Het stadsbestuur heeft in haar bestuursakkoord 2019-2024 (goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 januari 2019, jaarnummer 42) de ambitie geuit om in Antwerpen een ambitieuze modal split na te streven waarbij minstens de helft van de verplaatsingen op het grondgebied met alternatieve vervoersmiddelen gebeurt. De deelsystemen hebben hierin een prominente rol te spelen en hebben het potentieel om in combinatie met het openbaar vervoer een aanzienlijke modal shift te bewerkstelligen. In resolutie 2 staat 'We faciliteren en ondersteunen deelmobiliteitssystemen en brengen het aanbod samen via Mobility As A Service-applicaties.'
Het door de gemeenteraad vastgestelde reglement op de exploitatie van deelsystemen zonder vaste stallingsinfrastructuur (goedgekeurd op 29 maart 2021, jaarnummer 165) voorziet in een permanente monitoring van de naleving van de exploitatievoorwaarden en een evaluatie door het stadsbestuur.
Het college keurde op 15 oktober 2021 (jaarnummer 8362) de vergunning goed aan Cargoroo voor het exploiteren van 125 deelbakfietsen.
Het college keurde op 1 april 2022 (jaarnummer 2693) en 20 mei 2022 (jaarnummer 4168) de proefprojecten goed om op strategische locaties dropzones in te richten voor deelbakfietsen.
Het college besliste op 12 augustus 2022 (jaarnummer 6671) de vergunning van Unimobility (en partner Cloudbike) voor de exploitatie van een deelbakfietssysteem in te trekken.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) legt nu een derde reeks locaties voor dropzones voor deze deelbakfietsen ter goedkeuring voor. Deze locaties in de districten Antwerpen, Berchem, Deurne en Borgerhout zullen als proefproject ingericht worden en gemonitord worden aan de hand van de data die door de aanbieders aangeleverd wordt.
Stad Antwerpen wil dat de deelvoertuigen meer rond multimodale knooppunten en andere strategische locaties worden geclusterd.
Afstemming evenementen en aanleg openbaar domein/ werfsignalisatie
Om ervoor te zorgen dat de organisatie van evenementen in stad Antwerpen mogelijk blijft, is het belangrijk dat er permanente afstemming is tussen het evenemententeam en de afdeling die het beleid rond deelmobiliteit coördineert. Het is daarom noodzakelijk dat er binnen de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) medewerkers worden aangesteld als vast (maar flexibel en bereikbaar) aanspreekpunt voor het evenemententeam, ook buiten kantooruren. Het aanspreekpunt voor mobiliteit neemt de nodige stappen hiervoor naar de aanbieders van deelmobiliteit toe. De afstemming met het evenemententeam gebeurt bij voorkeur via een advies in het digitale evenementenloket, maar kan ook parallel via mail of telefoon.
Ook voor wegenwerken en werven (bijvoorbeeld vrijhouden doorgangscorridor voetgangers bij wegenwerken) zijn gelijkaardige afspraken nodig.
Leefbaarheid / openbare veiligheid
Er wordt in de vermelde zones in het toeristische gebied / district Antwerpen voorzien in vakken met aparte pictogrammen of kleuren per deelvervoersmiddel op de grond om het straatbeeld zo overzichtelijk mogelijk te houden en ze onderling van elkaar te scheiden.
Bij de concrete inplanting wordt ook rekening gehouden met het bewaken van afdoende doorstroming van het openbaar domein conform de politiecodex en de brandveiligheid, namelijk:
Beeldtaal
De dropzones worden vormgegeven door middel van een witte, geschilderde kader met de kenmerkende pijlen van Slim naar Antwerpen.
In het vak zal een stempel staan met het woord 'Dropzone' vergezeld van een pictogram van een bakfiets. Dit pictogram wordt herhaald op het infobord dat naast het vak wordt geplaatst. De dropzones zijn voorzien van een verticale aanduiding om de stallingsrichting en het aangewezen aantal aan te geven.
Bepaling locaties
Bij de bepaling van deze locaties werd maximaal rekening gehouden met de nabijheid van een multimodaal knooppunt, een belangrijke attractiepool alsook potentiële gebruikers.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt voor om op volgende locaties dropzones in te richten:
District Antwerpen | District Borgerhout | District Berchem | District Deurne |
|
|
|
|
Gedurende drie maanden na de uitvoering van de dropzones zal het gebruik worden gemonitord en geëvalueerd. Nadien zullen de locaties definitief worden vastgelegd en opgenomen in de digitale kaarten van stad Antwerpen. De infoborden zullen pas worden geplaatst na een positieve evaluatie.
De budgetten voor de uitvoering van de dropzones zijn voorzien op 5151000000/225/2LMS010301A00000/2SA020200/2200, 2300 en 2400 en 5151000000/225/2LMS010303A00000/2SA020200/2200, 2300 en 2400.
Het college keurt het proefproject goed om op onderstaande strategische locaties dropzones voor deelbakfietsen in te richten:
District Antwerpen | District Borgerhout | District Berchem | District Deurne |
|
|
|
|
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/Mobiliteit en SW/Communicatie en participatie |
|
SW/Mobiliteit |
|