Terug
Gepubliceerd op 05/09/2022

2022_CBS_07221 - Districten Antwerpen, Berchem, Deurne en Borgerhout. Locaties dropzones voor deelvoertuigen - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 02/09/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_07221 - Districten Antwerpen, Berchem, Deurne en Borgerhout. Locaties dropzones voor deelvoertuigen - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring 2022_CBS_07221 - Districten Antwerpen, Berchem, Deurne en Borgerhout. Locaties dropzones voor deelvoertuigen - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

Het stadsbestuur heeft in haar bestuursakkoord 2019-2024 (goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 januari 2019, jaarnummer 42) de ambitie geuit om in Antwerpen een ambitieuze modal split na te streven waarbij minstens de helft van de verplaatsingen op het grondgebied met alternatieve vervoersmiddelen gebeurt. De deelsystemen hebben hierin een prominente rol te spelen en hebben het potentieel om in combinatie met het openbaar vervoer een aanzienlijke modal shift te bewerkstelligen. In resolutie 2 staat 'We faciliteren en ondersteunen deelmobiliteitssystemen en brengen het aanbod samen via Mobility As A Service-applicaties.'

Het door de gemeenteraad vastgestelde reglement op de exploitatie van deelsystemen zonder vaste stallingsinfrastructuur (goedgekeurd op 29 maart 2021, jaarnummer 165) voorziet in een permanente monitoring van de naleving van de exploitatievoorwaarden en een evaluatie door het stadsbestuur. 

Het college keurde op 15 oktober 2021 (jaarnummer 8362) de vergunning goed aan Cargoroo voor het exploiteren van 125 deelbakfietsen.

Het college keurde op 1 april 2022 (jaarnummer 2693) en 20 mei 2022 (jaarnummer 4168) de proefprojecten goed om op strategische locaties dropzones in te richten voor deelbakfietsen.

Het college besliste op 12 augustus 2022 (jaarnummer 6671) de vergunning van Unimobility (en partner Cloudbike) voor de exploitatie van een deelbakfietssysteem in te trekken.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) legt nu een derde reeks locaties voor dropzones voor deze deelbakfietsen ter goedkeuring voor. Deze locaties in de districten Antwerpen, Berchem, Deurne en Borgerhout zullen als proefproject ingericht worden en gemonitord worden aan de hand van de data die door de aanbieders aangeleverd wordt.

Argumentatie

Stad Antwerpen wil dat de deelvoertuigen meer rond multimodale knooppunten en andere strategische locaties worden geclusterd. 

Afstemming evenementen en aanleg openbaar domein/ werfsignalisatie

Om ervoor te zorgen dat de organisatie van evenementen in stad Antwerpen mogelijk blijft, is het belangrijk dat er permanente afstemming is tussen het evenemententeam en de afdeling die het beleid rond deelmobiliteit coördineert. Het is daarom noodzakelijk dat er binnen de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) medewerkers worden aangesteld als vast (maar flexibel en bereikbaar) aanspreekpunt voor het evenemententeam, ook buiten kantooruren. Het aanspreekpunt voor mobiliteit neemt de nodige stappen hiervoor naar de aanbieders van deelmobiliteit toe. De afstemming met het evenemententeam gebeurt bij voorkeur via een advies in het digitale evenementenloket, maar kan ook parallel via mail of telefoon. 

Ook voor wegenwerken en werven (bijvoorbeeld vrijhouden doorgangscorridor voetgangers bij wegenwerken) zijn gelijkaardige afspraken nodig. 

Leefbaarheid / openbare veiligheid

Er wordt in de vermelde zones in het toeristische gebied / district Antwerpen voorzien in vakken met aparte pictogrammen of kleuren per deelvervoersmiddel op de grond om het straatbeeld zo overzichtelijk mogelijk te houden en ze onderling van elkaar te scheiden.   

Bij de concrete inplanting wordt ook rekening gehouden met het bewaken van afdoende doorstroming van het openbaar domein conform de politiecodex en de brandveiligheid, namelijk:

  • bereikbaarheid van de gebouwen dient gegarandeerd te blijven: maximale afstand tussen opstelplaats brandweerwagen en gevel is 10m;
  • doorgang voor brandweervoertuigen dient te allen tijde gegarandeerd te zijn: 4m vrije doorgangsbreedte voorzien;
  • in nabijheid van dropzones steeds een werkruimte voor brandweer rondom ondergrondse en bovengrondse hydranten voorzien met diameter 2m;
  • evacuatie vanuit panden/metro/parkings/enzovoort mag niet nadelig worden beïnvloed door de dropzones;
  • minstens 1,50m afstand voorzien tussen gevel en dropzone: doorgang voetgangers, brancard en op winkelassen in relatie tot de verwachte bezoekersstromen.
Met de politie en stedelijke toezichters worden de nodige afspraken gemaakt rond contactpersonen die men (vlot) kan bereiken bij hinderlijk gestalde vervoersmiddelen en bij voorkeur verloopt de regulering maximaal via de software van de deelmobiliteitsaanbieder.


Beeldtaal

De dropzones worden vormgegeven door middel van een witte, geschilderde kader met de kenmerkende pijlen van Slim naar Antwerpen.
In het vak zal een stempel staan met het woord 'Dropzone' vergezeld van een pictogram van een bakfiets. Dit pictogram wordt herhaald op het infobord dat naast het vak wordt geplaatst. De dropzones zijn voorzien van een verticale aanduiding om de stallingsrichting en het aangewezen aantal aan te geven.

Bepaling locaties

Bij de bepaling van deze locaties werd maximaal rekening gehouden met de nabijheid van een multimodaal knooppunt, een belangrijke attractiepool alsook potentiële gebruikers.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt voor om op volgende locaties dropzones in te richten:

District Antwerpen

District Borgerhout

District Berchem

District Deurne

  • Fransenplaats 3
  • Breughelstraat 51
  • Panamarenkoplein 50
  • Hessenplein 31
  • Artsen zonder Grenzenstraat
  • Vinkenstraat 7
  • Eggestraat 26
  • Lange Beeldekensstraat 175a
  • Lange Scholiersstraat 62
  • Blancefloerlaan 165
  • Keizerstraat 50
  • Solvynsstraat 35
  • Sint-Andriesplaats 24
  • Dodoensstraat 7
  • Zuidervelodroom 1
  • Jos Smolderenstraat 14
  • Ferdinand Berckmansstraat 1
  • Luitenant Naeyaertplein 4
  • Batkinstraat 20
  • Sint-Lambertusstraat 47
  • Victor Jacobslei 24
  • Paulus Beyestraat 104
  • Jan Samynlaan 38

Juridische grond

  • Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer.
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Fasering

Gedurende drie maanden na de uitvoering van de dropzones zal het gebruik worden gemonitord en geëvalueerd. Nadien zullen de locaties definitief worden vastgelegd en opgenomen in de digitale kaarten van stad Antwerpen. De infoborden zullen pas worden geplaatst na een positieve evaluatie.

Algemene financiële opmerkingen

De budgetten voor de uitvoering van de dropzones zijn voorzien op 5151000000/225/2LMS010301A00000/2SA020200/2200, 2300 en 2400 en 5151000000/225/2LMS010303A00000/2SA020200/2200, 2300 en 2400.

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0102 - Flankerende maatregelen, modal shift en Slim naar Antwerpen

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het  college keurt het proefproject goed om op onderstaande strategische locaties dropzones voor deelbakfietsen in te richten:

District Antwerpen

District Borgerhout

District Berchem

District Deurne

  • Fransenplaats 3
  • Breughelstraat 51
  • Panamarenkoplein 50
  • Hessenplein 31
  • Artsen zonder Grenzenstraat
  • Vinkenstraat 7
  • Eggestraat 26
  • Lange Beeldekensstraat 175a
  • Lange Scholiersstraat 62
  • Blancefloerlaan 165
  • Keizerstraat 50
  • Solvynsstraat 35
  • Sint-Andriesplaats 24
  • Dodoensstraat 7
  • Zuidervelodroom 1
  • Jos Smolderenstraat 14
  • Ferdinand Berckmansstraat 1
  • Luitenant Naeyaertplein 4
  • Batkinstraat 20
  • Sint-Lambertusstraat 47
  • Victor Jacobslei 24
  • Paulus Beyestraat 104
  • Jan Samynlaan 38


Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

DienstTaak
SW/Mobiliteit en SW/Communicatie en participatie
  • een communicatieplan uitwerken
SW/Mobiliteit
  • het proefproject (inclusief plannen) (informeel) voorleggen aan het district Antwerpen, Berchem, Deurne en Borgerhout.
  • afspraken maken met SB/EFMF/evenementen, SW/Publieke Ruimte en MPA/Werfsignalisatie, Lokale Politie en MV/toezicht over aanspreekpunt in functie van conflictdetectie met evenementen en werken en hinderlijk gestalde fietsen en conflicten met de openbare veiligheid en maximale softwaresturing om dit zo eenvoudig mogelijk te laten verlopen 
  • ontwerpplannen voorafgaand aan uitvoering in detail bespreken met hulp- en veiligheidsdiensten

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • Nota3_deelbakfietsplaatsen.pdf