Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022086375 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Tim Heido met als adres Ten Eekhovelei 284 te 2100 Antwerpen |
Ligging van het project: | Lakborslei 187 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 29 sectie A nr. 612Y2 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | omvormen van een magazijn/garage tot appartement |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 08/04/2021: weigering (20214815) omvormen van een magazijn/garage tot appartement;
- 25/06/2013: proces-verbaal (20131058) inbreuk ruimtelijke ordening-overtreding op de Vlaamse codex ruimtelijke ordening;
- 13/02/1984 : vergunning (627#30594) verbouwing achteraan woning.
Vergunde toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
bestaande toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Gewenste toestand
- functie:
- bouwvolume:
- trapgat op de eerste verdieping wordt dichtgemaakt.
- gevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen van de functie van bedrijvigheid (magazijn) naar wonen;
- vermeerderen van het aantal wooneenheden van 2 naar 3;
- uitbreiden van het gelijkvloerse volume;
- wijzigen van de volledige voorgevel.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 13 juli 2022 | 29 juli 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 13 juli 2022 | 25 juli 2022 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 13 juli 2022 | 26 juli 2022 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 13 juli 2022 | 26 juli 2022 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
het volledig bepleisteren van de voorgevel in een witte kleur, samen met het zwarte schrijnwerk staat in sterk contrast met de zachte vormen en het baksteengebruik van de interbellumarchitectuur die het referentiebeeld van de omgeving vormt.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is van toepassing op de aanvraag. De aanvraag is hiermee in overeenstemming.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag is functioneel inpasbaar in de omgeving. Het gelijkvloerse magazijn wordt omgevormd tot een appartement. De aanvraag is verenigbaar met het woongebied van Deurne.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De schaal en het ruimtegebruik zijn in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening. De gelijkvloerse verdieping wordt uitgebreid tot op dezelfde bouwdiepte (19 meter) als het linkeraanpalend pand. Deze bouwdiepte is kenmerkend in de omgeving. Het rechter aanpalende perceel is volledig dichtgebouwd op het gelijkvloers.
Visueel-vormelijke elementen
De voorgevel wordt op het gelijkvloers aangepast als gevolg van de functiewijziging van het magazijn naar een woning. De vorige aanvraag werd geweigerd omwille van een vormgeving die niet afgestemd was op die van de bestaande, bovenliggende gevel. In voorliggende aanvraag werd de vormgeving bijgestuurd.
In tegenstelling tot de vorige aanvraag wordt de gevel geïsoleerd en volledig afgewerkt met witte bepleistering. Er wordt een plint in blauwe hardsteen voorzien waarvan de hoogte afgestemd is op de aanpalende plint. Het schrijnwerk wordt over de volledige voorgevel gewijzigd naar antraciet schrijnwerk. Niettegenstaande reeds een groot deel van de voorgevel bepleisterd is, zorgt de afwisseling met metselwerk ter hoogte van de erker voor de typerende vormgeving van de interbellumarchitectuur in de Lakborslei. Het volledig bepleisteren van de voorgevel in een witte kleur, samen met het zwarte schrijnwerk staat in sterk contrast met de zachte vormen en het baksteengebruik van de interbellumarchitectuur. De bepleisterde voorgevel is niet in harmonie met de omgeving (bouwcode, art. 6) en zorgt voor een vervlakking van het gevelbeeld. De delen van de voorgeveluitsprong die in de bestaande toestand niet bepleisterd zijn, moeten in steenstrips uitgewerkt worden. Dit wordt indicatief in rood op de voorgeveltekening nieuwe toestand aangeduid (BA_G_N_voorgevel_ROOD). Ook de zijkanten van de voorgeveluitsprong die in de bestaande toestand in metselwerk zijn, moeten met steenstrips afgewerkt worden. Dit moet als voorwaarde aan de vergunning worden gekoppeld. Het is onvoldoende duidelijk uit de tekeningen of de bestaande raamdorpels behouden blijven. Deze mogen geenszins vervangen worden door aluminium (overzet)raamdorpels. Dit moet ook als voorwaarde aan de vergunning gekoppeld worden.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging. Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1. Er komt 1 appartement bij wat dan een parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats genereert.
De vergunde garage hoorde bij het gelijkvloerse magazijn. Deze parkeerplaats verdwijnt samen met de bijhorende functie waardoor deze niet bij de werkelijke parkeerbehoefte wordt geteld. |
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan 8 m. Volgens artikel 12, §3, 1° (Levendige plint) van de bouwcode is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1.
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
Echter kan de berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project worden verminderd met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is. In voorliggende aanvraag is dit niet van toepassing.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats.
|
Fietsvoorzieningen
Gezien het een appartement betreft met 2 slaapkamers is de fietsparkeerbehoefte 3. De ruimte voorzien voor fietsen is te klein. De ruimte waar de fietsen ingetekend zijn is te smal, de deur is te smal en er is geen manoeuvreerruimte om de fietsen te plaatsen en te verwijderen van de ruimte. De fietsparkeerplaatsen moeten ingericht worden conform artikel 29 van de bouwcode. Dit moet als voorwaarde aan de vergunning worden gekoppeld.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. De voorgeveldelen die in de bestaande toestand in metselwerk voorzien zijn, moeten in steenstrips uitgewerkt worden. Dit wordt indicatief in rood op de voorgeveltekening nieuwe toestand aangeduid (BA_G_N_voorgevel_ROOD). Ook de zijkanten van de voorgeveluitsprong die in de bestaande toestand in metselwerk zijn, moeten met steenstrips afgewerkt worden.
3. Aluminium (overzet)raamdorpels zijn niet toegelaten.
4. De fietsparkeerplaatsen moeten ingericht worden conform artikel 29 van de bouwcode.
5. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 19 juni 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 13 juli 2022 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 11 september 2022 |
Verslag GOA | 25 augustus 2022 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. De voorgeveldelen die in de bestaande toestand in metselwerk voorzien zijn, moeten in steenstrips uitgewerkt worden. Dit wordt indicatief in rood op de voorgeveltekening nieuwe toestand aangeduid (BA_G_N_voorgevel_ROOD). Ook de zijkanten van de voorgeveluitsprong die in de bestaande toestand in metselwerk zijn, moeten met steenstrips afgewerkt worden.
3. Aluminium (overzet)raamdorpels zijn niet toegelaten.
4. De fietsparkeerplaatsen moeten ingericht worden conform artikel 29 van de bouwcode.
5. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.