Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2018124860 |
Gegevens van de aanvrager: | NV ADMINISTRATION AND ANSWERING CENTRE met als adres Straatsburgdok-Noordkaai 21 bus 6 te 2030 Antwerpen |
Ligging van het project: | Groenendaallaan 395, Kotterstraat 8 en Straatsburgdok-N 21-29 te 2030 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 7 sectie G nr. 2131Y |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | uitbreiden van een kantoor op de derde en vierde verdieping |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 24/08/2018: weigering (2018365) voor het uitbreiden van een kantoor op de derde en vierde verdieping;
- 29/10/2003: vergunning (20023949) voor het herinrichten van een bedrijfsgebouw;
- 21/08/2002: vergunning (86#20124) voor de herinrichting bedrijfsgebouw – wijziging plan;
- 26/06/2002: vergunning (86#20123) voor het herinrichten van een bedrijfsgebouw.
Vergunde/vergund geachte toestand
- functie: gebouwencomplex met bedrijfs- en kantoorfunctie;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Huidige toestand
- deel van het gebouwencomplex dat onderwerp van de aanvraag vormt: overeenkomstig vergund;
- de rest van het gebouw maakt geen deel uit van de aanvraag.
Gewenste toestand
- functie: gebouwencomplex met bedrijfs- en kantoorfunctie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- uitbreiden van het bestaande bouwvolume: het teruggesprongen deel van de daklaag wordt mee opgenomen in het volume;
- de nieuw ontstane oppervlakte wordt ingericht als kantoorruimte en opslagplaats;
- bouwhoogte wijzigt niet.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer/ AWV - District Antwerpen Vergunningen | 2 juni 2022 | 23 juni 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 2 juni 2022 | 12 juli 2022 | Ongunstig |
De Vlaamse Waterweg nv/ De Vlaamse Waterweg nv - afdeling Albertkanaal | 2 juni 2022 | 13 juli 2022 | Gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 2 juni 2022 | 14 juni 2022 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 2 juni 2022 | 17 juni 2022 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu | 2 juni 2022 | 8 juni 2022 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor ambachtelijke bedrijven of gebieden voor kleine en middelgrote ondernemingen. Deze gebieden zijn mede bestemd voor kleine opslagplaatsen van goederen, gebruikte voertuigen en schroot, met uitzondering van afvalproducten van schadelijke aard, (Artikel 8 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 46 Groenendaallaan-Noorderlaan-Straatsburgdok, goedgekeurd bij koninklijk besluit van 16 november 1981. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: zone voor ambachtelijke bedrijven.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg op volgend punt:
- artikel 1.5 Materialen:
gevels en gevelvelden zichtbaar vanaf de openbare weg: gevelsteen, natuursteen of lichtkleurige gevelelementen. De gevel wordt uitgevoerd in glas en staal.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag is functioneel inpasbaar in de omgeving. De aanvraag omvat de uitbreiding van een bedrijfsruimte in een bedrijfsverzamelgebouw, gesitueerd in de bedrijvenzone van het BPA nr. 46 Groenendaallaan – Noorderlaan – Straatsburgdok. In tegenstelling tot een eerder geweigerde aanvraag, is de kantoorfunctie in voorliggende aanvraag ondergeschikt aan de opslagfunctie en is de aanvraag verenigbaar met de bestemmingsvoorschriften van het BPA.
De aanvraag werd ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst Ondernemen en Stadsmarketing. Zij geven gunstig advies: “Het betreft een uitbreiding van kantoren. Dit past binnen de verwevenheid van functies in stedelijk gebied conform de beleidsnota Ruimtelijke Economie.”
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag omvat de uitbreiding van de daklaag overeenkomstig de oppervlakte van de onderliggende bouwlaag. De bestaande daklaag is aan de kant het Straatsburgdok gedeeltelijk teruggetrokken over twee van de vier traveeën van het bedrijfsverzamelgebouw. De dakverdieping van de westelijk teruggetrokken travee wordt uitgebreid tot op de voorgevelbouwlijn. De kenmerkende vormgeving met hellende daken wordt hierbij behouden. De schaal van de uitbreiding is verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.
Visueel-vormelijke elementen
De uitwerking van de nieuwe gevel op de voorgevelbouwlijn stemt zich af op de bestaande vergunde vormgeving met glas, staal en aluminium. Dit is in strijd met de voorschriften van het BPA waar gevelsteen, natuursteen of lichtkleurige gevelelementen worden opgelegd. Het gebouw werd echter volledig uitgevoerd in glas, staal en aluminium waardoor de uitbreiding in harmonie is met de rest van het bedrijfsverzamelgebouw. De aanvrager motiveert deze afwijking en de motivatie wordt bijgetreden. Er kan een afwijking van de voorschriften van het BPA worden toegestaan aangezien het BPA ouder is dan 15 jaar en een openbaar onderzoek werd georganiseerd (Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, artikel 4.4.9/1).
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het brandweeradvies is ongunstig. De aanvraag moet geweigerd worden.
Het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer is als voorwaardelijk gunstig opgeladen in het omgevingsloket, maar het is een gunstig advies zonder voorwaarden. Om die reden kunnen geen voorwaarden uit dit advies overgenomen worden.
De aanvraag werd ter advies voorgelegd aan de dienst milieuvergunningen. Zij geven voorwaardelijk gunstig advies: “De aanvraag betreft de wijziging en uitbreiding van een kantoor op de tweede en derde verdieping. Op de tweede verdieping wordt enkel een functiewijziging voorzien. Hier zijn geen wijzigingen qua oppervlakte of volume. Enkel op de 3de verdieping wordt een wijziging aangebracht aan het volume.
Op de tweede verdieping worden de bestaande kantoren omgevormd tot opslagruimten. De derde verdieping zal uitgebreid worden met 96,5m² (bruto). Het is uit de aanvraag niet af te leiden welke producten er worden opgeslagen. De exploitant dient na te gaan of er ingedeelde activiteiten van toepassing zijn voor de exploitatie van de opslag en de kantoorruimten.”
Het advies wordt bijgetreden. De aanvrager dient bij een nieuwe aanvraag na te gaan of er ingedeelde activiteiten van toepassing zijn.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
De aanvraag betreft de verbouwing en uitbreiding van kantoren.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen. De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en functiewijziging: - op het 3de verdiep komt er 96m² kantoorruimte bij; - op het 2de verdiep wordt een bestaand kantoor gewijzigd naar opslag. De totale oppervlakte van de kantoren vermindert. Voor de opslag moeten geen bijkomende parkeerplaatsen voorzien worden. De werkelijke parkeerbehoefte is 0. |
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. Er zijn geen ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing.
|
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van het ongunstig advies van de brandweer.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 4 mei 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 2 juni 2022 |
Start openbaar onderzoek | 13 juni 2022 |
Einde openbaar onderzoek | 12 juli 2022 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 15 september 2022 |
Verslag GOA | 25 augustus 2022 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
13 juni 2022 | 12 juli 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.