Terug
Gepubliceerd op 05/09/2022

2022_CBS_07162 - Vlaamse inventaris van leegstaande en/of verwaarloosde bedrijfsruimten 2022 - Openbaar onderzoek - Kennisneming

college van burgemeester en schepenen
vr 02/09/2022 - 09:00 Stadhuis
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_07162 - Vlaamse inventaris van leegstaande en/of verwaarloosde bedrijfsruimten 2022 - Openbaar onderzoek - Kennisneming 2022_CBS_07162 - Vlaamse inventaris van leegstaande en/of verwaarloosde bedrijfsruimten 2022 - Openbaar onderzoek - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context


Naar aanleiding van het decreet van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten besliste het college op 23 oktober 1996 (jaarnummer 14819) om leegstaande en verwaarloosde bedrijfsruimten op te sporen en te inventariseren. Sindsdien wordt door het Vlaamse Gewest jaarlijks een inventaris opgesteld met betrekking tot het grondgebied van de stad Antwerpen.


In het bestuursakkoord 2019-2024 is de bestrijding van leegstand bij handels- en bedrijfspanden opgenomen. De stad wil de herinvulling van leegstaande en verwaarloosde bedrijfspanden stimuleren, om zo een goed ruimtegebruik te bekomen en stedelijk verval tegen te gaan. Dit draagt bij aan een veilige, aangename, aantrekkelijke en leefbare stad.

Argumentatie


Leegstaande en/of verwaarloosde bedrijfsruimten halen het imago, de aantrekkelijkheid en de leefkwaliteit van een straat, wijk en/of gebied naar beneden. De stad wil dit vermijden en deze gebouwen activeren voor ondernemingen.


Het is de bedoeling om leegstaande en/of verwaarloosde bedrijfsruimten op te sporen, te inventariseren en in kaart te brengen. Het Vlaamse Gewest legt aan de eigenaar(s) een heffing op wanneer de problematiek niet tijdig werd aangepakt. De eigenaars van leegstaande bedrijfsruimten hebben twee jaar tijd om hun panden voldoende te benutten en de verwaarlozing op te lossen. Vanaf het derde registratiejaar dient de Vlaamse heffing te worden betaald. De heffing geldt als afschrikkingsmiddel en als sanctie. Enkel eigenaars die hun pand tegen dan verkocht hebben of die in aanmerking komen voor een specifieke vrijstelling of opschorting kunnen na deze termijn de belasting nog vermijden.


Daarnaast voorziet het Vlaamse Gewest ook subsidies voor saneringswerken (in de zin van afbraak- en sloopwerken) als stimulans.


De stad Antwerpen maakt een lijst op van leegstaande en/of verwaarloosde bedrijfsruimten op het grondgebied van de stad en levert deze input aan aan het Vlaamse Gewest vóór 1 maart van het kalenderjaar. Het Vlaamse Gewest maakt dan de finale inventaris.


Op 26 augustus 2022 stuurde het Vlaams Departement Omgeving een uittreksel van de in de inventaris geregistreerde bedrijfsgebouwen, gelegen in de stad Antwerpen. De stad moet dit uittreksel van de Vlaamse inventaris ter inzage leggen conform de bepalingen in het decreet omtrent het openbaar onderzoek. De afhandeling van bezwaren ingediend door derden tegen een niet-registratie gebeurt door het Vlaamse Gewest.


Het uittreksel van de inventaris moet gedurende minstens 10 dagen bekend worden gemaakt. Dit jaar is die periode van 12 tot en met 23 september 2022. De inventaris is


Juridische grond


Decreet van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten.


Artikel 9

De Vlaamse regering bepaalt onder welke voorwaarden het departement jaarlijks aan elke gemeente en aan de erkende provinciale ontwikkelingsmaatschappijen een uittreksel opstuurt van de in de inventaris geregistreerde bedrijfsruimten. Binnen 30 kalenderdagen na ontvangst van het uittreksel maken de gemeenten door middel van een aanplakbrief gedurende ten minste 10 kalenderdagen bekend dat dit uittreksel ter inzage ligt. De aanplakbrief vermeldt de plaats of plaatsen waar het ter inzage ligt van het publiek en de procedure voor bezwaar door derden zoals bepaald in artikel 10.

Het Vlaamse Gewest publiceert jaarlijks een algemeen overzicht van de leegstaande en/of verwaarloosde bedrijfsruimten op basis van de inventaris.


Artikel 10

§ 1. Binnen 30 kalenderdagen na bekendmaking van het ter inzage liggen van het uittreksel kan iedere derde met een aangetekende brief bezwaar indienen bij de Vlaamse regering i.v.m. de niet-registratie van een bedrijfsruimte.

§ 2. De Vlaamse regering bepaalt de voorwaarden waaronder de betrokken eigenaar(s) en/of de gemeente gehoord moeten worden, indien het bezwaar aanleiding zou kunnen geven tot wijziging van de inventaris.

§ 3. Binnen 60 kalenderdagen na betekening van het bezwaarschrift spreekt de Vlaamse regering zich uit over het bezwaarschrift en stelt zij degene die het bezwaarschrift heeft ingediend, met een aangetekende brief in kennis van haar beslissing.

§ 4. Indien ingevolge de beslissing krachtens § 3 de bedrijfsruimte alsnog dient geregistreerd te worden wordt conform artikel 5 een registratieattest betekend aan de eigenaar(s). Deze kan in voorkomend geval gebruik maken van de beroepsprocedure zoals bepaald in artikel 7 en 8.

§ 5. Als het bezwaar, zoals bedoeld in § 1, aanleiding geeft tot laattijdige registratie in de inventaris, heeft de registratie uitwerking vanaf de datum van indiening van het bezwaarschrift van de derde.


Besluit van de Vlaamse regering van 1 juli 1997 tot uitvoering van het decreet van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten.


Artikel 10

Het departement stuurt jaarlijks, uiterlijk op 31 augustus, aan iedere gemeente via een aangetekend schrijven een uittreksel van de in de inventaris geregistreerde bedrijfsruimten die op haar grondgebied liggen. De gemeente legt dit uittreksel ter inzage van het publiek vóór 1 oktober. Binnen dezelfde periode krijgen de erkende Provinciale Ontwikkelingsmaatschappijen een uittreksel van de in de Inventaris geregistreerde bedrijfsruimten in de betrokken provincie.


Artikel 11

§1. Iedere derde kan binnen dertig dagen na bekendmaking van het ter inzage leggen van het uittreksel van de in de inventaris geregistreerde bedrijfsruimten, via een aangetekend schrijven, een bezwaarschrift indienen bij de Vlaamse regering wanneer een bedrijfsruimte niet werd geregistreerd.

§2. Het departement nodigt binnen dertig kalenderdagen na betekening van het derden-bezwaar de eigenaar(s) en/of de gemeente via een aangetekend schrijven voor een hoorzitting uit. In haar uitnodiging maakt zij melding van de inhoud van het bezwaar en verzoekt de betrokkenen uiterlijk op de hoorzitting de noodzakelijke bewijsstukken over te leggen.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van de Vlaamse inventaris van leegstaande en/of verwaarloosde bedrijfsruimten 2022.

Artikel 2

Het college neemt kennis dat de Vlaamse inventaris vanaf 12 september 2022 op de website wordt geplaatst in het kader van openbaar onderzoek voor een periode van minimum 10 dagen en dat de inventaris in de periode van 12 tot en met 23 september 2022 fysiek raadpleegbaar is in Den Bell na afspraak met de inventarisbeheerder van de stad Antwerpen.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 4

Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak
 FI/VF/E De stadsloketten en het stedelijk contactcenter informeren over de digitale raadpleegbaarheid van de Vlaamse inventaris 2022 tijdens de periode van het openbaar onderzoek.
 FI/VF/E De Vlaamse inventaris van leegstaande en/of verwaarloosde bedrijfsruimten laten publiceren op de websites van de stad Antwerpen: A-stad en ondernemen in Antwerpen.
FI/VF/EEr wordt gezorgd dat tijdens de periode van het openbaar onderzoek de Vlaamse inventaris fysiek raadpleegbaar is in Den Bell na afspraak.