Terug
Gepubliceerd op 09/01/2023

2022_CBS_09661 - Omgevingsvergunning - OMV_2020169538 Magdalenastraat 16 te Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 23/12/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_09661 - Omgevingsvergunning - OMV_2020169538 Magdalenastraat 16 te Antwerpen - Goedkeuring 2022_CBS_09661 - Omgevingsvergunning - OMV_2020169538 Magdalenastraat 16 te Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. 

Projectnummer: 

OMV_2020169538 

Gegevens van de aanvrager: 

Christoph en Evie Meeussen – Gryson met als adres Van Campenhoutstraat 10 bus 0201 te 2600 Antwerpen 

Gegevens van de exploitant: 

Christoph en Evie Meeussen – Gryson met als adres Van Campenhoutstraat 10 bus 0201 te 2600 Antwerpen 

Ligging van het project: 

Magdalenastraat 16 te 2018 Antwerpen 

Kadastrale percelen: 

Afdeling 6 sectie F nr 1266K12 

Vergunningsplichten: 

Stedenbouwkundige handelingen 

Voorwerp van de aanvraag: 

Verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning met toevoeging van een nieuwe daklaag en dakterras 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen  

Relevante voorgeschiedenis 

  • 27/06/1991: vergunning (86#910069) voor het bouwen van 7 woningen en de verbouwing van een appartementsgebouw. 

 

Vergunde toestand  

  • functie: eengezinswoning; 

  • bouwvolume:  

  • ingesloten bebouwing van 3 bouwlagen met een plat dak; 

  • bouwhoogte van circa 8,70?m; 

  • bouwdiepte van circa 15?m; 

  • gevelafwerking:  

  • onderdeel van eenheidsbebouwing met gelijkaardig uitzicht; 

  • voor- en achtergevel in lichtkleurige gevelsteen; 

  • voorgevelschrijnwerk in wit gemoffeld staal met aan de rechter gevelopening op de eerste verdieping horizontale borstweringen; 

  • gevelaccenten in donkerkleurige gevelsteen; 

  • uitspringende luifel in beton boven de voordeur; 

  • kroonlijst in beton. 

 

Bestaande toestand 

Conform de vergunde toestand met volgende aanpassingen/wijzigingen: 

  • gevelafwerking: 

  • horizontale borstweringen op de eerste verdieping zijn vervangen door een vast paneel; 

  • vast paneel aan de onderzijde van het rechter raam op de gelijkvloerse verdieping is vervangen door metselwerk. 

  •  

Nieuwe toestand 

  • functie: eengezinswoning; 

  • bouwvolume:  

  • nieuwe teruggetrokken daklaag met een plat dak; 

  • bouwhoogte van circa 12?m; 

  • nieuwe daklaag op circa 2,15?m van de voorgevel met bouwdiepte van circa 9,50?m; 

  • achteraan een nieuw dakterras; 

  • nieuw dakterras aan de achterzijde van circa; 

  • gevelafwerking:  

  • voorgevelschrijnwerk in wit aluminium met gewijzigde indeling; 

  • gevelafwerking daklaag met een witte geprofileerde plaat; 

  • gevelschrijnwerk daklaag in wit aluminium; 

  • horizontale borstweringen op de eerste verdieping vervangen door een vast paneel; 

  • vast paneel aan de onderzijde van het rechter raam op de gelijkvloerse verdieping vervangen door metselwerk; 

  • inrichting: nieuw plat dak ingericht als groendak. 

 

Inhoud van de aanvraag 

  • uitbreiding van het volume met een daklaag; 

  • interne constructieve wijzigingen; 

  • verhogen van de scheimuur. 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar. 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt: 

? 

Adviezen 

Er werden geen adviezen gevraagd.? 

? 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen  

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19?juni?2009. 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3?oktober?1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. 

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel?5 van het Koninklijk Besluit van 28?december?1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen). 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan. 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via 
https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via 
https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.) 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling. 

  

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen 

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5?juli?2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater). 
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater) 
    De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag. 

 

  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5?juni?2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid). 
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid) 
    De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag. 

 

Algemene bouwverordeningen 

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer. 
    (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen) 
    De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag. 
     

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen 

  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28?april?2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9?oktober?2014. 
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’) 
    De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten: 

  • Artikel 21 Minimale hoogte van ruimten: 
    Door het verlaagd plafond in de keuken heeft deze verblijfsruimte slechts een plafondhoogte van 2,30?m. 

  • Artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren: 
    De nieuwe, enkelvoudige scheidingsmuren ter hoogte van de nieuwe daklaag hebben een breedte van 14 cm. Deze dienen minstens 18 cm breed te zijn. Bovendien dienen enkelvoudige scheidingsmuren te worden opgericht in massief metselwerk. Verder is ook geen dakopstand van tenminste 0,30 m voorzien ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak. 

  

Sectorale regelgeving 

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid. 
    Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. 
     

  • Watertoets: overeenkomstig artikel?1.3.1.1 van het decreet van 18?juli?2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. 
    Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt. 
     

  • Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020. 
    (De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021) 
    De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021. 
     

  • Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.  
    (De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO)) 
    Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag. 

? 

Omgevingstoets  

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening 

Functionele inpasbaarheid 

De bestaande en vergunde woonfunctie in de vorm van een eengezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft. 
 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid 

Het bestaande en vergunde bouwvolume wordt uitgebreid met een bijkomende bouwlaag. Deze nieuwe bouwlaag wordt teruggetrokken voorzien en sluit qua bouwdiepte aan op het bestaande en vergunde dakvolume van de linkerbuur. Aan de achterzijde wordt aansluitend een terraszone voorzien in analogie met de linkerbuur. 
 
Ondanks het feit dat het pand onderdeel vormt van een homogeen architecturaal geheel en teruggetrokken daklagen niet kenmerkend zijn in de directe omgeving, kan uitzonderlijk toch een gunstig advies gegeven worden voor het toevoegen van de daklaag. Gelet op de ligging aan de zijkant van de uniforme rijbebouwing en de aansluiting op het gabariet van de linkerbuur wordt een harmonische daklaag voorzien die geen afwijkend element in de omgeving vormt.    

Verder blijven de werken beperkt tot een interne herindeling van het bestaande volume. De ruimtes worden geoptimaliseerd door het verwijderen van interne wanden, de creatie van een vide en de aanpassing van de kamerstructuren met het oog op een betere interne lichttoetreding en ruimtelijkheid. Ook deze ingrepen kunnen gunstig geadviseerd worden. 

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten 

De bestaande en vergunde voorgevel blijft grotendeels ongewijzigd. Op die manier blijft de visuele inpasbaarheid als onderdeel van het grotere architecturale ensemble gewaarborgd.  
De achtergevel wordt gewijzigd. Zo worden raamopeningen aangepast, wordt de achtergevel geïsoleerd en wordt deze opnieuw afgewerkt met een witte crepi-bepleistering. Een dubbelhoge raamopening moet licht tot diep in de woning brengen. Het schrijnwerk wordt voorzien in mat wit aluminium. Deze ingrepen aan de achtergevel vormen een hedendaagse aanpassing van de woning die qua kleurstelling en materiaalgebruik aansluit in de omgeving.  
De gevels van de nieuwe daklaag worden, in analogie met de linkerbuur, voorzien in wit aluminium plaatmateriaal. De raamopeningen in de voorgevel vormen een verderzetting van de gevelritmiek van de voorgevel. De materialen en de geveldetaillering passen zich visueel in hun omgeving in en kunnen gunstig geadviseerd worden. 
Door de ligging in een gebied met cultuurhistorische erfgoedwaarde, werd tijdens de procedure advies gevraagd aan de stedelijke dienst Monumentenzorg. De dienst uit geen bezwaar aangaande de verbouwing: 

“De gewenste verbouwing heeft geen impact op de erfgoedwaarde van de omgeving.” Dit advies wordt bijgetreden. 
 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen 

De aanvraag is niet in overeenstemming met artikels 21 van de bouwcode. De vrije hoogte in de keuken beperkt zich tot slechts 2,30 m. Deze ruimte is echter gelegen naast een ruime vide met een vrije hoogte van 5,40 m waardoor uitzonderlijk een afwijking kan toegestaan worden op de bouwcode. 
 
Wat betreft de nieuwe, enkelvoudige scheidingsmuren en de dakopstanden worden voorwaarden bij de vergunning opgenomen die de conformiteit met artikel 34 van de bouwcode garanderen. 

Verder wordt geoordeeld dat de aanvraag een verbetering van de woonkwaliteit voorziet door de implementatie van een ruime en vlot toegankelijke fietsenberging, een vide die licht tot diep in de woning brengt en verschillende ingrepen met het oog op een verbeterd verblijfscomfort.  
 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte) 

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein). 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven. 

? 

Advies aan het college  

Advies over de stedenbouwkundige handelingen 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden. 

? 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden  

1. De scheidingsmuren dienen voorzien te worden in massief metselwerk van 18 cm breed conform artikel 34 bouwcode. 

2. Het gedeelte van de scheidingsmu(u)r(en) dat geen opstand heeft van minimaal 0,30 m ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, te voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand. 

3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.  

Fasering

?Procedurestap 

Datum 

Indiening aanvraag 

27 september 2022 

Volledig en ontvankelijk 

25 oktober 2022 

Start openbaar onderzoek 

Geen 

Einde openbaar onderzoek 

Geen 

Gemeenteraad voor wegenwerken 

Geen 

Uiterste beslissingsdatum 

24 december 2022 

Verslag GOA 

12 december 2022 

naam GOA 

Katrine Leemans 

Onderzoek

Bevraging aanpalenden 

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd. 

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten 

Schriftelijke bezwaarschriften 

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften 

Petitielijsten 

Digitale bezwaarschriften 

0 

0 

0 

0 

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie. 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:? 

Algemene voorwaarden 

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.? 

Stedenbouwkundige voorwaarden 

1. De scheidingsmuren dienen voorzien te worden in massief metselwerk van 18 cm breed conform artikel 34 bouwcode. 

2. Het gedeelte van de scheidingsmu(u)r(en) dat geen opstand heeft van minimaal 0,30 m ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, te voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand. 

3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.?? 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren. 

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.