Terug
Gepubliceerd op 29/09/2022

2022_DCBO_00210 - District Borgerhout. Autodelen - Slimme autodeelplaatsen met laadinfrastructuur. Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

districtscollege Borgerhout
di 27/09/2022 - 12:00 districtshuis Borgerhout
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Marij Preneel, districtsschepen; Omar Al Jattari, districtsschepen; Ben Van Duppen, districtsschepen; Aïssatou Cissé, districtsschepen; Mariam El Osri; Katleen Vanderstappen, plaatsvervangend districtssecretaris; Linda Snoeys, districtssecretaris

Secretaris

Linda Snoeys, districtssecretaris

Voorzitter

Marij Preneel, districtsschepen
2022_DCBO_00210 - District Borgerhout. Autodelen - Slimme autodeelplaatsen met laadinfrastructuur. Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring 2022_DCBO_00210 - District Borgerhout. Autodelen - Slimme autodeelplaatsen met laadinfrastructuur. Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

Op 24 april 2014 (jaarnummer 4437) nam het college kennis van de erkenning van Cambio als autodeelorganisatie in Antwerpen.
Op 14 september 2018 (jaarnummer 8241) nam het college kennis van de erkenning van Poppy als autodeelorganisatie in Antwerpen.
Op 3 december 2021 (jaarnummer 9675) nam het college kennis van de erkenning van Green Mobility als autodeelorganisatie in Antwerpen.

Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG (hierna MPA AG) publiceerde op 11 februari 2021 een bestek voor ‘het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke normale laadinfrastructuur en/of snellaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen’. 

Op 24 augustus 2021 (2021_DCMPA_00218) besliste het directiecomité van MPA AG om de concessieovereenkomst voor het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke normale Laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen' (perceel 1), af te sluiten tussen MPA AG en Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902).

Op 28 maart 2022 (jaarnummer 178) keurde de gemeenteraad het reglement met betrekking tot het erkennen van autodeelorganisaties en het uitreiken van parkeervergunningen voor autodelers goed. In dit reglement, behandelt hoofdstuk V de voorbehouden slimme autodeelplaatsen. Artikel 32; Voorstel locaties voorbehouden slimme autodeelplaatsen, bepaalt dat autodeeloganisaties suggesties kunnen doen om slimme autodeelplaatsen in te richten. De stad beslist echter over de uiteindelijke inrichting hiervan. Artikel 8; Werkingsvoorwaarden voor commerciële en coöperatieve autodeelorganisaties bepaalt dan weer de regels voor het parkeren van deelvoertuigen op de door de stad ingerichte slimme autodeelplaatsen. 

Op 8 juli 2021 kreeg de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) een lijst met interessante autodeellocaties van autodeelorganisatie Green Mobility.
Op 20 december 2021 kreeg de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) een lijst met interessante autodeellocaties van autodeelorganisatie Poppy.
Op 27 december 2021 kreeg de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) een lijst met interessante autodeellocaties van autodeelorganisatie Cambio.
Op 9 juli 2022 was er een overleg met deze drie autodeelorganisaties om de eerste selectie van locaties te bespreken.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) en MPA AG leggen nu de eerste geselecteerde locaties in het district Borgerhout ter advies voor.

Argumentatie

Stad Antwerpen wil het autodelen stimuleren en faciliteren in de stad en bij uitbreiding de Antwerpse vervoersregio. Autodelen kan namelijk een goed alternatief bieden voor een eigen (tweede) wagen, zowel voor bewoners als bezoekers. Autodelen levert in de praktijk ook een grote ruimtebesparing op. Al naargelang de context worden er volgens onderzoek vier tot twaalf parkeerplaatsen per deelwagen bespaard. Het aanbod van autodelen in een buurt zal bovendien de buurtbewoners extra stimuleren om er gebruik van te maken. Om deze redenen en in het kader van duurzame mobiliteit worden in de stad dan ook meerdere slimme autodeelplaatsen ingericht

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) heeft de voorstellen voor autodeellocaties van de drie erkende commerciële autodeelspelers geanalyseerd en op basis daarvan een eerste selectie gemaakt van locaties die voor meerdere spelers en stad Antwerpen interessant zijn. Aangezien in het nieuw autodeelreglement ook wordt ingezet op de elektrificatie van de autodeelvloot, voorziet stad Antwerpen op deze eerste locaties telkens een laadpaal met twee voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische deelwagens in combinatie met een aantal parkeerplaatsen voor deelwagens.

In samenspraak met de concessionaris voor laadpalen, Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902), werden de eerste locaties dan ook bepaald en terug gekoppeld met de sector.

De locaties waarover een consensus bestaat, worden nu voorgelegd om in te richten.

District Borgerhout

  • Helmstraat 26
    • twee particuliere oplaadplaatsen;
    • twee elektrische autodeelplaatsen;
    • drie autodeelplaatsen.
  • Collegelaan 36
    • twee elektrische autodeelplaatsen;
    • drie autodeelplaatsen;
    • één particuliere autodeelplaats blijft behouden. 
  • De Schans 2
    • de drie huidige Cambioplaatsen worden voorlopig behouden;
    • twee elektrische autodeelplaatsen;
    • vier autodeelplaatsen;
    • de twee huidige particuliere autodeelplaatsen worden verwijderd.
  • Koxplein 4-6 / De Winterstraat 7
    • Koxplein 4-6
      • Nu is er één laadpaal van Bluecorner met één voorbehouden plaats voor particulieren (deze wordt behouden).
        De nieuwe situatie wordt:
        • één plaats voor elektrisch laden particulieren;
        • één plaats voor elektrisch laden autodelen;
        • twee gewone autodeelplaatsen.
      • Total Belgium voorziet een extra laadpaal in De Winterstraat 7 met één voorbehouden plaats voor particulieren om ook aan die toegenomen vraag te voldoen (er was een extra plaats aan Koxplein gevraagd).

Deze locaties worden als proef ingericht en ten vroegste na zes maanden geëvalueerd. Bij een positieve evaluatie worden deze locaties bestendigd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd; 
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2BOR01 - Samen maken we Borgerhout!
2BOR0105 - Het districtsbestuur maakt maximaal gebruik van haar adviesbevoegdheid naar de stad en andere overheden en externe partners
2BOR010503 - Mobiliteit

Besluit

Het districtscollege borgerhout beslist:

Artikel 1

Het districtscollege geeft gunstig advies voor de proefopstelling 'slimme autodeelplaatsen met laadinfrastructuur in het district Borgerhout' (inbegrepen alle bovenvermelde locaties) onder volgende voorwaarden :

  • dat er in Borgerhout/Antwerpen net zoveel autodeelplaatsen worden ingericht als er deelauto’s zijn
  • dat de autodeelplaatsen beveiligd worden om foutparkeren tegen te gaan
  • dat er wordt gehandhaafd door de politie en GAS-ambtenaren wanneer niet- deelauto’s op de autodeelplaatsen staan of wanneer niet-elektrische auto’s langer dan nodig op de autodeelplaatsen staan voor elektrische auto’s

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20220915_BO_Collegelaan_Plan1-1_SlimmeAutodeelplaatsen_thvnr36plein.pdf
  • 20220915_BO_DeSchans_Plan1-1_SlimmeAutodeelplaatsen_Parking.pdf
  • 20220915_fase1_autodeellocaties_installaties_DEF.pdf
  • 20220922_BO_DeWinterstraat_Plan1-1_SlAutodeelplaatsenElvoertuigCombiKoxplein.pdf
  • 20220922_BO_Koxplain_Plan1-1_SlimmeAutodeelplaatsen.pdf
  • 20220915_BO_Helmstraat_Plan1-1_SlimmeAutodeelplaatsen_tegenovernr26.pdf