Terug
Gepubliceerd op 05/09/2022

2022_CBS_07139 - Fondsen. Eurodesk - Deelname Horizon Europe-projectvoorstel 'NewModesNow' - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 02/09/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_07139 - Fondsen. Eurodesk - Deelname Horizon Europe-projectvoorstel 'NewModesNow' - Goedkeuring 2022_CBS_07139 - Fondsen. Eurodesk - Deelname Horizon Europe-projectvoorstel 'NewModesNow' - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

In het kader van het Horizon Europe-programma staat de call HORIZON-CL5-2022-D6-02-04: Accelerating the deployment of new and shared mobility services for the next decade (vrij vertaald als Nieuwe en gedeelde mobiliteitsdiensten versnellen en inzetten voor het komende decennium) open met als deadline 6 september 2022. Met die oproep wil de Europese Commissie businessmodellen ontwikkelen en uittesten die gebaseerd zijn op samenwerkingsplatformen of publiek-private partnerschappen en een positief effect hebben op vervuiling, onveilig verkeer, sociale inclusie en toegankelijkheid in de stad, onder andere door nieuwe en verbeterde gedeelde mobiliteitsdiensten (new and shared mobility services of NSMS) aan te bieden en de infrastructuur te verbeteren.

De afdeling Stadsontwikkeling/Communicatie en Participatie/Slim naar Antwerpen werkt in samenwerking met consultancybedrijf VECTOS aan een projectvoorstel voor deze call, NewModesNow. Stad Antwerpen treedt op als coördinator van een living lab in het projectvoorstel. Met het project wil het consortium onderzoeken welke samenwerkingsmodellen het beste werken in welke omstandigheden. Daarvoor zullen ze drie modellen met een verschillende graad van samenwerking tussen publieke en privéaanbieders uittesten in steden met elk een verschillende schaal van NSMS:

  • een laissez-faire aanpak met beperkte barrières voor privéproviders (minimale betrokkenheid stad);
  • een resultaatgerichte aanpak, waarbij een stad privéproviders inschakelt op basis van de gewenste resultaten (gemiddelde betrokkenheid stad);
  • een oplossingsgerichte aanpak, waarbij een stad de nodige diensten bepaalt en privéproviders aanstelt via aanbesteding (hoge mate van betrokkenheid stad).

Naast de stad Antwerpen treden ook Ljubljana en Rethymno op als living labs. Stockholm, Bologna en Klaipeda zijn follower cities. Zij nemen een minder actieve rol op maar zullen feedback geven in de loop van het project en de mogelijkheden onderzoeken om in hun eigen steden aan de slag te gaan met de ervaringen uit dit project. Naast de steden zijn er verschillende kennisinstellingen en universiteiten partner: o.a. Vectos, ICLEI en de Technical University of Crete. De living labs gaan lokale consortia aan met relevante publieke en private partners in hun stad of regio.

Voor de stad Antwerpen zullen er pilootprojecten uitgevoerd worden die het tweede en derde model uittesten in de stad en de ruimere transportregio rond de stad Antwerpen. Daarnaast wordt er gekeken naar manieren waarop bestaande en nieuwe samenwerkingen opgeschaald kunnen worden naar een groter gebied en naar nieuwe gebruikers.

Daarvoor zal de stad Antwerpen onder andere:

  • samen met de Vlaamse mobiliteitspartners een coördinatieplatform opzetten in de Vervoerregio Antwerpen met de verschillende providers;
  • onderzoeken op welke manier de stad snel kan inpikken op nieuwe types van NSMS;
  • de opvolging van het succesvolle fietsdeelsysteem Vélo voorbereiden;
  • de integratie van NSMS en het openbare vervoer faciliteren om de toegang tot de stad vanuit omliggende regio’s te verbeteren;
  • verder samenwerken met werkgevers om het aanbod van NSMS voor woon-werkverkeer te vergroten;
  • de aanpak van Slim naar Antwerpen voor werkgevers samen met de Vlaamse mobiliteitspartners opschalen naar een ruimer gebied;
  • innovatieve manieren onderzoeken om de veiligheid van NSMS te monitoren en te vergroten via het data collection and sharing platform NXTMobility en via aanpassingen aan de infrastructuur;
  • datasharing via NXTMobility opschalen.

Argumentatie

NewModesNow biedt de kans om op een aantal kernprioriteiten te werken van de slimme mobiliteitsdoelstellingen uit het bestuursakkoord, in het bijzonder diegene waarvoor samenwerking met andere lokale en regionale, publieke en privépartners cruciaal is, zoals omschreven in het Routeplan 2030:

  • het bereiken van de modal split van 50/50;
  • de verdere uitwerking van combimobiliteit door een groter en meer gediversifieerd netwerk van alternatieve vervoersmogelijkheden;
  • het optimaal benutten van de beschikbare capaciteiten op het netwerk door slimme regelingen;
  • de verdere uitrol van Slim naar Antwerpen en de multimodale routeplanner door de verdere ontwikkeling van de achterliggende NxTMobility datagedreven strategie met de M4 multimodale managementtool en het mobiliteitsprofiel waarin gebruikers specifieke aansporingen tot duurzaam mobiliteitsgebruik ontvangen.

NewModesNow bouwt voort op andere projecten zoals Scale-Up (collegebesluit van 4 september 2020, jaarnummer 7292), SPINE (collegebesluit 22 april 2022, jaarnummer 3166) en NxTMobility Manager (6 december 2019, jaarnummer 10024). De deelname van de stad Antwerpen zal belangrijke inzichten en bijdragen leveren aan de modal shift die nodig is om mobiliteit in de stad veilig en efficiënt te houden.

De duur van NewModesNow is 4 jaar. Als het project wordt goedgekeurd, staat de dienst Stadsontwikkeling/Communicatie & Participatie/Slim naar Antwerpen in voor de coördinatie van het project binnen de stad. De Eurodesk begeleidt de indiening en opstart. Als het project wordt goedgekeurd zal de ondertekening van de overeenkomst met de subsidiegever en de partnerschapsovereenkomst worden voorgelegd aan het college.

Regelgeving: bevoegdheid

Art. 8 van het besluit van de gemeenteraad van 25 maart 2019 (jaarnummer 154): het college is bevoegd om namens de stad Antwerpen in te tekenen op projectoproepen die worden georganiseerd door een hogere overheid en om met diezelfde overheid daarover overeenkomsten te sluiten.

Algemene financiële opmerkingen

Het budget is nog niet definitief maar zal in totaal maximum 10 miljoen euro bedragen. Het aandeel voor de stad Antwerpen wordt geschat op 1,5 à 2 miljoen euro. Horizon Europe financiert 100%; er moet geen stedelijke cofinanciering worden voorzien.

Als het project wordt geselecteerd voor subsidiëring door de Europese Commissie, zal de deelname aan het project met het goedgekeurde projectbudget opnieuw worden voorgelegd aan het college, samen met de subsidie- en consortiumovereenkomst. Op dat moment zullen ook de boekingsadressen voor de verrekening van de uitgaven en ontvangsten en de subsidiefiche voor dit project worden opgenomen. 


Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS01 - Bestuurszaken
2SBS0101 - Reguliere taken bestuurszaken
2SBS010106 - Fondsenbeheer / Eurodesk
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0102 - Flankerende maatregelen, modal shift en Slim naar Antwerpen

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de deelname aan Horizon Europe-projectvoorstel NewModesNow goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.