Terug
Gepubliceerd op 05/09/2022

2022_CBS_07078 - Omgevingsvergunning - OMV_2021158966. Blancefloerlaan 6-8. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 02/09/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_07078 - Omgevingsvergunning - OMV_2021158966. Blancefloerlaan 6-8. District Antwerpen - Goedkeuring 2022_CBS_07078 - Omgevingsvergunning - OMV_2021158966. Blancefloerlaan 6-8. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021158966

Gegevens van de aanvrager:

VZW Wilskracht met als adres Sint-Bernardsesteenweg 200 te 2020 Antwerpen

Gegevens van de exploitant:

de heer Jan De Maeyer met als adres Sint-Bernardsesteenweg 200 te 2020 Antwerpen

Ligging van het project:

Blancefloerlaan 6-8 te 2050 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 13 sectie N nr. 915C15

waarvan:

 

-     20220517-0079

afdeling 13 sectie N nr. 915C15 (21.057 Blancefloerlaan 6-8)

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

het exploiteren en verbouwen van een kantoorgebouw met beperkte gevelwijzigingen en de bouw van brandtrappen aan de buitenzijde van het gebouw

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis 

-     04/11/1985: vergunning (18#66762) voor het herinrichten van een mutualiteitskantoor;

-     26/10/1962: vergunning (18#44450) voor het oprichten van een medisch en sociaal centrum.

Vergunde toestand 

-     mutualiteitskantoor met een woonentiteit op de eerste verdieping;

-     3 bouwlagen onder plat dak in halfopen bebouwing;

-     zandkleurige gevelsteen met aluminium buitenschrijnwerk op een arduinen plint;

-     achterliggende tuinzone.

Bestaande toestand

-     balustrade op balkon vooraan;

-     zijgevel en achtergevel in crèmekleurige leien. 

Nieuwe toestand

-     mutualiteitskantoor 

-     interne herindeling plus plaatsing van een lift;

-     gerenoveerde en gewijzigde voorgevel met zwart, aluminium buitenschrijnwerk en zaakgebonden publiciteit.

Inhoud van de aanvraag 

-     wijzigen van functie van wonen naar mutualiteitskantoor (dienstverlening);

-     interne verbouwing;

-     wijzigen van de gevels;

-     plaatsen van een brandtrap tegen de achtergevel.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Inhoud van de aanvraag

Huidige milieumelding betreft de exploitatie van een warmtepomp.

 

Aangevraagde rubriek(en)
 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW.

5,80 kW

 

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer/ AWV - District Antwerpen Vergunningen

13 juli 2022

14 juli 2022

Geen advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

13 juli 2022

8 augustus 2022

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

13 juli 2022

19 juli 2022

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

13 juli 2022

25 juli 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-     Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-     Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-     Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-     Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale regelgeving

-     MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-     Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-     Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
 

-     Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag is functioneel inpasbaar in de omgeving. De aanvraag bevat geen functiewijziging. De oorspronkelijke woonentiteit bij het mutualiteitskantoor op de verdieping wordt gesupprimeerd en betrokken bij het mutualiteitskantoor. Het mutualiteitskantoor wordt beschouwd als een woonondersteunende voorziening (dienstverlening) en is verenigbaar met het woongebied volgens het gewestplan van Linkeroever.

 

Visueel-vormelijke elementen

Het pand uit de aanvraag kan beschouwd worden als een modernistisch gebouw. Deze stijlstroming is sterk aanwezig op Linkeroever. Ook al is het gebouw niet geïnventariseerd als bouwkundig erfgoed, toch straalt het een eigenheid uit, mede versterkt door de andere modernistische gebouwen in de omgeving.

 

Er worden echter enkele ingrepen aangevraagd die het huidige beeld van het modernistisch gebouw zullen wijzigen.

 

Het balkon op de verdieping wordt verwijderd en de deuropening naar het balkon wordt ingekort tot op de hoogte van de overige ramen op de verdieping. Deze ingreep wordt niet gemotiveerd en zal een vervlakking van de gevel met zich meebrengen. Het dichtmetselen van de deuropening en de plaats van de balkonverankering zal bovendien nooit met exact dezelfde gevelsteen kunnen gebeuren, waardoor deze ingreep in de gevel zichtbaar zal blijven. Het balkon en de toegang tot het balkon moeten behouden blijven. Dit moet als voorwaarde aan de vergunning worden gekoppeld.

 

De zijgevel en de achtergevel zijn in de bestaande situatie bekleed met crèmekleurige leien terwijl dit in de laatst vergunde toestand ook metselwerk bleek te zijn. Aangezien het de zijgevel en de achtergevel betreft en aangezien de leien de typerende crèmekleur uit de omgeving respecteren, wordt deze wijziging ten opzichte van de laatst vergunde toestand aanvaard.

 

Het aluminiumkleurig schrijnwerk wordt vervangen door zwart aluminium schrijnwerk (steellook) met een andere indeling. De voorgestelde indeling is een neo-klassieke indeling die niet strookt met het modernistisch gebouw. Deze raamindeling moet worden uitgesloten uit de vergunning. Er moet een indeling gekozen worden die meer aansluit bij de huidige indeling of de oorspronkelijke indeling die af te lezen valt op de vergunning uit 1962 (18#44450). Aanbevolen wordt gesuggereerd om te opteren voor één horizontale stijl en de verticale stijl te laten vallen. Op die manier kan huidige keuze voor opengaande delen behouden blijven. Dit moet als voorwaarde aan de vergunning worden gekoppeld.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De volumetrie van het gebouw blijft ongewijzigd. Tegen de achtergevel wordt een brandtrap geplaatst. Deze ingreep kan gunstig beoordeeld worden vanuit veiligheidseisen.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De interne stabiliteitswerken staan ten dienste van een aanpassing van de binnenruimte aan de hedendaagse manier van dienstverlening. De interne stabiliteitswerken verhogen het gebruiksgenot en worden gunstig geadviseerd.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging.

Het bestaande appartement op de 1ste verdieping wordt mee opgenomen in het kantoorgebouw. Hierdoor is er een uitbreiding van 70 m² van het kantoorgebouw:

-     70 m² (extra) kantoren met parkeernorm 1,1 pp/100 m²: 70 m² x 1,1 pp/100 m² = 0,77 pp.

De werkelijke parkeerbehoefte is 1.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

De aanvraag betreft interne wijzigingen en een gevelwijziging aan een bestaand vergund volume. De werkelijke parkeerbehoefte kan daarom niet gerealiseerd worden.

 

Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1 – 0 = 1.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Echter kan de berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project worden verminderd met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is. Het bestaande appartement verdwijnt. Het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein is 1.

 

Bijgevolg kan de parkeerbehoefte van de vergunde toestand in mindering gebracht worden voor 1 parkeerplaats.

Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1 – 1 = 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing.

 

 

Fietsvoorzieningen

Voor de uitbreiding van het kantoor moet 1 fietsenstalling voorzien worden (70 m² x 1,225/100 m² = 0,88). Dit moet als voorwaarde aan de vergunning worden gekoppeld.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

Na renovatie van het kantoorgebouw zal er op 2de verdieping een warmtepomp voorzien worden. De condensor van de koelunit wordt op het dak gestald. Gezien het bescheiden vermogen van de installatie wordt ervan uitgegaan dat de geldende milieukwaliteitsnormen voor geluid gehaald kunnen worden.

 

De ingedeelde inrichting of activiteit is louter en alleen in de derde klasse ingedeeld, de exploitatie ervan is dus meldingsplichtig.

 

Er wordt voldaan aan artikel 5.4.3, §3 van het DABM betreffende verbods- en afstandsregels.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Het balkon en de toegang tot het balkon in de voorgevel moeten behouden blijven.

3. De voorgestelde indeling van het schrijnwerk wordt uitgesloten uit de vergunning. Er moet voor een indeling gekozen worden die meer aansluit bij de huidige indeling of voor de oorspronkelijke indeling die af te lezen valt op de vergunning uit 1962 (18#44450).

4. De nieuwe indeling van het schrijnwerk moet ter advies voorgelegd worden aan de dienst vergunningen.

5. Er moet één fietsstalplaats voorzien worden.

 

Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Aan het college wordt voorgesteld de gemelde ingedeelde inrichtingen of activiteiten te akteren.

 

Geadviseerde rubriek(en)

 

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW.

5,80 kW

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

20 juni 2022

Volledig en ontvankelijk

13 juli 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

11 september 2022

Verslag GOA

25 augustus 2022

naam GOA

Bieke Geypens en Katrijn Apostel

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Het balkon en de toegang tot het balkon in de voorgevel moeten behouden blijven.

3. De voorgestelde indeling van het schrijnwerk wordt uitgesloten uit de vergunning. Er moet voor een indeling gekozen worden die meer aansluit bij de huidige indeling of voor de oorspronkelijke indeling die af te lezen valt op de vergunning uit 1962 (18#44450).

4. De nieuwe indeling van het schrijnwerk moet ter advies voorgelegd worden aan de dienst vergunningen.

5. Er moet één fietsstalplaats voorzien worden.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

 

De vergunning omvat thans volgende rubriek(en):

 

Rubriek

Omschrijving

Gecoördineerd

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW.

5,80 kW

 

Artikel 4

Het college beslist dat de omgevingsvergunning geldig is voor onbepaalde duur.

Artikel 5

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.