Terug
Gepubliceerd op 05/09/2022

2022_CBS_07224 - District Borgerhout. Parkeergebouw Noordersingel - SWOU12476. Deelopdracht haalbaarheidsstudie - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 02/09/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_07224 - District Borgerhout. Parkeergebouw Noordersingel - SWOU12476. Deelopdracht haalbaarheidsstudie - Goedkeuring 2022_CBS_07224 - District Borgerhout. Parkeergebouw Noordersingel - SWOU12476. Deelopdracht haalbaarheidsstudie - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

Op 26 oktober 2015 (jaarnummer 580) keurde de gemeenteraad de overeenkomst kosteloze overdracht grond en recht van opstal voor het perceel Noordersingel 3-5 goed. Hierin werd een overdracht van het perceel Noordersingel 3-5 aan Lantis goedgekeurd in functie van het realiseren van het nieuwe aansluitingscomplex met de R1 als onderdeel van de Oosterweelverbinding. Daarnaast werd er in deze overeenkomst ook een opstalrecht gegeven aan Lantis voor de oprichting van een parkeergebouw. Dit zou dienen om het verlies van parking bij bedrijven tijdens de werken in het kader van Oosterweel, in de omgeving te compenseren. Het parkeergebouw zou een multifunctioneel doel krijgen en eveneens benut worden als evenementenparking in functie van het Sportpaleis, Lotto-Arena, Trix, Spoor Oost enz. Voor dit parkeergebouw werd tussen 2015-2019 een ontwerptraject uitgewerkt. 

Op de gemeenteraad van 25 februari 2019 (jaarnummer 79) werd de definitieve vaststelling van het ontwerp RUP Slachthuissite - Noordschippersdok - Lobroekdok goedgekeurd. 

Op 21 februari 2020 (jaarnummer 1754) keurde het college de projectdefinitie voor Ringpark het Schijn goed. In deze projectdefinitie bevindt de Verbindingsweg tussen het nieuwe aansluitingscomplex van de Oosterweelverbinding en Schijnpoort zich ten westen van de Ring, in plaats van ten oosten zoals oorspronkelijk voorzien. Dit om meer parkruimte te voorzien binnen het project. Hierdoor is het echter niet langer mogelijk om een parkeergebouw op te richten op de voorziene site bij het containerpark, zoals omschreven in de overeenkomst met Lantis. 

Het college keurde op 5 februari 2021 (jaarnummer 953) het conceptontwerp voor de 'Publieke Ruimte Slachthuiswijk' goed. 

Het college keurde op 26 februari 2021 (jaarnummer 1620), op basis van bestek GAC_2020_01242, de gunning voor perceel 2, goed.

Het college keurde in zitting van 19 november 2021 (jaarnummer 9149) het voorontwerp voor Ringpark Het Schijn in de districten Deurne en Borgerhout goed.

Het college keurde op 25 maart 2022 (jaarnummer 2472) het evenementenvervoersplan 2022 van het Sportpaleis goed. Hierin wordt het realiseren van (een) nieuw(e) parkeergebouw(en) in de omgeving van het Sportpaleis bestempeld als een ‘toekomstig te implementeren of te overwegen maatregel met een positieve impact op de mobiliteitssituatie’. Dit/deze parkeergebouw(en) zal/zullen deels dienen om de verdwenen parkeercapaciteit van de Slachthuissite op te vangen. 

De landing van de Kap hof ter Lo wordt georganiseerd op de terreinen van Imobé. Een haalbaarheidsstudie moet uitwijzen of een parkeergebouw geïmplementeerd kan worden in deze landing. Er is tevens een mogelijkheid om met het parkeergebouw een synergie te zoeken met de diepwandconstructies van Lantis voor de Oosterweelverbinding ter hoogte van de terreinen van Imobé. Door het toevoegen van het parkeergebouw ter hoogte van de landing van de Kap Hof ter Lo kan meteen een oplossing geboden worden voor het neerkomen van de kap Hof ter Lo zoals voorzien in Ringpark Het Schijn en de omgevingsvergunningsaanvraag voor de Oosterweelverbinding. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) legt de haalbaarheidsstudie voor een parkeergebouw op de site van Imobé ter goedkeuring voor.

Argumentatie

Met de heraanleg van de Slachthuissite verdwijnt er een groot deel van het parkeeraanbod van de sportpaleissite. Om de parkeerdruk in de omliggende wijken te verlichten tijdens evenementen in Trix, Lotto Arena en Sportpaleis, wil de stad Antwerpen de haalbaarheid onderzoeken van een parkeergebouw om deze verdwenen capaciteit deels op te vangen. 

Er wordt onderzocht om een parkeergebouw gedeeltelijk te integreren in de aanlanding van de overkapping van de nieuwe Antwerpse ring ter hoogte van Hof ter Lo. Deze overkapping zal dienst doen als de nieuwe trage aansluiting naar Borgerhout. De aanleg van deze kap is onderdeel van de Oosterweelwerken op rechteroever en wordt uitgevoerd door de bouwheer van de Oosterweel: Lantis. Deel van het onderzoek bestaat nog uit het exact positioneren van het parkeergebouw in de werken van Lantis, zowel in tijd als in ruimte. 

In functie van een tijdige afstemming met de werken van Lantis en een verdere doorstart van het project zelf, is het aangewezen verdere verfijnende onderzoeken uit te voeren om de haalbaarheid van het project te toetsen en om de potentiële risico’s in kaart te brengen. Hiervoor is het aangeraden om enkele bijkomende onderzoeken uit te laten voeren: 

  1. Een grondige uitvoeringsstudie omtrent bouwtechnische haalbaarheid, stabiliteits-technisch onderzoek, detail-ontwerp van de parking, raming en afstemming van ontwerp parking op het ontwerp van de onderbouw van Lantis, ontwerp ringpark en de overkapping van de ring. 
  2. Een mobiliteitseffectenrapport (MOBER) ter voorbereiding van de mogelijke omgevingsvergunning.
  3. Samenwerkingsverbanden met diverse stakeholders zoals Lantis, AG VESPA en Imobe NV.

De studie die als eerste aangevangen dient te worden is de grondige uitvoeringsstudie, aangezien deze de technische en ruimtelijke haalbaarheid in kaart zal brengen. 

Het ontwerpbureau OMGEVING, dat aangesteld is als ontwerper van het Ringpark Het Schijn, waar de kap Hof ter Lo deel van uit maakt, maakte reeds een eerste ruw conceptontwerp voor het parkeergebouw. Dit concept dient als basis voor de technische haalbaarheidsstudie en voor het verdere ontwerp van het parkeergebouw. Het parkeergebouw is geen onderdeel van ringpark Het Schijn en behoort bijgevolg niet tot de opdracht van OMGEVING. Voor een verdere uitwerking van deze haalbaarheidsstudie dient de nodige expertise aan de dag gelegd te worden. Stad Antwerpen  ontbreekt intern aan deze expertise om deze opdracht uit te voeren. Voor deze studie wordt er bijgevolg beroep gedaan op de raamovereenkomst (perceel 2) voor bijstand mobiliteitsstudies en ontwerp van infrastructuur (GAC_2020_01242), die momenteel in eerste plaats toegekend is aan Tractebel Engineering nv.

Stad Antwerpen geeft als opdracht het verder uitwerken van het bestaande conceptontwerp, het onderzoeken van de risico’s naar uitvoering van dit parkeergebouw en het formuleren van een plan van aanpak, in de eerste plaats in functie van afstemming met de werken van Lantis en vervolgens om het ontwerp verder te concretiseren. De gevraagde uitvoeringsstudie zal een multidisciplinaire studie zijn en omvat o.a. Geotechnologie, Hydrogeologie, Milieu, Infrastructuur, etc. 

Tractebel bezorgde voor deze opdracht reeds een offerte aan Stad Antwerpen (zie bijlage 1). De offerte voldoet aan de eisen van de opdracht en de prijzen zijn uniform aan het raamcontract. 

De offerte van Tractebel voorziet naast de gevraagde studie nog een optionele bijkomende fase voor het opstellen van een referentieontwerp van de parking eens de resultaten van de studie bekend zijn. Deze optie wordt momenteel niet gegund maar kan mogelijks deel uitmaken van een vervolgtraject, afhankelijk van de resultaten van de voorliggende studie. 

Juridische grond

Artikel 43, §5, °1 van de Wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016 bepaalt dat wanneer een raamovereenkomst met meer dan één ondernemer wordt gesloten, die raamovereenkomst wordt uitgevoerd volgens de voorwaarden van de raamovereenkomst, zonder dat de opdracht opnieuw voor mededinging wordt opengesteld, wanneer de overeenkomst alle voorwaarden bevat met betrekking tot de uitvoering van de betrokken werken, leveringen of diensten alsmede de objectieve voorwaarden ter bepaling van de ondernemers die deze als partij bij de raamovereenkomst zullen uitvoeren; laatstbedoelde voorwaarden worden vermeld in de opdrachtdocumenten voor de raamovereenkomst.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de gunning van de deelopdracht voor een bouwtechnische haalbaarheidsstudie van een parkeergebouw aan de Noordersingel goed, sluitend op een bedrag van 153.980,29 EUR (inclusief btw), op basis van de raamovereenkomst GAC/2020/01242. Deze opdracht wordt uitgevoerd door Tractebel Engineering nv, Simon Bolivarlaan 34/36, 1000 Brussel, ondernemingsnummer 0412 639 681.

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon

Deelopdracht bouwtechnische haalbaarheidsstudie parkeergebouw Noordersingel

Tractebel Engineering
Simon Bolivarlaan 34/36
1000 Brussel

ondernemingsnummer: NBE0412639681
rekeningnummer: BE74375100843707
100.000,00 EUR (inclusief btw)

budgetplaats: 5153500000
budgetpositie: 224
functiegebied: 2LMS010403M01599
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2SA020220
budgetperiode: 2200


4005519033
53.980,29 EUR (inclusief btw)

budgetplaats: 5153500000
budgetpositie: 224
functiegebied: 2LMS010403M01599
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2SA020220
budgetperiode: 2300