Terug
Gepubliceerd op 27/10/2022

2022_DRBO_00071 - District Borgerhout. Vandenpeereboomstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtsraad Borgerhout
ma 24/10/2022 - 20:00 districtshuis Borgerhout
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Luc Moerkerke, voorzitter raadscommissie; Marc De Meyer, districtsraadslid; Patrick Paredaens, districtsraadslid; Marij Preneel, districtsburgemeester; Kristine Matheussen, districtsraadslid; Omar Al Jattari, districtsschepen; Fatima Talhaoui, districtsraadslid; Hans Gooris, districtsraadslid; Koen Van Roey, districtsraadslid; Ben Van Duppen, districtsschepen; Sharmin Shayla, districtsraadslid; Anneleen Lauwers, districtsraadslid; Pieter Vissers, districtsraadslid; Ben Segers, districtsraadslid; Ellen Dehing, districtsraadslid; Lena Coene, districtsraadslid; Thanh Beels, districtsraadslid; Mariam El Osri, districtsschepen; Nele Van Parys, districtsraadslid; Steven Boers, districtsraadslid; Wouter Luykx, districtsraadslid; Linda Madou, districtsraadslid; Katleen Vanderstappen, plaatsvervangend districtssecretaris; Linda Snoeys, districtssecretaris

Afwezig

Aïssatou Cissé, districtsschepen; Betty Van de Wauwer, districtsraadslid; Lien Arits, districtsraadslid

Secretaris

Linda Snoeys, districtssecretaris

Voorzitter

Luc Moerkerke, voorzitter raadscommissie
2022_DRBO_00071 - District Borgerhout. Vandenpeereboomstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2022_DRBO_00071 - District Borgerhout. Vandenpeereboomstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

De Vandenpeereboomstraat in het district Borgerhout:
  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 23 oktober 2015 (jaarnummer 8880);    
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Borgerhout intramuros Zuid";  
  • maakt deel uit van het gebied “parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.
Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement 'beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden' goed. Dit wordt nu uitgevoerd.

Bij de heraanleg van de Plantijn en Moretuslei werd het eenrichtingsverkeer ingevoerd in het gedeelte tussen de Guido Gezellestraat en de Plantin en Moretuslei. Dit straatsegment werd tevens ingericht als woonerf. Het aanvullend verkeersreglement wordt dan ook geactualiseerd.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 
  • het eenrichtingsverkeer wordt ingevoerd over het gehele straatsegment, en de bestuurders van speed pedelecs worden tevens toegelaten om in beide richtingen te rijden (artikel 1).
    De verkeersborden C1 en F19, met onderbord, worden aangebracht;
  • een gedeelte van de straat wordt ingericht als woonerf, namelijk het deel tussen de Plantin en Moretuslei en de Guido Gezellestraat. (artikel 4).
Door de infrastructurele heraanleg tot woonerf neemt de parkeerbalans af met drie plaatsen. Deze parkeerplaatsen werden echter gecompenseerd op de Plantin en Moretuslei ter hoogte van het nummer 333.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 5 oktober 2022 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2BOR01 - Samen maken we Borgerhout!
2BOR0105 - Het districtsbestuur maakt maximaal gebruik van haar adviesbevoegdheid naar de stad en andere overheden en externe partners
2BOR010503 - Mobiliteit

Besluit

De districtsraad Borgerhout keurt eenparig het volgende besluit goed.
De districtsraad borgerhout beslist:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Vandenpeereboomstraat in het district Borgerhout, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 23 oktober 2015 (jaarnummer 8880).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20220915_BO_Vandenperenboomstraat_Plan3_Sign.pdf
  • 20220915_BO_Vandenperenboomstraat_Plan2_Sign.pdf
  • 20220915_BO_Vandenpeereboomstraat_AVR.pdf
  • 20220915_BO_GGezelle-Vandepeerenboomstraat_Plan1_SigMark (2).pdf