Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022074067 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Peter Udden met als adres Rubenslei 32 bus b te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: | Lange Beeldekensstraat 49 te 2060 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 5 sectie E nr. 503T3 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen van een meergezinswoning met 4 kamers tot 2 duplexappartementen |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 06/01/2016: proces-verbaal (AN.66.LB.034025/2016) met vaststelling van overtreding voor het uitvoeren van werken in afwijking van een verleende vergunning;
- 23/02/2007: vergunning (20064625) voor het regulariseren van de verbouwing van 2 panden na brand;
- 24/11/2006: weigering (20063608) voor het regulariseren van de werken aan twee panden;
- 17/10/1983: vergunning (1983338) voor sociale appartementswoningen.
Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand
- functie: meergezinswoning met 4 kamers en gemeenschappelijke keuken;
- bouwvolume: besloten bebouwing van 4 bouwlagen onder plat dak;
- gevelafwerking:
- inrichting:
Huidige toestand
- Lange Beeldekensstraat 49 en 51 zijn op de rechterperceelgrens zuiver van elkaar afgesplitst;
- het perceel is volgebouwd over 4 bouwlagen met vanaf de eerste verdieping telkens een raamopening in de achterste scheidingsmuur;
- het gelijkvloers raam werd opgedeeld in 2 ramen met rolluik, de kroonlijst werd niet afgewerkt en het pleisterwerk heeft een lichtgrijze kleurstelling.
Gewenste toestand
- functie: meergezinswoning met 2 woonentiteiten, waarvan volgende gegevens beschikbaar:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- het wijzigen van het bouwvolume;
- het omvormen van 4 kamers tot 2 zelfstandige woongelegenheden;
- uitvoeren van interne verbouwingswerken inclusief structurele ingrepen;
- verlagen van scheidingsmuren;
- wijzigen van de gevels.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 21 juni 2022 | 9 augustus 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator/ Fluvius | 21 juni 2022 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 21 juni 2022 | 20 juli 2022 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 21 juni 2022 | 5 juli 2022 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: overdruk - binnengebied, zone recht van voorkoop - algemene voorschriften en artikel 1 zone voor wonen - (wo).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgende punten:
- 1 Algemene voorschriften, 1.3 Harmonieregel en referentiebeeld: Het project overschrijdt de ruimtelijke draagkracht, zie punt 1.4 Draagkracht.
- 1 Algemene voorschriften, 1.3 Harmonieregel en referentiebeeld: Door het supprimeren van de uitstekende natuursteendorpels in combinatie met de voorgestelde inpandige terras ontstaat geen kwaliteitsvolle relatie tussen de oude en nieuwe architectuur en het bestaande weefsel.
- 1 Algemene voorschriften, 1.4 Draagkracht: Door het supprimeren van de open ruimte en de voorgestelde volume uitbreiding op de verdiepingen, samen met de voorgestelde inrichting van de kleine woongelegenheden met relatief weinig verblijfsruimte door de voorziene grootte van hal en dressing en samen met de ondiepe buitenruimte, overschrijdt het project de ruimtelijke draagkracht.
- 1 Algemene voorschriften, 1.7 Publiek domein, 1.7.1 Open ruimte, tuinen en terrassen: De open ruimte wordt gesupprimeerd.
- 2 Bijzondere voorschriften, Artikel 1 Zone voor wonen – (Wo), 1.2 Inrichting, 1.2.1 Bouwdiepte: Op het gelijkvloers wordt over de volledige perceelsbreedte volume tot op de achterste perceelsgrens voorzien en op de verdiepingen tot op circa 1m45 aan de linkerzijde en tot op de achterste perceelsgrens aan de rechterzijde.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: art. 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Art. 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid, Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen en Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt is er geen principieel bezwaar tegen het omvormen van 4 kamers naar 2 zelfstandige woongelegenheden op deze locatie. Dit vanzelfsprekend op voorwaarde dat voldaan wordt aan de verordenende voorschriften en de actuele vereisten inzake gebruiksgenot en woonkwaliteit verzekerd kunnen worden. Zoals reeds vermeld, is de aanvraag echter strijdig met verschillende verordenende voorschriften.
De verwevenheid van functies is een essentieel kenmerk van een binnenstedelijk gebied. Maar een te grote mix van verschillende functies of een te grote concentratie van één bepaalde functie kan tevens voor conflicten en overlast zorgen. Voorbeelden van overlast hierbij zijn geluidsproductie, parkeerdruk, mobiliteitsgeneratie, laden en lossen, dag- of nachtactiviteiten. Ook een te hoge concentratie meergezinswoningen kan overlast met zich meebrengen. De impact van een appartementsgebouw is bijvoorbeeld heel anders dan dat van een rijhuis voor één gezin. De typologie en schaal kunnen overlast genereren door middel van concentraties. Het verschil tussen verschillende typologieën kan niet steeds via de functiebeperkingen in een bestemmingsplan kunnen worden opgevangen en moeten daarom steeds concreet worden nagegaan in de aanvraag in functie van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.
Om bovenstaande hinderaspecten aanvaardbaar te houden en tegelijk de woonkwaliteit te garanderen, is het bijgevolg noodzakelijk om de juiste verhoudingen te zoeken tussen verschillende woningtypes enerzijds en de omvang (oppervlakte) van de verschillende functies binnen de woningen anderzijds.
Om het wooncomfort van een woning te bewaken is het belangrijk dat het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner in verhouding staat met het aantal slaapkamers.
Dit is niet het geval in het voorliggend project door de voorziene grootte van hal en dressing, waardoor de woongelegenheden onvoldoende wooncomfort bieden.
In het voorliggende project worden er ook buitenruimtes gerealiseerd met een diepte van slechts 1m én wordt de open ruimte gesupprimeerd en wordt het perceel ook op de verdiepingen praktisch volledig volgebouwd.
Dit is te klein om een kwalitatieve en aangename woonbeleving te garanderen.
Hieruit kunnen we concluderen dat door het omvormen van 4 kamers naar de voorgestelde 2 zelfstandige woongelegenheden met voorgestelde volumewijzigingen de densiteit op onaanvaardbare wijze stijgt en tegelijkertijd het woongenot daalt. Verder verhoogt dit de druk op het perceel, het bouwblok en de wijk onaanvaardbaar waardoor de draagkracht van de site wordt overschreden.
Visueel-vormelijke elementen
De voorgevel wordt volledig vernieuwd in gebroken witte sierpleister met groene tint met op het gelijkvloers groene tegels op een verlaagde plint in donkergrijs beton. De nieuwe inpandige terrassen aan de voorgevel op de eerste en derde verdieping worden voorzien van een glazen balustrade in groene kleur. Nieuw buitenschrijnwerk in wit aluminium en de voordeur in groen geschilderd hout. De nieuwe materialen en kleuren zijn stedenbouwkundig gunstig te beoordelen op voorwaarde dat de bestaande dorpels in natuursteen behouden blijven of worden vervangen door nieuwe elementen in natuursteen met dezelfde hoogte en uitsteek ten opzichte van het gevelvlak zoals in de bestaande toestand.
Het voorzien van inpandige terras aan de straatzijde is niet vreemd in deze context, echter deze twee maal over de volledige breedte van het perceel voorzien wel waardoor geen kwaliteitsvolle relatie tussen de oude en nieuwe architectuur en het bestaande weefsel ontstaat.
De aanvraag wijkt af van artikel 6 van de bouwcode; de voorgevel is niet in harmonie met de omgeving gezien er inpandige terrassen worden voorzien. Aangezien de ritmering van gevelopeningen wel gerespecteerd wordt, zijn deze terrassen eventueel wel aanvaardbaar mits zij qua vormgeving zo worden voorzien dat ze functioneel bruikbaar zijn (diepte minstens 1,5 m). Dit is nu niet het geval.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en de goede ruimtelijke ordening.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 25 mei 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 21 juni 2022 |
Start openbaar onderzoek | 30 juni 2022 |
Einde openbaar onderzoek | 29 juli 2022 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 4 oktober 2022 |
Verslag GOA | 19 augustus 2022 |
naam GOA | Wim Van Roosendael |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
30 juni 2022 | 29 juli 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.