Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022087113 |
Gegevens van de aanvrager: | BVBA ANTWERP PROJECTS INVEST met als contactadres Grotenhof 53 te 2640 Mortsel |
Ligging van het project: | Van Arteveldestraat 26 te 2060 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 8 sectie H nr. 1276N11 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen van een meergezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 22/04/2016: vergunning (2016171) voor het verbouwen van een meergezinswoning tot 4 appartementen;
- 15/01/2014: proces-verbaal (AN.66.LB.006487/2014) voor het uitvoeren van vergunningsplichtige werken zonder voorafgaandelijke omgevingsvergunning;
- 22/12/1893: toelating (1893#1700) voor het Vergroten van kantoor en badkamer binnen;
- 01/06/1888: toelating (1888#757) voor een Kantoor achter woning.
Vergunde / Geacht vergunde toestand
- functie: wonen:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Bestaande toestand
- In overeenstemming met de laatst vergunde toestand, afgezien van:
Nieuwe toestand
- functie: wonen:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- doorvoeren van interne constructieve werken;
- wijzigen van het bouwvolume;
- wijzigen van de gevels.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 20 juli 2022 | 25 juli 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator/ Fluvius | 20 juli 2022 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 20 juli 2022 | 26 juli 2022 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone recht van voorkoop - algemene voorschriften, artikel 1 zone voor wonen - (wo) en artikel 7 zone voor publiek domein - (pu).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van meergezinswoning met 4 wooneenheden blijft behouden.
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid
De werken beperken zich hoofdzakelijk binnen het bestaande en vergunde volume, met uitzondering van de af te breken orangerie, en beogen geen aanpassing van het aantal woongelegenheden waardoor zowel schaal als ruimtegebruik gerespecteerd blijven.
Visueel-vormelijke elementen
Het wijzigen van de dakbedekking naar rood genuanceerde dakpannen is in overeenstemming met de architectuur van het pand en wordt bijgevolg positief geadviseerd.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De plafondhoogte van de voorziene slaapkamer in de kelder is lager dan 2,6m en wijkt hierdoor af op artikel 21 van de bouwcode. Zoals reeds vermeld in de voorbespreking kan hiervan afgeweken worden indien deze verblijfsruimte voldoende licht en lucht ontvangt zoals bepaald in artikel 24 van de bouwcode. In de aanvraag is onvoldoende aangetoond dat de vloer van het terras van de gelijkvloerse verdieping voldoende lichtdoorlatend is. Bijgevolg wordt de oppervlakte van het terras mee gerekend om de minimale oppervlakte van het raam te bepalen. Het raam moet verbreed worden zodat deze minimaal 2,7m² bedraagt, dit wordt opgelegd in de voorwaarden van de vergunning.
Zoals reeds vermeld in de voorgaande vergunning zijn de voorziene dakramen voor het appartement op de derde verdieping te klein. Deze ramen moeten vergroot worden zodat voldaan wordt aan artikel 24 van de bouwcode, de lichtdoorlatende oppervlakte van beide ramen moet minimaal 3,1m² bedragen. Dit wordt opgelegd als voorwaarde voor vergunning.
Tot slot is het onduidelijk wat de functie is van de studio en mezzanine op de vierde verdieping. Deze beide ruimtes mogen niet ingericht worden als verblijfsruimtes aangezien deze conform artikel 21 niet voldoen aan de minimale vereisten inzake vrije hoogte.
Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;
2. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
3. het raam in de slaapkamer op de ondergrondse verdieping moet voldoen artikel 24 van de bouwcode en moet bijgevolg verbreed worden tot een oppervlakte van 2,7m²;
4. de dakramen in het voorste dakdeel dienen te voldoen artikel 24 van de bouwcode i.f.v. de achterliggende verblijfsruimten en moet bijgevolg vergroot worden tot een oppervlakte van 3,1m²;
5. het terras in de achtertuin moet voldoen aan artikel 39 van de bouwcode, de verharding moet 1 à 2% afhellen richting de omliggende groenzone;
6. de aanvraag moet voldoen aan artikel 41 en 43 van de bouwcode;
7. de studio en de mezzanine op de vierde verdieping mogen niet ingericht worden als verblijfsruimten;
8. de voorziene evacuatieplatformen aan de achtergevel mogen niet gebruikt worden als terras.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 22 juni 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 20 juli 2022 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 18 september 2022 |
Verslag GOA | 26 augustus 2022 |
naam GOA | Gerd Cryns |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;
2. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
3. het raam in de slaapkamer op de ondergrondse verdieping moet voldoen artikel 24 van de bouwcode en moet bijgevolg verbreed worden tot een oppervlakte van 2,7m²;
4. de dakramen in het voorste dakdeel dienen te voldoen artikel 24 van de bouwcode i.f.v. de achterliggende verblijfsruimten en moet bijgevolg vergroot worden tot een oppervlakte van 3,1m²;
5. het terras in de achtertuin moet voldoen aan artikel 39 van de bouwcode, de verharding moet 1 à 2% afhellen richting de omliggende groenzone;
6. de aanvraag moet voldoen aan artikel 41 en 43 van de bouwcode;
7. de studio en de mezzanine op de vierde verdieping mogen niet ingericht worden als verblijfsruimten;
8. de voorziene evacuatieplatformen aan de achtergevel mogen niet gebruikt worden als terras.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.