Terug
Gepubliceerd op 05/09/2022

2022_CBS_07101 - Omgevingsvergunning - OMV_2022064973. Bisschoppenhoflaan 565, Middelmolenlaan 17. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 02/09/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_07101 - Omgevingsvergunning - OMV_2022064973. Bisschoppenhoflaan 565, Middelmolenlaan 17. District Deurne - Goedkeuring 2022_CBS_07101 - Omgevingsvergunning - OMV_2022064973. Bisschoppenhoflaan 565, Middelmolenlaan 17. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022064973

Gegevens van de aanvrager:

NV Antwerp Diesel Pumps met als contactadres Bisschoppenhoflaan 555 te 2100 Antwerpen

Ligging van het project:

Bisschoppenhoflaan 565, Middelmolenlaan 17 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 27 sectie A nr. 284W

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

plaatsen van een sectionaalpoort in de gevel en het niet uitvoeren van de verdieping

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          14/04/2006: vergunning (3155#352) voor het regulariseren en aanpassingen aan atelier;

-          05/02/2003: weigering (629#5833) voor regularisatie: verbouwen van een atelier en magazijn;

-          20/03/1997: vergunning (629#5106) voor het bijbouwen atelier en magazijnen.

 

Vergunde toestand

-          functie: bedrijvigheid (productiebedrijf) – zijde Middelmolenlaan 17:

  • gelijkvloers: koelcellen en hoogspanningscabine;
  • 1ste verdieping: berging;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen onder platte daken; 
  • kroonlijsthoogte: 8,50m;

-          gevelafwerking:

  • bruine en beige gevelsteen, witte silex-beton, blauw buitenschrijnwerk;

-          inrichting:

  • perceel volledig bebouwd tussen Bischoppenhoflaan en Middelmolenlaan.

 

Bestaande toestand

-          functie overeenkomstig met de vergunde toestand, uitgezonderd van: bedrijvigheid (autowerkplaats) – zijde Middelmolenlaan 17:

  • gelijkvloers: atelier en magazijn, technische ruimte i.p.v. hoogspanningscabine;
  • 1ste verdieping: nooit uitgevoerd;

-          bouwvolume niet overeenkomstig met de vergunde toestand:

  • 1 bouwlaag onder plat dak; 
  • kroonlijsthoogte: 4,05m;

-          gevelafwerking en inrichting overeenkomstig met de vergunde toestand.

 

Nieuwe toestand

-          functie: bedrijvigheid (autowerkplaats) – zijde Middelmolenlaan 17:

  • gelijkvloers: atelier, magazijn en technische ruimte;

-          bouwvolume:

  • 1 bouwlaag onder plat dak; 
  • kroonlijsthoogte: 4,05m;

-          gevelafwerking:

  • bruine en beige gevelsteen, witte silex-beton dakrand, blauw buitenschrijnwerk;
  • donkerkleurige stalen sectionaalpoort.


Inhoud van de aanvraag

-          uitvoeren van het gebouw over slechts 1 bouwlaag;

-          omvormen van de hoogspanningscabine naar technische ruimte;

-          plaatsen van een sectionaalpoort in de voorgevel.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

13 juli 2022

8 augustus 2022

Voorwaardelijk gunstig

Fluvius System Operator/ Fluvius

13 juli 2022

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen advies ontvangen

Provincie Antwerpen/ Dienst Integraal Waterbeleid

13 juli 2022

13 juli 2022

Geen advies

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte, maar ligt in een mogelijk overstromingsgevoelig gebied. De provinciale dienst Dienst Integraal Waterbeleid werd om advies gevraagd en stellen uit de toepassing van de beoordelingsschema’s op deze aanvraag dat er geen schadelijke effecten te verwachten zijn, zodat een adviesvraag aan de provincie overbodig is.

In alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag is functioneel inpasbaar. De aanvraag omvat geen functiewijziging. Het bestaande vergunde bedrijfsgebouw blijft behouden. Het betreft een bedrijf dat zowel op de Bisschoppenhoflaan als de Middelmolenlaan uitgeeft en bevindt zich volgens het gewestplan in woongebied. De aanvraag heeft betrekking op de zijde aan de Middelmolenlaan. De feitelijke verschijningsvorm van de omgeving is een gemengd woon-werkgebied op de rand van industriegebied. In de visienota van het Kaderplan ‘Albertkanaal Antwerpen – Schoten – Wijnegem’ wordt de Middelmolen omschreven als gebied voor middelgrote bedrijvigheid. De aanvraag is verenigbaar met deze visie.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De laatst vergunde toestand toont langs de Middelmolenlaan een extra bouwlaag ten opzichte van de bestaande toestand. Deze bouwlaag werd vermoedelijk niet gerealiseerd. Het pand kan (in de toekomst en mits een nieuwe vergunningsaanvraag) verhoogd worden met een extra bouwlaag tot een kroonlijsthoogte van circa 8,5 meter, conform de referentiehoogte in de omgeving. Een optopping maakt echter geen deel uit van de aanvraag.

 

Visueel-vormelijke elementen

De aanvraag betreft het plaatsen van een sectionaalpoort in de gevel langsheen de Middelmolenlaan. De nieuwe poort in de gevel, met een breedte van 4,00 m en een hoogte van 3,00 m, zal worden uitgevoerd in donkerkleurig staal. Het beige metselwerk blijft behouden. In de Middelmolenlaan bevinden zich verschillende sectionaalpoorten met een diversiteit aan kleuren en formaten. De aanvraag is visueel-vormelijk verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Rechts van de poort zit een HS cabine volgens het plan van de laatst vergunde toestand. Tijdens de voorbesprekingen werd door de aanvrager meegegeven dat deze cabine niet meer werd gebruikt en intussen door Fluvius werd verwijderd. Fluvius werd ter advies aangeschreven maar heeft geen advies aangeleverd waardoor het advies gunstig geacht wordt.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

18 mei 2022

Volledig en ontvankelijk

13 juli 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

11 september 2022

Verslag GOA

24 augustus 2022

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.