Terug
Gepubliceerd op 09/01/2023

2022_CBS_09691 - Selectieleidraad GAC_2022_02454 - Raamovereenkomst voor het leveren van straatmeubilair – Selectieleidraad en procedure - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 23/12/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_09691 - Selectieleidraad GAC_2022_02454 - Raamovereenkomst voor het leveren van straatmeubilair – Selectieleidraad en procedure - Goedkeuring 2022_CBS_09691 - Selectieleidraad GAC_2022_02454 - Raamovereenkomst voor het leveren van straatmeubilair – Selectieleidraad en procedure - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De stad Antwerpen is bekommerd om zijn openbaar domein. Het uitzicht van het openbaar domein bepaalt sterk de identiteit van de stad en de ruimtelijke samenhang tussen verschillende stadsdelen. Een resultaat van deze bekommernis is de straatmeubilaris die als instrument wordt gezien om uniformiteit te bekomen en/of te behouden, eigenheid te bieden en het overheidshandelen efficiënt te houden.  

Het merendeel van de huidige overeenkomsten loopt op 22 augustus 2023 af. Om het aankopen van straatmeubilair op een uniforme en vlotte manier te laten verlopen, is het aangewezen om een nieuwe raamovereenkomst op te maken.  

De opdracht is opgedeeld in volgende percelen: 

  • Perceel Nr. 1: Het leveren van zitbanken en tafels. 

  • Perceel Nr. 2: Het leveren van lineaire banken. 

  • Perceel Nr. 3: Het leveren van plateaubanken. 

  • Perceel Nr. 4: Het leveren van standaard palen en aanplakzuilen. 

  • Perceel Nr. 5: Het leveren van gietijzeren palen. 

  • Perceel Nr. 6: Het leveren van neerklappalen. 

  • Perceel Nr. 7: Het leveren van fiets-, boom-, afschermings- en groenvakbeugels. 

  • Perceel Nr. 8: Het leveren van standaard hekwerk. 

  • Perceel Nr. 9: Het leveren en plaatsen van hekwerk halteplaats. 

  • Perceel Nr. 10: Het leveren, plaatsen en herstellen van voetgangersbewegwijzering. 

  • Perceel Nr. 11: Het leveren, plaatsen en herstellen van verwelkomingsborden zone 30. 

  • Perceel Nr. 12: Het leveren, plaatsen en herstellen van vlaggenmasten. 

  • Perceel Nr. 13: Het leveren en plaatsen van markeernagels. 

Argumentatie

De inschrijver dient aan te tonen dat hij voldoende bekwaam is om deze opdracht tot een goed einde te brengen. De geschiktheid van de kandidaat wordt beoordeeld aan de hand van minimum 2 en maximum 8 referenties met betrekking tot gelijkaardige opdrachten: dat wil zeggen minimaal meubilair met dezelfde functionaliteit, ter verankering in open lucht en op het openbare domein. Bij de percelen waarbij ook plaatsing en/of herstellen gevraagd wordt (percelen 10,11 en 12) dient dit ook in minimum 2 referenties opgenomen te zijn.  

De opdrachten waarop de voormelde referenties betrekking hebben, werden uitgevoerd tijdens de laatste 4 jaar. Elke referentie betreft minimum 10.000 euro excl. BTW, met uitzondering van perceel 9 waarvoor elke referentie minimum 2.000 euro excl. BTW betreft en met uitzondering van perceel  12 waarvoor elke referentie minimum 5.000 euro excl. BTW betreft. Onder gelijkaardige opdrachten wordt per perceel het volgende begrepen:  

  • Perceel 1 – Het leveren van zitbanken en tafels: met een totaal waarde van de referenties van 125.000 € exclusief btw;  

  • Perceel 2 – Het leveren van lineaire banken met een totaal waarde van de referenties van 100.000 € exclusief btw; 

  • Perceel 3 – Het leveren van plateaubanken met een totaal waarde van de referenties van 80.000 € exclusief btw; 

  • Perceel 4 – Het leveren van standaard palen en aanplakzuilen met een totaal waarde van de referenties van 200.000 € exclusief btw;  

  • Perceel 5 – Het leveren van gietijzeren palen: met een totaal waarde van de referenties van 60.000 € exclusief btw; 

  • Perceel 6 – Het leveren van neerklappalen met een totaal waarde van de referenties van 65.000 € exclusief btw;  

  • Perceel 7 – Het leveren van fiets-, boom-, afschermings- en groenvakbeugels met een totaal waarde van de referenties van 125.000 € exclusief btw; 

  • Perceel 8 – Het leveren van standaard hekwerk met een totaal waarde van de referenties van 30.000 € exclusief btw; 

  • Perceel 9 – Het leveren en plaatsen van hekwerk halteplaats: met een totaal waarde van de referenties van 6.000 € exclusief btw; 

  • Perceel 10 – Het leveren, plaatsen en herstel van voetgangersbewegwijzering met een totaal waarde van de referenties van 90.000 € exclusief btw; 

  • Perceel 11: Het leveren, plaatsen en herstel van verwelkomingsborden zone 30 met een totaal waarde van de referenties van 65.000 € exclusief btw; 

  • Perceel 12: Het leveren, plaatsen en herstel van vlaggenmasten met een totaal waarde van de referenties van 15.000 € exclusief btw; 

  • Perceel 13: Het leveren en plaatsen van markeernagels met een totaal waarde van de referenties van 50.000 € exclusief btw. 

Juridische grond

In toepassing van artikel 38, §1, eerste lid, 1°, c) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht gegund worden bij mededingingsprocedure met onderhandeling omdat de opdracht niet kan worden gegund zonder voorafgaande onderhandelingen wegens specifieke omstandigheden die verband houden met de aard, de complexiteit of de juridische en financiële voorwaarden of wegens de daaraan verbonden risico’s. 

In toepassing van artikel 38, §3, derde lid, laatste zin van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en met verwijzing naar artikel 37, §5, kan de aanbestedende overheid de in artikel 38, §3, derde lid bepaalde termijn van ten minste 30 dagen voor ontvangst van de offertes met vijf dagen verkorten indien de offertes langs elektronische weg worden ingediend overeenkomstig de door en krachtens artikel 14, §1, tweede lid en §§5 tot 7, bepaalde regels betreffende de elektronische platformen. 

Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname. 

In toepassing van de artikelen 2,  en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal de stad Antwerpen optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze gecentraliseerde aankoopactiviteiten en aanvullende aankoopactiviteiten verricht die bestemd zijn voor andere aanbesteders die in de opdrachtdocumenten zijn aangeduid. 

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.

Algemene financiële opmerkingen

Bij deze raamovereenkomst treedt de stad op als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen. Indien andere entiteiten dan de stad afnemen op deze raamovereenkomst, zal dat gebeuren in eigen naam en voor eigen rekening. De vastleggingen voor die deelopdrachten zullen dan ook op de eigen budgetten gebeuren. 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt selectieleidraad GAC_2022_02454 voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor het leveren van straatmeubilair goed en keurt eveneens goed dat: 

  • hiervoor een mededingingsprocedure met onderhandeling wordt uitgeschreven met Europese bekendmaking; 

  • de stad voor deze opdracht optreedt als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen. 

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving 

Bedrag 

Boekingsadres 

Bestelbon 


Raamovereenkomst voor het leveren van straatmeubilair 

 

budgetplaats:?5151000000 
budgetpositie: 225 
functiegebied: 2LMS030210A00000 
subsidie: SUB_NR 
fonds: INTERN 
begrotingsprogramma: 2SA020200 
budgetperiode: 2300,2400,2500,2600 en 2700 

 

 

 

met orderbons 


Bijlagen

  • 44_FI_Selectieleidraad GAC_2022_02454 - Raamovereenkomst voor het leveren van straatmeubilair – Selectieleidraad en procedure – goedkeuring_bijlage1.docx