De stad Antwerpen heeft de ambitie om door middel van een relevante en onderscheidende marketing en communicatie het streven te versterken om van de stad Antwerpen de best mogelijke leef-, leer-, werk- en beleefstad te maken. Het stadsmarketingfonds biedt een kader om projecten te stimuleren en financieel te ondersteunen die, in lijn met het stadsbrede merkstrategie, bijdragen aan deze doelstelling.
Op 2 mei 2018 (jaarnummer 236) keurde de gemeenteraad het 'Reglement Stadsmarketingfonds' en de 'Financiële richtlijnen Stadsmarketingfonds' goed.
Op 16 december 2019 (jaarnummer 794) keurde de gemeenteraad een tweede, vernieuwde versie van het reglement goed. Artikel 7.01 van dit vernieuwde reglement bepaalt dat het college oordeelt of de kandidaat-aanvrager in aanmerking komt om het dossier in te dienen. Het college delegeert deze bevoegdheid aan de algemeen directeur.
Op 28 januari 2020 (jaarnummer 178) keurde de algemeen directeur goed dat deze bevoegdheid gedelegeerd wordt aan de bedrijfsdirecteur Ondernemen en Stadsmarketing.
Op 30 mei 2022 (jaarnummer 281) keurde de gemeenteraad aanpassing 5 van het meerjarenplan 2020-2025 goed.
Finis Terrae
Van 17 november 2022 tot en met 26 februari 2023 - exact vijf jaar na de succesvolle tentoonstelling Ecce Homo (2017-2018) - organiseert Galerie Geukens & De Vil Finis Terrae, een grootschalige kunstwandeling rond een universeel thema: onze planeet. 50 levende kunstenaars tonen op 12 locaties in de stad Antwerpen werk dat hun visie op dit thema verbeeldt. Zo wil Finis Terrae een blik werpen op de wereld vandaag, en de veerkracht van de mens en de kracht van kunst in de verf zetten.
Bij de selectie van 50 kunstenaars wordt gekozen voor levende, Belgische kunstenaars en kunstenaars die in België resideren.
Finis Terrae neemt de bezoeker mee naar 12 unieke locaties in de Antwerpse binnenstad, waar de kunstenaars in dialoog gaan met de architectuur, de natuur en de (historische) kunstcollecties van de gebouwen of tuinen waarin hun werk gepresenteerd wordt. Via deze wandeling ontdekt men niet alleen het Belgische kunstlandschap, maar ook onbekende of minder gekende plekken in de stad Antwerpen, waaronder enkele uitzonderlijke parels van het Antwerpse erfgoed.
Het stadsmarketingfonds verleent 10.305,00 EUR ondersteuning voor de marketing en communicatie van het project. De totale projectkost bedraagt 205.000,00 EUR.
De bedrijfsdirecteur Ondernemen en Stadsmarketing oordeelde dat dit dossier in aanmerking komt om in te dienen, vermits het voldoet aan de vooropgestelde beoordelingscriteria volgens artikel 9 van het reglement.
In lijn met het reglement, heeft de aanvrager het volledige dossier opgemaakt teneinde dit voor de ondersteuning door het college te laten goedkeuren.
Op basis van het reglement wordt een eerste schijf van 5.152,50 EUR uitbetaald binnen 30 dagen na goedkeuring door het college. De overige 5.152,50 EUR wordt uitbetaald na een gunstige beoordeling van het (financieel) eindverslag na afloop van het project.
Als voorwaarde voor de ondersteuning vraagt de stad Antwerpen het engagement om in de communicatie (persberichten, website, interviews,…) de samenwerking met de stad Antwerpen en de ondersteuning van het stadsmarketingfonds expliciet te vermelden en maximaal aan bod te laten komen. Het pers- en communicatieplan zal in overleg met het persteam van de stad Antwerpen opgesteld worden. Op alle communicatiedragers moet het logo van de stad Antwerpen mee opgenomen worden.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen is van toepassing.
Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2006 (jaarnummer 2730) dat het reglement op de toelagen vastlegt.
Op 16 december 2019 (jaarnummer 794) keurde de gemeenteraad het nieuwe toelagereglement van het stadsmarketingfonds goed, dat in werking trad vanaf 1 januari 2020. Artikel 9 van dit vernieuwde reglement bepaalt dat het college beslist over de al dan niet toekenning van de toelage.
Een ondersteuning zal enkel uitbetaald worden wanneer er geen openstaande, niet-betwiste, vervallen schulden zijn ten aanzien van de stad Antwerpen.
Het college keurt de toekenning van de ondersteuning van 10.305,00 EUR aan Finis Terrae vzw, Leopoldplaats 12-1, 2000 Antwerpen, ondernemingsnummer BE0772.320.730, voor het project 'Finis Terrae' binnen het reglement ‘Stadsmarketingfonds', goed.
Het college keurt de uitbetaling van de ondersteuning van 10.305,00 EUR voor het project 'Finis Terrae' binnen het reglement ‘Stadsmarketingfonds' aan Finis Terrae vzw, Leopoldplaats 12-1, 2000 Antwerpen, ondernemingsnummer BE0772.320.730, goed.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Uitbetaling ondersteuning aan: Finis Terrae vzw Leopoldplaats 12-1 2000 Antwerpen Ondernemingsnummer BE0772.320.730 Rekeningnummer BE97 3632 1378 8949 |
5.152,50 EUR |
Budgetplaats: 5317600000 Budgetpositie: 6496800 Functiegebied: 2SBS060103A00000 Subsidie: SUB_NR |
4505142654 |
Uitbetaling ondersteuning aan: Finis Terrae vzw Leopoldplaats 12-1 2000 Antwerpen Ondernemingsnummer BE0772.320.730 Rekeningnummer BE97 3632 1378 8949 | 5.152,50 EUR | Budgetplaats: 5317600000 Budgetpositie: 6496800 Functiegebied: 2SBS060103A00000 Subsidie: SUB_NR | 4505142698 |