De districtsraad keurt de notulen van 20 september 2022 goed.
Op 17 juni 2022 keurde het college van burgemeester en schepenen (jaarnummer 4884) de principebeslissing goed die een actualisatie en wijzigingen in het parkeerbeleid voorstelt. Om deze wijzigingen concreet uit te voeren, was er een aanpassing nodig van de besluitvorming rond beperkte parkeertijd en parkeerzonering. Aangezien de aanpassingen enkel betrekking had op de districten Antwerpen, Berchem en Borgerhout, werden deze twee besluiten enkel aan de betrokken districten ter advies voorgelegd. De wijzigingen werden op 3 oktober 2022 ingevoerd en werden dus geagendeerd op de districtsraden van september, zodanig dat de besluiten tezamen met het advies van de districten geagendeerd konden worden op het college van burgemeester en schepenen van 30 september 2022.
Het betreft de ontwerpbesluiten met als onderwerp ‘Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel’ en ‘Parkeerzonering in alle districten - Aanpassing aanvullend verkeersreglement’.
Groot was echter de verbazing dat de communicatie omtrent het nieuwe parkeerbeleid aan de bewoners van Berchem gebeurde voor de beslissing van de districtsraad van Berchem van 20 september 2022, namelijk de week ervoor.
De beslissing van de districtsraad is in deze zin helemaal overbodig, gezien de uitrol toch al gebeurde. De districtsraad wenst zich dan ook liever afzijdig te houden in dit goedkeuringsproces. Het respect van de Stad naar de districten, hun bevoegdheden en middelen is iets waar continue op moet gewerkt en op gewaakt worden. Dit respect moet wederzijds zijn.
De districtsraad beslist om zich in eerder genoemde ontwerpbesluiten afzijdig te houden, vermits de stad de beslissing toch al uitvoerde en het advies van het district de facto onnodig werd. Het heeft immers geen zin om beleid dat op het terrein al uitgerold werd nog post factum goed te keuren. De districtsraad zal dan ook beslissen om de twee eerder genoemde ontwerpbesluiten af te voeren.
De districtsraad vraagt aan de stad om de bevoegdheden van de districten hier voortaan in te respecteren.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Pretoriastraat in het district Berchem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 1 april 2016 (jaarnummer 2827).
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Koninklijkelaan in het district Berchem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 15 februari 2019 (jaarnummer 1395).
Het college keurde in zitting van 27 augustus 2021 (jaarnummer 6957) de proefopstelling goed, waarbij maatregelen werden genomen, waardoor bestemmingsverkeer voor het AXA-gebouw niet meer door de woonstraten kan rijden. Deze proefopstelling werd op 11 mei 2022 positief geëvalueerd door het district Berchem, de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) en de verkeerspolitie. Deze proefopstelling wordt nu bestendigd
Op 29 juni 2022 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Uitbreidingstraat om een parkeerplaats voorbehouden voor personen met een handicap in te richten in de nabijheid van de woning.
Uit nazicht ter plaatse blijkt tevens dat het huidige aanvullend verkeersreglement niet overeenstemt met de reële toestand.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Uitbreidingstraat in het district Berchem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 8 april 2022 (jaarnummer 2906).
De Wapenstilstandlaan in het district Berchem:
Het college keurde op 19 juli 2019 (jaarnummer 5707) de principenota in verband met de speed pedelecs goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Het kruispunt Wapenstilstandlaan, Potvlietlaan en Jupiterstraat stond op de lijst met zwarte punten in de verkeersveiligheidsaudit 2015. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelde een ontwerp op met enkele tijdelijke verkeersmaatregelen. In de uitvoering werd het kruisingsvlak compacter gemaakt en tevens verkleind. De oversteeklengten werden ingekort door uitstulpingen (door middel van markeringen en plooibakens). Door het uitbuigen van het fietspad aan het kruispunt met de Potvlietlaan en de Jupiterstraat kwamen ook de fietsers beter in beeld. Op 11 februari 2022 werden deze maatregelen positief geëvalueerd door de werkgroep 'quick-wins verkeersveiligheid' en de opstelling wordt nu bestendigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Wapenstilstandlaan in het district Berchem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 3 april 2015 (jaarnummer 2864).
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor het Tramplein in het district Berchem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 24 september 2012 (jaarnummer 844).
Beste Schepen,
De mantelzorgpremie is een 'waarderingsvergoeding' voor de mantelzorger die op regelmatige basis kwaliteitsvolle en menswaardige zorg verleent vanuit een familiale of sociale relatie, aan een hulpbehoevende. Het district waardeert de inzet van elke persoon die een zorgbehoevende uit Berchem helpt en ondersteunt in het dagelijkse leven.
Door de stijgende inflatie en algemene kosten komen veel mantelzorgers in problemen. Dit wordt veroorzaakt door de effecten van de coronapandemie, de toenemende wereldwijde economische ongelijkheid en de stijgende prijzen door de oorlog in Oekraïne, zo blijkt uit verschillende publicaties.
Hulpbehoevenden hebben ook geen leeftijd. Jong en oud kunnen zorgbehoevend worden. Mantelzorgers die vrijwillig zorgen voor deze hulpbehoevenden moeten extra ondersteund worden.
Sedert januari 2017 werd het reglement aangepast: om in aanmerking te komen voor de waarderingsvergoeding moet de zorgbehoevende de leeftijd van 60 jaar bereikt hebben vooraleer de aanvraag kan ingediend worden.
Om meer mensen te ondersteunen stel ik graag twee zaken voor:
1. Om de minimumleeftijd om in aanmerking te komen voor een waarderingsvergoeding te verlagen van 60 naar 55. In het District Deurne is de minimumleeftijd 18, in het district Wilrijk 55 jaar.
2. Om de jaarlijkse maximale vergoeding (per zorgbehoevende) te verhogen naar 200 euro per jaar. De maximale vergoeding bedraagt vandaag 150 euro per jaar in ons district. In het district Wilrijk is dit 200 euro per jaar.
Vandaar mijn motie tot aanpassing van het Subsidiereglement mantelzorgpremie voor senioren:
· Artikel 4.
De voorwaarden waaraan de zorgbehoevende dient te voldoen. De zorgbehoevende dient: op de aanvraagdatum ingeschreven te zijn in de registers van het district Berchem; minstens 55 jaar te zijn op de aanvraagdatum en in het natuurlijk thuismilieu te verblijven;
· Artikel 6.
Bedrag van de mantelzorgpremie. Het bedrag van de mantelzorgpremie is jaarlijks variabel maar voor elke mantelzorger hetzelfde en bedraagt maximaal 200,00 Euro per jaar én per zorgbehoevende. De betaling gebeurt bij bankoverschrijving op het in het aanvraagformulier opgegeven bankrekeningnummer van de mantelzorger. Er is geen uitbetaling in cash mogelijk. De mantelzorgpremie kan worden gecumuleerd met de uitkering van de Vlaamse zorgverzekering en andere premies.
Erkan Öztürk
Districtsraadslid voor Groen
Dank voor uw vraag.
Bij de afgelopen budgetwijziging werd de verhoging reeds doorgevoerd. De aanpassing van het reglement is aldus in werking gezet, en ik ben in blijde verwachting van het gunstig advies van de juridische dienst. Normaliter zal deze verhoging geagendeerd worden op de eerstvolgende districtsraad, opdat dit zeker dit jaar nog goedgekeurd kan worden.
Inzake de eventuele aanpassing van de leeftijdgrens geef ik als bijlage een vergelijkend overzicht mee:
In Berchem is de leeftijdsgrens 60 jaar. De afgelopen 5 jaar hebben we twee aanvragen moeten weigeren, wegens te jong.
De districten Hoboken en Wilrijk hebben enige tijd geleden de leeftijdsgrens verlaagd van 65 naar 55 (Hoboken) en van 60 naar 55 (Wilrijk).
Dit resulteerde respectievelijk in 6 en 8 aanvragen meer per jaar.
District Deurne heeft geen leeftijdsgrens en heeft het laagste premiebedrag (120 euro), maar wel meer dan het dubbele aantal aanvragen dan in Berchem, voor een totaalbudget van 17.000 euro.
Bovendien gaat het niet over de leeftijd van de aanvrager, maar over die van de zorgbehoevende. Dossier per dossier moet dit nagekeken worden.
We vermoeden dat de aanvragen, bij verlaging van de leeftijdsgrens, niet dramatisch gaan stijgen. Tenslotte moeten de aanvragers ook zorgen voor de nodige medische attesten die de hulpbehoevendheid aantonen. Dat zijn hoofdzakelijk mensen van meer dan 60 jaar.
Maar bij de stijgende levensduurte kunnen we ons echter de vraag stellen of we niet beter het maximumbedrag van de premie hulpmiddelen verhogen i.p.v. de mantelzorgpremie te verhogen én ook de leeftijdsgrens te verlagen.
In Hoboken heeft men zich deze bedenking ook gemaakt en enkel geopteerd voor een leeftijdsverlaging.
Alleszins zal dit bij de volgende budgetwijziging herbekeken worden.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben ingelicht.
wo 19/10/2022 - 11:31
De districtsraad Berchem keurt de volgende motie niet goed:
stemmen VOOR: Luc Van De Weyer, Jan Depover, Ria Vermeulen, Erkan Öztürk, Arnold Peeters, Evi Cuypers, Yao Issifou, Johan Malcorps
stemmen TEGEN: Evi Van der Planken, Bruno De Saegher, Ilse Jacques, Jan Poppe, Lieselot Keymis, Janick Doré, Jan Dedecker, Henri Van Herpen, Conny Budts, Buket Karaca, Luc Vanlaerhoven, Willem-Frederik Schiltz, Kris Gysels
ONTHOUDINGEN: Steven Liekens
Geregeld vliegen boven Berchem propellervliegtuigen die nog vliegen op gelode benzine. Dit kwam opnieuw onder de aandacht omdat BP een aanvraag deed om op de luchthaven van Deurne een bovengrondse tank te mogen plaatsen van 50.000 liter voor de verkoop van 100LL avgas (low lead aviation gasoline) aan bezitters van vliegtuigen met ontploffingsmotoren. Verschillende burgers en het actiecomité Vliegerplein dienden daartegen bezwaar in tijdens het voorbije openbaar onderzoek.
Dit avgas-100LL produceert bij verbranding iets meer dan een halve gram lood per verbruikte liter, die wordt uitgespreid over de omgeving door meestal laagvliegende toestellen. Bij het testen of telkens opnieuw starten van motoren tijdens lessen aan aspirant-piloten komen de loodhoudende emissies rechtstreeks terecht op de aanpalende speelplaats van de nieuwe stedelijke school “Land van Nu” in Deurne en op andere kortbij gelegen locaties waar kinderen spelen en mensen sporten en wonen.
Het is onbegrijpelijk dat de uitstoot van lood door dit type vliegtuigen nog wordt toegelaten boven onze hoofden, en dat terwijl zoveel moeite wordt gedaan in onze stad om de luchtvervuiling te beperken bijv. door de instelling van een lage emissiezone voor wagens.
Artikel 1.
De districtsraad van Berchem spreekt haar verwondering uit over het feit dat vliegtuigen die vliegen op gelode benzine boven de stad en boven ons district mogen vliegen. Terwijl geweten is dat dit zorgt voor een uitstoot van lood in de omgeving.
Artikel 2.
De districtsraad vraagt het stadscollege en de Vlaamse regering om de nodige maatregelen te treffen om dergelijke vervuilende vliegtuigen voortaan te weren en het vergunningenbeleid daarop af te stemmen.
Bedankt voor uw motie.
Uiteraard weet u dat dit onze bevoegdheid niet is. Naar goede gewoonte probeer ik – desondanks - toch een antwoord te verstrekken met inhoudelijke antwoordelementen. Maar u begrijpt dat wij bij elke bovenlokale vraag die wij toch lokaal proberen te beantwoorden, dat er een heel lokaal team bezig is met bovenlokale thema’s in plaats van met lokale thema’s. De vraag die wij ons ook moeten stellen in huidige conjunctuur waarbij personeel vinden niet evident is, of wij lokaal personeel daarmee extra moeten belasten. Mogelijks is het dus efficienter om bovenlokale thema’s bovenlokaal te bevragen.
Dit gezegd zijnde,
De ongerustheid over de verspreiding over Deurne en een deel van Berchem van lood afkomstig uit de benzine van propellervliegtuigen die laag over de wijken vliegen, heeft ons nog niet bereikt in Berchem. Niet via Klm, niet via mail.
Ik heb ook contact opgenomen met Deurne, vermits u spreekt over de ongerustheid uitgaande van een school in Deurne. Maar ook bij het district Deurne speelt deze kwestie niet. Er kwam geen ongerustheid over binnen, noch via mail, noch via klm. Ook heeft het district Deurne geen initiatiefrecht hierover ontvangen.
Ik heb weet van een reportage van ATV en GVA waarbij vliegtuigen in beeld worden gebracht als zijnde de vliegtuigen die lood verspreiden. Maar dan heb ik ook kennis gekregen van een buur communiqué van SKYWINGS dat stelt dat de in beeld gebrachte vliegtuigen vliegen op kerosine, zonder lood dus. Men spreekt elkaar hier tegen. Ik geef de communiqué hieronder mee:
“Beste buurtbewoners van Antwerp Airport,
We zagen de reportage die ATV gemaakt heeft (en ook gepubliceerd werd door Gazet van Antwerpen) over de onrust die er heerst over de impact van sportvliegtuigjes die loodhoudende brandstof gebruiken.
Daarin waren we verbaasd om beelden te zien van onze eigen opleidingsvliegtuigen, die geen loodhoudende brandstof gebruiken.
Daarom stellen we ons graag even voor, zodat we dit misverstand kunnen rechtzetten:
Wij zijn Skywings Flight Training, een opleidingscentrum uitsluitend voor beroepspiloten op de luchthaven van Antwerpen. Wij leiden de mensen op die je veilig naar je vakantiebestemming zullen brengen of 's nachts de pakketjes die jullie online bestellen vanuit gans Europa naar België vliegen.
We doen dat met uiterste zorg en bewustzijn voor onze impact op uitstoot- en geluidsvlak, omdat we weten dat de luchthaven gelegen is in druk bevolkt gebied.
Onze vliegtuigjes (dat waren al diegene die ATV zo mooi in beeld bracht), zijn van de modernste types en hebben zuinige motoren die draaien op JET-A1 Brandstof (ook wel kerosine genoemd). Als je dat even Google’t, ontdek je snel de chemische samenstelling daarvan en zie je ook dat daar geen lood in zit.
We vinden het heel belangrijk om in harmonie met onze buurtbewoners samen te leven en ze juist te informeren over onze impact. Daarnaast is de luchtvaart snel aan het evolueren richting emissie-vrij en zullen wij ook blijven innoveren.
Maar we begrijpen jullie ongerustheid, en nodigen dan ook graag een delegatie van ongeruste ouders uit om wat meer uitleg te geven bij wat we doen, in onze campus zelf. Mail ons gerust (pieter@skywings.be) of contacteer ons via DM om een afspraak in te plannen.
Een goede verstandhouding start met dialoog, begrip en de juiste informatie.
Met vriendelijke groeten,
De eigenaars van Skywings.”
Als ik het goed begrijp, gaat de ongerustheid voornamelijk uit van het actiecomité Vliegerplein dat ijvert om de luchthaven weg te krijgen.
Men heeft blijkbaar een bezwaar ingediend betreffende deze materie. Dat zal beoordeeld worden op de plek waar het beoordeeld moet worden. Het lijkt me niet aan ons om momenteel initiatief te nemen en op die manier tussen te komen in een procedure.
wo 19/10/2022 - 13:10De districtsraad Berchem keurt de motie niet goed met:
stemmen VOOR: Luc Van De Weyer, Jan Depover, Ria Vermeulen, Erkan Öztürk, Arnold Peeters, Evi Cuypers, Yao Issifou, Johan Malcorps
stemmen TEGEN: Evi Van der Planken, Bruno De Saegher, Ilse Jacques, Jan Poppe, Lieselot Keymis, Janick Doré, Jan Dedecker, Henri Van Herpen, Conny Budts, Buket Karaca, Luc Vanlaerhoven, Willem-Frederik Schiltz, Kris Gysels, Steven Liekens
We hebben al een heel debat gehad over her tramplan en de toekomst van tramlijnen 7 en 15. Voorlopig blijven beide trams behouden. De Vervoerregioraad heeft beslist om niet te beslissen.
Maar dat wil niet zeggen dat de dienstverlening van de Lijn gewaarborgd blijft. De Lijn heeft laten weten dat ze door personeelstekort haar dienstverlening niet langer kan garanderen.
Het tekort aan bus- en tramchauffeurs is niet nieuw. Het sleept nu al jaren aan. Hallucinant is het. Trams- en bussen komen systematisch te laat of gewoon niet, staan vast in de files, lijnen worden afgeschaft en ingekort, noem maar op. Alsof de Antwerpse pendelaars niet op tijd op school of werk moeten geraken. Aan de haltes hangen nu zelfs affiches aan om aan te geven dat de dienstverlening niet zeker is.
Begin oktober raakte bovendien bekend dat de keerlus Eksterlaar in Deurne aan de Sint-Rochusstraat op 7 november buiten dienst wordt gesteld. Als gevolg van de beslissing wordt tramlijn 4 ingekort tot Berchem-station. De verbinding met de Lange Leemstraat en de Nationale Bank (richting Antwerpen) valt zo weg. Reizigers zullen moet overstappen aan Berchem-station of in premetrostation Opera. Tramlijn 9 wordt verlengd tot Silsburg.
Het komt erop neer dat, als De Lijn haar plannen doorzet, het tramaanbod tussen Berchem-station en Eksterlaar vanaf 7 november wordt gehalveerd.
Art. 1
De districtsraad vraagt aan De Lijn om, eens de keerlus van Eksterlaar buiten gebruik is, de frequentie van tramlijn 9 te verdubbelen om het wegvallen van tram 4 te compenseren zodat er één tram rijdt om de 5 minuten.
Art. 2
De districtsraad is bekommerd over het feit dat de Lijn zelf aangeeft dat ze door een tekort aan personeel de dienstverlening op al haar lijnen niet kan verzekeren en vraagt aan de Vlaamse regering om dit probleem dringend op te nemen met de Lijn, en zo nodig extra middelen te voorzien zodat de Antwerpse reizigers niet langer in de kou staan.
Beste Johan, Ik dacht even dat je over de trein verbinding tussen Antwerpen en Brussel zou gaan. Ik dacht even dat je zich bekommerde over de vele Berchemse reigizgers die elke ochtend in de kou staan als ze een trein naar Brussel willen nemen. Afgeschafte treinen elke dag, en dan als ze toch komen 3 wagonnetjes ipv 9 dubbeldekkers. Sardienen zijn beter af. Hier zitten de echte bekommernissen van openbaar vervoer. Of zwijg je als vermoord omdat de bevoegde minister van de eigen strekking is?
Je aarzelt natuurlijk niet over Openbaar Vervoer, waarvan je heel goed weet dat dit een bevoegdheid van de Lijn, Vlaamse Gewest en de vervoerregio is. Zelfs De Stad Antwerpen en het district Deurne hebben hier niets over te zeggen. Dus speel je populistisch spelletje op het juiste niveau, en niet hier.
wo 19/10/2022 - 13:39De districtsraad Berchem keurt de motie niet goed met:
stemmen VOOR: Luc Van De Weyer, Jan Depover, Ria Vermeulen, Erkan Öztürk, Arnold Peeters, Evi Cuypers, Yao Issifou, Johan Malcorps, Steven Liekens
stemmen TEGEN: Evi Van der Planken, Bruno De Saegher, Ilse Jacques, Jan Poppe, Lieselot Keymis, Janick Doré, Jan Dedecker, Henri Van Herpen, Conny Budts, Buket Karaca, Luc Vanlaerhoven, Willem-Frederik Schiltz, Kris Gysels
Bedankt voor uw interpellatie.
Uw uiteenzetting en visie over de oefening die de stad gemaakt heeft, laat ik voor u. Wij zijn niet het gremium die de in’s en out’s van de stadsbegroting zullen bespreken.
Ik antwoord u wel graag op uw concrete vragen,
°met name zijn wij doende een besparingsronde te doen op exploitatie, niet op investering. Wij zullen zowel voor 23, 24 en 25 jaarlijks een kleine 50.000 EUR op exploitatie moeten vinden. Het resultaat van deze besprekingen zullen wij in november bespreken ter gelegenheid van de begrotingscommissie en -raad. Momenteel lijken de gesprekken de goed kant op te gaan, maar ze zijn nog niet definitief afgeklopt, dus bespreek ik ze liever niet.
° Voor het districtspersoneel heeft deze districtsbesparingsronde weinig gevolgen. Er wordt niet bespaard op districtspersoneel. Er komt enkel een wervingsstop voor profielen op A-niveau. Aandachtspunt voor ons allen is wel dat wij ons nu al beperkt districtspersoneel niet elke keer extra belasten met zaken en opzoekingen die niet tot onze bevoegdheid behoren.
° de impact van de inflatie op de investeringen, zullen wij bespreken tijdens de begrotingsgesprekken. De verschuivingen die er zijn, kunnen dan in beeld gebracht worden.
° er verandert niets aan de investeringsdotatie aan de districten. We besparen enkel op exploitatie.
° de jeugdwerking blijft gegarandeerd.
° Er kan nu nog niet ingeschat worden wat de effecten van de besparingen bij de stad zullen zijn op de dienstverlening van de burger. Het is wat mij betreft te vroeg om daar een zicht op te krijgen.
° ik had natuurlijk liever gehad dat de stad niet op de districten had bespaard. Dat lijkt me logisch. Anderzijds, moeten de districten ook een inspanning doen als alle bedrijven van de stad ook een inspanning moeten doen. Zijn wij hier blij mee: nee. Is deze besparingsronde voor ons haalbaar: ja. We moeten hier solidair zijn.
wo 19/10/2022 - 11:52