Terug
Gepubliceerd op 05/09/2022

2022_CBS_06887 - Omgevingsvergunning - OMV_2022086974. Blancefloerlaan 301-337. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 02/09/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_06887 - Omgevingsvergunning - OMV_2022086974. Blancefloerlaan 301-337. District Antwerpen - Weigering 2022_CBS_06887 - Omgevingsvergunning - OMV_2022086974. Blancefloerlaan 301-337. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022086974

Gegevens van de aanvrager:

NV Bouwonderneming Vooruitzicht met als adres Leopold de Waelplaats 26 te 2000 Antwerpen en de heer Jeroen De Cadt met als adres Leopold de Waelplaats 26 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Blancefloerlaan 301-337 te 2050 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 13 sectie N nr. 204F

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

plaatsen van brandladders tegen de achtergevel van de gebouwen

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Inhoud van de aanvraag

-          voorzien van brandladders aan de buitenzijde van de 2 gebouwen (zijde Emile Dancolaan);

-          afsluiten en ontoegankelijk maken van de huidige onveilige brandladders voor onbevoegden;

-          mogelijke overige wijzigingen aan de functie, het aantal wooneenheden, het bouwvolume, de gevelafwerking en de inrichting van de gebouwen maken geen deel uit van de aanvraag.

Relevante voorgeschiedenis

-          05/08/2022: vergunning (20221931) voor het voorzien van een  branddetectiesysteem;

-          17/06/2020: weigering deputatie na vergunning college (2020545) voor het wijzigen van de eigenschappen van de schachten met brandladders;

-          20/09/2013: vergunning (20133729) voor het regulariseren van blok 6 van het Regatta Project;

-          21/08/2009: vergunning (20093010) voor het bouwen van 6 bouwvolumes met 106 appartementen, 11 handelsruimtes en 2 ondergrondse parkings.

 

Vergunde / Geacht vergunde toestand

-          functie:

  • 2 meergezinswoningen;
  • benedenverdieping voorzien van verschillende units met variërende invulling;

-          bouwvolume:

  • 2 losstaande panden met 6 en 7 bouwlagen onder hellend dak, interne verbinding via een gemeenschappelijke ondergrondse parking; 
  • variërende bouwhoogte met een maximum van circa 22 m;

-          gevelafwerking:

  • gevels in grijskleurige baksteen;
  • buitenschrijnwerk in donkergrijs aluminium;

-          inrichting:

  • de panden vormen de afsluiting van het bouwblok aan de zijde van de Blancefloerlaan.

 

Bestaande toestand

-          conform vergunde toestand.

 

Nieuwe toestand

-          gevelafwerking:

  • gevels zijde Emile Dancolaan met brandtrappen;
  • overige materialen ongewijzigd;

-          functie, bouwvolume en inrichting conform vergunde toestand.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

7 juli 2022

14 juli 2022

Voorwaardelijk gunstig

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor stedelijke ontwikkeling. Dit gebied is bestemd voor industriële, ambachtelijke en agrarische activiteiten, kantoren, kleinhandel, dienstverlening, recreatie, wonen, verkeer en vervoer, openbaar nut en gemeenschapsvoorzieningen, en dit voor zover deze functies verenigbaar zijn met hun onmiddellijke multifunctionele stedelijke omgeving. De stedenbouwkundige aanleg van het gebied, de bijhorende voorschriften betreffende terreinbezetting, vloeroppervlakte, hoogte, aard en inplanting van de gebouwen met bijhorende voorzieningen, en de verkeersorganisatie in relatie met de omringende gebieden, worden vastgesteld in een bijzonder plan van aanleg vooraleer het gebied kan ontwikkeld worden. Ook het wijzigen van de functie van bestaande gebouwen kan pas na goedkeuring van een bijzonder plan van aanleg.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA Galgenweel-Borgerweert, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 2 mei 2007. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: zone voor gemengde bestemming ga (bestemmingszone rand blancefloerlaan).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt in de verkaveling 20085, goedgekeurd op 30 januari 2009, meer bepaald in lot(en) 1Ga1.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan, het bijzonder plan van aanleg en de verkavelingsvergunning.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming wijkt af van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 6: Harmonie en draagkracht: De brandladders zijn qua vorm, grootte, materiaalkeuze, plaatsing en kleur niet afgestemd op de architectuur van het gebouw.
     

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Visueel-vormelijke elementen

Hoewel de wijziging een louter brand-technisch aspect betreft heeft het plaatsen van brandladders een grote impact op de welstand van de gebouwen. De gebouwen werden alzijdig ontworpen waarbij alle gevels als voorgevel werden geconcipieerd. Alle gevels werden met grote zorg vormgegeven waarbij de vlakheid van de gevels een belangrijk uitgangspunt was. De plaatsing van de brandladders doet in grote mate afbreuk aan dit concept. 

Voorliggende aanvraag werd ter advies voorgelegd aan de kwaliteitskamer architectuur omdat het oorspronkelijke ontwerp ook door hen werd geadviseerd en voorgestelde wijzigingen een grondige impact hebben op het gunstig geachte, oorspronkelijke gevelbeeld.

De Kwaliteitskamer gaf een ongunstig advies omwille van volgende motivering:

“De Kwaliteitskamer wenst aan te geven dat de overgemaakte tekeningen niet goed leesbaar zijn. De weergegeven brandladders worden omschreven als kooiladders, maar dit is niet duidelijk in de tekeningen. Daarnaast zijn de brandladders enkel aanvaardbaar indien deze goed bereikbaar zijn, maar in vele gevallen staan deze achter het keukenblad en met erg beperkte breedte waardoor de vlotte bereikbaarheid niet kan gegarandeerd worden.

Betreffende de architecturale beeldkwaliteit is de Kwaliteitskamer van mening dat de toevoeging van de brandladders hier in grote mate afbreuk aan doet. Ze vraagt dan ook met aandrang en in functie van het behoud van het oorspronkelijke, vergunde gevelopzet om verder te gaan met de uitwerking van de alternatieve toepassing met het branddetectiesysteem (eveneens bespreekbaar voor de Brandweer Antwerpen, conform het adviesverslag toegevoegd in de beschrijvende nota).

 

Conclusie:

-          de tekening toont niet duidelijk dat het om kooiladders gaat en dient verduidelijkt te worden;

-          moeilijke bereikbaarheid van de ladders in vele appartementen;

-          de brandladders passen niet in het gevelbeeld en zijn te ingrijpend op het compositiebeginsel van het gevelbeeld van het gebouw. De brandladders zijn bijgevolg onaanvaardbaar;

-          de kwaliteitskamer geeft de voorkeur aan het implementeren van een branddetectiesysteem.”

 

Het college wordt geadviseerd om de aanvraag te weigeren.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De woningen voldoen aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

Er werd een voorwaardelijk gunstig advies vertrekt door de brandweer. Er dient opgemerkt dat op basis van de plannen de brandladders, anders dan opgelegd in het advies van de brandweer, niet of moeilijk bereikbaar zijn . De brandladders zijn op basis van de plannen immers enkel bereikbaar via het raam dat zich boven het werktablet van de keuken bevindt of bevinden zich bijvoorbeeld achter een dressingskast.

 

In dit vooradvies werden door de brandweer twee oplossingen naar voor geschoven. Een tweede oplossing bestond er in een automatische branddetectie installatie te voorzien. Hiervoor werd recent een vergunning verleend. 

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening en het niet voldoen aan de voorwaarden uit het voorwaardelijk gunstig brandweeradvies.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

24 juni 2022

Volledig en ontvankelijk

7 juli 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

5 september 2022

Verslag GOA

22 augustus 2022

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.