Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022116741 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Salim Hachlouf met als adres Boomsesteenweg_WI 18 te 2610 Antwerpen |
Ligging van het project: | Boomsesteenweg 18 en Lodewijk Ontropstraat 23 te 2610 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 43 sectie A nr. 145H3 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | isoleren van de voorgevel en plaatsen van een uitkragend terras |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 06/01/2021: proces-verbaal met stand van zaken (11002_2021_13448) Tussen de staking van de werken met betrekking tot het wijzigen van de voorgevel en de controle na bekrachtiging werd er niet verder gewerkt. De stand van de werken is dezelfde als werd opgenomen in aanvankelijk proces verbaal met stakingsbevel met nummer 11002_2020_13393_VPV;
- 03/12/2020: proces-verbaal met stakingsbevel (11002_2020_13393_VPV) de voorgevel, origineel uitgevoerd in polychroom metselwerk, wordt gewijzigd;
- 03/02/2012: milieuvergunning (1254#15610) onderhoud en reparatie motorvoertuigen;
- 24/02/1994: vergunning (222#11374) voorgevel wijzigingen raam;
- 03/11/1989: milieuvergunning (25#58460) vernieuwen uitbatingsvergunning benzinestation;
- 22/01/1968: vergunning (222#1836) verbouwingswerken;
- 18/02/1963: vergunning (222#37) inrichten vergaderzaal;
- 04/08/1952: toelating (238#7916) voor benzinestation.
Vergund geachte toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Bestaande toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking :
Nieuwe toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- isoleren en bepleisteren van de voorgevel;
- plaatsen van een uitkragend terras aan de voorgevel.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer/ AWV - District Antwerpen Vergunningen | 21 september 2022 | 12 oktober 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 21 september 2022 | 28 september 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 21 september 2022 | 5 oktober 2022 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 21 september 2022 | 23 september 2022 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu | 21 september 2022 | 23 september 2022 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Stedenbouw/ vermoeden van vergunning | 21 september 2022 | 25 oktober 2022 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag wijkt af op artikel 6 en 11 van de bouwcode. Dit wordt verder gemotiveerd onder de rubriek visueel vormelijke elementen.
Functionele inpasbaarheid
Het hoekgebouw bestaat uit een werkplaats en toonzaal op het gelijkvloers en drie woningen op de verdieping. Dit wordt ook aan de hand van het advies van de stedelijke dienst vermoeden van vergunning bevestigd. De aangevraagde werken betreffen echter louter het wijzigen van de gevels (zijde Boomsesteenweg en Lodewijk Ontropstraat). Dit wordt uitdrukkelijk op de plannen vermeld. De interne indeling en de functies maken aldus geen deel uit van de aanvraag.
De stedelijke dienst Ondernemen en Stadsmarketing/Business en Innovatie geeft een gunstig advies aangezien de gevelaanpassingen geen impact hebben op de economische functie op het gelijkvloers.
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt er geoordeeld dat de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Buiten het vergroten van het balkon aan de voorgevel gebeuren er verder geen volumetrische wijzigingen aan het gebouw. Schaal en ruimtegebruik zijn aldus gunstig.
Visueel-vormelijke elementen
De vergunde gevelbekleding van het hoekgebouw bestaat uit een beige gevelsteen ( = van wit tot crèmekleurige siersteen volgens de omschrijving op het origineel plan in het stadsarchief). Deze gevelsteen is ook tot 2019 zichtbaar op Streetview. Na 2019 werd er zonder omgevingsvergunning gestart met het wijzigingen van de voorgevels. Hiervoor werd er een proces verbaal opgemaakt met stakingsbevel. Met deze omgevingsaanvraag wenst men de aangevatte werken te regulariseren en verder te zetten. In voorliggende aanvraag wordt er geopteerd om de gevels, na het aanbrengen van isolatie, af te werken met een lichtgrijze crepi. Er wordt echter opgemerkt dat de gevelbekleding van desbetreffend hoekgebouw samen met de aanpalende woningen in dit straatsegment (zowel langs de zijde van de Boomsesteenweg als langs de zijde van de Lodewijk Ontropstraat) hoofdzakelijk bestaat uit gevelmetselwerk. De afwerking van metselwerk als gevelbekleding zet zich voort in de richting van Antwerpen Jan De Voslei/Jan Van Rijswijcklaan en tevens ook naar de aangrenzende woonwijk via de Lodewijk Ontropstraat.
Bovendien doet het gewenst materiaal afbreuk aan de architecturale uitstraling van het gebouw dat mede en zelfs in hoge mate tot stand kwam door het gebruik van de crèmekleurige siersteen. Het gewenst gevelmateriaal is tevens, zoals hogervermeld, niet kenmerkend in dit deel van de Boomsesteenweg en de zijstraat Lodewijk Ontropstraat. Bovendien is crepi als afwerkingsmateriaal, zeker gezien de ligging aan de drukke verkeersas A12, niet duurzaam.
Om voormelde reden zal er in voorwaarde bij de vergunning worden opgenomen om als afwerkingsmateriaal steenstrips te gebruiken naar origineel model.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Er werd advies gevraagd aan de stedelijke milieudienst.
Het project omvat geen IIOA en betreft louter de regularisatie van het buitenschrijnwerk, de herbouw van een balkon, en dergelijke. Wel wordt er opgemerkt dat er in het gebouw een werkplaats voor onderhoud van wagens gevestigd is en dat deze niet in regel is met de vergunnings- of meldingsplicht in het kader van de omgevingswetgeving.
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt er bevestigd dat de aangevraagde werken enkel gevelwijzigingen betreffen. In aansluiting op het advies van de stedelijke milieudienst zullen alle vergunningsplichtige handelingen, werken en wijzigingen in het gebouw uitgesloten worden van vergunning.
Er werd advies gevraagd aan het Agentschap Wegen en Verkeer. Het advies is voorwaardelijk gunstig. Het gebouw bevindt zich in de bouwvrije zone van 30 meter van de autosnelweg. Er wordt echter een afwijking toegestaan op de bouwvrije strook voor de renovatie van de voorgevel. Het is echter niet mogelijk om een afwijking voor publiciteit in de bouwvrije strook te geven. De publiciteit in de bouwvrije strook dient daarom uit de Omgevingsvergunning te worden geweerd.
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt sluiten wij ons aan bij het voorwaardelijk advies van het Agentschap Wegen en Verkeer. Bovendien bevat de aanvraag onvoldoende informatie over de gewenste reclame zodat deze niet kan beoordeeld worden. De reclame wordt bijgevolg uitgesloten van vergunning.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen moeten op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt worden nageleefd.
11. Alle vergunning plichtige handelingen, werken en wijzigingen anders dan het isoleren en afwerken van de gevels en het voorzien van het uitkragend terras, worden uitgesloten van vergunning.
12. Alle reclame wordt uitgesloten uit de vergunning.
Standpunt college
Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar. De huidige aanvraag voorziet onder meer de plaatsing van publiciteit op de bovenlichten van de gelijkvloerse ramen. De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit deze publiciteit uit en baseert zich hiervoor op het ongunstig advies van het Agentschap Wegen en Verkeer enerzijds en de onduidelijkheid over de voorziene reclame anderzijds.
De zaak is gelegen op de Boomsesteenweg op het deel waar dergelijke publiciteit nog voorkomt. De plannen van 1952 van de laatst gekende vergunde toestand tonen aan dat op deze plaats reeds publiciteit werd voorzien. De wijzigingen die onderhavige vergunningsaanvraag met zich meebrengt voor wat betreft het publiciteitsaspect zijn bijgevolg zeer beperkt ten opzichte van de laatst vergunde toestand.
Daarnaast steekt de publiciteit niet uit ten aanzien van de voorgevel, waardoor er geen gewijzigde impact is ten opzichte van de bouwvrije strook.
Het college is bijgevolg van mening dat de publiciteit op de bovenlichten vergund kan worden, mits de voorziene publiciteit zaak-gebonden is en voldoet aan artikel 33 van de Antwerpse Bouwcode.
Het college schrapt dan ook de geadviseerde uitsluiting.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 31 augustus 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 21 september 2022 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 20 november 2022 |
Verslag GOA | 3 november 2022 |
naam GOA | Gerd Cryns |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen moeten op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt worden nageleefd.
11. Alle vergunning plichtige handelingen, werken en wijzigingen anders dan het isoleren en afwerken van de gevels en het voorzien van het uitkragend terras, worden uitgesloten van vergunning.
12. De zaak-gebonden publiciteit op de bovenlichten van de gelijkvloerse ramen dient te voldoen aan artikel 33 van de Antwerpse Bouwcode.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.