Terug
Gepubliceerd op 05/09/2022

2022_CBS_07178 - Ondersteuning - Marketing en communicatie. Stadsmarketingfonds. Stadsfestival Barokke Influencers - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 02/09/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_07178 - Ondersteuning - Marketing en communicatie. Stadsmarketingfonds. Stadsfestival Barokke Influencers - Goedkeuring 2022_CBS_07178 - Ondersteuning - Marketing en communicatie. Stadsmarketingfonds. Stadsfestival Barokke Influencers - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

De stad Antwerpen heeft de ambitie om door middel van een relevante en onderscheidende marketing en communicatie het streven te versterken om van de stad Antwerpen de best mogelijke leef-, leer-, werk- en beleefstad te maken. Het stadsmarketingfonds biedt een kader om projecten te stimuleren en financieel te ondersteunen die, in lijn met het stadsbrede merkstrategie, bijdragen aan deze doelstelling.

Op 2 mei 2018 (jaarnummer 236) keurde de gemeenteraad het 'Reglement Stadsmarketingfonds' en de 'Financiële richtlijnen Stadsmarketingfonds' goed. 

Op 16 december 2019 (jaarnummer 794) keurde de gemeenteraad een tweede, vernieuwde versie van het reglement goed. Artikel 7.01 van dit vernieuwde reglement bepaalt dat het college oordeelt of de kandidaat-aanvrager in aanmerking komt om het dossier in te dienen. Het college delegeert deze bevoegdheid aan de algemeen directeur.

Op 28 januari 2020 (jaarnummer 178) keurde de algemeen directeur goed dat deze bevoegdheid gedelegeerd wordt aan de bedrijfsdirecteur Ondernemen en Stadsmarketing.

Op 30 mei 2022 (jaarnummer 281) keurde de gemeenteraad de vijfde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 goed.


Barokke Influencers

Het stadsfestival Barokke Influencers wordt georganiseerd door Universitair Centrum Sint-Ignatius (UCSIA) en zal plaatsvinden van maart tot en met november 2023.

Barokke Influencers biedt een combinatie van toegankelijke beleving van een verdiepende reflectie op kunst, samenleving en religie in de lange 17e eeuw. Barokke Influencers onderzoekt bovendien hoe dit erfgoed blijft inspireren. Hoe kunnen de ervaringen uit de turbulente 17e eeuw vandaag helpen bij het oplossen van ecologische vraagstukken, bij de uitbouw van inclusief onderwijs en het samenleven in diversiteit, en bij het terugdringen van armoede?

Aan de hand van de activiteiten van de jezuïeten in Antwerpen – destijds het zenuwcentrum van de orde in de Nederlanden – wordt het internationale karakter getoond van de barok tijdens de 17e eeuw, mee gebaseerd op nieuw wetenschappelijk onderzoek. 

De kern van Barokke Influencers is een prestigieuze centrale tentoonstelling (april tem juli ’23) op drie locaties (Sint-Carolus Borromeuskerk, Nottebohmzaal en Museum Snijders&Rockoxhuis) die een reeks indrukwekkende bruiklenen bevat, het unieke karakter van de collectie van het Ruusbroecgenootschap toont de verborgen geschiedenis van de Antwerpse Sodaliteit onthult. Tegelijkertijd lopen er elders in de stad Antwerpen twee paralleltentoonstellingen: in het prentenkabinet van het KMSKA is er een expo over de invloed van barok en religie op de avant-garde; in een aantal Antwerpse galerieën (op initiatief van De Zwarte Panter en Gallery Sofie Van de Velde) onderzoeken hedendaagse kunstenaars en influencers hun relatie tot de barok. Barokke Influencers zal ook een plaats krijgen tijdens Antwerp Art Weekend 2023 (onder voorbehoud).

Er zijn ook een aantal evenementen in open lucht gepland, zoals optredens van Tutti Fratelli tijdens het openingsweekend op 21 en 22 april 2023. Er wordt ook gewerkt aan een klank- en lichtspel dat tijdens een van de zomermaanden op de gevel van de Sint-Carolus Borromeuskerk zal worden geprojecteerd (onder voorbehoud). Ook bij de uitwerking van het klank- en lichtspel zal Tutti Fratelli worden betrokken.

Het cultuurhistorische drieluik wordt ondersteund door een breder festival. Daarin zit een eigen muziekprogramma, een samenwerking met Bach in de stad 2023, en een uitgebreide reeks lezingen en debatten over de thema’s die in Barokke Influencers aan bod komen. UCSIA organiseert bovendien ook een ruim educatief aanbod dat rechtstreeks voortbouwt op het festival. Dit randprogramma wordt samen met de rest van het festival bekendgemaakt begin september 2022.

Argumentatie

De bedrijfsdirecteur Ondernemen en Stadsmarketing oordeelde dat dit dossier in aanmerking komt om in te dienen, vermits het voldoet aan de vooropgestelde beoordelingscriteria volgens artikel 9 van het reglement.

In lijn met het reglement, heeft de aanvrager het volledige dossier opgemaakt teneinde dit voor de ondersteuning door het college te laten goedkeuren.

  • ondersteuning stadsbrede merkstrategie: barok en Antwerpen zijn twee handen op één buik. In dat opzicht (zeker gezien de expo in Rockox, de stadswandeling en de hertaling richting hedendaagse kunsten door de galerijen) ondersteunt dit project onze merkstrategie. Barokke Influencers en Antwerpen als een (historische) culturele metropool en een vrijplaats voor eigenzinnige creativiteit door haar internationaal gerenommeerd cultureel erfgoed sluiten mooi op elkaar aan;
  • return voor de stad Antwerpen: het project is groots opgevat en verenigt heel wat spelers uit het culturele veld. Het project spreekt een vrij breed doelpubliek aan, zowel nationaal als internationaal. Er wordt groots ingezet op marketing-communicatie, niet enkel via eigen kanalen, maar ook via externe media, affichage, tv en social media. Daarnaast wordt er ook ingezet op de communicatiekanalen van partners die ook een breed publiek bereiken; 
  • samenwerking: er is zeker sprake van verschillende samenwerkingen tussen belangrijke Antwerpse instellingen en (stedelijke) musea;
  • vernieuwing: de verscheidenheid in programmatie, de betrokkenheid van verschillende type actoren is hier een meerwaarde. De opstart van een dergelijk dossier vanuit een samenwerking tussen academische wereld, religieuze organisaties en de kunstensector is een nieuw gegeven;
  • haalbaarheid: ambitieus, maar haalbaar. 

Het stadsmarketingfonds verleent ondersteuning voor de marketing en communicatie van het project. Vermits in 2022 reeds kosten worden gemaakt voor marketing en communicatie ondersteunt de stad Antwerpen dit jaar voor 30.000,00 EUR. Voor de marketing- en communicatiekosten van 2023 voorziet het stadsmarketingfonds eveneens een ondersteuning van 30.000,00 EUR. De totale projectkost bedraagt 1.452.000,00 EUR.

Omdat de voorbereidingstijd en de duurtijd van het project samen langer dan één jaar duren, beantwoordt het project niet aan de definitie van 'eenjarig project' in het reglement. Aangezien het project niet opgesplitst kan worden, kent de stad Antwerpen het volledige ondersteuningsbedrag in één keer toe, alsof de aanvrager twee eenjarige ondersteuningen had aangevraagd (artikel 6.01 van het reglement).

Op basis van het reglement wordt een eerste schijf van 30.000,00 EUR uitbetaald binnen 30 dagen na goedkeuring door het college. De overige 30.000,00 EUR wordt uitbetaald na een gunstige beoordeling van het (financieel) eindverslag na afloop van het project.

Als voorwaarde voor de ondersteuning vraagt de stad Antwerpen het engagement om in alle communicatie (persberichten, interviews, website…) de samenwerking met de stad Antwerpen en de ondersteuning van het stadsmarketingfonds expliciet te vermelden en maximaal aan bod te laten komen. Het pers- en communicatieplan zal in overleg met de stad Antwerpen opgesteld worden. Op alle communicatiedragers moet het logo van de stad Antwerpen mee opgenomen worden.

Juridische grond

De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen is van toepassing.

Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2006 (jaarnummer 2730) dat het reglement op de toelagen vastlegt.

Op 16 december 2019 (jaarnummer 794) keurde de gemeenteraad het nieuwe toelagereglement van het stadsmarketingfonds goed, dat in werking trad vanaf 1 januari 2020. Artikel 9 van dit vernieuwde reglement bepaalt dat het college beslist over de al dan niet toekenning van de toelage.

Algemene financiƫle opmerkingen

Een ondersteuning zal enkel uitbetaald worden wanneer er geen openstaande, niet-betwiste, vervallen schulden zijn ten aanzien van de stad Antwerpen.

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS06 - Marketing en communicatie
8 - Sterk bestuurde stad
2SBS06 - Marketing en communicatie
2SBS0601 - De stad bouwt een onderscheidende merkstrategie uit die gedragen is door haar stakeholders en een daarop gebaseerde toegankelijke communicatie
8 - Sterk bestuurde stad
2SBS06 - Marketing en communicatie
2SBS0601 - De stad bouwt een onderscheidende merkstrategie uit die gedragen is door haar stakeholders en een daarop gebaseerde toegankelijke communicatie
2SBS060103 - De stad zorgt voor een actieve promotie van het stadsmarketingfonds

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de toekenning van de ondersteuning van 60.000,00 EUR, waarvan 30.000,00 EUR in 2022 en 30.000,00 EUR in 2023 voor het project 'Barokke Influencers' binnen het reglement ‘Stadsmarketingfonds' aan UCSIA vzw, Prinsstraat 14, 2000 Antwerpen, ondernemingsnummer BE0478.834.659, goed.

Artikel 2

Het college keurt de uitbetaling van de ondersteuning van 30.000,00 EUR in 2022 en 30.000,00 EUR in 2023 voor het project 'Barokke Influencers' binnen het reglement ‘Stadsmarketingfonds' aan UCSIA vzw, Prinsstraat 14, 2000 Antwerpen, ondernemingsnummer BE0478.834.659, goed. 

Artikel 3

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon

Uitbetaling ondersteuning aan:
UCSIA vzw

Prinsstraat 14, 2000 Antwerpen

ondernemingsnummer BE0478834659

rekeningnummer BE25 7350 0583 9182

30.000,00 EUR budgetplaats: 5317600000
budgetpositie: 6496800
functiegebied: 2SBS060103A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: intern
begrotingsprogramma: 2SA080119
budgetperiode: 2200
4505140404

Uitbetaling ondersteuning aan:
UCSIA vzw

Prinsstraat 14, 2000 Antwerpen

ondernemingsnummer BE0478834659

rekeningnummer BE25 7350 0583 9182
30.000,00 EUR
budgetplaats: 5317600000
budgetpositie: 6496800
functiegebied: 2SBS060103A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: intern
begrotingsprogramma: 2SA080119
budgetperiode: 2300
4505142697