon Bolivarlaan 34/36, 1000 Brussel, ondernemingsnummer: BE0412.639.681) maakte in opdracht van Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) een unieke verantwoordingsnota met voorontwerp op.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) legt nu het voorontwerp en de unieke verantwoordingsnota ter goedkeuring voor, voor de heraanleg van een verlengde Kloosterstraat met fietsinfrastructuur. Stad Antwerpen zal een deel van de uitvoering financieren volgens de geldende afspraken over gewestwegen. Deze zullen verder gedetailleerd worden in een samenwerkingsovereenkomst voor de Kloosterstraat.
In het voorontwerp wordt de huidige brug over de spoorlijn afgebroken en vervangen door een rechtstreekse aansluiting op de afrit A12 om zo de verkeerskundige structuur te vereenvoudigen met een beperktere ruimte-inname. Het doel is ook om de bestaande fietsinfrastructuur te optimaliseren en de netwerkverknoping met fietsostrade F12 aan te vullen.
Deel 1 is het noordelijke kruispunt met Leugenberg waarbij de huidige Kloosterstraat niet meer zal aansluiten na de afbraak van de brug. Het kruispunt met Leugenberg is compacter gemaakt en de rijstrookindeling werd aangepast op basis van de mobiliteitsstudie. Er wordt een vrijliggend dubbelrichtingsfietspad voorzien van 3,5m breed met conflictvrije oversteek. Er is een aparte busbaan voorzien buiten de lichtenregeling. Waar mogelijk is vergroening voorzien.
Deel 2 is de afrit met daarlangs een nieuw fietspad en de verlegde Kloosterstraat met nieuwe aansluiting aan de op- en afrit en aangepaste aansluiting op Boerendijk.
Er ontstaat een nieuw kruispunt waar de verlegde Kloosterstraat zal aantakken op de op- en afrit. Parrallel met de op- en afrit loopt de dubbelrichtings fietsostrade die de Kloosterstraat ongelijkgronds kruist en de missing link invult van de F12 vanuit Antwerpen/Oude Landen richting Ekerse putten/Haven/Bergen op Zoom. Er wordt ook een aansluiting voorzien aan de hoofroute langsheen de sporen die de verbinding vormt met de F14 ter hoogte van de Statiestraat. Het fietspad parallel aan de op- en afrit ligt iets hoger dan de rijweg bij de kruising met de spoorweg.
Onderdoor de verlegde Kloosterstraat wordt het Schoon Schijn terug opengelegd en loopt er onderdoor. Ter hoogte van de aansluiting met Boerendijk zal de Wilgehoevestraat niet langer aansluiten op het kruispunt wat de leesbaarheid en veiligheid vergroot. Ook Kouter sluit niet langer aan op het kruispunt Wilgehoevestraat- Kloosterstraat waardoor een keerlus ontstaat op het einde van Kouter. Langsheen de Kloosterstraat worden dubbelrichtingsfietspaden voorzien die de aansluiting vormen met Ekeren centrum. De bushaltes kregen een nieuwe inplanting met verbinding naar de woonwijk. Op het kruispunt komen conflictvrije oversteken.
Waar mogelijk is vergroening voorzien.
De volledige projectomschrijving is opgenomen in de unieke verantwoordingsnota als bijlage van dit besluit.Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
De Kloosterstraat is deels een bovenlokale straat.
Het college is bevoegd voor bovenlokale projecten/budget/mobiliteitsvoorwaarden.
Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op op 2LMS010104/A00000/224/5153000000/2SA020200/2500. Uiterlijk op moment van effectieve bestelling worden de kredieten vanuit de budgettaire voorzieningen in het meerjarenplan toegewezen aan het concrete project (M02909). Overeenkomstig de beheerovereenkomst met AWV zal stad Antwerpen ook in het kader van dit project de afspraken inzake de aanleg en het beheer van gewestwegen nakomen.
consensus, mits het meenemen en verder onderzoeken van de opmerkingen gegeven door de Stad Antwerpen. De bemerkingen werden na overleg verwerkt in het voorontwerp en aangeleverd op 01/04/2022.
advies gunstig op voorwaarden dat bij de uitwerking van het definitief ontwerp:
Het college keurt het voorontwerp van 1 april 2022 en de unieke verantwoordingsnota van 3 maart 2021 voor afbraak brug en verleggen Kloosterstraat met fietsinfrastructuur, district Ekeren, goed.
Het college geeft opdracht van:
Dienst | Taak |
---|---|
SW/MOB/I&P | advies vragen aan het district Ekeren. |
na de inspraakprocedure, opdracht geven aan AWV om:
| |
Bestuurscoördinator district Ekeren | communicatie en participatietraject organiseren |