Op 14 december 2020 legde de heer Soufiane Amrani de eed af als districtsraadslid (jaarnummer 85). De voorzitter van de districtsraad werd per brief van 6 oktober 2022 (referentie: BO_2022_IP_64) op de hoogte gebracht van het ontslag van de heer Soufiane Amrani.
Om in de vervanging van het districtsraadslid Soufiane Amrani te voorzien, werd de eerste opvolger binnen de fractie CD&V, de heer Janssens Patrick, aangeschreven. Hij heeft laten weten dat hij het mandaat niet gaat opnemen.
Nadien zijn de volgende opvolgers binnen de fractie CD&V, mevrouw Boulafdal Houria, de heer Barhdadi Abdelkrim en mevrouw Cornelissen Liesbeth aangeschreven. Allen hebben op hun beurt laten weten dat ze het mandaat niet wensen of kunnen op nemen.
Als vijfde opvolger binnen de fractie CD&V, werd mevrouw Madou Linda aangeschreven. Zij heeft laten weten dat ze het mandaat zal opnemen.
De heer Soufiane Amrani is districtsraadslid. Hij behoort tot de fractie CD&V.
De eerstvolgende opvolger die het mandaat wil opnemen, ter vervanging van districtsraadslid Soufiane Amrani, is mevrouw Madou Linda. De geloofsbrieven van mevrouw Madou Linda werden tijdig aan de districtssecretaris bezorgd. Zij voldoet aan alle gestelde eisen van verkiesbaarheid en bevindt zich niet in een geval van onverenigbaarheid.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
De districtsraad neemt kennis van het ontslag van districtsraadslid Soufiane Amrani.
De districtsraad neemt er kennis van dat de mevrouw Madou Linda het mandaat van districtsraadslid zal opnemen.
De districtsraad keurt de geloofsbrieven van mevrouw Madou Linda goed.
Mevrouw Madou Linda legt de volgende eed af: 'Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen'. De voorzitter verklaart mevrouw Madou Linda aangesteld in het mandaat van districtsraadslid.
Op 14 december 2020 legde de heer Soufiane Amrani de eed af als districtsraadslid (jaarnummer 85). De voorzitter van de districtsraad werd per brief van 6 oktober 2022 (referentie: BO_2022_IP_64) op de hoogte gebracht van het ontslag van de heer Soufiane Amrani.
Om in de vervanging van het districtsraadslid Soufiane Amrani te voorzien, werd de eerste opvolger binnen de fractie CD&V, de heer Janssens Patrick, aangeschreven. Hij heeft laten weten dat hij het mandaat niet gaat opnemen.
Nadien zijn de volgende opvolgers binnen de fractie CD&V, mevrouw Boulafdal Houria, de heer Barhdadi Abdelkrim en mevrouw Cornelissen Liesbeth aangeschreven. Allen hebben op hun beurt laten weten dat ze het mandaat niet wensen of kunnen op nemen.
Als vijfde opvolger binnen de fractie CD&V, werd mevrouw Madou Linda aangeschreven. Zij heeft laten weten dat ze het mandaat zal opnemen.
De rangorde van de districtsraadsleden moet volgens het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur alleen verplicht worden vastgesteld tijdens de installatievergadering van de nieuwe districtsraad. Toch is het nuttig dit te doen ook bij een vervanging omdat verschillende artikelen van het decreet verwijzen naar 'de rang van het districtsraadslid'.
Artikel 6 §7 en artikel 119 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur stelt dat de rangorde van de districtsraadsleden tijdens de installatievergadering van de nieuwe districtsraad onmiddellijk na de eedaflegging van de districtsraadsleden wordt vastgesteld.
De omzendbrief KB / ABB 2018 / 3 van 26 oktober 2018 omtrent de start van de lokale en provinciale bestuursperiode.
.
De districtsraad neem kennis van volgende rangorde van de districtsraadsleden:
Naam | Voornaam | Partij | Geboortedatum | Voorkeurstemmen | Begin anciëniteit |
Moerkerke
|
Luc
|
Groen
|
09/06/1966
|
580
|
26/01/2001
|
De Meyer
|
Marc
|
VLAAMS BELANG
|
02/10/1963
|
499
|
26/01/2001 |
Paredaens
|
Patrick
|
N-VA
|
17/01/1955
|
164
|
24/05/2004
|
Preneel
|
Marijke
|
Groen
|
15/04/1971
|
1.777
|
16/01/2007
|
Matheussen
|
Kristine
|
N-VA
|
28/06/1964 |
181
|
16/01/2007
|
Al Jattari
|
Omar
|
Groen
|
19/07/1979
|
1.184
|
07/01/2013
|
Gooris
|
Hans
|
N-VA
|
05/02/1964
|
161
|
25/02/2013
|
Talhaoui
|
Fatima
|
N-VA
|
01/01/1973
|
194
|
29/01/2018
|
El Osri
|
Mariam
|
Groen
|
21/12/1978
|
491
|
08/01/2019
|
Shayla
|
Sharmin
|
PVDA
|
06/01/1980
|
415
|
08/01/2019
|
Lauwers
|
Anneleen
|
Groen
|
22/09/1995
|
336
|
08/01/2019
|
Vissers
|
Pieter
|
Groen
|
29/12/1978
|
323
|
08/01/2019
|
Van Duppen
|
Ben
|
PVDA
|
31/10/1989 |
215
|
08/01/2019
|
Cissé
|
Aïssatou
|
Vooruit
|
08/06/1999
|
196
|
25/03/2019
|
Segers
|
Ben
|
Vooruit
|
11/09/1982
|
181
|
23/09/2019
|
Van Roey
|
Koen
|
Vooruit
|
02/07/1977
|
176
|
23/09/2019
|
Van de Wauwer
|
Betty
|
N-VA
|
16/10/1960
|
135
|
17/02/2020
|
Arits
|
Lien
|
Groen
|
03/06/1991
|
280
|
28/09/2020
|
Dehing
|
Ellen
|
Open Vld
|
09/09/1986
|
47
|
14/12/2020
|
Coene
|
Lena
|
Groen
|
17/04/1961
|
248
|
27/09/2021
|
Beels |
Thanh
|
Groen
|
31/03/1979
|
199
|
29/11/2021
|
Van Parys
|
Nele
|
PVDA
|
19/09/1991
|
166
|
27/06/2022
|
Boers
|
Steven
|
PVDA
|
06/02/1977
|
161
|
27/06/2022
|
Luykx
|
Wouter
|
N-VA
|
07/12/1992
|
116
|
26/09/2022 |
Madou | Linda | CD&V | 23/05/1977 | 59 | 24/10/2022 |
De districtsraad keurt de notulen van 26 september 2022 goed.
De districtsraad neemt kennis van het verslag van de raadscommissie van 19 september 2022.
De Nieuwe Rand (voorheen: Oostelijk verbinding) is een project dat de mobiliteit, leefkwaliteit en klimaatvriendelijkheid in de oostrand van Antwerpen wil verbeteren. Het is een initiatief van de Vlaamse Overheid en wordt getrokken door het Departement Omgeving en het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV).
De Nieuwe Rand’ focust zich op het oostelijk deel van de rand rond Antwerpen - het Haventracé - dat samen met de Oosterweelverbinding, de overkapping van de ring en investeringen in duurzaam vervoer deel uitmaakt van het Toekomstverbond, afgesloten op 15 maart 2017 tussen de Vlaamse overheid, de stad Antwerpen, het Havenbedrijf Antwerpen en de burgerbewegingen stRaten-generaal, Ademloos en Ringland, met als doel een bereikbare en leefbare Antwerpse Regio.
Op 11 december 2020 keurde de Vlaamse Regering de startbeslissing en procesnota goed voor de verdere aanpak het project.
Vanaf dan wordt in samenwerking met burgerbewegingen, het middenveld, inwoners, experts en lokale besturen onderzocht hoe de A12 en E313 beter kunnen functioneren, maar ook of de aanleg van twee nieuwe wegen - de A102 en de Nx - kan bijdragen tot een betere mobiliteit. Ook wordt onderzocht hoe ‘De Nieuwe Rand’ de gezondheid en wandel- en fietsvriendelijkheid van de stads- en dorpskern kan versterken, hoe het een aangename regio kan creëren die zowel klimaatvriendelijk is als beter bestand tegen klimaatverandering en hoe het een veiligere verkeersomgeving mogelijk kan maken.
Na het voorbereidend werk ligt nu de alternatieveonderzoeksnota ' Complex Project: De Nieuwe Rand, Antwerpen, Samen op weg naar morgen' voor. Daarin wordt beschreven welke oplossingen er zijn voor eventuele nieuwe of aangepaste wegen in de regio, welke ambities ‘De Nieuwe Rand’ wil realiseren, wat er onderzocht moet worden en hoe dat zal gebeuren.
In de huidige fase van het project is de Alternatievenonderzoeksnota in publieke raadpleging gegaan. Tijdens deze publieke raadpleging is formele inspraak nodig. Hiervoor wordt aan de lokale besturen de feedback op de alternatievenonderzoeksnota gevraagd. De feedback van het district Borgerhout wordt met huidig besluit geformuleerd.
Ook de brede bevolking tijdens een publieke raadpleging ook de kans om feedback te geven op de alternatievenonderzoeksnota.
De districtsraad keurt bij monde van fractievoorzitters het besluit goed met 16 stemmen voor, 6 stemmen tegen en 1 onthouding.
Stemden ja: Groen, VOORUIT, PVDA, Open VLD
Stemden nee: Vlaams Belang, N-VA
Hebben zich onthouden: CD&V
De districtsraad neemt kennis van de alternatievenonderzoeksnota ' Complex Project: De Nieuwe Rand, Antwerpen, Samen op weg naar morgen' en keurt volgend advies op deze nota goed:
De districtsraad apprecieert de manier van werken en de procedure complexe projecten. Het project wordt vanuit een brede scope bekeken en het proces zet in op inspraak van stakeholders. Het districtsbestuur betreurt het wel dat er enkel in Ekeren een infomarkt voor bewoners is geweest, terwijl de impact van het project voor Borgerhout en Deurne minstens even groot zal zijn. Het district dringt er op aan om in de toekomst zeer nauw betrokken te blijven.
Voor het districtsbestuur van Borgerhout is de eerste prioriteit investeren in meer openbaar vervoer en meer vrachtvervoer over spoor en over water om zo te komen tot de noodzakelijke modal shift. Voor de A 102, de nieuwe autosnelweg tussen Ekeren en Wommelgem zou opnieuw waardevolle natuur moeten verdwijnen voor meer auto-infrastructuur. Als er meer infrastructuur komt, geef dan prioriteit aan een ondergronds goederenspoor (de 2e spoorontsluiting naar de haven) op het tracé van de A102 en aan een vlotte verbinding van openbaar vervoer tussen Ekeren, Schoten, Deurne, Wijnegem en Wommelgem vlot met elkaar en met de stad te verbinden.
De districtsraad vraagt daarom dat scenario’s met minder nieuwe wegeninfrastructuur maar met een beperkt aantal ingrepen op de bestaande infrastructuur volwaardig onderzocht worden t.o.v. het referentiescenario. Onderzoek zowel een nul-scenario met in het geheel geen nieuwe wegeninfrastructuur, scenario’s zonder A 102 (Haventracé Light), een scenario zonder verbindingsweg NX en een scenario zonder verbreding van de E 313.
In de nota wordt aangegeven dat alle sensitiviteitsanalyses worden gedaan op het maximale scenario (met A102 als verzamelweg + de NX) – dit is niet logisch : sensitiviteitsanalyses zijn ook nodig voor het Haventracé Light of andere nul-scenario’s, waarbij ten gronde nagegaan wordt welke effecten bekomen worden in het geval :
De districtsraad vraagt dat expliciet onderzocht wordt hoe in een scenario waarin de A102 niet wordt aangelegd :
Als het gaat om het onderzoek naar het effect van sturende verkeersfiscaliteit, kan men zich niet beperken tot een geoptimaliseerde sturing via verschillende tolscenario’s voor de Scheldetunnels. Ook het effect van de invoering van een slimme kilometerheffing op het Vlaamse of minstens het Antwerpse (snel)wegennet dient bestudeerd te worden.
Indien gekozen wordt voor nieuwe infrastructuur, dient vooral veel aandacht besteed te worden aan de uitvoeringsvarianten.
Het concept van een klimaatgordel in de rand en het hele idee van een ‘nieuwe (groene) rand’ verdient alle steun. De districtsraad stelt zich wel vragen bij de voorstelling van de realisatie van extra natuurwaarden om rechtstreeks de extra emissie te compenseren door de aanleg van nieuwe infrastructuur. Het alternatievenonderzoek dient een duidelijk beeld op te leveren van de winst en/of het verlies aan natuurwaarden.
Ten slotte moet niet enkel voor de Oosterweel, maar zeker ook voor de nieuwe wegeninfrastructuur die overwogen wordt (A 102, NX, verbreding E 313) bekeken worden in welke mate ook nieuw verkeer geïnduceerd wordt. Nieuwe wegen hebben immers een aanzuigeffect, zodat de nieuwe wegcapaciteit binnen afzienbare tijd terug dichtslibt.
Het bestuursakkoord ‘De Grote Verbinding’ (goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 januari 2019, jaarnummer 42) wil inzetten op uitbreiden van het aantal laadpunten. Zo lezen we in resolutie 22 dat het stadsbestuur “het netwerk van laadpunten voor elektrische voertuigen verder wil uitbreiden”.
Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG (hierna MPA AG) publiceerde op 11 februari 2021 een bestek voor ‘het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke normale laadinfrastructuur en/of snellaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen’.
Op 24 augustus 2021 (2021_DCMPA_00218) besliste het directiecomité van MPA AG om de concessieovereenkomst voor het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke normale Laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen' (perceel 1), af te sluiten tussen MPA AG en Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902).
Het college keurde in zitting van 8 juli 2022 (jaarnummer 5803) de locaties en het aanvullend verkeersreglement voor het district Borgerhout goed.
Er werden diverse aanvragen ingediend via www.antwerpenlaadt.be voor de plaatsing van publieke laadpalen.
MPA AG legt nu nieuwe locaties in het district Borgerhout en het aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen ter advies voor.
MPA AG en de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling/Publieke Ruimte hebben de aanvraag onderzocht (voorwaarden, locatiebepaling, advies netaansluiting, enzovoort) en stellen voor de publieke laadpaal te plaatsen op de volgende locaties:
District Borgerhout
De laadpalen worden door de concessiehouder Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902) geplaatst en geëxploiteerd.
Elke laadpaal heeft twee laadpunten. In principe wordt er per laadpaal steeds één parkeerplaats voor elektrische voertuigen voorzien.
Aangezien er voor de Te Boelaerlei meerdere aanvragen zijn, werden deze gebundeld, en werden er ineens twee voorbehouden plaatsen ingericht.
Er wordt verwacht dat in een volgende fase parkeersensoren zullen worden voorzien in de parkeervakken zoals voorzien in de concessieovereenkomst.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
De districtsraad geeft het volgend advies:
Algemeen
Het uitrollen van de laadinfrastructuur moet een hefboom zijn voor een duurzaam parkeerbeleid, een shift van wagenbezit naar wagengebruik en de reorganisatie van de publieke ruimte. Dat is ook wat de MORA (Mobiliteitsraad van Vlaanderen) adviseert: "Geen wildgroei aan laadpalen in de publieke ruimte en geen belemmering voor de doorstroming van voetgangers, fietsers en openbaar vervoer." In de voorliggende voorstellen worden deze principes niet gerespecteerd. Laadpalen moeten geclusterd worden per wijk in plaats van verspreid te worden ingeplant in straten. Het district is net bevrijd van de parkeermeters, en nu komen de laadpalen eraan. Bovendien wordt in het voorstel de minimumnorm van 1,20m vrije doorgang gehanteerd. Dat vindt de districtsraad te weinig en gaat ook in tegen het STOP-principe. Voetgangers moeten opnieuw inboeten op vrije ruimte ten voordele van de private auto’s. Het district Borgerhout hanteert in haar advies als norm 1,80m vrije doorgang, zo niet moet de laadpaal in de parkeerstrook.
De districtsraad adviseert ongunstig voor:
De districtsraad adviseert gunstig onder voorwaarden voor:
De voorwaarden zijn dat de handhaving op het gebruik van de palen wordt gegarandeerd en dat er op korte termijn wordt gewerkt aan een clustering van de laadpalen in de buurt.
Geen advies over
De straat ligt niet in het district Borgerhout.
De districtsraad adviseert het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor 'publieke laadpalen, district Borgerhout' gunstig, ter vervanging van het aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen 'publieke laadpalen' zoals goedgekeurd door het college op 8 juli 2022 (jaarnummer 5803) voor:
De districtsraad adviseert het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor 'publieke laadpalen, district Borgerhout' ongunstig voor:
Geen advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor 'publieke laadpalen voor: Hofstadestraat 80. Deze straat ligt niet in het district Borgerhout.
Het Jan Borluutplein in het district Borgerhout:
Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement 'beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden' goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Het Jan Borluutplein werd volledig heraangelegd. Het aanvullend verkeersreglement, dat niet langer voldoet aan de huidige verkeerssituatie, wordt dan ook geactualiseerd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor het Jan Borluutplein in het district Borgerhout, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 23 maart 2009 (jaarnummer 598).
Bij de heraanleg van de Plantijn en Moretuslei werd het eenrichtingsverkeer ingevoerd in het gedeelte tussen de Guido Gezellestraat en de Plantin en Moretuslei. Dit straatsegment werd tevens ingericht als woonerf. Het aanvullend verkeersreglement wordt dan ook geactualiseerd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Vandenpeereboomstraat in het district Borgerhout, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 23 oktober 2015 (jaarnummer 8880).
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit), politie en district Borgerhout, stellen uit veiligheidsmaatregel voor om de Guido Gezellestraat als voorrangsweg te reglementeren. De wijzigingen in de Vandenpeereboomstraat worden opgenomen in het desbetreffende nieuw aanvullend reglement.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Guido Gezellestraat in het district Borgerhout.
De vergaderdata van het districtscollege, raadscommissie en de districtsraad van 2023 worden vooraf vastgelegd.
Deze zijn eerder goedgekeurd op het districtscollege van 11 oktober 2022 (met als jaarnummer 218).
Volgende vergaderdata worden vastgelegd voor 2023:
Districtscollege (Telkens om 12 uur) | Raadscommissie (Telkens om 19.30) | Districtsraad (Telkens om 20 uur) |
17 januari | 23 januari | 30 januari |
31 januari |
|
|
14 februari | 27 februari | 6 maart (nog voor de maand februari) |
21 februari – digitaal college |
|
|
28 februari |
|
|
14 maart | 20 maart | 27 maart |
28 maart |
|
|
11 april – digitaal college | 17 april | 24 april |
18 april |
|
|
2 mei | 22 mei | 30 mei – is uitzonderlijk op een dinsdag! Maandag is een feestdag |
16 mei |
|
|
30 mei |
|
|
13 juni | 19 juni | 26 juni |
27 juni |
|
|
4 juli |
|
|
25 juli – digitaal college |
|
|
8 augustus – digitaal college |
|
|
29 augustus |
|
|
12 september | 18 september | 25 september |
26 september |
|
|
10 oktober | 16 oktober | 23 oktober |
24 oktober |
|
|
7 november | 20 november | 27 november |
14 november – digitaal college |
|
|
21 november |
|
|
5 december | 11 december | 18 december |
19 december |
|
|
Artikelen 18-19, 37 §5, 50, 126-127,129-131 van het Decreet lokaal bestuur. Het districtscollege vergadert regelmatig, op de dagen en uren die het bepaalt, en zo dikwijls als de behandeling van de zaken het vereist. De voorzitter van het districtscollege kan in spoedeisende gevallen buitengewone vergaderingen bijeenroepen op de dag en het uur die hij bepaalt.
De districtsraad vergadert zo dikwijls als de zaken die tot zijn bevoegdheid behoren het vereisen en ten minste tienmaal per jaar. De voorzitter van de districtsraad beslist tot bijeenroeping van de districtsraad en stelt de agenda van de vergadering op.
Het huishoudelijk reglement bepaalt de nadere regelen inzake de samenstelling en de werkwijze van de commissie. Artikel 6 van het Basisreglement Bestuurlijke organisatie stad Antwerpen goedgekeurd door de gemeenteraad op 25 februari 2019 (jaarnummer 130) bepaalt dat de oproeping van de raadscommissies digitaal worden verzonden. De oproeping bevat naast de uitnodiging ook de dagorde en de verwijzingen naar de ontwerpbesluiten die raadpleegbaar zijn op het digitaal besluitvormingsplatform, de dagorde van de commissie(s) en de eventuele dossiers waarop de ontwerpbesluiten betrekking hebben.
.
De districtsraad neemt kennis van de vergaderdata voor 2023.
Zoals we met z’n allen op 20 juni konden lezen in Gazet Van Antwerpen komt er opnieuw beweging in de plannen rondom de verdere ontwikkeling van het Moorkensplein-Langstraat. Tijdens de raadscommissie van de districtsraad van Borgerhout (oktober 2022) kreeg de raad een toelichting van bewoners rondom het Moorkensplein. Ze brachten hun visie op het voorstel van ontwerp dat AGVespa had opgeleverd omtrent de heraanleg.
De alternatieve plannen, input en verbetervoorstellen van de bewoners waren goed uitgewerkt en doordacht aangepakt. Ze konden met enkele aanpassingen meer groen en een groter, toegankelijk en gebruiksvriendelijk park creëren voor de buurt.
https://drive.google.com/file/d/1LhEvV1W4_OJWjBhlsif5GRi9rJtw8Im1/view?usp=sharing
Gezien de impact van de huidige plannen en alternatieven die werden voorgesteld is het nodig om het huidige proces en planning van de heraanleg van de Moorkenssite te pauzeren. Op deze manier kunnen deze nieuwe inzichten worden meegenomen om de plannen te verbeteren en het draagvlak in de buurt te vergroten. Zoniet dreigt de heraanleg een gemiste kans te worden en het draagvlak voor de heraanleg volledig te verdwijnen. Het zou Borgerhout o.a. een minder klimaatrobuuste wijk opleveren, essentieel voor de komende jaren en tevens een ambitie die het stadsbestuur zelf nastreeft.
Raadslid Patrick Paredaens diende een amendement in (2022_AM_00058), welke werd goedgekeurd waardoor de motie als volgt wordt aangepast:
Daarom vraagt de districtsraad van Borgerhout:
Artikel 1
Aan het college van burgemeester en schepenen van de stad Antwerpen om over de heraanleg van de Moorkenssite en Reuzenpark in gesprek te gaan met buurtbewoners over hun noden en wensen.
Artikel 2
Aan het college van burgemeester en schepenen van de stad Antwerpen om bij de verdere ontwikkeling van de site, de buurtbewoners maximaal te consulteren zodat de buurt een breed gedragen en toekomstgericht project wordt dat rekening houdt met de lokale noden.
Wie vanaf 1 januari 2023 naar het nummer 03 22 11 333 belt komt gelukkig nog steeds uit bij de infolijn van de stad Antwerpen. Maar de oproepen zullen niet langer worden beantwoord door medewerkers van de stad Antwerpen. Het Antwerps stadsbestuur heeft ervoor gekozen deze lijn uit te besteden aan een private externe partner N Allo.
Een klantendienst anno 2022 - of zouden we in dit geval niet beter spreken van een burger- en bewonerslijn - moet evolueren. Het klopt dat de noden en vragen van de burgers niet dezelfde zijn vandaag in vergelijking met 10 jaar geleden. De stadsdiensten zijn gelukkig digitaal gegaan en er werden nieuwe kanalen opgericht om geïnformeerd en geholpen te worden. Maar een nummer waar ik als bewoner van Borgerhout of Antwerpen terecht kan met zeer specifieke vragen is nog steeds noodzakelijk. We mogen ook niet denken dat iedereen vertrouwd is met digitale apps of platformen. Digitaal alfabetisme is een realiteit.
De aanloop naar deze voor ons gevoel verkeerde keuze was een lang traject waarbij onder andere gekeken werd naar de instroom van oproepen en een studie door het extern consultancybedrijf KPMG. Dat de stad af en toe een beroep doet op externe partners in uitzonderlijke situaties zoals tijdens de vaccinatiecampagne, moet kunnen. Maar deze optie getuigt niet van goed bestuur. Een callcenter heeft als eerste corebusiness het beantwoorden van zoveel mogelijk oproepen. Behandelde oproepen en wachttijden zijn van groot belang voor een bedrijf zoals N Allo. De kans is reëel dat de vragen niet op een kwalitatieve manier zullen worden beantwoord en dat de burger het gesprek afrondt met onvoldoende of foutieve informatie. Dit gaat gegarandeerd ook extra werkdruk creëren bij de werking van de districten, die nog meer eerstelijnscontacten gaan moeten verwerken. Er is evenmin zicht op de impact van deze nieuwe werkwijze op de 2de en 3de lijn. De tijdelijke uitbesteding van de taken van het stedelijk contactcenter was een sluipend fenomeen dat finaal de definitieve oplossing werd.
Daarom vraagt de districtsraad van Borgerhout:
Aan het college van burgemeester en schepenen van de stad Antwerpen een grondige evaluatie van deze uitbesteding na een periode van 6 maanden.
De districtsraad keurt bij monde van fractievoorzitters het besluit goed met 17 stemmen voor, 5 stemmen tegen en 1 onthouding.
Stemden ja: Groen, VOORUIT, PVDA, Vlaams Belang, CD&V
Stemden nee: N-VA
Hebben zich onthouden: Open VLD
Begin oktober raakte bekend dat de keerlus Eksterlaar in Deurne aan de Sint-Rochusstraat op 7 november buiten dienst wordt gesteld. Als gevolg van die beslissing wordt tramlijn 4 ingekort tot Berchem-station. De verbinding met de Lange Leemstraat en de Nationale Bank (richting Antwerpen) valt zo weg. Reizigers zullen moeten overstappen aan Berchem-station of in het premetrostation Opera. Tramlijn 9 wordt verlengd tot Silsburg. Het komt erop neer dat, als De Lijn haar plannen doorzet, het tramaanbod tussen Berchem-station en Eksterlaar vanaf 7 november wordt gehalveerd.
Motie:
Artikel 1
De districtsraad verzoekt De Lijn om, eens de keerlus van Eksterlaar buiten gebruik is, tram 4 te behouden en te laten keren aan Silsburg en tram 9 door te laten rijden tot aan P&R Wommelgem, zoals ze in 2018 al een tijd lang deed. Zo blijft de mobiliteit voor de bewoners van Borgerhout, Berchem en Deurne behouden.
De districtsraad keurt bij monde van fractievoorzitters het besluit goed met 22 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 1 onthouding.
Stemden ja: Groen, VOORUIT, PVDA, Vlaams Belang, CD&V, N-VA
Stemden nee: /
Hebben zich onthouden: Open VLD
Besparingen zijn nooit leuk, zeker niet als het gaat om besparingen op het werkingsbudget.
Ook voor ons kwam het nieuws over de besparingen van 5% ongelukkig binnen.
Daarnaast wordt ons district afgeschilderd als ‘slechtste leerling van de klas’ als het gaat om het realiseren van projecten.
Vandaar volgende vragen :
.
Met handelszaken en scholen in de buurt.
Er is daar altijd passage.
Mijn vraag is of er op die baan dit jaar kerstverlichting kan komen.
In Extra-Muros is het tijdens de feestperiode altijd donker. We leven daar precies in een andere wereld, een donkere wereld die niet meegetrokken wordt in de feeststemming. Kinderen worden blij als ze de feestlichtjes zien, maar in mijn buurt zijn die er niet.
Op de Stenenbrug is er geen winkeliersvereniging die dat kan regelen. Bestaat een andere manier om dat op te lossen?
Ik weet het, ik vraag dat in een moeilijke periode, we moeten besparen op energie. Misschien zijn er in deze tijd goedkopere oplossingen die energiezuinig zijn. En de lichtjes zouden best niet heel de nacht branden.
We hebben Corona meegemaakt. Het is nu oorlog. Door de crisis hebben mensen veel stress en zorgen. De lichtjes kunnen de mensen misschien even blij en gelukkig maken. Ook in moeilijke tijden wordt er feest gevierd.
Mijn vraag is dus: tijdens de feestdagen wat lichtjes op de Stenenbrug
.
Verschillende bewoners in deze tuinwijk maken zich echter grote zorgen rond de toestand van de voetpaden.
het is opgevallen dat tijdens corona, meer mensen dan vroeger zijn gaan wandelen.
Het voetpad aan de collegelaan tot de jagersstraat, ligt er echt gevaarlijk bij stenen liggen zelf 5 cm hoger dan de andere. het is juist een dambord de pionnen zijn de mensen op een afstand van 800 meters
( duidelijk te zien op de foto)
Dagelijks passeren hier bewoners en jongeren naar de school,ook onze senioren, laat staan slecht ziende mensen.
volgens sommige bewoners zijn er al mensen met de spoed weggebracht,kniebreuken als gevolg.
Voetpaden onderhouden is een bevoegheid van het districtbestuur ( lees verantwoordelijkheid)
Bewoners spreken mij daarop aan dit illustreert des te meer verantwoordelijkheid van het districtsbestuur.
Ook is het belangrijk aan openbaar nut aandacht te geven en zeker de voetpaden in deze omgeving.
Leest toch nog eens het bestuursakkoord op na. Een fijn borgerhout maken voor iedereen waar wonen een prioriteit is.
mijn vraag: 1. Wat zal het districtbestuur hier aan doen
2. Zult u de nodige centen voorzien en waar vinden we dit terug op de begroting
3. Zal het college de nodige stappen ondernemen naar een bewonersvergadering .
.
In het weekend van 8 oktober 2022 verscheen in HLN het volgende..
Een foto met bekende politiekers op een groot reclamebord op de stenenbrug in borgerhout die samen een groenen oase willen maken in borgerhout
In de prioritaire beleidsdoelstellingen lees ik.
Samen maken we borgerhout met als actieplan.
“Het district is in dioloog met elke wijk en elke borgerhouttenaar met aandacht voor de wijklobo’s
In het meerjarenplan leest u de nodige fondsen ervoor.dat dit een zeer goede zaak is,zoals dat ook in andere districten wordt toegepast.
Wat lees ik nu dat het initiatief komt uit van buurtbewoners die strijden voor meer leefbaar Turnhoutsebaan.
Toch ben ik een beetje bezorgd dat het borgerhoutse belastingsgeld wordt gebruikt om
Andere politieke partijen gaan bepalen wat wij krijgen, gratis reclame voor deze kopstukken. Verwarring alom.
mijn vraag :’
1 wist het college van deze actie
2 kan er een onderzoek komen wie dit heeft gedaan en met welke middelen
3 welke stappen zal het districtbestuur ondernemen om dit te voorkomen.
4 ga het bestuur akkoord met dergelijke overtredingen in verband met de privacywetgeving .
.
Sinds de coronacrisis en de Oekraïnecrisis (inclusief zijn bredere gevolgen) moesten lokale besturen bekijken wat de impact is op hun begroting voor de komende jaren. Alle besturen zijn in de weer om te kijken wat en hoeveel ze moeten besparen. Vorige week raakte de genomen besparingsmaatregelen op stadsniveau bekend. We vernamen via de pers dat de Antwerpse districten vijf procent moeten besparen op hun werkingsmiddelen. Dat zou neerkomen op een inlevering van 635.000 euro per jaar en voor Borgerhout zou het kunnen gaan om zo ongeveer 50.000 euro.
Dat is heel wat. Dit heeft natuurlijk een impact op onze plannen in het bestuursakkoord. Mensen en verenigingen uit Borgerhout gaan dit hard voelen en rekenen op het district. Onze autonomie en plannen worden hiermee gedwarsboomd. Tegelijkertijd kan men zich de vraag stellen of het stadsbestuur deze besparingen niet had kunnen voorkomen en andere grote projecten had kunnen stopzetten zoals bv. de ondergrondse parkeergarage in de Mellaertsstraat. Daarnaast bespaart de stad ook op andere beleidsdomeinen op stedelijk niveau die ook een impact hebben op het Borgerhoutse leven zoals bij jeugd en cultuur. Dit komt bovenop de andere veranderingen en het zich terugtrekken van de stad in wijken bv. verandering van de loketwerking,...
Mijn vraag aan het districtscollege:
.
Aan het begin van deze legislatuur heeft de Vlaamse regering beslist om de zitpenningen en lonen van de raadsleden, schepenen en burgemeesters te verhoging. Het stadsbestuur heeft hiervoor de nodige stappen ondernomen.
Dit college heeft op haar beurt beslist om de geplande verhoging van de zitpenningen in de eigen begroting te houden en deze gelden te gebruiken voor de noden binnen Borgerhout.
Ook de verhoging van de lonen van dit schepencollege gingen aan de begroting toegevoegd worden. Hierover had ik graag volgende vragen gesteld:
.
Ik lees in de digitale krant Gva dat borgerrio editie 2024 geschrapt wordt.
reden de 5 % besparing dat alle district moeten ondergaan In deze stad.
voor borgerhout is dit € 48 729 dat ze in 2023 zullen minder krijgen vanuit de stadskast.
Mijn grote verwondering is dat de middenstand hier in Borgerhout weer de dupe is .
na een zware corona periode, waar dat sommige tijdelijk moesten sluiten met alle gevolgen van dien.
Het is de Turnhoutsebaan in borgerhout de AORTA is voor de middenstand .
Dat de winkeliers ook niet gelukkig zijn met de fietsstraat Is alom bekent.op Turnhoutsebaan
Dat Bogo 2140 jaarlijks € 25000 er zelf insteken van hun lidgelden van de winkeliers,
dat de eerste editie .s werden betaald door de stad in tijden van Burgemeester Janssens.
En dat borgerhout zeer blij was dat ze dit konnen overnemen met goede samenwerking met het stadspersoneel.
En nu dit een brute besparing op cultuur,is en op de samenleving van de Borgerhoutenaar .
waar die dag veel mensen op afkomen,en extra inkomsten zijn voor de winkeliers
Niet vergeten dat je 2022 € 31000 gekregen hebt, vanuit de stad waar je niet bevoegd voor waard.
Waarom de reuzenstoet niet afschaffen
mijn vraag aan het college:
1 om de besparing te herbekijken
2 Toch nog eens je boekhouding na te zien. Zeker de euro die je niet hebt uitgegeven,en die toch voorzien had
3 Waarom niet de reuzenstoet in 2024 schrappen
4. Er zijn ook nog betere dingen die je kan laten schrappen:subsidies op stadsbevoegheden zoals Roma ,Rataplan ….’enz
.