Terug
Gepubliceerd op 05/09/2022

2022_CBS_07164 - Bestek GAC_2022_02370. Raamovereenkomst voor de aanstelling van deskundigen voor de integrale kwaliteitskamer - Bestek en procedure - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 02/09/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_07164 - Bestek GAC_2022_02370. Raamovereenkomst voor de aanstelling van deskundigen voor de integrale kwaliteitskamer - Bestek en procedure - Goedkeuring 2022_CBS_07164 - Bestek GAC_2022_02370. Raamovereenkomst voor de aanstelling van deskundigen voor de integrale kwaliteitskamer - Bestek en procedure - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De taak van de integrale kwaliteitskamer is de stadsbouwmeester ondersteunen in de uitvoering van zijn mandaatopdracht. Het is de plaats voor inhoudelijke reflectie omtrent stadsontwikkelingsprojecten in de ruimste zin van het woord: projecten binnen stedenbouw, architectuur, publieke ruimte en infrastructuur, waar erfgoed en duurzaamheid horizontaal doorlopen. Het betreft projecten van een zekere schaal of complexiteit, die vragen om een ruim debat.

De integrale kwaliteitskamer bestaat uit vier externe deskundigen met de stadsbouwmeester als voorzitter en geeft een advies over ruimtelijke kwaliteit. De vier externe deskundigen zijn:

  • een architect;
  • een stedenbouwkundige;
  • een landschapsarchitect;
  • een erfgoeddeskundige.

Sinds 2020 is de integrale kwaliteitskamer actief. De doelstelling van deze raamovereenkomst is 2 reserveleden te laten instromen om zo de continuïteit in de adviesverlening en de werking van de kwaliteitskamer te garanderen.

Argumentatie

Er worden geen selectiecriteria omtrent de financiële en economische draagkracht en de technische bekwaamheid opgelegd, omdat de aanbestedende overheid de ondernemers die zij raadpleegt, bekwaam acht.
De opdracht wordt gegund aan de 2 inschrijvers met de economisch meest voordelige en regelmatige offerte, rekening houdend met de volgende gunningscriteria:

  1. Visie op een totaal van 50 punten. De aanbestedende overheid wil de visie van de inschrijver kunnen beoordelen, met name hoe de inschrijver zijn rol binnen de integrale kwaliteitskamer ziet en de relatie ervan tot een kwalitatieve stadsontwikkeling.
  2. Relevante expertise en autoriteit op een totaal van 50 punten. De aanbestedende overheid vraagt toelichting over de expertise en autoriteit van de inschrijver en de wijze waarop deze een meerwaarde kan betekenen voor de inhoudelijke advisering van de stadsontwikkelingsprojecten binnen de integrale kwaliteitskamer.

De prijs per uur is vastgelegd voor alle inschrijvers.

Juridische grond

In toepassing van artikel 42, §1, eerste lid, 1°, a) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden gegund bij onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking omdat de goed te keuren uitgave niet hoger is dan het bij het artikel 90, eerste lid, 1° van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017 vastgelegd bedrag van 140.000 EUR (zonder belasting over de toegevoegde waarde), met name de drempel vermeld in artikel 11, eerste lid, 2° van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017.

In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.

In toepassing van de artikelen 2, 6° en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal de stad Antwerpen optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze gecentraliseerde aankoopactiviteiten en aanvullende aankoopactiviteiten verricht die bestemd zijn voor andere aanbesteders die in de opdrachtdocumenten zijn aangeduid.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.

Algemene financiële opmerkingen

Bij deze raamovereenkomst treedt de stad op als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen. Indien andere entiteiten dan de stad afnemen op deze raamovereenkomst, zal dat gebeuren in eigen naam en voor eigen rekening. De vastleggingen voor die deelopdrachten zullen dan ook op de eigen budgetten gebeuren.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt bestek GAC_2022_02370 voor de raamovereenkomst voor de aanstelling van deskundigen voor de integrale kwaliteitskamer goed en keurt eveneens goed dat:

  • hiervoor een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking wordt uitgeschreven;
  • de stad voor deze opdracht optreedt als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen.

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving

Bedrag

Boekingsadres

Bestelbon

Raamovereenkomst voor de aanstelling van deskundigen voor de integrale kwaliteitskamer


budgetplaats: 5151500000
budgetpositie: 613
functiegebied: 2WNS030212A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: intern
begrotingsprogramma: 2SA050600
budgetperiode: 2200, 2300, 2400, 2500 en 2600

met orderbons


Bijlagen

  • 2022_02370_20220822_bestek.pdf
  • 2022_02370_20220822_Bijkomende bijlagen_toelichtingen.pdf
  • 2022_02370_20220822_aan te schrijven partijen.xlsx