Terug
Gepubliceerd op 09/01/2023

2022_CBS_09674 - Omgevingsvergunning - OMV_2022049536. Advies hogere overheid. Gunstig advies. Adolf Greinerstraat 10, 14, 139 - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 23/12/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_09674 - Omgevingsvergunning - OMV_2022049536. Advies hogere overheid. Gunstig advies. Adolf Greinerstraat 10, 14, 139 - Goedkeuring 2022_CBS_09674 - Omgevingsvergunning - OMV_2022049536. Advies hogere overheid. Gunstig advies. Adolf Greinerstraat 10, 14, 139 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. 

De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om: 

- een openbaar onderzoek te houden; 

- advies uit te brengen. 

 

Projectnummer: 

OMV_2022049536 

Gegevens van de aanvrager: 

zie exploitant 

Gegevens van de exploitant: 

Umicore (0401574852) met als adres Broekstraat 31 te 1000 Brussel 

Ligging van het project: 

Adolf Greinerstraat 10, 14, 139 te 2660 Hoboken (Antwerpen) 

Kadastrale percelen: 

Antwerpen afdeling 37 sectie C nrs. 10R2, 242C14, 242W25, 

243E3, 244/2 , 244C5, 516M, 526L, 557G4, 593B en 597F, 

Hemiksem afdeling 1 sectie C nrs. 2Y2, 9D, 16R, 16N, 17V, 

23C2, 23T2, 31A3, 31C4, 31E4, 31T3, 31B4, 31F4, 60X, 76F, 

79R 

waarvan: 

? 

- ? ? 20180124-0100 

Antwerpen afdeling 37 sectie C nrs. 10R2, 242C14, 242W25, 

243E3, 244/2 , 244C5, 516M, 526L, 557G4, 593B en 597F (Umicore Hoboken) 

Vergunningsplichten: 

Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten 

Voorwerp van de aanvraag: 

een aanpassing van de opslag- en verdeelinfrastructuur voor salpeterzuuroplossing. 

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen 

 

Voorgeschiedenis 

  • er werd geen relevante voorgeschiedenis teruggevonden voor de bestaande verharding. 

Vergunde / Geacht vergunde toestand  

  • functie: industrie en bedrijvigheid; 

  • bedrijventerrein/projectgebied aan de Schelde. 

Bestaande toestand 

  • projectgebied nabij de zuurbehandeling; 

  • betonvloer met een oppervlakte van circa 71 m².  

Nieuwe toestand 

  • functie ongewijzigd; 

  • bouwvolume:  

  • voetafdruk inkuiping circa 47,5 m²; 

  • hoogte tank circa 12,5 m; 

  • geen wijzigingen aan de bestaande bebouwing;  

  • materialisatie:  

  • HNO3-tank in inox; 

  • betonnen inkuiping; 

  • stalen kabelbrug. 

Inhoud van de aanvraag 

  • verwijderen van de bestaande betonverharding in zone 1 en 2; 

  • plaatsen van een nieuwe HNO3-tank in een betonnen vloeistofdichte inkuiping; 

  • voorzien van nieuwe betonverharding tussen de inkuiping en het bestaande gebouw; 

  • voorzien van een kabelbrug. 

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten 

 

Voorgeschiedenis 

De inrichting beschikt over een vergunning, in 2014 verleend door de deputatie en in beroep bevestigd door de Vlaamse minister van Leefmilieu, met als vervaldatum 17 april 2034 (MLAV1-2013-520, AMV/00070/1073/B). De vergunning en de eraan gekoppelde milieuvoorwaarden werden meermaals gewijzigd en uitgebreid. 

 

Inhoud van de aanvraag 

Het project omvat een aanpassing van de opslag- en verdeelinfrastructuur voor salpeterzuuroplossing. 

 

Aangevraagde rubriek(en) 

 

Rubriek 

Omschrijving 

Gevraagd voor 

17.2.2 

inrichtingen met risico’s voor zware ongevallen, waarbij gevaarlijke stoffen zijn betrokken: VR-plichtige inrichting waar gevaarlijke producten in hoeveelheden groter of gelijk aan de hoeveelheid, vermeld in bijlage 5, deel 1 en 2, kolom 3 van Vlarem II, aanwezig zijn, in voorkomend geval gebruikmakend van de sommatieregel, vermeld in noot 4 bij bijlage 5, deel 1 en deel 2 (hogedrempelinrichting); 

+181,83 ton 
(totaal 523.471,70 ton) 

17.3.3.3° 

opslagplaatsen voor oxiderende vloeistoffen en vaste stoffen (gevarenpictogram GHS03) met een gezamenlijke opslagcapaciteit van meer dan 50 ton; 

+ 165,43 ton 
(totaal 809,20 ton) 

17.3.4.3° 

opslagplaatsen voor bijtende vloeistoffen en vaste stoffen (gevarenpictogram GHS05) met een gezamenlijke opslagcapaciteit van meer dan 100 ton; 

+ 165,43 ton 
(totaal 533.785,90 ton) 

17.3.5.3° 

opslagplaatsen voor giftige vloeistoffen en vaste stoffen (gevarenpictogram GHS06) met een gezamenlijke opslagcapaciteit van meer dan 5 ton; 

+207,43 ton 
(totaal 472.604,10 ton) 

Argumentatie

Adviezen 

Er werden geen adviezen gevraagd. 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen 

? 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. 

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen). 

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een parkgebied. De parkgebieden moeten in hun staat bewaard worden of zijn bestemd om zodanig ingericht te worden, dat ze, in de al dan niet verstedelijkte gebieden, hun sociale functie kunnen vervullen, (Artikel 14 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen). 

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een industriegebied. Deze zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop, (Artikel 7 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen). 

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via 
https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via 
https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.) 

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling. 

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan. 

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen 

  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014. 
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’) 
    De aanvraag is in overeenstemming met de bouwcode. 

 

Sectorale regelgeving 

  • Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020. 
    (De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”) 
    De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021. 

  • Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen 

(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen) 

Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag. 

 

Omgevingstoets? 

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening 

 

Functionele inpasbaarheid 

Het onderwerp van de aanvraag past binnen de bestemmingsvoorschriften van dit industriegebied. De aanvraag werd gunstig geadviseerd door de stedelijke dienst business en innovatie. 

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid 

De sloop en plaatsing van de nieuwe sokkel en constructies kaderen zich qua volume in het groter geheel van het industriegebied. Het voorstel is bijgevolg ruimtelijk aanvaardbaar. 

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte) 

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein). 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte. 

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu 

 

De aanvraag omvat de verplaatsing van de opslaginfrastructuur voor salpeterzuuroplossing naar de dienst Zwavelzuur. Hiervoor zal een nieuwe bovengrondse houder van 150?m³ geplaatst worden, samen met een verdeelinstallatie die de salpeterzuuroplossing naar de dienst Edelmetaalraffinaderij (EMR) zal verpompen. Deze zal tot 10 m³/dag verpompen aan een debiet van 2,5 m³/uur. Na de uitbreiding zal de nodige infrastructuur aanwezig zijn om de salpeterzuuroplossing vanuit de installatie te bufferen en te verdelen naar de procesinstallaties van de EMR of naar externe afnemers. Wanneer de eigen productie niet aan de kwaliteitseisen voldoet van de dienst EMR kan ook extern aangekochte salpeterzuuroplossing worden aangevoerd, opgeslagen en verdeeld. 

 

De bestaande opslagtank van 30?m³ aan de noordkant van de EMR verdwijnt. Aan de werking van de EMR wijzigt in de praktijk niets. Wel wordt de concentratie van de salpeterzuuroplossing waarmee gewerkt wordt, verhoogd van 65% naar 68%.  

 

Door de grotere opslagtank en de verhoogde concentratie zal er een netto toename zijn van HNO3 op de site met 181,83 ton tot 523.471,682 ton (rubriek 17.2.2). 

 

  

hoeveelheid 

locatie 

nieuwe tank HNO3, 68% 

+ 205,5 ton 

zwavelzuurafdeling 

verdeelleiding naar EMR 

+ 2,5 ton 

  

verwijdering tank HNO3, 65% 

- 42 ton 

EMR 

verandering concentratie HNO65% naar 68% 

  • binnen HNO3-installatie 

  • bestaande HNO3-tank 

  • binnen EMR-installatie 

  

+ 205 kg  

+ 1,925 ton 

+ 13,7 ton 

  

zwavelzuurafdeling 

zwavelzuurafdeling 

EMR 

verandering totaal 

+ 181,83 ton 

  

 

Rubriek 17.3.3° voor de opslag van oxiderende stoffen en rubriek 17.3.4.3° voor de opslag van bijtende stoffen stijgen met 165,43?ton tot respectievelijk 809,20?ton en 533.785,90?ton. De salpeterzuuroplossingen worden door een aanpassing van de CLP-verordening (15de ATP) voortaan ook als acuut toxisch ingedeeld (GHS05). Hiervoor wordt het product mee opgenomen in rubriek 17.3.5.3°, die wordt uitgebreid met 207,43?ton. 

 

De nieuwe tank voor de salpeterzuuroplossing zal een bovengrondse dubbelwandige verticale atmosferische houder in roestvrij staal betreffen. De buitenste wand van de houder heeft een diameter en een hoogte van circa 4,3?meter respectievelijk circa 11?meter. De houder wordt opgesteld op een betonnen sokkel die bekleed wordt met een zuurvaste coating. De sokkel wordt geplaatst binnen een betonnen vloer waarop een betonnen muur wordt opgetrokken als inkuiping (bovenop de dubbelwandige tank). Ook de nieuwe elektrische centrifugaalpompen voor het lossen van extern aangekochte salpeterzuuroplossingen en het verpompen van de salpeterzuuroplossingen naar de EMR worden op sokkels met zuurvaste coating geplaatst. De sokkels zijn voorzien van een afvoer naar de procesvloer met inkuiping. 

 

De transfer van salpeterzuuroplossing naar de procesinstallaties van EMR gebeurt via een nieuw aan te leggen bovengrondse roestvaste leiding met een corrosietoeslag van minimaal een halve millimeter (lengte circa 750?meter). De leiding wordt enkelwandig, volledig gelast uitgevoerd en voorzien van op afstand bedienbare afsluiters na de pomp en ter hoogte van de installatie. Op deze locaties wordt een debietsmeting voorzien zodat de opvolging van een verschil in debiet – dat indicatief is voor een lekkage – mogelijk wordt. Bij de meting van een relevant debietverschil wordt automatisch de pomp gestopt en de leiding geïsoleerd. Omdat de leiding aan beide zijden kan afgesloten worden, wordt ze ook uitgerust met een overdrukbeveiliging. De leiding zal een diameter DN50 en een lengte van circa 750?meter hebben. 

 

Umicore beschikt als hogedrempel Seveso-inrichting over een omgevingsveiligheidsrapport (OVR/13/32, goedgekeurd op 30?juli?2013). Het Team Externe Veiligheid van het departement Omgeving besliste op 10?oktober?2022 dat hiervan geen bijwerking nodig was. Wel werd door een erkend deskundige een veiligheidsnota (VN/22/13-OVR/13/32) opgemaakt waarin werd onderzocht of de aanpassing bijkomend extern risico voor de mens en het leefmilieu meebrengt. De deskundige besluit dat er voor geen van de ontwikkelde (worst-case) scenario’s van zware ongevallen de 1%-letaliteitsafstand tot in een gebied met een belangrijke of belangrijk geachte populatie reikt. Daaruit wordt geconcludeerd dat aan de geplande veranderingen geen bijkomende aanzienlijke externe risico’s voor de mens gekoppeld zijn. De belangrijkste maatregelen om in geval van een calamiteit te voorkomen dat er verontreiniging van het milieu optreedt, zijn de voorzieningen voor het opvangen van lekvloeistoffen. De genomen veiligheidsmaatregelen zorgen er voor dat er geen bijkomende aanzienlijke risico’s voor het milieu gekoppeld zijn aan de veranderingen. 

 

De huidige locatie van de houder voor HNO3 in de nabijheid van de Edelmetaalraffinaderij ligt op korte afstand tot de terreingrens en de woonzone Moretusburg. De verhuis naar de Zwavelzuurafdeling zorgt voor een grotere afstand tussen de opslag en de woonzone. De door de exploitant genomen maatregelen beperken bijkomende hinder en risico’s voor mens en milieu als gevolg van de uitbreiding. Er wordt gunstig advies gegeven de uitbreiding van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten te vergunnen. 

?? 

Advies van het college 

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen 

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt voorgesteld de gevraagde handelingen gunstig te adviseren. 

 

Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten 

Vanuit milieutechnisch oogpunt wordt voorgesteld de gevraagde actualisatie gunstig te adviseren. 

 

Geadviseerde rubriek(en) 

 

Rubriek 

Omschrijving 

Geadviseerd voor 

17.2.2 

inrichtingen met risico’s voor zware ongevallen, waarbij gevaarlijke stoffen zijn betrokken: VR-plichtige inrichting waar gevaarlijke producten in hoeveelheden groter of gelijk aan de hoeveelheid, vermeld in bijlage 5, deel 1 en 2, kolom 3 van Vlarem II, aanwezig zijn, in voorkomend geval gebruikmakend van de sommatieregel, vermeld in noot 4 bij bijlage 5, deel 1 en deel 2 (hogedrempelinrichting); 

+181,83 ton (totaal: 523.471,70 ton) 

17.3.3.3° 

opslagplaatsen voor oxiderende vloeistoffen en vaste stoffen (gevarenpictogram GHS03) met een gezamenlijke opslagcapaciteit van meer dan 50 ton; 

+ 165,43 ton (totaal: 809,20 ton) 

17.3.4.3° 

opslagplaatsen voor bijtende vloeistoffen en vaste stoffen (gevarenpictogram GHS05) met een gezamenlijke opslagcapaciteit van meer dan 100 ton; 

+ 165,43 ton (totaal: 533.785,90 ton) 

17.3.5.3° 

opslagplaatsen voor giftige vloeistoffen en vaste stoffen (gevarenpictogram GHS06) met een gezamenlijke opslagcapaciteit van meer dan 5 ton. 

+207,43 ton (totaal: 472.604,10 ton) 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing. 

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij: 

  1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college; 

  1. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten. 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen. 

Fasering

Procedurestap 

Datum 

Ontvangst adviesvraag 

7 november 2022 

Start openbaar onderzoek 

17 november 2022 

Einde openbaar onderzoek 

16 december 2022 

Gemeenteraad voor wegenwerken 

geen 

Uiterste adviesdatum 

27 december 2022 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek. 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten 

Startdatum 

Einddatum 

Schriftelijke bezwaarschriften 

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften 

Petitie-lijsten 

Digitale bezwaar-schriften 

17 november 2022 

16 december 2022 (*) 

0 

0 

0 

3 

 

(*) Wegens een cyberaanval op de stad Antwerpen werd het openbaar onderzoek geschaad en konden eventuele analoog ingediende bezwaarschriften niet meer worden verwerkt. 

Gelieve ook rekening te houden met het feit dat de stad Antwerpen nog niet in de mogelijkheid is om onmiddellijk een nieuw openbaar onderzoek op te starten. 

Bespreking van de bezwaren 

Tijdens de procedure werden drie bezwaren ingediend. Deze laten zich als volgt samenvatten:  

  1. Fluxys verklaart geen bezwaar te hebben. 

  1. Fluxys geeft een gunstig advies. 

  1. De NMBS verklaart kennis te hebben genomen van de voorliggende aanvraag en heeft geen opmerkingen.  

Beoordeling:  

Het zijn geen inhoudelijke bezwaren tegen de aanvraag.  

Informatievergadering 

Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden. 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag. 

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.