Terug
Gepubliceerd op 09/01/2023

2022_CBS_09665 - Omgevingsvergunning - OMV_2022083383. Plankenbergstraat 98. District 2100 – Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 23/12/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_09665 - Omgevingsvergunning - OMV_2022083383. Plankenbergstraat 98. District 2100 – Deurne - Goedkeuring 2022_CBS_09665 - Omgevingsvergunning - OMV_2022083383. Plankenbergstraat 98. District 2100 – Deurne - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. 

Projectnummer: 

OMV_2022083383 

Gegevens van de aanvrager: 

De heer Johan Van Tendeloo en mevrouw Carine Van Cauwenbergh met als adres Plankenbergstraat 98 te 2100 Deurne (Antwerpen) 

Gegevens van de exploitant: 

De heer Johan Van Tendeloo en mevrouw Carine Van Cauwenbergh met als adres Plankenbergstraat 98 te 2100 Deurne (Antwerpen) 

Ligging van het project: 

Plankenbergstraat  98 te 2100 Deurne (Antwerpen) 

Kadastrale percelen: 

Afdeling 4 sectie A, nr. 0533G3 

Vergunningsplichten: 

Stedenbouwkundige handelingen 

Voorwerp van de aanvraag: 

Verbouwen en uitbreiden van een meergezinswoning 


Omschrijving stedenbouwkundige handelingen 

Relevante voorgeschiedenis 

  • er werd geen relevante voorgeschiedenis teruggevonden. 

Geacht vergunde toestand 

  • functie: meergezinswoning: 

  • gelijkvloerse verdieping: opslagruimtes; 

  • overige verdiepingen: 2 eenslaapkamerappartementen met een netto vloeroppervlakte van circa 55 m²;   

  • bouwvolume:  

  • 3 bouwlagen met plat dak;   

  • bouwdiepte van circa 16 m; 

  • kroonlijsthoogte van circa 10,5 m; 

  • gevelafwerking:  

  • roodbruin parement met detaillering en speklagen in witte gevelsteen; 

  • gevelplint in blauwe hardsteen en houten schrijnwerk; 

  • poort naar inpandige doorrit. 

Bestaande toestand 

  • functie en bouwvolume overeenkomstig vergunde toestand, uitgezonderd van een tuinhuis aan de linker perceelsgrens; 

  • gevelafwerking overeenkomstig vergunde toestand, uitgezonderd van het houten schrijnwerk op de gelijkvloerse verdieping, rood geschilderd. 

Nieuwe toestand 

  • functie: meergezinswoning:  

  • gelijkvloerse en eerste verdieping: tweeslaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 143,5 m²;   

  • tweede verdieping: eenslaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 56 m²;   

  • bouwvolume:  

  • 3 bouwlagen met plat dak;   

  • bouwdiepte van circa 17 m; 

  • kroonlijsthoogte van circa 10,5 m; 

  • gevelafwerking:  

  • roodbruin parement met detaillering en speklagen in witte gevelsteen; 

  • gevelplint in blauwe hardsteen; 

  • houten schrijnwerk, donkerblauw geschilderd; 

  • poort naar inpandige fietsenberging. 

Inhoud van de aanvraag 

  • uitbreiden van het volume op de gelijkvloerse verdieping;  

  • oprichten van een terras op de tweede verdieping; 

  • wijzigen van de voorgevel;  

  • wijzigen van de scheimuren;  

  • doorvoeren van interne constructieve werken. 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar. 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt: 

? 

Adviezen 

? 

Externe adviezen 

? 

Adviesinstantie 

Datum advies gevraagd 

Datum advies ontvangen 

Advies 

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA 

25 oktober 2022 

22 november 2022 

Voorwaardelijk gunstig 

 

Interne adviezen 

? 

Adviesinstantie 

Datum advies gevraagd 

Datum advies 

Stadsontwikkeling / mobiliteit 

25/10/2022 

 

Ondernemen en stadsmarketing / Klantencontacten en dienstverlening / Loket Thema Wonen - huisnummering 

25/10/2022 

 

? 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.  

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.) 

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:  

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten; 

- de eigen aard van het betrokken gebied; 

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein. 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via 
https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via 
https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.) 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan. 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen 

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater). 
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater) 
     
    De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag. 
     

  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid). 
     (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid) 
     
    De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag. 
     

Algemene bouwverordeningen 

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer. 
    (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer) 
     
    De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag. 
     

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen 

  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014. 
     (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’) 
     
    De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt: 

  • Artikel 43 Septische putten: 

De inhoud van de septische put is niet op de plannen vermeld. De minimale inhoud dient 2.000 liter te zijn. 

Sectorale regelgeving 

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid. 
     
    Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. 
     

  • Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. 

 
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt. 
 

  • Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020. 
    (De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”) 
     
    De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.  
     

  • Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.  
    (De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO)) 
     

Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag. 

Omgevingstoets 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening 

Functionele inpasbaarheid 

De Plankenbergstraat wordt gekenmerkt door een- en meergezinswoningen in gesloten bebouwing. De woonfunctie van het pand blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft. 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid 

Er zijn geen originele bouwplannen van het pand beschikbaar. In de bestaande toestand betreft het een pand met drie bouwlagen onder plat dak. Het gelijkvloers wordt gebruikt als opslag, en op de eerste en tweede verdieping is er telkens een appartement.  

De gelijkvloerse verdieping wordt samen met de verdieping uitgewerkt tot één duplex woongelegenheid. Bij deze woning is de grote tuin gekoppeld. Er wordt een doorgang behouden voor een vlotte toegang naar de tuin. De tweede verdieping wordt ingericht als een éénslaapkamerappartement. Deze woning is uitgerust met een terras.  

Op het gelijkvloers wordt een gemeenschappelijke fietsenberging voorzien. De trappenhal is enkel toegankelijk voor de tweede verdieping. De platte daken worden geïsoleerd en uitgevoerd als groendak.  

De gelijkvloerse bouwdiepte van 17 m sluit aan bij de kenmerkende bouwdiepte in het bouwblok. De bestaande verdiepingen blijven behouden. Deze sluiten aan bij (of zijn niet dieper dan) de buren. De gemene muren worden waar nodig aangepast zodat er een minimale opstand van 30 cm is, conform artikel 34 van de bouwcode. 

De duplex woning op het gelijkvloers en de eerste verdieping heeft een oppervlakte groter dan 100 m² (85 m² op gelijkvloers en 53,5 m² op de eerste verdieping) en een buitenruimte van ongeveer 150 m². Het appartement op de tweede verdieping heeft een oppervlakte van circa 58 m². Bij dit appartement wordt achteraan een uitpandig terras van 4,2 m² voorzien.  

Visueel-vormelijke elementen 

De bestaande voorgevel blijft grotendeels bewaard. De rode gevelsteen en plint in arduin worden gereinigd, de raamindeling blijft identiek maar wordt wel voorzien van nieuw buitenschrijnwerk in donkergrijs aluminium. De achtergevel wordt geïsoleerd en afgewerkt met wit pleisterwerk. Het schrijnwerk van de achtergevel wordt ook voorzien in donkergrijs aluminium.  

Hinderaspecten – gebruiksgenot – wooncomfort – veiligheid in het algemeen 

Beide woongelegenheden bieden voldoende woonkwaliteit. De grotere woning heeft een logische connectie met de ruime tuin, en heeft een klassieke indeling met leefruimtes op het gelijkvloers en slaapkamers op de verdieping. Ook het appartement op de tweede verdieping is ruim en licht dankzij de open planindeling tussen voor- en achtergevel en het beschikt over een voldoende grote buitenruimte.  

De voorwaarden uit het advies van de brandweer dienen stipt te worden nageleefd. 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte) 

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein). 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte. 

Advies aan het college 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen 
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden. 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden 

  1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven. 

  1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021. 

  1. De minimale inhoud van de septische put dient conform artikel 43 van de bouwcode 2.000 liter te zijn. 

Fasering

?Procedurestap 

Datum 

Indiening aanvraag 

31/08/2022 

Volledig en ontvankelijk 

25/10/2022 

Start openbaar onderzoek 

geen 

Einde openbaar onderzoek 

geen 

Gemeenteraad voor wegenwerken 

geen 

Uiterste beslissingsdatum 

23 december 2022 

Verslag GOA 

16 december 2022 

naam GOA 

Katrine Leemans 

Onderzoek

Bevraging aanpalenden 

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd. 

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten 

 

Schriftelijke bezwaarschriften 

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften 

Petitielijsten 

Digitale bezwaarschriften 

0 

0 

0 

0 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie. 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden: 

Algemene voorwaarden 

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken. 

Stedenbouwkundige voorwaarden 

  1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven. 

  1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021. 

  1. De minimale inhoud van de septische put dient conform artikel 43 van de bouwcode 2.000 liter te zijn. 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren. 

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.