Terug
Gepubliceerd op 05/09/2022

2022_CBS_07104 - Omgevingsvergunning - OMV_2022086375. Lakborslei 187. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 02/09/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_07104 - Omgevingsvergunning - OMV_2022086375. Lakborslei 187. District Deurne - Goedkeuring 2022_CBS_07104 - Omgevingsvergunning - OMV_2022086375. Lakborslei 187. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022086375

Gegevens van de aanvrager:

de heer Tim Heido met als adres Ten Eekhovelei 284 te 2100 Antwerpen

Ligging van het project:

Lakborslei 187 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 29 sectie A nr. 612Y2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

omvormen van een magazijn/garage tot appartement

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          08/04/2021: weigering (20214815) omvormen van een magazijn/garage tot appartement;

-          25/06/2013: proces-verbaal (20131058) inbreuk ruimtelijke ordening-overtreding op de Vlaamse codex ruimtelijke ordening;

-          13/02/1984 : vergunning (627#30594) verbouwing achteraan woning.
 

Vergunde toestand

-          functie:

  • gemengd gebouw met magazijn/garage op de gelijkvloerse verdieping;
  • 2 appartementen op de verdiepingen, telkens 1 appartement per bouwlaag.

-          bouwvolume:

  • pand bestaande uit 3 bouwlagen met plat dak;
  • de gelijkvloerse verdieping heeft een bouwdiepte van 15,65 m.

-          gevelafwerking:

  • voorgevel in crepi en baksteen;
  • 2 garagepoorten op de gelijkvloerse verdieping.
     

bestaande toestand

-          functie:

  • studio’s op de gelijkvloerse verdieping;
  • 2 appartementen op de verdiepingen.

-          bouwvolume:

  • terrasoverkapping achteraan het gelijkvloers tot een bouwdiepte van circa 17,15 m.

-          gevelafwerking:

  • gelijkvloers: garagepoorten vervangen door ramen en een inkomdeur.
     

Gewenste toestand

-          functie:

  • magazijn/garage op het gelijkvloers omgevormd tot een appartement tweeslaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 98 m²;

-          bouwvolume:

  • bestaande terrasoverkapping op gelijkvloers verwijderd en volume uitgebreid tot  19,00 m diep;
  • de verdiepingen blijven ongewijzigd, uitgezonderd:

-          trapgat op de eerste verdieping wordt dichtgemaakt.

-          gevelafwerking:

  • voorgevel wordt geïsoleerd en afgewerkt met gebroken wit bepleistering;
  • pvc antraciet schrijnwerk.


Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de functie van bedrijvigheid (magazijn) naar wonen;

-          vermeerderen van het aantal wooneenheden van 2 naar 3;

-          uitbreiden van het gelijkvloerse volume;

-          wijzigen van de volledige voorgevel.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

13 juli 2022

29 juli 2022

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

13 juli 2022

25 juli 2022

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

13 juli 2022

26 juli 2022

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

13 juli 2022

26 juli 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • Artikel 6 Harmonie en draagkracht:

het volledig bepleisteren van de voorgevel in een witte kleur, samen met het zwarte schrijnwerk staat in sterk contrast met de zachte vormen en het baksteengebruik van de interbellumarchitectuur die het referentiebeeld van de omgeving vormt.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is van toepassing op de aanvraag. De aanvraag is hiermee in overeenstemming.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag is functioneel inpasbaar in de omgeving. Het gelijkvloerse magazijn wordt omgevormd tot een appartement. De aanvraag is verenigbaar met het woongebied van Deurne.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De schaal en het ruimtegebruik zijn in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening. De gelijkvloerse verdieping wordt uitgebreid tot op dezelfde bouwdiepte (19 meter) als het linkeraanpalend pand. Deze bouwdiepte is kenmerkend in de omgeving. Het rechter aanpalende perceel is volledig dichtgebouwd op het gelijkvloers.

 

Visueel-vormelijke elementen

De voorgevel wordt op het gelijkvloers aangepast als gevolg van de functiewijziging van het magazijn naar een woning. De vorige aanvraag werd geweigerd omwille van een vormgeving die niet afgestemd was op die van de bestaande, bovenliggende gevel. In voorliggende aanvraag werd de vormgeving bijgestuurd.

In tegenstelling tot de vorige aanvraag wordt de gevel geïsoleerd en volledig afgewerkt met witte bepleistering. Er wordt een plint in blauwe hardsteen voorzien waarvan de hoogte afgestemd is op de aanpalende plint. Het schrijnwerk wordt over de volledige voorgevel gewijzigd naar antraciet schrijnwerk. Niettegenstaande reeds een groot deel van de voorgevel bepleisterd is, zorgt de afwisseling met metselwerk ter hoogte van de erker voor de typerende vormgeving van de interbellumarchitectuur in de Lakborslei. Het volledig bepleisteren van de voorgevel in een witte kleur, samen met het zwarte schrijnwerk staat in sterk contrast met de zachte vormen en het baksteengebruik van de interbellumarchitectuur. De bepleisterde voorgevel is niet in harmonie met de omgeving (bouwcode, art. 6) en zorgt voor een vervlakking van het gevelbeeld. De delen van de voorgeveluitsprong die in de bestaande toestand niet bepleisterd zijn, moeten in steenstrips uitgewerkt worden. Dit wordt indicatief in rood op de voorgeveltekening nieuwe toestand aangeduid (BA_G_N_voorgevel_ROOD). Ook de zijkanten van de voorgeveluitsprong die in de bestaande toestand in metselwerk zijn, moeten met steenstrips afgewerkt worden. Dit moet als voorwaarde aan de vergunning worden gekoppeld. Het is onvoldoende duidelijk uit de tekeningen of de bestaande raamdorpels behouden blijven. Deze mogen geenszins vervangen worden door aluminium (overzet)raamdorpels. Dit moet ook als voorwaarde aan de vergunning gekoppeld worden.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging. Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1. Er komt 1 appartement bij wat dan een parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats genereert.

 

De vergunde garage hoorde bij het gelijkvloerse magazijn. Deze parkeerplaats verdwijnt samen met de bijhorende functie waardoor deze niet bij de werkelijke parkeerbehoefte wordt geteld.

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan 8 m. Volgens artikel 12, §3, 1° (Levendige plint) van de bouwcode is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Echter kan de berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project worden verminderd met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is. In voorliggende aanvraag is dit niet van toepassing.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats.

 

 

Fietsvoorzieningen

Gezien het een appartement betreft met 2 slaapkamers is de fietsparkeerbehoefte 3. De ruimte voorzien voor fietsen is te klein. De ruimte waar de fietsen ingetekend zijn is te smal, de deur is te smal en er is geen manoeuvreerruimte om de fietsen te plaatsen en te verwijderen van de ruimte. De fietsparkeerplaatsen moeten ingericht worden conform artikel 29 van de bouwcode. Dit moet als voorwaarde aan de vergunning worden gekoppeld.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. De voorgeveldelen die in de bestaande toestand in metselwerk voorzien zijn, moeten in steenstrips uitgewerkt worden. Dit wordt indicatief in rood op de voorgeveltekening nieuwe toestand aangeduid (BA_G_N_voorgevel_ROOD). Ook de zijkanten van de voorgeveluitsprong die in de bestaande toestand in metselwerk zijn, moeten met steenstrips afgewerkt worden.

3. Aluminium (overzet)raamdorpels zijn niet toegelaten.

4. De fietsparkeerplaatsen moeten ingericht worden conform artikel 29 van de bouwcode.

5. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

19 juni 2022

Volledig en ontvankelijk

13 juli 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

11 september 2022

Verslag GOA

25 augustus 2022

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. De voorgeveldelen die in de bestaande toestand in metselwerk voorzien zijn, moeten in steenstrips uitgewerkt worden. Dit wordt indicatief in rood op de voorgeveltekening nieuwe toestand aangeduid (BA_G_N_voorgevel_ROOD). Ook de zijkanten van de voorgeveluitsprong die in de bestaande toestand in metselwerk zijn, moeten met steenstrips afgewerkt worden.

3. Aluminium (overzet)raamdorpels zijn niet toegelaten.

4. De fietsparkeerplaatsen moeten ingericht worden conform artikel 29 van de bouwcode.

5. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.