Terug
Gepubliceerd op 09/01/2023

2022_CBS_09695 - Marketing en communicatie - Strategische planning 2023 - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 23/12/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_09695 - Marketing en communicatie - Strategische planning 2023 - Goedkeuring 2022_CBS_09695 - Marketing en communicatie - Strategische planning 2023 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 28 januari 2019 (jaarnummer 42) keurde de gemeenteraad het bestuursakkoord voor de stad Antwerpen 2019-2024 goed. Daarin staat volgende resolutie met betrekking tot communicatieplanning: "Resolutie 572: De stad blijft inzetten op een stadsbrede marketing- en communicatieplanning waarbij de belangrijkste communicatiemomenten jaarlijks vastgelegd en gebudgetteerd worden. Op die manier kunnen de communicatieinitiatieven van de groep stad Antwerpen beter gecoördineerd en op elkaar afgestemd worden."  

Met betrekking tot de districten vormt resolutie 573 "de stad blijft de districten ondersteunen bij hun communicatie" een aanvullend uitgangspunt, evenals de passages over marketing en communicatie in de bestuursakkoorden van elk district.  

Op 20 januari 2021 (jaarnummer 8) keurde het managementteam de stadsbrede visie en bouwstenen voor de stedelijke organisatie voor marketing en communicatie goed met onder andere als doelstelling om stadsbreed een meer relevante en onderscheidende marketing en communicatie te bekomen die de realisatie van het meerjarenplan 2019-2024 maximaal ondersteunt. Het beheren en opvolgen van een stadsbrede marketing- en communicatieplanning vormt hierbij een ankerpunt.  

Op 23 februari 2022 (jaarnummer 25) legde het managementteam voor aan het college om de strategische planning van marketing en communicatie voor het jaar 2022 goed te keuren.  

Het college keurde de strategische planning goed op 11 maart 2022 (jaarnummer 2026). De sleutelthema's en daaraan gekoppelde verhaallijnen in dit besluit vormden de basis voor de strategische planning van de daaropvolgende jaren, weliswaar steeds met de mogelijkheid om sleutelthema's toe te voegen, weg te laten of aan te passen waar nodig in functie van de realisatie van de stedelijke beleidsdoelstellingen. De marketing- en communicatieplanning zal voortaan jaarlijks via dezelfde werkwijze tot stand komen.  

Het college keurde in hetzelfde besluit op 11 maart 2022 (jaarnummer 2026) goed dat ter voorbereiding van de strategische planning van 2023 bekeken zal worden of er een mogelijkheid is om een extra sleutelthema (en daaraan gekoppelde verhaallijn) uit te werken rond 'mentale en fysieke gezondheid van de Antwerpenaar'. Een dergelijke sleutelthema zou de mogelijkheid kunnen bieden om verschillende communicatie-acties in functie van onder andere de beleidsdomeinen sport en gezondheid aan elkaar te koppelen. 

Argumentatie

De strategische marketing- en communicatieplanning voor het jaar 2023 kwam tot stand via onderstaande stappen 

  1. Vanuit de inhoudelijke prioriteiten per beleidsdomein werd een vertaalslag gemaakt naar de noodzakelijke communicatie-acties, in overleg met de betrokken inhoudelijke afdelingen en marketing managers.  

  1. De belangrijkste communicatie-acties werden samengebracht in één strategische planning.  

  1. Afstemmingsronde bij elke inhoudelijke directeur en bevoegd kabinet om te verzekeren dat de planning juist en volledig is.  

De strategische planning is opgebouwd aan de hand van 19 sleutelthema’s en verhaallijnen. Deze vormen de basis om accenten te leggen in communicatie naar een bepaalde doelgroep (bijvoorbeeld bestemmingspromotie belevers) en/of prioriteiten te bepalen waar dit nodig is (bijvoorbeeld affichageplanning op straat, content op overkoepelende kanalen, persplanning, …). Het biedt tevens een opportuniteit om via verschillende communicatie-initiatieven eenzelfde verhaallijn te vertellen en zo de positionering van de stad Antwerpen op deze sleutelthema’s te versterken. 

Volgende sleutelthema's werden voor 2023 gedefinieerd: 

Belevers 

Locals 

Medewerkers 

Talent 

Corporate 

Feest 

Proper & minder afval 

Employer branding 

Knelpunten op de arbeidsmarkt 

Cultuur 

Gelijke kansen 

Digitale werkplek 

Gekwalificeerde uitstroom 

3 innovatie-clusters 

Culinair 

Klimaat 

Veerkracht 

Studentenstad 

4 stuwmotoren 

Mode & shopping 

(Mentaal) welbevinden 

 

(Digitale) innovatie van stedelijke dienstverlening 

Stadsvernieuwing 

Mobiliteit 

 

Volgende sleutelthema's werden toegevoegd en zijn nieuw ten opzichte van de strategische planning van 2022:  

  •  (mentaal) welbevinden voor de doelgroep locals: dit thema biedt de mogelijkheid om verschillende communicatie-acties in functie van onder andere de beleidsdomeinen sport en gezondheid aan elkaar te koppelen. Het lopende onderzoek hieromtrent zal verdere input geven aan de verhaallijn over dit thema.  
  • digitale werkplek en veerkracht voor de doelgroep medewerkers: deze doelgroep wordt in 2023 ook meegenomen in de planningscyclus en de daarbij horende besluitvorming. Met medewerkers wordt verwezen naar wie we aanspreken omdat de stad zijn/haar (potentiële) werkgever is.  

De ontwikkeling van de corporate huisstijl is afgerond en werd uit de sleutelthema's verwijderd. 

Het versterken van communicatie naar kinderen en jongeren, zowel op vlak van bereik als op vlak van effectiviteit, vormt een aanvullend aandachtspunt over de verschillende sleutelthema’s heen. Hier wordt in 2023 prioritair op gewerkt door de verschillende betrokken teams. 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de strategische marketing- en communicatieplanning voor 2023 goed.  

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.