De taak van de integrale kwaliteitskamer is de stadsbouwmeester ondersteunen in de uitvoering van zijn mandaatopdracht. Het is de plaats voor inhoudelijke reflectie omtrent stadsontwikkelingsprojecten in de ruimste zin van het woord: projecten binnen stedenbouw, architectuur, publieke ruimte en infrastructuur, waar erfgoed en duurzaamheid horizontaal doorlopen. Het betreft projecten van een zekere schaal of complexiteit, die vragen om een ruim debat.
De integrale kwaliteitskamer bestaat uit vier externe deskundigen met de stadsbouwmeester als voorzitter en geeft een advies over ruimtelijke kwaliteit. De vier externe deskundigen zijn:
Sinds 2020 is de integrale kwaliteitskamer actief. De doelstelling van deze raamovereenkomst is 2 reserveleden te laten instromen om zo de continuïteit in de adviesverlening en de werking van de kwaliteitskamer te garanderen.
Er worden geen selectiecriteria omtrent de financiële en economische draagkracht en de technische bekwaamheid opgelegd, omdat de aanbestedende overheid de ondernemers die zij raadpleegt, bekwaam acht.
De opdracht wordt gegund aan de 2 inschrijvers met de economisch meest voordelige en regelmatige offerte, rekening houdend met de volgende gunningscriteria:
De prijs per uur is vastgelegd voor alle inschrijvers.
In toepassing van artikel 42, §1, eerste lid, 1°, a) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden gegund bij onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking omdat de goed te keuren uitgave niet hoger is dan het bij het artikel 90, eerste lid, 1° van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017 vastgelegd bedrag van 140.000 EUR (zonder belasting over de toegevoegde waarde), met name de drempel vermeld in artikel 11, eerste lid, 2° van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017.
In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.
In toepassing van de artikelen 2, 6° en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal de stad Antwerpen optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze gecentraliseerde aankoopactiviteiten en aanvullende aankoopactiviteiten verricht die bestemd zijn voor andere aanbesteders die in de opdrachtdocumenten zijn aangeduid.
Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.
Bij deze raamovereenkomst treedt de stad op als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen. Indien andere entiteiten dan de stad afnemen op deze raamovereenkomst, zal dat gebeuren in eigen naam en voor eigen rekening. De vastleggingen voor die deelopdrachten zullen dan ook op de eigen budgetten gebeuren.
Het college keurt bestek GAC_2022_02370 voor de raamovereenkomst voor de aanstelling van deskundigen voor de integrale kwaliteitskamer goed en keurt eveneens goed dat:
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving |
Bedrag |
Boekingsadres |
Bestelbon |
Raamovereenkomst voor de aanstelling van deskundigen voor de integrale kwaliteitskamer |
|
budgetplaats: 5151500000 |
met orderbons |