Terug
Gepubliceerd op 30/01/2023

2022_GR_00770 - Politiereglement - Reglement voor de openbare markten. Opheffing en nieuwe versie - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 19/12/2022 - 19:30 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Claude Marinower, raadslid; Gerolf Annemans, raadslid; Nahima Lanjri, raadslid; André Gantman, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Güler Turan, raadslid; Wouter Vanbesien, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Mie Branders, raadslid; Johan Klaps, raadslid; Caroline Bastiaens, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Martine Vrints, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Franky Loveniers, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Imade Annouri, raadslid; Yasmia Setta, raadslid; Kristel Somers, raadslid; Ilse van Dienderen, raadslid; Nordine Saidi Mazarou, raadslid; Sevilay Altintas, raadslid; Omar Fathi, raadslid; Sanne Descamps, raadslid; Manuëla Van Werde, raadslid; Nathalie van Baren, raadslid; Patrick Van den Abbeele, raadslid; Hicham El Mzairh, raadslid; Sam Van Rooy, raadslid; Sam Voeten, raadslid; Koenraad De Vylder, raadslid; Tatjana Scheck, raadslid; Wim Jochems, raadslid; Mohammad Nawabi, raadslid; Lise Vandecasteele, raadslid; Lotte Mintjens, raadslid; Niel Staes, raadslid; Fatima Talhaoui, raadslid; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Filip Dewinter, raadslid; Khadija Chennouf, raadslid

Verontschuldigd

Jan Penris, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid; Joris Giebens, raadslid; Karen Maes, raadslid

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter
2022_GR_00770 - Politiereglement - Reglement voor de openbare markten. Opheffing en nieuwe versie - Goedkeuring 2022_GR_00770 - Politiereglement - Reglement voor de openbare markten. Opheffing en nieuwe versie - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het reglement voor de openbare markten werd op 28 juni 2021 (jaarnummer 369) door de gemeenteraad gewijzigd op de volgende punten.

  • In “Hoofdstuk 2 - Abonnement" werden de specifieke artikels met betrekking tot het abonnement opgenomen. Artikels die enkel van toepassing zijn op de abonnementhouder zijn naar dit hoofdstuk verschoven.
  • In “Hoofdstuk 3 - Toelating organisatie” werden de artikels met betrekking tot een aanvraag en de toekenning van een standplaats aan een organisatie opgenomen.
  • Alle artikels met betrekking tot de voorafgaande loting werden opgenomen in “Hoofdstuk 4 -Voorafgaande loting van losse standplaats”.
    De praktische modaliteiten voor de toewijzing van losse standplaatsen en standplaatsen voor organisaties zullen ter goedkeuring voorgelegd worden aan het college van burgemeester en schepenen.

In januari 2021 werd gestart met het voorafgaand loten van de losse standplaatsen op de markten van de Oudevaartplaats en omgeving en de vrijdagmarkt op het Sint-Jansplein. Deze voorafgaande loting werd eerst tijdelijk toegestaan op basis van het besluit burgemeester van 24 december 2020 (jaarnummer 450). Met opname van de voorafgaande loting in het marktreglement, werd deze tijdelijkheid opgeheven.

De stad Antwerpen heeft vastgesteld dat het huidige model van markten en ambulante handel onder druk staat. De stad Antwerpen wil van 'alle markten thuis zijn'. Daarom is in het bestuursakkoord een project opgenomen: "De bestaande markten worden grondig geëvalueerd, zowel naar de huidige locaties als het aanbod en de beheersstructuur."
In dit kader werd onderzoek gedaan door Möbius Business Redesign naar de Antwerpse markten. De aanbevelingen uit dit onderzoek vormen de aanleiding voor dit nieuwe reglement voor de openbare markten.

Argumentatie

Möbius Business Redesign formuleerde naar aanleiding van haar onderzoek naar de Antwerpse markten in totaal 26 aanbevelingen. Met dit nieuwe reglement voor de openbare marken kunnen de volgende aanbevelingen uit het onderzoek alvast worden geïmplementeerd:

Aanbevelingen

Algemeen

  • Stuur op de Antwerpse markten door duidelijke handvaten op te nemen in het marktreglement en laat deze bekrachtigen door het beleid.
    Met dit nieuwe reglement voor de openbare markten wordt gehoor gegeven aan deze eerste aanbeveling uit het onderzoek.

Aanbod

  • Voer, afhankelijk van de markt, een productcategorieafhankelijk markttarief in voor 'Bereide voeding en drank voor consumptie ter plaatse’ en schrap de mogelijkheid om 20% van een andere productcategorie te verkopen.
    Een productcategorieafhankelijk markttarief wordt met dit nieuwe marktreglement nog niet direct doorgevoerd maar in artikel 37 wordt de mogelijkheid om 20% van een andere productcategorie te verkopen wel geschrapt.
  • Bij overdracht dient specialisatie onbeperkt in tijd verder gezet te worden. Beperk de mogelijkheid tot productwijziging voorafgaand aan de overdracht.
    In artikel 26 wordt in het nieuwe reglement bepaald dat de overnemer gedurende minstens 12 opeenvolgende maanden na de ingangsdatum van de overdracht uitsluitend dezelfde hoofdproductcategorie verkopen als die van de overdrager gedurende het laatste jaar vóór de overdracht. Indien de overnemer in die periode andere producten verkoopt, kan het abonnement ingetrokken worden.
  • Evalueer alternatieven voor de klassieke wachtlijst zoals het invoeren van een sollicitatieprocedure.
    Met artikel 10 wordt, naast de wachtlijst, ook de mogelijkheid tot een sollicitatieprocedure ingevoerd waarbij stad Antwerpen vacatures voor vrije marktstandplaatsen op de gemeentelijke website kan uitschrijven.
  • Laat seizoensgebonden/tijdelijke abonnementen toe.
    Seizoensgebonden/tijdelijke abonnementen worden met dit nieuwe reglement mogelijk zoals bepaald in artikel 13.

Organisatie

  • Optimaliseer het gebruik van de openbare ruimte door het ontwikkelen van een bedelingsprocedure meteen vlotte doorstroom.
    In het huidige reglement is opgenomen dat een nieuwe bedeling van marktstandplaatsen slechts vier maal per jaar plaatsvinden. Met het nieuwe reglement kunnen er maandelijks nieuwe marktstandplaatsen bedeeld worden.
  • Experimenteer met verregaande digitale principes, zoals overboeken, om de openbare markt maximaal te vullen.
    Met de invoering van risicostandplaatsen wordt de problematiek van lege plaatsen op de markt aangepakt. Niet-uitgelote deelnemers aan de voorafgaande loting komen, naar rangschikking, op de wachtlijst voor betreffende markten. Deze wachtlijst kan vervolgens worden aangevuld met andere kandidaten. Zijn er op de dag zelf afwezigen op de markt, dan kunnen de lege plekken worden aangevuld met handelaars op de wachtlijst. Deze standplaatsen zijn dus op risico. Betaling van de risicostandplaats gebeurt achteraf.
  • Hanteer een strenger afwezigheidsbeleid.
    Met het nieuwe reglement worden de sancties op bovenmatige afwezigheid aangescherpt.
  • Let op dat zware verbruikers een differentieelautomaat dienen te voorzien om elektriciteitspannes te vermijden.
  • Marktkramers dienen verplicht hun elektriciteitskabels te labelen.
    Handelaars zijn met het nieuwe reglement verplicht een differentieelapparaat of stroombegrenzer te voorzien en moeten verplicht hun elektriciteitskabels labelen (artikel 25).
  • Wijzig de huidige vaste kavelgrootte naar aanvragen per lopende meter.
    De aanloop hiernaartoe is genomen met door niet langer te spreken van kavel maar van marktstandplaats.
  • Voer een marktafhankelijk standplaatstarief in om concurrentieel te zijn met  naburige markten.
    Deze aanbeveling wordt ingevoerd met het nieuwe retributiereglement.

Juridische grond

Artikel 135 §2 Nieuwe Gemeentewet: De gemeenten hebben ook tot taak het voorzien, ten behoeve van de inwoners, in een goede politie, met name over de zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op openbare wegen en plaatsen en in openbare gebouwen.

Meer bepaald en voor zover de aangelegenheid niet buiten de bevoegdheid van de gemeenten is gehouden, worden volgende zaken van politie aan de waakzaamheid en het gezag van de gemeenten toevertrouwd:

  1. alles wat verband houdt met een veilig en vlot verkeer op openbare wegen, straten, kaden en pleinen, hetgeen omvat de reiniging, de verlichting, de opruiming van hindernissen, het slopen of herstellen van bouwvallige gebouwen, het verbod om aan ramen of andere delen van gebouwen enig voorwerp te plaatsen dat door zijn val schade kan berokkenen of om wat dan ook te werpen dat voorbijgangers verwondingen of schade kan toebrengen of dat schadelijke uitwasemingen kan veroorzaken, voor zover de politie over het wegverkeer betrekking heeft op blijvende of periodieke toestanden, valt zij niet onder de toepassing van dit artikel;
  2. het tegengaan van inbreuken op de openbare rust, zoals vechtpartijen en twisten met volksoploop op straat, tumult verwekt in plaatsen van openbare vergadering, nachtgerucht en nachtelijke samenscholingen die de rust van de inwoners verstoren;
  3. het handhaven van de orde op plaatsen waar veel mensen samenkomen, zoals op jaarmarktenen markten, bij openbare vermakelijkheden en plechtigheden, vertoningen en spelen, in drankgelegenheden, kerken en openbare plaatsen;
  4. het toezicht op een juiste toemeting bij het slijten van waren (waarvoor meeteenheden of meetwerktuigen gebruikt worden) en op de hygiëne van openbaar te koop gestelde eetwaren;
  5. het nemen van passende maatregelen om rampen en plagen, zoals brand, epidemieën en epizoötieënte voorkomen en het verstrekken van de nodige hulp om ze te doen ophouden;
  6. het verhelpen van hinderlijk voorvallen waartoe rondzwervende kwaadaardige of woeste dieren aanleiding kunnen geven;
  7. het nemen van de nodige maatregelen, inclusief politieverordeningen, voor het tegengaan van alle vormen van openbare overlast.

De wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van ambulante activiteiten en de organisatie van openbare markten, gewijzigd bij wet van 4 juli 2005, van 20 juli 2006, 22 december 2009, 21 januari 2013 en decreet van 24 februari 2017 meer bepaald de artikelen 8 tot en met 10.

Het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en organisatie van ambulante activiteiten, meer bepaald de artikelen 23 tot en met 44, gewijzigd bij Besluit Vlaamse Regering van 21 april2017.

Artikel 8 §1 van voornoemde gewijzigde wet bepaalt dat de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten opde openbare markten en kermissen wordt geregeld bij gemeentelijk reglement.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 119 Nieuwe Gemeentewet: de gemeenteraad maakt de gemeentelijke reglementen van inwendigbestuur en de gemeentelijke politieverordeningen.
Artikel 119bis bepaalt: de gemeenteraad kan gemeentelijke administratieve straffen en sancties opleggen overeenkomstig de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.

Artikel 2 §1 van de wet van 24 juni 2013 bepaalt: de gemeenteraad kan straffen of administratieve sancties bepalen voor de inbreuken op zijn reglementen of verordeningen, tenzij voor dezelfde inbreuken door of krachtens een wet, een decreet of een ordonnantie, straffen of administratieve sancties worden bepaald.
Artikel 4 §5 van deze wet bepaalt: indien de gemeenteraad in zijn reglementen of verordeningen de mogelijkheid voorziet om de administratieve geldboete ten aanzien van minderjarigen, wint hij vooraf het advies in betreffende dat reglement of die verordening van het orgaan of de organen die een adviesbevoegdheid hebben in jeugdzaken, voor zover het aanwezig is of zij aanwezig zijn in de gemeente.
Artikel 6 §1 van deze wet bepaalt dat de administratieve geldboete wordt opgelegd door de sanctionerend ambtenaar.
Artikel 45 van deze wet bepaalt dat de schorsing, de intrekking en de sluiting worden opgelegd door het college van burgemeester en schepenen of het gemeentecollege.

Beleidsdoelstellingen

6 - Lerende en werkende stad
2LWS08 - Markten en foren
2LWS0801 - Uitbouw markten en foren
2LWS080101 - Een klantvriendelijke dienstverlening wordt verder gedigitaliseerd
6 - Lerende en werkende stad
2LWS08 - Markten en foren
2LWS0801 - Uitbouw markten en foren
2LWS080102 - Het marktaanbod is afgestemd op de behoeften van de klant
2LWS080102PA6135 - studie openbare markten
6 - Lerende en werkende stad
2LWS08 - Markten en foren
2LWS0801 - Uitbouw markten en foren
2LWS080102 - Het marktaanbod is afgestemd op de behoeften van de klant
2LWS080102PA6201 - Veiligheid markten

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist dat het huidige politiereglement 'Reglement voor de openbare markten' van 28 juni 2021 (jaarnummer 369) wordt opgeheven.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt het nieuwe politiereglement 'Reglement voor de openbare markten' goed.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.