Terug
Gepubliceerd op 05/09/2022

2022_CBS_07090 - Omgevingsvergunning - OMV_2022077521. De Beuckerstraat 8. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 02/09/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_07090 - Omgevingsvergunning - OMV_2022077521. De Beuckerstraat 8. District Antwerpen - Goedkeuring 2022_CBS_07090 - Omgevingsvergunning - OMV_2022077521. De Beuckerstraat 8. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022077521

Gegevens van de aanvrager:

de heer Cedric Brosens met als adres Montignystraat 31 bus 101 te 2018 Antwerpen en mevrouw Gaëlle Verplancke met als adres Montignystraat 31 bus 101 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

De Beuckerstraat 8 te 2018 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 10 sectie K nr. 1945G5

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          14/01/1938: toelating (18#9425) voor binnenveranderingen;

-          03/04/1935: toelating (18#2286) voor washuis;

 

Vergunde toestand

-          functie: 

  • woonfunctie: eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen onder plat dak met een kroonlijsthoogte van 10,49m;
  • washuis achteraan het perceel onder plat dak met een kroonlijsthoogte van circa 2,6m over een gevelbreedte van 5,3m en een bouwdiepte van 4m;

-          inrichting:

  • onverharde tuin van circa 10m²;
  • veranda langsheen de rechter perceelgrens van 12m² met een kroonlijst van 2,6m;

 

Bestaande toestand

-          functie: 

  • woonfunctie met 2 wooneenheden;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen onder plat dak met een kroonlijsthoogte van 10,49m;
  • bouwdiepte langsheen de linker perceelgrens: 12,76m over een breedte van 2,85m;
  • bouwdiepte langsheen de rechter perceelgrens: 12,38m over een breedte van 3,37m;
  • bijkomende achterbouw van 1 bouwlaag met een bouwdiepte van 1,42m en een breedte van 1,75m op een afstand van 1,16m van de linker perceelgrens;
  • washuis achteraan het perceel gesloopt;
  • kroonlijst van veranda verhoogd tot 3,3m;
  • interne wijzigingen;

-          gevelafwerking:

  • gevel wit geschilderd met een gevelplint in blauwe hardsteen;
  • decoratieve kroonlijst uit hout;
  • wit pvc buitenschrijnwerk;
  • balkon aan de voorgevel ter hoogte van de eerste bouwlaag;

-          inrichting:

  • deels overdekt terras van 20m²;
  • septische put;


Nieuwe toestand

-          functie: 

  • eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • de bestaande platte daken worden na-geïsoleerd (met een beperkt ruimere bouwdiepte van 3,85m en hogere kroonlijst van 3,39m van het keukenvolume tot gevolg);
  • gewijzigde raamopeningen in de achtergevel;
  • toegevoegde achterbouw afgebroken;

-          gevelafwerking:

  • buitenschrijnwerk in grijs aluminium en voordeur in grijs geschilderd hout;
  • achtergevel geïsoleerd en afgewerkt met een lichtgrijze crepi;

-          inrichting:

  • nieuwe septische put van 3.000l;
  • gescheiden riolering;
  • volledig groen ingerichte tuin van 60m².


Inhoud van de aanvraag

-          slopen van het washuis;

-          doorvoeren van interne constructieve werken;

-          na-isoleren van achtergevel en platte daken;

-          wijzigen van de scheimuren;

-          wijzigen van de gevels;

-          wijzigen van de verharding in de tuin.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren

het gedeelte van de scheidingsmu(u)r(en) heeft geen opstand van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

De bestemming van de eengezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

 

Over de loop der jaren werd de eengezinswoning zonder vergunning omgevormd tot 2 wooneenheden. De aanvraag beoogt nu het herstel van het pand naar de vergunde toestand en richt er een comfortabele eengezinswoning in van ca. 208 m². De leefruimtes bevinden zich op het gelijkvloers en 3 slaapkamers zijn verdeeld over de bovenliggende 2 verdiepingen.

Aan de achtergevel wordt de bestaande luifel en de gelijkvloerse uitbreiding aan de badkamer afgebroken. De voormalige wasplaats achteraan het perceel werd in een vroegere periode reeds verwijderd. Hierdoor groeit de open ruimte uit tot een volwaardige stadstuin van ca. 55 m².

De beoogde werken beperken zich hoofdzakelijk binnen het bestaande en vergunde volume waardoor zowel schaal als ruimtegebruik gerespecteerd blijven.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

 

Het bestaande witte pvc buitenschrijnwerk in de voor- en achtergevel wordt vervangen door grijs aluminium buitenschrijnwerk. De pvc voordeur wordt vervangen door een grijze, houten inkomdeur.

Ondanks de praktische keuze van aluminium buitenschrijnwerk in plaats van houten schrijnwerk, wordt bij het vervangen van de ramen de kenmerkende T-verdeling met bovenlicht behouden waardoor de bestaande uitstraling van de straatgevel grotendeels ongewijzigd blijft.

 

De achtergevel wordt na-geïsoleerd en afgewerkt in lichtgrijs geschilderde gevelbeleistering. De aanpassing van de raamopeningen in het entresolvolume vormen een eerlijke vertaling van de achterliggende woonfunctie.

 

Aan de achtergevel van het keukenvolume worden tevens enkele ruime glaspartijen voorzien die het contact met de tuin verbeteren.

Het project strookt qua materiaalgebruik met het algemeen aanvaardbare in de omgeving.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

De bestaande platte daken worden van een isolatiepakket voorzien waardoor op het gelijkvloers een kleine ophoging van de scheimuur noodzakelijk is, met name 0,09 m over een lengte van 3,70 m, waardoor geen ontoelaatbaar nadeel met betrekking tot bezonning voor het naburige perceel wordt gegenereerd.

Door het na-isoleren van de daken is er onvoldoende dakopstand voorzien ter hoogte van de scheimuren (bouwcode, art. 34) en worden er voorwaarden opgelegd naar de brandweerstand ervan.

 

Mits rekening houdend met de gestelde voorwaarden zijn de voorgestelde wijzigingen en toevoegingen inpasbaar in het referentiebeeld en stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

 

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag betrekking heeft op het verbouwen van een meergezinswoning naar een eengezinswoning interne verbouwingen. Het aantal woongelegenheden vermindert dus.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van dakbedekking die valt onder brandreactie klasse BROOF (t1) of voorkomt op de lijst opgenomen in het ministerieel besluit van 21 november 2012 tot vaststelling van de lijst van dakbedekkingen die kunnen worden; geacht aan de eisen ten aanzien van het prestatiecriterium « brandgedrag aan de buitenzijde » te voldoen (leien van leisteen of natuursteen, dakpannen van natuursteen, beton, terracotta, keramiek of staal, vlakke en geprofileerde platen of leien uit met vezels versterkt cement, geprofileerde of vlakke metalen platen, eindlaag van los aangebracht grind met een dikte van ten minste 50 mm enz.).

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

8 juni 2022

Volledig en ontvankelijk

14 juli 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

12 september 2022

Verslag GOA

26 augustus 2022

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

1

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

Er werd 1 bezwaarschrift ingediend:

 

1. Terras achtergevel: Het bezwaar dat het bestaande terras op het dak van de keuken aanleiding geeft tot overlast in de vorm van inkijk en geluidsoverlast.

Beoordeling:

Dit terras is zonder vergunning geplaatst en levert inderdaad mogelijke privacyhinder voor het buurpand. Het bezwaar omtrent geluidsoverlast betreft niet aantoonbare, subjectieve elementen die niet van omgevingskundige aard zijn en die bijgevolg niet mee in afweging kunnen genomen worden bij de beoordeling van voorliggend project.

Dit dakterras maakt echter geen deel uit van de aanvraag waardoor het bezwaar niet meer relevant is.

Het bezwaar is bijgevolg ongegrond.

 

2. Hinder door boom/struik: Het bezwaar dat de conifeer te dicht bij de perceelsgrens staat waardoor deze hinder veroorzaakt.

Beoordeling:

Het bezwaar is niet stedenbouwkundige van aard en de bezwaarindiener specifieert niet welke hinder deze boom veroorzaakt waardoor deze niet kan afgewogen worden.

Het bezwaar is ongegrond.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van dakbedekking die valt onder brandreactie klasse BROOF (t1) of voorkomt op de lijst opgenomen in het ministerieel besluit van 21 november 2012 tot vaststelling van de lijst van dakbedekkingen die kunnen worden; geacht aan de eisen ten aanzien van het prestatiecriterium « brandgedrag aan de buitenzijde » te voldoen (leien van leisteen of natuursteen, dakpannen van natuursteen, beton, terracotta, keramiek of staal, vlakke en geprofileerde platen of leien uit met vezels versterkt cement, geprofileerde of vlakke metalen platen, eindlaag van los aangebracht grind met een dikte van ten minste 50 mm enz.).

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.