Terug
Gepubliceerd op 05/09/2022

2022_CBS_06928 - Omgevingsvergunning - OMV_2022082436. Kioskplaats 32. District Hoboken - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 02/09/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_06928 - Omgevingsvergunning - OMV_2022082436. Kioskplaats 32. District Hoboken - Goedkeuring 2022_CBS_06928 - Omgevingsvergunning - OMV_2022082436. Kioskplaats 32. District Hoboken - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022082436

Gegevens van de aanvrager:

de heer FEVZI KORKMAZ met als adres jan davidlei 42 bus 1 te 2020 antwerpen (belgie)

Ligging van het project:

Kioskplaats 32 te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 38 sectie B nr. 333G

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een woning met recazaak

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          8/10/2021: voorwaardelijke vergunning (20213245)  bouwen van een nieuwbouw meergezinswoning met handelsgelijkvloers (niet uitgevoerd, vervallen);

-          9/07/1998 : vergunning (1006#18745) uitbreiden van een handelsruimte.

 

Vergunde toestand

-          volgens de laatst (uitgevoerde) toestand uit 1998;

-          functie:

  • eengezinswoning met gelijkvloerse recazaak;

-          bouwvolume:

  • gesloten bebouwing van 3 bouwlagen met plat dak;
  • aanbouw tot een bouwdiepte van circa 19,2 m over 2 bouwlagen aan de linkerzijde en rechts over 1 bouwlaag. Aangebouwde berging op het gelijkvloers links achteraan tot een bouwdiepte van 21,5 m; 
  • achtertuin;

-          gevelafwerking:

  • beige bepleistering op een gelijkvloerse pui in gevernist hout, buitenschrijnwerk in wit geschilderd hout;

-          inrichting:

  • septische put van 3000 liter.

 

Bestaande toestand

-          Overeenkomstig de vergunde toestand, afgezien van:

  • het buitenschrijnwerk en de gelijkvloerse pui werden licht blauw geschilderd;
  • er werden reclameborden aangebracht op de voorgevel;
  • er werd een gevelbrede zonneluifel tegen de voorgevel aangebracht;
  • bouwdiepte op de eerste verdieping links achteraan slechts 17 m. Daarachter is een overdekt dakterras ingericht tot 19 m bouwdiepte;
  • de gelijkvloerse achteruitbouw aan de rechterzijde werd lager uitgevoerd dan oorspronkelijk voorzien, met een interne vrije hoogte van 2,5 m;
  • septische put werd niet uitgevoerd;
  • in de achtertuin werd een tuinberging opgericht op minder dan 1 m van de linkerperceelgrens;
  • de achtertuin werd voor 55 m² verhard en ingericht als horecaterras;
  • aan de voorgevel zijn in het verlengde van de perceelgrenzen 2 schermen geplaatst die een horecaterras op openbaar domein afbakenen.


Nieuwe toestand

-          functie:

  • eengezinswoning (circa 150 m²) met gelijkvloerse recazaak (pizzeria – circa 117 m²);

-          bouwvolume:

  • gesloten bebouwing van 3 bouwlagen met plat dak;
  • slopen van de bestaande aanbouwen en tuinberging;
  • nieuwe aanbouw achteraan het gelijkvloers tot een bouwdiepte van circa 26,4 m; 
  • gevelbrede aanbouw op de eerste en tweede verdieping tot een bouwdiepte van circa 15 m;
  • dakterras achteraan op de eerste verdieping (circa 16 m²);

-          gevelafwerking:

  • behoud van de bovenliggende gevel in beige bepleistering met blauw geschilderd houten buitenschrijnwerk;
  • gelijkvloerse pui vernieuwd in UV bestendige platen (grijs) en donkergrijs alu of PVC buitenschrijnwerk, plint en dorpels in arduin;
  • vernieuwde inkomdeuren;
  • reclamebord boven het vitrineraam;

-          inrichting:

  • terugspringende/overdekte inkom op het gelijkvloers;
  • perceel van 305m², waarvan circa 156 m² open ruimte;
  • rooien van 2 bomen achteraan het perceel;
  • nieuwe bouwkundige septische put;
  • nieuwe wadi in de achtertuin.


Inhoud van de aanvraag

-          verbouwen en uitbreiden van een gelijkvloerse recazaak met bovenliggende woning;

-          wijzigen van de gevels.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

8 juli 2022

28 juli 2022

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

8 augustus 2022

10 augustus 2022

Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen

8 juli 2022

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

8 juli 2022

18 juli 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-      Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

 

-      Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend(e) punt(en):

  • artikel 18: het hoogteverschil bij de inkomdeur naar de gelijkvloerse recazaak is niet overbrugd door een helling conform artikel 19 van de verordening Toegankelijkheid;
  • artikel 12 en artikel 24: de toegangsdeur naar de recazaak heeft geen vrije en vlakke draairuimte voor noch achter de deur;
  • artikel 20: de trap in de verdiepte inkom is niet voorzien van een leuning;
  • artikel 29/2: er is geen integraal toegankelijk toilet voorzien conform artikel 26, 29/2 en 30 van de verordening Toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-      Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-      Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 11 Afwerken van gevels en materiaalgebruik:
    een gevelpui in beplating is geen stedelijke, noch duurzame voorgevelafwerking;
  • artikel 17 Behoud en heraanplanting:
    er werd geen bewijsmateriaal aangeleverd die het rooien van de bomen achteraan op het perceel kunnen verantwoorden;
  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:
    omwille van de grote bouwdiepte op het gelijkvloers van circa 26,4 m, geniet de keuken en de centrale ruimtes te weinig daglicht en geen luchttoetreding;
  • artikel 26 Afvalverzameling:
    functies anders dan wonen, dienen een afgescheiden ruimte voor afvalberging te hebben die voorzien wordt van verluchting en minimaal 4 vierkante meter groot is.
  • artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:
    er zijn geen inpandige fietsstalplaatsen voorzien;
  • artikel 33 Zaak-gebonden publiciteit:
    het reclamebord tegen de voorgevel blijft geen 60 cm verwijderd van de rechterperceelgrens;
  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:
    nieuwe scheidingsmuren moeten minstens een brandweerstand van Rf 2 uur hebben. Het gedeelte van de scheidingsmuren moet een opstand van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak hebben. Deze opstand mag niet met brandbaar materiaal bekleed worden. De zichtbaar blijvende onderdelen van de scheidingsmuur moeten esthetisch verantwoord en volgens de regels der kunst afgewerkt worden;
  • artikel 35 Afvoerkanalen en uitlaten van alle gassen:
    het is onduidelijk hoe de dampkap uit de keuken en eventuele andere afvoerkanalen zullen verlopen;
  • artikel 40 Privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen:
    elk gebouw moet voorzien zijn van een gescheiden rioolstelsel dat bestaat uit 1 droogweerafvoer (DWA) en 1 hemelwaterafvoer (RWA). Dit gescheiden rioolsysteem moet aangeboden worden aan de straat en voorzien zijn van private toezichtsputten, zo dicht mogelijk bij de voorste perceelgrens conform artikel 41 van de bouwcode;
  • artikel 43 Septische putten:
    de inhoud van de nieuwe septische put is niet verduidelijkt.
     

Sectorale regelgeving

-      MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-      Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-      Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-      Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag wijkt zowel af van de gemeentelijke verordening toegankelijkheid als van de bouwcode:

 

Verordening toegankelijkheid:

De aanvraag wijkt af van artikels 12, 18, 20, 24, 29

 

-      Artikel 18: het hoogteverschil bij de inkomdeur naar de gelijkvloerse recazaak is niet overbrugd door een helling conform artikel 19 van de verordening Toegankelijkheid. Dit hoogteverschil is in vergunde toestand aanwezig. De aanvraag voorziet een verbetering van de bestaande inkom door een zachtere overgang te maken met het openbaar domein. Gelet op de specifieke perceelconfiguratie en de verbeterde toestand kan de afwijking op dit voorschrift gunstig worden geadviseerd.

 

Er is verder geen aanleiding om af te wijken van de geldende voorschriften. In voorwaarden wordt dan ook opgenomen dat er voldaan moet worden aan deze artikels.

 

Bouwcode:

Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer (art.24):

-      Licht en lucht worden gezien als basiskwaliteiten voor elke ruimte waar mensen langer verblijven. Voldoende daglichttoetreding, gecombineerd met uitzicht en voldoende ventilatie van de woning met verse lucht zijn basisvoorwaarden voor de gezondheid van iedere gebruiker. De keuken is volledig ingesloten. Aangezien de gebruikers van deze ruimte hier langtijdig verblijven is het noodzakelijk dat ook deze ruimte natuurlijk verlicht en verlucht kan worden. Bijgevolg zal worden opgenomen in voorwaarde dat er een opengaande dakkoepel voorzien moet worden ter hoogte van de keuken.

-      De handelsruimte zelf waar de klanten zullen verblijven voldoet aan de 10% van de minimaal noodzakelijke minimale lichtdoorlatende oppervlakte. Toch kan gesteld worden dat door de grootte bouwdiepte van het gelijkvloers het centrale hart van de handelsruimte onvoldoende verlichting en verlucht wordt. In voorwaarde wordt bijgevolg opgenomen dat er een dakkoepel van minimaal 1m² voorzien moet worden. Deze dakkoepel dient geplaatst te worden aansluitend bij het dakterras op de eerste verdieping.

Zaak-gebonden publiciteit (art.33):

-      Het reclamebord tegen de voorgevel behoudt onvoldoende afstand van de rechter perceelsgrens. Conform artikel 33 van de bouwcode moet deze afstand minimaal 60 cm bedragen. Er is geen gegronde aanleiding om af te wijken van dit geldende voorschrift. Dit wordt dan ook opgenomen als voorwaarde.

Stabiliteit en scheidingsmuren (art.34):

-      Volgens de plannen wordt de verhoogde scheidingsmuur op de perceelsgrens niet uitgevoerd met een opstand van 30cm ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak. Dit is strijdig met artikel 34 van de Bouwcode. Van dit voorschrift kan met het oog op het voorkomen van brandoverslag niet afgeweken worden. Aangezien het dak voorzien moet worden van een groendak, kan afgeweken worden van een minimale opstand van 30cm wanneer er tussen de scheidingswand en de vegetatie een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimumklasse A2FL-s2) van minstens 30cm breed aanwezig is. Dit wordt opgelegd als voorwaarde voor vergunning.

 

Verder is er geen gegronde aanleiding om af te wijken van artikels 11, 17, 26, 35, 40, 43. Het wordt dan ook in voorwaarde opgenomen dat er voldaan moet worden aan deze artikels.

 

De overige afwijkingen van de bouwcode worden verder in het verslag besproken.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag heeft betrekking op het verbouwen van een horecapand met bovengelegen woonentiteit. De bestemming van het pand blijft in deze aanvraag ongewijzigd. De aanvraag blijft hiermee inpasbaar in dit woongebied. De aanvraag werd bijkomend gunstig geadviseerd vanuit de stedelijke dienst business en innovatie.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag heeft betrekking op het uitbreiden langs de achterzijde op iedere bouwlaag. De bouwdiepte op het gelijkvloers wordt vergroot tot 26,5 meter en sluit hiermee aan bij de linker aanpalende. Gelet op de overblijvende tuinzone van circa 28 meter en zijn ligging in het afgebakende kernwinkelgebied Centrum Hoboken, kan de gelijkvloerse bouwdiepte gunstig worden geadviseerd. De verdiepingen worden uitgebreid tot een bouwdiepte van 15 meter. Deze bouwdiepte sluit eveneens aan bij de rechter aanpalende. Voorgestelde project komt inzake het aantal bouwlagen en dakvorm overeen met de algemene configuratie van de aanwezige bebouwing in de omgeving. De geplande uitbreidingswerken aan de achtergevel zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening.

 

Visueel-vormelijke elementen

De aanvraag voorziet een gevelwijziging van de gelijkvloers pui. Deze wordt in de nieuwe toestand afgewerkt met UV bestendige grijze platen. De gebruikte materialen, de textuur en de kleuren doen steeds een duidelijke uitspraak over de architectuur en bepalen in belangrijke mate de beeldkwaliteit van het gebouw en de samenhang van het gebouw met zijn omgeving. De omgeving van de Kioskplaats wordt gekenmerkt door een diversiteit aan gevelmaterialen voor de gelijkvloerse gevelpui’s. Toch kan worden vastgesteld dat een kunststoffen gevelbeplating een atypisch gevelmateriaal is voor de voorgevel. Bijkomend wordt kunststofbeplating niet als duurzaam en esthetisch aanzien. Bijgevolg wordt dit gevelmateriaal uitgesloten van vergunning en zal opgelegd worden dit materiaal te vervangen door gevelpleister in grijze kleur.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het dossier werd voorwaardelijk gunstig geadviseerd door de brandweer. De voorgestelde voorwaarden worden integraal opgenomen als voorwaarden van vergunning.

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet het pand aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

De aanvraag omvat ook het rooien van 2 bomen achteraan op het perceel. Het kappen ervan wordt op plan gemotiveerd door hun positie dicht bij de perceelsgrens en het feit dat zij vol klimop gegroeid zijn. Deze beide argumenten tonen niet voldoende aan dat deze waardevolle groenelementen in slechte toestand zouden verkeren, schade zouden aanbrengen of een veiligheidsrisico zouden betekenen. Bijgevolg is het behoud van deze bomen om ecologische redenen wenselijk. Zij bevorderen onder andere de biodiversiteit, hebben een positieve invloed op de waterhuishouding en verminderen het hitte eiland effect. Bovendien dragen zij bij tot een betere luchtkwaliteit. Het kappen van de bomen wordt dan ook uitgesloten van vergunning.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. Een bestaand café wordt omgevormd tot een pizzeria/restaurant. Boven het café wordt een bestaande woning verbouwd/uitgebreid. Er is geen uitbreiding van het aantal wooneenheden, bijgevolg is er geen bijkomende parkeerbehoefte. Er verdwijnen door de verbouwing geen parkeerplaatsen.

Het restaurantdeel is te beperkt om parkeerplaatsen op te leggen.

 

Fietsvoorzieningen:

“De woning kent 3 slaapkamers. Bij de verbouwing moet er rekening gehouden worden met het realiseren van 1 x (3+1) = 4 fietsstalplaatsen.

Er wordt niets voorzien.”

Het gegeven advies van de stedelijke dienst mobiliteit wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt niet gevolgd. Gezien de beperkte perceel breedte, de invulling van het gelijkvloers met een reca-zaak en de ligging in kernwinkelgebied, kan er afgeweken worden van de eis tot het voorzien van fietsstal- of parkeerplaatsen. Het voorzien van een fietsenberging zou de reca-zaak te fel hypothekeren.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

3. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand.

4. Er moet een dakkoepel voorzien worden boven de keuken conform artikel 24 van de bouwcode.

5. Er moet een dakkoepel voorzien worden boven de handelsruimte aansluitend aan het dakterras op het eerste verdieping. Deze dakkoepel moet voldoen aan de bepalingen van artikel 24 van de bouwcode.

6. Het reclamepaneel moet op minimaal 60 cm van de perceelsgrens geplaatst worden, conform artikel 33 van de bouwcode.

7. De handelsruimte moet voorzien worden van een gescheiden afvalberging conform artikel 26 van de bouwcode.

8. De dampkap en de afvoerkanalen vanuit de keuken moeten voldoen aan artikel 35 van de bouwcode.

9. Er moet een septische put geplaatst worden die in overeenstemming is met artikel 43 van de bouwcode.

10. Er moet voldaan worden aan artikels 12, 20, 24, 26, 29/2 en 30 van de gewestelijke verordening toegankelijkheid.

11. De UV bestendige grijze kunststofbeplating wordt uitgesloten van vergunning en dient vervangen te worden door gevelpleister in grijze kleur.

12. Het kappen van de bomen achteraan op het terrein wordt uitgesloten van vergunning.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

15 juni 2022

Volledig en ontvankelijk

8 juli 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

6 september 2022

Verslag GOA

12 augustus 2022

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

3. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand.

4. Er moet een dakkoepel voorzien worden boven de keuken conform artikel 24 van de bouwcode.

5. Er moet een dakkoepel voorzien worden boven de handelsruimte aansluitend aan het dakterras op het eerste verdieping. Deze dakkoepel moet voldoen aan de bepalingen van artikel 24 van de bouwcode.

6. Het reclamepaneel moet op minimaal 60 cm van de perceelsgrens geplaatst worden, conform artikel 33 van de bouwcode.

7. De handelsruimte moet voorzien worden van een gescheiden afvalberging conform artikel 26 van de bouwcode.

8. De dampkap en de afvoerkanalen vanuit de keuken moeten voldoen aan artikel 35 van de bouwcode.

9. Er moet een septische put geplaatst worden die in overeenstemming is met artikel 43 van de bouwcode.

10. Er moet voldaan worden aan artikels 12, 20, 24, 26, 29/2 en 30 van de gewestelijke verordening toegankelijkheid.

11. De UV bestendige grijze kunststofbeplating wordt uitgesloten van vergunning en dient vervangen te worden door gevelpleister in grijze kleur.

12. Het kappen van de bomen achteraan op het terrein wordt uitgesloten van vergunning.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.