De Nieuwe Rand (voorheen: Oostelijk verbinding) is een project dat de mobiliteit, leefkwaliteit en klimaatvriendelijkheid in de oostrand van Antwerpen wil verbeteren. Het is een initiatief van de Vlaamse Overheid en wordt getrokken door het Departement Omgeving en het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV).
De Nieuwe Rand’ focust zich op het oostelijk deel van de rand rond Antwerpen - het Haventracé - dat samen met de Oosterweelverbinding, de overkapping van de ring en investeringen in duurzaam vervoer deel uitmaakt van het Toekomstverbond, afgesloten op 15 maart 2017 tussen de Vlaamse overheid, de stad Antwerpen, het Havenbedrijf Antwerpen en de burgerbewegingen stRaten-generaal, Ademloos en Ringland, met als doel een bereikbare en leefbare Antwerpse Regio.
Op 11 december 2020 keurde de Vlaamse Regering de startbeslissing en procesnota goed voor de verdere aanpak het project.
Vanaf dan wordt in samenwerking met burgerbewegingen, het middenveld, inwoners, experts en lokale besturen onderzocht hoe de A12 en E313 beter kunnen functioneren, maar ook of de aanleg van twee nieuwe wegen - de A102 en de Nx - kan bijdragen tot een betere mobiliteit. Ook wordt onderzocht hoe ‘De Nieuwe Rand’ de gezondheid en wandel- en fietsvriendelijkheid van de stads- en dorpskern kan versterken, hoe het een aangename regio kan creëren die zowel klimaatvriendelijk is als beter bestand tegen klimaatverandering en hoe het een veiligere verkeersomgeving mogelijk kan maken.
Na het voorbereidend werk ligt nu de alternatieveonderzoeksnota ' Complex Project: De Nieuwe Rand, Antwerpen, Samen op weg naar morgen' voor. Daarin wordt beschreven welke oplossingen er zijn voor eventuele nieuwe of aangepaste wegen in de regio, welke ambities ‘De Nieuwe Rand’ wil realiseren, wat er onderzocht moet worden en hoe dat zal gebeuren.
In de huidige fase van het project is de Alternatievenonderzoeksnota in publieke raadpleging gegaan. Tijdens deze publieke raadpleging is formele inspraak nodig. Hiervoor wordt aan de lokale besturen de feedback op de alternatievenonderzoeksnota gevraagd. De feedback van het district Borgerhout wordt met huidig besluit geformuleerd.
Ook de brede bevolking tijdens een publieke raadpleging ook de kans om feedback te geven op de alternatievenonderzoeksnota.
De districtsraad keurt bij monde van fractievoorzitters het besluit goed met 16 stemmen voor, 6 stemmen tegen en 1 onthouding.
Stemden ja: Groen, VOORUIT, PVDA, Open VLD
Stemden nee: Vlaams Belang, N-VA
Hebben zich onthouden: CD&V
De districtsraad neemt kennis van de alternatievenonderzoeksnota ' Complex Project: De Nieuwe Rand, Antwerpen, Samen op weg naar morgen' en keurt volgend advies op deze nota goed:
De districtsraad apprecieert de manier van werken en de procedure complexe projecten. Het project wordt vanuit een brede scope bekeken en het proces zet in op inspraak van stakeholders. Het districtsbestuur betreurt het wel dat er enkel in Ekeren een infomarkt voor bewoners is geweest, terwijl de impact van het project voor Borgerhout en Deurne minstens even groot zal zijn. Het district dringt er op aan om in de toekomst zeer nauw betrokken te blijven.
Voor het districtsbestuur van Borgerhout is de eerste prioriteit investeren in meer openbaar vervoer en meer vrachtvervoer over spoor en over water om zo te komen tot de noodzakelijke modal shift. Voor de A 102, de nieuwe autosnelweg tussen Ekeren en Wommelgem zou opnieuw waardevolle natuur moeten verdwijnen voor meer auto-infrastructuur. Als er meer infrastructuur komt, geef dan prioriteit aan een ondergronds goederenspoor (de 2e spoorontsluiting naar de haven) op het tracé van de A102 en aan een vlotte verbinding van openbaar vervoer tussen Ekeren, Schoten, Deurne, Wijnegem en Wommelgem vlot met elkaar en met de stad te verbinden.
De districtsraad vraagt daarom dat scenario’s met minder nieuwe wegeninfrastructuur maar met een beperkt aantal ingrepen op de bestaande infrastructuur volwaardig onderzocht worden t.o.v. het referentiescenario. Onderzoek zowel een nul-scenario met in het geheel geen nieuwe wegeninfrastructuur, scenario’s zonder A 102 (Haventracé Light), een scenario zonder verbindingsweg NX en een scenario zonder verbreding van de E 313.
In de nota wordt aangegeven dat alle sensitiviteitsanalyses worden gedaan op het maximale scenario (met A102 als verzamelweg + de NX) – dit is niet logisch : sensitiviteitsanalyses zijn ook nodig voor het Haventracé Light of andere nul-scenario’s, waarbij ten gronde nagegaan wordt welke effecten bekomen worden in het geval :
De districtsraad vraagt dat expliciet onderzocht wordt hoe in een scenario waarin de A102 niet wordt aangelegd :
Als het gaat om het onderzoek naar het effect van sturende verkeersfiscaliteit, kan men zich niet beperken tot een geoptimaliseerde sturing via verschillende tolscenario’s voor de Scheldetunnels. Ook het effect van de invoering van een slimme kilometerheffing op het Vlaamse of minstens het Antwerpse (snel)wegennet dient bestudeerd te worden.
Indien gekozen wordt voor nieuwe infrastructuur, dient vooral veel aandacht besteed te worden aan de uitvoeringsvarianten.
Het concept van een klimaatgordel in de rand en het hele idee van een ‘nieuwe (groene) rand’ verdient alle steun. De districtsraad stelt zich wel vragen bij de voorstelling van de realisatie van extra natuurwaarden om rechtstreeks de extra emissie te compenseren door de aanleg van nieuwe infrastructuur. Het alternatievenonderzoek dient een duidelijk beeld op te leveren van de winst en/of het verlies aan natuurwaarden.
Ten slotte moet niet enkel voor de Oosterweel, maar zeker ook voor de nieuwe wegeninfrastructuur die overwogen wordt (A 102, NX, verbreding E 313) bekeken worden in welke mate ook nieuw verkeer geïnduceerd wordt. Nieuwe wegen hebben immers een aanzuigeffect, zodat de nieuwe wegcapaciteit binnen afzienbare tijd terug dichtslibt.