Er werd bij de deputatie een verzoek tot bijstelling van vergunningsvoorwaarden ingediend. Het verzoek wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:
- een openbaar onderzoek te houden;
- advies uit te brengen.
Projectnummer: | OMV_2022083694 |
Gegevens van de aanvrager: | zie exploitant |
Gegevens van de exploitant: | NV COTAC BELGIUM (0437248185) met als contactadres Transcontinentaalweg 10 te 2030 Antwerpen |
Ligging van het project: | Transcontinentaalweg 10-12 te 2030 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 15 sectie A nrs. 508N, 508P, 508R, 514K, 514H en 518A |
waarvan: |
|
- 20171011-0006 | afdeling 15 sectie A nrs. 508N, 508R, 514H, 508P, 514K en 518A (COTAC BELGIUM NV) |
Vergunningsplichten: | Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van het verzoek: | Tankreiniging en herstel van containers. Verzoek tot bijstelling van de voorwaarden |
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Voorgeschiedenis
Op 6 mei 2010 verleende de deputatie van de provincie Antwerpen een milieuvergunning voor het verder exploiteren na verandering van een bedrijf voor tankreiniging en containerherstelling, voor een termijn verstrijkend op 6 mei 2030. Nadien werden nog diverse vergunningen verleend voor veranderingen.
Inhoud van de aanvraag
Het verzoek tot bijstelling betreft een lozingsnorm voor AOX.
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Havenbedrijf Antwerpen, subadvies milieu | 25 juli 2022 | 11 augustus 2022 | Gunstig |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.
Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.
Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.
Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:
- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;
- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.
Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.
In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.
In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.
Over het goed loopt eveneens volgens het voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan een overdruk met als aanduiding Hoogspanningsleiding. In het gebied, aangeduid met deze overdruk, zijn alle handelingen toegelaten voor de aanleg, de exploitatie en de wijzigingen van een hoogspanningsleiding en haar aanhorigheden. De aanvragen voor vergunningen voor een hoogspanningsleiding en aanhorigheden worden beoordeeld rekening houdend met de in grondkleur aangegeven bestemming.
De in grondkleur aangegeven bestemming is van toepassing voor zover de aanleg, de exploitatie en wijzigingen van de bestaande hoogspanningsleiding niet in het gedrang worden gebracht.
De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.
Omgevingstoets
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
Cotac Belgium biedt verschillende services aan transportfirma’s waaronder het inwendig reinigen van recipiënten voor het transport van diverse vloeibare en vaste stoffen en het uitvoeren van herstellingswerken aan tankwagens en trailers. Men is vergund voor het lozen van bedrijfsafvalwater met een debiet van 50 m³/uur en 100.000 m³/jaar.
Met onderhavige verzoek tot bijstelling vraagt men een lozingsnorm aan voor AOX van 1,5 mg/l. Het verzoek werd ingediend naar aanleiding van een aanmaning van de afdeling Handhaving die een concentratie van 730 µg/l AOX hadden aangetroffen in het effluent. Uit verdere analyseresultaten blijkt dat de norm van 40 µg/l (indelingscriterium) veelvuldig wordt overschreden, met uitschieters tot 5.400 µg/l. De exploitant argumenteert dat het afvalwater een complexe samenstelling kent aangezien men volledig afhankelijk is van de producten die voor reiniging op de site worden aangeboden. In de waterzuiveringsinstallatie tracht men dit op te lossen door voldoende buffering in te bouwen en een fysische en chemische trap in batch toe te passen.
Naar aanleiding van de vastgestelde overschrijdingen zijn er enkele acties lopende:
- revisie van de te reinigen tankcontainers waarbij, indien vermeld op de SDS-fiche, de tankcontainers worden voorgewassen en het waswater wordt opgevangen en niet wordt geloosd;
- vernieuwing van de actief koolfilter (nog niet uitgevoerd);
- vervanging van de bezinktank door een membraanbioreactor (pilootstudie lopende).
Men vraagt een lozingsnorm aan van 1,5 mg/l. Het dossier bevat een impactbeoordeling, uitgevoerd conform het nieuwe toetsingskader naar aanleiding van het Wezerarrest. Uit de impactbeoordeling blijkt dat impact op te toestand en het risico op achteruitgang van het waterlichaam waarop geloosd wordt, aanvaardbaar is.
De gevraagde lozingsnorm kan toegestaan worden, evenwel is het aangewezen om de lozingsnorm te beperken in de tijd tot na implementatie van de nieuwe actief koolfilter, waarna de norm kan geëvalueerd worden. Het valt immers te verwachten dat de nieuwe actief koolfilter een groot effect zal hebben op de verwijderingsefficiëntie van AOX in het afvalwater.
Het is aan de vergunningverlenende overheid om, op basis van alle onafhankelijk uitgebrachte deskundige adviezen, tot een gemotiveerde en integrale beslissing te komen.
Advies van het college
Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden.
Geadviseerde bijzondere milieuvoorwaarden
De norm voor AOX wordt beperkt in de tijd, tot na de implementatie van de nieuwe actief koolfilter. |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Procedurestap | Datum |
Ontvangst adviesvraag | 20 juli 2022 |
Start openbaar onderzoek | 29 juli 2022 |
Einde openbaar onderzoek | 27 augustus 2022 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste adviesdatum | 8 september 2022 |
Het verzoek werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
29 juli 2022 | 27 augustus 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Informatievergadering
Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.
Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden.
Geadviseerde bijzondere milieuvoorwaarden
De norm voor AOX wordt beperkt in de tijd, tot na de implementatie van de nieuwe actief koolfilter. |