- De notulen van de fysieke zitting van 26 september 2022 zijn digitaal beschikbaar in eBv.
OCMW Antwerpen was/is eigenaar van verschillende bosgebieden in de gemeente Schilde. De voorbije jaren werden hiervan reeds diverse bospercelen verkocht:
Op 30 november 2017 (jaarnummer 669) gaf de raad voor maatschappelijk welzijn goedkeuring aan het in erfpacht geven aan EANDIS/IVEKA van een deel van een perceel grond, kadastraal gekend onder Schilde, 1ste afdeling, sectie D, nummer 288d (deel van Picardiebos), dit voor de plaatsing van een hoogspanningscabine.
Op 25 november 2019 (jaarnummer 99) keurde de raad voor maatschappelijk welzijn de overeenkomst 2019-2024 betreffende geïntegreerd patrimoniumbeheer AG Vespa goed. Artikel 4, 2. bepaalt dat AG Vespa instaat voor de uitvoering en afhandeling van alle in- en uitgaande overdrachten van zakelijke rechten met betrekking tot het OCMW patrimonium. De beleidsbeslissing hiertoe ligt bij het OCMW. Een beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn is vereist voor elke beslissing tot verwerving of vervreemding van zakelijke rechten op OCMW patrimonium.
AG Vespa/Vastgoed werd recent opnieuw gecontacteerd door Natuurpunt vzw en door de gemeente Schilde. Zij hebben nu interesse om een aantal bospercelen gelegen aan De Picardielaan in Schilde aan te kopen.
Het betreft de verkoop van 13 percelen, kadastraal gekend onder Schilde, 1ste afdeling, sectie D, nummers 276a/deel, 278b, 279, 281, 282, 283, 286, 287a, 287b, 288c, 288d, 289a en 310.
De te verkopen percelen werden opgemeten en in kaart gebracht door beëdigd-landmeter A. Heylen uit Schilde (zie plan in bijlage). De totale oppervlakte van de percelen bedraagt 116.870,00 m². De verkoopprijs werd vastgesteld op 2,00 EUR/m², wat voor de totale oppervlakte neerkomt op 233.740,00 EUR . Deze prijs werd door de afdeling Landmeters en Schatters van AG Vespa marktconform bevonden.
Van de totale oppervlakte zal Natuurpunt vzw 102.618,00 m² aankopen ter waarde van 205.236,00 EUR. Zij wensen de gronden aan te kopen onder de opschortende voorwaarde dat ze voor de percelen een aankoopsubsidie, met het oog op de erkenning als natuurreservaat, kunnen verkrijgen. Hiervoor moet hun verkenningsnota, het globaal kader en de doelmatigheidstoets voor de betreffende percelen goedgekeurd worden door het Agentschap Natuur en Bos (ANB). Om dit subsidiedossier te kunnen indienen, heeft Natuurpunt vzw een voorafgaandelijk verkoopakkoord vanuit OCMW Antwerpen nodig. Deze opschortende voorwaarde dient ook letterlijk opgenomen te worden in het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De resterende oppervlakte van 14.252,00 m² ter waarde van 28.504,00 EUR zal door de gemeente Schilde worden aangekocht, dit met het oog op de realisatie van een gemeentelijk speelbos.
Het perceel 288c werd door het OCMW Antwerpen in erfpacht gegeven aan EANDIS/IVEKA, tegen een éénmalige canon van 6.055,00 EUR. De erfpacht nam een aanvang in 2018 om te eindigen in 2117. Dit perceel zit mee in de aankoop door Natuurpunt, zij wensen dat de canon van de resterende erfpachttermijn, zijnde 5.750,00 EUR, in mindering wordt gebracht van hun aankoopprijs. Natuurpunt zal aldus 199.486,00 EUR voor de aankoop van hun deel betalen.
De andere percelen zijn noch verhuurd, noch verpacht. Er dient dus geen voorkooprecht aangeboden te worden in het kader van de pachtwetgeving.
OCMW Antwerpen is in Schilde nog eigenaar van een aantal wegenissen met een openbaar karakter (verschillende dreven en wegen die doorheen de bossen lopen). Het gaat meer bepaald over volgende wegen:
Deze wegenissen dienen nog overgedragen te worden naar het openbaar domein van de gemeente Schilde. Deze overdrachten gebeuren, net zoals bij de stad Antwerpen, kosteloos (zonder vergoeding). Het is opportuun om deze overdrachten mee te laten opnemen in de verkoopakte van de bosgronden aan de gemeente Schilde.
Voor de opmaak van de notariële akte wordt notariskantoor Cootjans uit Schilde aangesteld. Net zoals bij vorige verkopen van gronden buiten Antwerpen wordt er opnieuw voorgesteld om met het lokale notariskantoor te werken omwille van de kennis van de plaatselijke markt.
Artikel 78 Decreet Lokaal Bestuur: "De raad voor maatschappelijk welzijn kan bij reglement zijn bevoegdheden overdragen aan het vast bureau. De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het vast bureau worden toevertrouwd:
- 11° de daden van beschikking over onroerende goederen, behalve die vermeld in artikel 84, § 3, 8°, b)."
De percelen zullen verkocht worden voor de totale prijs van 227.990,00 EUR. De gegenereerde middelen worden opgenomen in het Vastgoedfonds.
Alle kosten verbonden aan deze verkoop, met uitzondering van de kost voor leveringsplicht (kost bodemattesten/stedenbouwkundige inlichtingen/hypotheekstaat), worden ten laste gelegd van de koper. De reële kost voor leveringsplicht zal pas gekend zijn nadat het notariaat de akte heeft kunnen opmaken en heeft kunnen verlijden. Zij wordt geraamd op 2.420,00 EUR, inclusief 21% btw. Voor erelonen notarissen werd 1 gecentraliseerde pot/budget voorzien, waaruit de erelonen voor vastgoedtransacties van zowel stad Antwerpen als OCMW Antwerpen gefinancierd worden. De notariële kosten en erelonen (kost leveringsplicht) zullen gezien het bedrag administratief goedgekeurd worden.
De eigendommen zijn niet opgenomen in Planon, vastgoednummers en objectcodes zijn aldus niet gekend.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de verkoop aan Natuurpunt vzw goed. De verkoop omvat het deel van het Picardiebos, gelegen aan de Picardielaan in Schilde, kadastraal gekend onder Schilde, 1ste afdeling, sectie D, nummers 280b/deel, 281, 282, 283, 286, 287a, 287b, 288c, 288d, 289a en 310 met een totale oppervlakte van 102.618,00 m², zoals afgebeeld als loten 3a, 3b en HSC in groene kleur op het splitsingsplan opgemaakt door landmeter Heylen op 12 september 2022. De verkoopprijs bedraagt 199.486,00 EUR.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt goed dat de verkoop aan Natuurpunt vzw tot stand komt onder de opschortende voorwaarde dat Natuurpunt vzw voor de percelen een aankoopsubsidie met het oog op de erkenning als natuurreservaat kan verkrijgen. Hiervoor dient de verkenningsnota, het globaal kader en de doelmatigheidstoets voor de betreffende percelen goedgekeurd te worden door het Agentschap Natuur en Bos.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de verkoop aan de gemeente Schilde goed. De verkoop omvat het deel van het Picardiebos, gelegen aan de Picardielaan in Schilde, kadastraal gekend onder Schilde, 1ste afdeling, sectie D, nummers 276a/deel, 278b en 279 met een totale oppervlakte van 14.252,00 m², zoals afgebeeld als lot 2a in gele kleur op het splitsingsplan opgemaakt door landmeter Heylen op 12 september 2022. De verkoopprijs bedraagt 28.504,00 EUR.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de kosteloze overdracht naar het openbaar domein van de gemeente Schilde goed van volgende wegen:
De raad voor maatschappelijk welzijn ontslaat de algemene administratie van de patrimoniumdocumentatie van het nemen van een ambtshalve inschrijving naar aanleiding van de overschrijving van de authentieke akte en machtigt de vertegenwoordigers van het OCMW Antwerpen hiertoe de nodige verklaringen af te leggen in de akte.
De financieel directeur regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Opbrengsten verkoop: Notaris Cootjans en Haagdorens Ondernemingsnummer: BE0643954294
| 227.990,00 EUR | budgetplaats: 4291520000 budgetpositie: 260I functiegebied: 2SBS070203A00000 subsidie: SBT11165 fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2OA080119 budgetperiode: 2300 | NVT |
Vzw Beschut Wonen Min richt zich tot meerderjarige mannen die geïnterneerd of vrij op proef zijn en wil haar doelgroep de mogelijkheid bieden om, mits ondersteuning en begeleiding, in een zo zelfstandig mogelijke woonvorm, maatschappelijk aanvaardbaar en constructief te functioneren. Beschut Wonen Min is erkend door het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap als dienst Beschut Wonen.
Het patrimonium dat in eigendom is van Beschut Wonen Min wordt in volle eigendom overgedragen naar OCMW Antwerpen. Op deze manier zou het gebruik van dit patrimonium voor Beschut Wonen Min moeten bijdragen tot het bereiken van de doelstellingen van de vereniging zoals beschreven in haar statuten, en dit op een betaalbare manier.
Op 28 april 2016 (jaarnummer 255) keurde de raad voor maatschappelijk welzijn de integratie van patrimonium Beschut Wonen Antwerpen binnen het OCMW patrimonium goed. Er werd eveneens goedkeuring gegeven aan de samenwerkingsovereenkomst (convenant) tussen OCMW Antwerpen en Beschut Wonen Antwerpen.
Op 25 november 2019 (jaarnummer 99) keurde de raad voor maatschappelijk welzijn de overeenkomst 2019-2024 betreffende geïntegreerd patrimoniumbeheer AG Vespa goed. Artikel 4, 2. van voormelde overeenkomst bepaalt dat AG Vespa instaat voor de uitvoering en afhandeling van alle in- en uitgaande overdrachten van zakelijke rechten met betrekking tot het OCMW patrimonium. De beleidsbeslissing hiertoe ligt bij het OCMW. Een beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn is vereist voor elke beslissing tot verwerving of vervreemding van zakelijke rechten op OCMW patrimonium.
Op 19 november 2021 (jaarnummer 299) keurde het vast bureau principieel goed om Beschut Wonen Min binnen Beschut Wonen Antwerpen in te kantelen en gaf ze opdracht aan de werkgroep dochters/inkantelingen om de modaliteiten hieromtrent te onderzoeken.
Beschut Wonen Min is eigenaar van volgende eigendommen:
Om voor Beschut Wonen Min het gebruik van patrimonium betaalbaar te houden, wordt voorgesteld om deze panden in volle eigendom over te dragen naar OCMW Antwerpen aan volgende voorwaarden:
De algemene toestand van de panden is goed. Ze zijn voorzien van alle nodige comfort en in goed onderhouden toestand. Teneinde het OCMW/de stad Antwerpen de mogelijkheid te bieden om het onderhoud van deze panden adequaat voor te bereiden, wordt voorgesteld om het eigenaarsonderhoud van de vier over te nemen panden nog tot het einde van deze legislatuur bij Beschut Wonen Min/Beschut Wonen Antwerpen te houden. Bij aanvang van de nieuwe legislatuur kunnen hiervoor dan extra budgetten worden voorzien.
Artikel 78 Decreet Lokaal Bestuur bepaalt: "De raad voor maatschappelijk welzijn kan bij reglement zijn bevoegdheden overdragen aan het vast bureau. De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het vast bureau worden toevertrouwd:
- 11° de daden van beschikking over onroerende goederen, behalve die vermeld in artikel 84, § 3, 8°, b)."
De overdracht van de vier eigendommen gebeurt 'om niet' (er wordt geen vergoeding voor de panden betaald). Het OCMW Antwerpen neemt wel de financierings-/hypotheeklasten over, zoals hieronder aangegeven.
Leningen
Er loopt nog een lening voor de Pothoekstraat 22, 2060 Antwerpen. Schuld per 30 november 2022 bedraagt 645.053,05 EUR, resterende looptijd is 11 jaar (financiering KBC):
Jaren | Kapitaal | Rente | Totaal |
2022 - 2033 | 644.119,96 EUR | 933,09 EUR | 645.053,05 EUR |
Mits goedkeuring van de 6e aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 door het college en de gemeenteraad, zullen de kapitaalsaflossingen en intrestlasten vervroegd worden terugbetaald aan KBC. Hiertoe wordt in het huidige ontwerp budget verschoven van 5401510000/664500/2WNS010403/2SA050629 naar 4170100000/17330U/2WNS010102/2OA000040 (vervroegde terugbetaling kapitaal) en naar 4170100000/6500/2WNS010102/2OA050629 (intresten).
Tot het verlijden van de notariële akte worden de leninglasten nog gedragen door Beschut Wonen Min.
Alle notariële kosten en erelonen (inclusief schrappen hypotheken en volmacht-hypotheken) verbonden aan deze overdracht worden geraamd op 8.150,86 EUR inclusief btw. Voor erelonen notarissen werd 1 gecentraliseerde pot/budget voorzien, waaruit de erelonen voor vastgoedtransacties van zowel stad Antwerpen als OCMW Antwerpen gefinancierd worden. De notariële kosten en erelonen (bestelbon 4505141662) zullen onder gedelegeerd budgethouderschap goedgekeurd worden.
De schattingsprijzen van de vier woningen zijn:
De vastgoednummers van de eigendommen zijn 'OCMW'.
De objectcodes van de eigendommen zijn:
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de verwerving goed van volgende vier panden van vzw Beschut Wonen Min:
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de verwerving goed tegen volgende voorwaarden:
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de vervroegde aflossing van de lening en het schrappen van de hypotheken op de lening van het pand Pothoekstraat 22, 2060 Antwerpen goed, mits goedkeuring van de 6de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
De raad voor maatschappelijk welzijn ontslaat de algemene administratie van de patrimoniumdocumentatie van het nemen van een ambtshalve inschrijving naar aanleiding van de overschrijving van de authentieke akte en machtigt de vertegenwoordigers van het OCMW Antwerpen hiertoe de nodige verklaringen af te leggen in de akte.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Vervroegde aflossing leninglast uit te betalen aan: KBC Bank NV Havenlaan 2 1080 Brussel Ondernemingsnummer: BE0462.920.226. Rekeningnummer: BE46 4120 0479 7336 | 644.119,96 EUR | budgetplaats: 4170100000 'mits goedkeuring aanpassing 6 van het meerjarenplan door college en gemeenteraad' | n.v.t. via bestedingsmarkering |
Rente bij vervroegde aflossing lening uit te betalen aan: KBC Bank NV Havenlaan 2 1080 Brussel Ondernemingsnummer: BE0462.920.226. Rekeningnummer: BE46 4120 0479 7336 | 933,09 EUR | budgetplaats: 4170100000 budgetpositie: 6500 functiegebied: 2WNS010102A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2OA050629 budgetperiode: 2200 'mits goedkeuring aanpassing 6 van het meerjarenplan door college en gemeenteraad' | n.v.t. via bestedingsmarkering |
In 2016 startte Het Ziekenhuisnetwerk Antwerpen vzw (hierna “ZNA”) en de GasthuisZusters Antwerpen vzw (hierna “GZA”) met de uitwerking van een kader voor een structurele en duurzame samenwerking. In het licht hiervan werd in 2017 de groepering GZA-ZNA opgericht, achteraf gewijzigd naar Netwerk GZA-ZNA, met onder meer als doel:
In het (huidige) Bestuursakkoord 2019-2024 (“De Grote Verbinding. Akkoord voor de bestuursperiode van 2019 tot 2024”), werd deze visie bevestigd, met name dat “ZNA zal samen met GZA doorgroeien naar één ziekenhuisnetwerk, het grootste van Vlaanderen. Bij deze operatie worden het aanbod van gezondheidszorg voor de Antwerpenaar en de financiële positie van de stad verzekerd.”
De nood aan een grootschalige uniforme samenwerking dringt zich op, reden waarom een fusie tussen GZA en ZNA wordt uitgewerkt om te komen tot een eenheid van visie, leiding en vermogen. Omwille van de huidige regelgeving en de impact van een fusie van de erkenningen van de algemene ziekenhuizen, worden de erkenningen van de algemene ziekenhuizen niet gefuseerd (een ziekenhuisfusie zoals voorzien in de Gecoördineerde ziekenhuiswet van 10 juli 2008). GZA en ZNA zullen na de fusie van de vzw’s GZA en ZNA blijven evalueren of en wanneer het wenselijk is dat deze fusie van vzw’s gevolgd wordt door een fusie van de algemene ziekenhuizen zoals bedoeld in de gecoördineerde ziekenhuiswet van 10 juli 2008.
Op de raden van bestuur van 21 juni 2022 van respectievelijk ZNA , respectievelijk GZA en de vzw Netwerk GZA-ZNA werd een fusieprocotol goedgekeurd met het engagement om besprekingen aan te gaan om de hierboven vermelde fusie te realiseren. Het laat de beslissingsbevoegdheid van de leden van GZA en ZNA onverlet.
Met het fusieprotocol spreken ZNA en GZA uitdrukkelijk het engagement uit om de nodige stappen te zetten om de fusie van de vzw’s, door middel van de inbreng van een algemeenheid om niet in ZNA, met uitzondering van de activiteit kinderopvang van GZA en de woonzorgactiviteiten van GZA en ZNA, eventueel gevolgd door de ontbinding van GZA, tegen 1 januari 2024 te realiseren.
Het fusieprotocol bevat de basisprincipes, modaliteiten en voorwaarden om te komen tot de gefusioneerde vzw, met de naam Ziekenhuis aan de Stroom (ZAS). Deze vzw zal drie (3) werkelijke leden tellen, zijnde in principe:
Hierbij wordt uitgegaan van pariteit (tussen enerzijds OCMW en stad Antwerpen en anderzijds GZA SON/GZA) in de algemene vergadering en het bestuursorgaan.
GZA en ZNA komen in het fusieprotocol overeen de nodige inspanningen te leveren om de gefusioneerde vzw effectief te realiseren en te laten functioneren op 1 januari 2024.
Deel 3, titel 4, hoofdstuk 4 van het Decreet Lokaal Bestuur (‘Verenigingen van privaat recht met het oog op de gehele of gedeeltelijke exploitatie van een ziekenhuis of van ziekenhuis gebonden activiteiten: de ziekenhuisvereniging’);
Het wetboek vennootschappen en verenigingen van 23 april 2019 en latere wijzigingen.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het fusieprotocol tussen Het Ziekenhuisnetwerk Antwerpen vzw en de GasthuisZusters Antwerpen vzw.
- Er werden geen opmerkingen gemaakt over de notulen van de zitting van 26 september 2022, bijgevolg worden zij als goedgekeurd beschouwd.