Terug
Gepubliceerd op 05/09/2022

2022_CBS_07177 - Ondersteuning - Marketing en communicatie. Stadsmarketingfonds. Finis Terrae - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 02/09/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_07177 - Ondersteuning - Marketing en communicatie. Stadsmarketingfonds. Finis Terrae - Goedkeuring 2022_CBS_07177 - Ondersteuning - Marketing en communicatie. Stadsmarketingfonds. Finis Terrae - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

De stad Antwerpen heeft de ambitie om door middel van een relevante en onderscheidende marketing en communicatie het streven te versterken om van de stad Antwerpen de best mogelijke leef-, leer-, werk- en beleefstad te maken. Het stadsmarketingfonds biedt een kader om projecten te stimuleren en financieel te ondersteunen die, in lijn met het stadsbrede merkstrategie, bijdragen aan deze doelstelling.

Op 2 mei 2018 (jaarnummer 236) keurde de gemeenteraad het 'Reglement Stadsmarketingfonds' en de 'Financiële richtlijnen Stadsmarketingfonds' goed. 

Op 16 december 2019 (jaarnummer 794) keurde de gemeenteraad een tweede, vernieuwde versie van het reglement goed. Artikel 7.01 van dit vernieuwde reglement bepaalt dat het college oordeelt of de kandidaat-aanvrager in aanmerking komt om het dossier in te dienen. Het college delegeert deze bevoegdheid aan de algemeen directeur.

Op 28 januari 2020 (jaarnummer 178) keurde de algemeen directeur goed dat deze bevoegdheid gedelegeerd wordt aan de bedrijfsdirecteur Ondernemen en Stadsmarketing. 

Op 30 mei 2022 (jaarnummer 281) keurde de gemeenteraad aanpassing 5 van het meerjarenplan 2020-2025 goed.

Finis Terrae

Van 17 november 2022 tot en met 26 februari 2023 - exact vijf jaar na de succesvolle tentoonstelling Ecce Homo (2017-2018) - organiseert Galerie Geukens & De Vil Finis Terrae, een grootschalige kunstwandeling rond een universeel thema: onze planeet. 50 levende kunstenaars tonen op 12 locaties in de stad Antwerpen werk dat hun visie op dit thema verbeeldt. Zo wil Finis Terrae een blik werpen op de wereld vandaag, en de veerkracht van de mens en de kracht van kunst in de verf zetten.

Bij de selectie van 50 kunstenaars wordt gekozen voor levende, Belgische kunstenaars en kunstenaars die in België resideren. 

Finis Terrae neemt de bezoeker mee naar 12 unieke locaties in de Antwerpse binnenstad, waar de kunstenaars in dialoog gaan met de architectuur, de natuur en de (historische) kunstcollecties van de gebouwen of tuinen waarin hun werk gepresenteerd wordt. Via deze wandeling ontdekt men niet alleen het Belgische kunstlandschap, maar ook onbekende of minder gekende plekken in de stad Antwerpen, waaronder enkele uitzonderlijke parels van het Antwerpse erfgoed.

Het stadsmarketingfonds verleent 10.305,00 EUR ondersteuning voor de marketing en communicatie van het project. De totale projectkost bedraagt 205.000,00 EUR.

Argumentatie

De bedrijfsdirecteur Ondernemen en Stadsmarketing oordeelde dat dit dossier in aanmerking komt om in te dienen, vermits het voldoet aan de vooropgestelde beoordelingscriteria volgens artikel 9 van het reglement.

In lijn met het reglement, heeft de aanvrager het volledige dossier opgemaakt teneinde dit voor de ondersteuning door het college te laten goedkeuren.

  • ondersteuning stadsbrede merkstrategie: dit ondersteunt Antwerpen als creatieve cultuurstad;
  • ondersteuning bestuursakkoord: het project draagt bij aan de doelstelling van stad Antwerpen als culturele hoofdstad van Vlaanderen en aan de resolutie met betrekking tot de ondersteuning van galerijen;
  • return voor de stad Antwerpen: het is een publieksevent met een kwalitatief aanbod en een potentieel kwalitatief bij nationale en internationale cultuurliefhebbers. De communicatieve return voor de stad Antwerpen is groot onder andere door een uitgebreide persaandacht. Het evenement zal zorgen voor bijkomende bezoekers in de stad Antwerpen;
  • samenwerking: er is samenwerking met de stad Antwerpen, erfgoedlocaties (publiek en privé), kunstenaars en galerijen en de financiële sector;
  • vernieuwing: de combi van (erfgoed)locaties en (hedendaagse) beeldende kunst is verfrissend. Het nieuwe thema is ook relevant voor de stedelijke context;
  • haalbaarheid: het project is haalbaar. 

Op basis van het reglement wordt een eerste schijf van 5.152,50 EUR uitbetaald binnen 30 dagen na goedkeuring door het college. De overige 5.152,50 EUR wordt uitbetaald na een gunstige beoordeling van het (financieel) eindverslag na afloop van het project.   

Als voorwaarde voor de ondersteuning vraagt de stad Antwerpen het engagement om in de communicatie (persberichten, website, interviews,…) de samenwerking met de stad Antwerpen en de ondersteuning van het stadsmarketingfonds expliciet te vermelden en maximaal aan bod te laten komen. Het pers- en communicatieplan zal in overleg met het persteam van de stad Antwerpen opgesteld worden. Op alle communicatiedragers moet het logo van de stad Antwerpen mee opgenomen worden.

Juridische grond

De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen is van toepassing.

Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2006 (jaarnummer 2730) dat het reglement op de toelagen vastlegt.

Op 16 december 2019 (jaarnummer 794) keurde de gemeenteraad het nieuwe toelagereglement van het stadsmarketingfonds goed, dat in werking trad vanaf 1 januari 2020. Artikel 9 van dit vernieuwde reglement bepaalt dat het college beslist over de al dan niet toekenning van de toelage.

Algemene financiële opmerkingen

Een ondersteuning zal enkel uitbetaald worden wanneer er geen openstaande, niet-betwiste, vervallen schulden zijn ten aanzien van de stad Antwerpen.

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS06 - Marketing en communicatie
8 - Sterk bestuurde stad
2SBS06 - Marketing en communicatie
2SBS0601 - De stad bouwt een onderscheidende merkstrategie uit die gedragen is door haar stakeholders en een daarop gebaseerde toegankelijke communicatie
8 - Sterk bestuurde stad
2SBS06 - Marketing en communicatie
2SBS0601 - De stad bouwt een onderscheidende merkstrategie uit die gedragen is door haar stakeholders en een daarop gebaseerde toegankelijke communicatie
2SBS060103 - De stad zorgt voor een actieve promotie van het stadsmarketingfonds

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de toekenning van de ondersteuning van 10.305,00 EUR  aan Finis Terrae vzw, Leopoldplaats 12-1, 2000 Antwerpen, ondernemingsnummer BE0772.320.730, voor het project 'Finis Terrae' binnen het reglement ‘Stadsmarketingfonds', goed.

Artikel 2

Het college keurt de uitbetaling van de ondersteuning van 10.305,00 EUR voor het project 'Finis Terrae' binnen het reglement ‘Stadsmarketingfonds' aan Finis Terrae vzw, Leopoldplaats 12-1, 2000 Antwerpen, ondernemingsnummer BE0772.320.730, goed.

Artikel 3

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon

Uitbetaling ondersteuning aan:

Finis Terrae vzw

Leopoldplaats 12-1

2000 Antwerpen

Ondernemingsnummer BE0772.320.730

Rekeningnummer BE97 3632 1378 8949

5.152,50 EUR

Budgetplaats: 5317600000

Budgetpositie: 6496800

Functiegebied: 2SBS060103A00000

Subsidie: SUB_NR
Fonds: intern
Begrotingsprogramma: 2SA080119
Budgetperiode: 2200

4505142654

Uitbetaling ondersteuning aan:

Finis Terrae vzw

Leopoldplaats 12-1

2000 Antwerpen

Ondernemingsnummer BE0772.320.730

Rekeningnummer BE97 3632 1378 8949

5.152,50 EUR

Budgetplaats: 5317600000

Budgetpositie: 6496800

Functiegebied: 2SBS060103A00000

Subsidie: SUB_NR
Fonds: intern
Begrotingsprogramma: 2SA080119 
Budgetperiode: 2300

4505142698