Terug
Gepubliceerd op 05/09/2022

2022_CBS_07108 - Omgevingsvergunning - OMV_2022042384. Blijvoort 28. District Merksem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 02/09/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_07108 - Omgevingsvergunning - OMV_2022042384. Blijvoort 28. District Merksem - Goedkeuring 2022_CBS_07108 - Omgevingsvergunning - OMV_2022042384. Blijvoort 28. District Merksem - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022042384

Gegevens van de aanvrager:

Abdelilah Manssour met als adres Blijvoort 28 te 2170 Antwerpen

Ligging van het project:

Blijvoort 28 te 2170 Merksem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 40 sectie C nr. 8F4

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden woning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          11/03/1975: vergunning (103#8719) voor het bijbouwen van een veranda;

-          14/10/1963: vergunning (1974#9451) voor nieuwbouw woning met staatspremie.

 

Vergunde/vergund geachte toestand

-          functie:

  • eengezinswoning met een bruto vloeroppervlakte van circa 175 m²;

-          bouwvolume:

  • besloten bebouwing, bestaande uit drie bouwlagen met plat dak;
  • bouwdiepte:
    • hoofdgebouw: 8,30 m;
    • bijgebouw (gelijksvloer): 4,00 m;
  • bouwhoogte:
    • hoofdgebouw: 8,50 m;
    • bijgebouw: 3,15 m;

-          gevelafwerking:

  • houten kroonlijst;
  • rode gevelsteen;
  • gewassen witte platen;
  • houten schrijnwerk;
  • witte kunststeen;
  • blauwe hardsteen;
  • betonnen luifel.

 

Huidige toestand

-          functie:

  • eengezinswoning met een bruto vloeroppervlakte van circa 175 m²;

-          bouwvolume hetzelfde als vergund toestand:

-          gevelafwerking:

  • buiten het wijzigen van het buitenschrijnwerk naar grijze PVC geen wijzigingen.

 

Gewenste toestand

-          functie:

  • eengezinswoning met een bruto vloeroppervlakte van circa 200 m²;

-          bouwvolume:

  • besloten bebouwing, bestaande uit drie bouwlagen met plat dak;
  • bouwdiepte:
    • hoofdgebouw: 8,30 m;
    • bijgebouw (gelijksvloer): 4,00 m;
    • totaal: 12,30 m.
  • bouwhoogte:
    • hoofdgebouw: 8,50 m;
    • bijgebouw: 6,15 m;

-          gevelafwerking: geen wijzigingen tegenover de bestaande toestand.

-          inrichting:

  • tuin met terras en tuinhuis


Inhoud van de aanvraag

-          bijbouwen achterbouw op niveau 1;

-          isoleren en bepleisteren achtergebouw (zijgevels en achtergevel);

-          optrekken scheidingsmuren;

-          structurele werken aan interne muren;

-          andere invulling ruimtes.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

De Vlaamse Waterweg nv/ De Vlaamse Waterweg nv - afdeling Albertkanaal

21 april 2022

10 juni 2022

Gunstig

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een bufferzone. De bufferzones dienen in hun staat bewaard te worden of als groene ruimte ingericht te worden, om te dienen als overgangsgebied tussen gebieden waarvan de bestemmingen niet met elkaar te verenigen zijn of die ten behoeve van de goede plaatselijke ordening van elkaar moeten gescheiden worden, (Artikel 14 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het gewestplan op volgend punt:

-          Het bijbouwen van een woning op de eerste verdieping in buffergebied is niet conform de voorschriften in het gebied.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • Artikel 6 Harmonie en draagkracht: Het plaatsen van opbouwrolluiken is niet in harmonie met de omgeving;
  • Artikel 38 Groendaken: er werd geen groendak opgenomen op de plannen terwijl het dak een grotere oppervlakte heeft dan 20 m².

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project is volledig gelegen in mogelijk overstromingsgevoelig gebied, echter betreft de aanvraag het uitbreiden van de woning bovenop de reeds bestaande veranda. Er kan in alle redelijkheid geoordeeld worden dat er geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: art. 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Art. 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag is volgens het gewestplan gelegen in buffergebied. De bufferzones dienen in hun staat bewaard te worden of als groene ruimte ingericht te worden, om te dienen als overgangsgebied tussen gebieden waarvan de bestemmingen niet met elkaar te verenigen zijn of die ten behoeve van de goede plaatselijke ordening van elkaar moeten gescheiden worden.

 

Volgens artikel 4.4.12 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening kan een bestaande zonevreemde woning verbouwd worden, op voorwaarde dat het aantal woongelegenheden beperkt blijft tot het bestaande aantal. En artikel 4.4.15 geeft aan dat het uitbreiden van een bestaande, zonevreemde woning vergunbaar is, voor zover het bouwvolume beperkt blijft tot ten hoogste 1000 m³ en op voorwaarde dat het aantal woongelegenheden beperkt blijft tot het bestaande aantal. De aanvraag voldoet hieraan en is hiermee stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag is gesitueerd in de Blijvoort, gelegen in een woonwijk van het district Merksem. De onmiddellijke omgeving wordt gekenmerkt door één- en meergezinswoningen.

 
Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in overeenstemming met de kenmerkende woonfuncties in de omgeving.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag voldoet aan de goede ruimtelijke ordening op vlak van schaal, het ruimtegebruik en de bouwdichtheid. Het gebouw past in de bestaande straatwand en het gabarit van de woningen uit zijn omgeving. De schaal van de aanvraag is overeenstemmend met deze van de omgeving.

De aanvraag maakt deel uit van een groep kenmerkende bebouwing, bestaande uit 3 bouwlagen onder een plat dak. De bouwdiepte van de aanpalende bedragen over alle verdiepingen 8.3 m, overeenkomstig met de hoofdbouw in de omgeving.
 

De gelijkvloerse bouwdiepte blijft behouden. Op de eerste verdieping wordt de woning uitgebreid tot 12,5 m. De aanvraag is aanvaardbaar.
 

Visueel-vormelijke elementen

Het pand maakt deel uit van een rij woningen met dezelfde kenmerken. De voorgevels zijn gelijkvormig opgebouwd.

 

De zijkanten van de voorgevels bestaan uit rode bezande gevelstenen verticale penanten. Verder worden er horizontale banden uit witte gewassen kiftplaten voorzien als accent. Het oorspronkelijk buitenschrijnwerk en de kroonlijst bestaan uit hout. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt moeten deze gevels bewaard blijven.

 

Door het plaatsen van opbouwrolluiken verdwijnen deze kenmerken en ontwerpdetails. Deze worden dan ook uit de vergunning uitgesloten.


Het plaatsen van voorzet rolluiken grijpt in op dat te behouden beeld. We kunnen echter niet blind zijn voor de voordelen die deze rolluiken bieden. Bovendien zijn er reeds meerdere, al dan niet vergunde, voorzet rolluiken te zien in de omgeving. Daarom kunnen ze toch gunstig geadviseerd worden.


Verder worden – buiten het wijzigen van het buitenschrijnwerk in de voorgevel – geen wijzigingen aangebracht aan de voorgevel ten opzichte van vergunde toestand waardoor het advies inzake visuele-vormelijke elementen gunstig is.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Naar voorwaarden wordt meegenomen om een groendak aan te leggen, conform artikel 38 van de bouwcode.

De aanbouw heeft een oppervlakte van circa 27 m² (groter dan 20 m²). Er is noch op plan, noch in snede zichtbaar of een groendak of een regenwaterput wordt geplaatst.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. Het plat dak van de uitbouw op de eerste verdieping moet worden aangelegd als een groendak. Dit wordt in rood op plan aangeduid.

3. De opbouwrolluiken worden uit de vergunning uitgesloten. Dit wordt in rood aangeduid op plan.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

24 maart 2022

Volledig en ontvankelijk

21 april 2022

Start 1e openbaar onderzoek

2 mei 2022

Einde 1e openbaar onderzoek

31 mei 2022

Beslissing toepassing administratieve lus

16 juni 2022

Start laatste openbaar onderzoek

28 juni 2022

Einde laatste openbaar onderzoek

27 juli 2022

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

3 oktober 2022

Verslag GOA

23 augustus 2022

naam GOA

Gerd Cryns

 

Administratieve lus

Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):

 

Het openbaar onderzoek is niet correct verlopen. De gele bekendmakingsaffiche moet minstens een dag op voorhand worden uitgehangen. De datum van aanplakking moet dus minstens een dag op voorhand worden doorgegeven.

 

De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn werden opnieuw uitgevoerd om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).

 

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

2 mei 2022

31 mei 2022

0

0

0

0

28 juni 2022

27 juli 2022

1

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

Bezwaren uit vorige openbare onderzoeken over de aanvraag, die nog relevant zijn, worden hier ook besproken.

 

  1. Geen bezwaar: De bezwaarindiener bevestigt geen bezwaar te hebben tegen de voorziene werken.

Beoordeling: Het bezwaar is ongegrond. Het betreft geen bezwaar.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. Het plat dak van de uitbouw op de eerste verdieping moet worden aangelegd als een groendak. Dit wordt in rood op plan aangeduid.

3. De opbouwrolluiken worden uit de vergunning uitgesloten. Dit wordt in rood aangeduid op plan.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.