Samenstelling
Aanwezig
Soufiane Amrani, voorzitter districtsraad;
Marc De Meyer, districtsraadslid;
Patrick Paredaens, districtsraadslid;
Marij Preneel, districtsburgemeester;
Kristine Matheussen, districtsraadslid;
Omar Al Jattari, districtsschepen;
Hans Gooris, districtsraadslid;
Koen Van Roey, districtsraadslid;
Ben Van Duppen, districtsschepen;
Sharmin Shayla, districtsraadslid;
Abdullah Ibrahim, districtsraadslid;
Anneleen Lauwers, districtsraadslid;
Pieter Vissers, districtsraadslid;
Aïssatou Cissé, districtsschepen;
Ben Segers, districtsraadslid;
Lena Coene;
Thanh Beels;
Mariam El Osri;
Katleen Vanderstappen, plaatsvervangend districtssecretaris
Afwezig
Luc Moerkerke, districtsraadslid;
Fatima Talhaoui, districtsraadslid;
Said Boussacouq, districtsraadslid;
Jos D'Haese, districtsraadslid;
Eva Van Keer, districtsraadslid;
Betty Van de Wauwer, districtsraadslid;
Ellen Dehing, districtsraadslid;
Linda Snoeys, districtssecretaris
Secretaris
Katleen Vanderstappen, plaatsvervangend districtssecretaris
Voorzitter
Soufiane Amrani, voorzitter districtsraad
2022_DRBO_00017 - District Deurne en Borgerhout. Thibautstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring
Motivering
Gekoppelde besluiten
2020_CBS_04526 - Districten Deurne en Borgerhout. Thibautstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring
2020_CBS_03182 - Hinderlijk parkeren aan inritten - Beleidslijn. Stopzetting - Goedkeuring
Aanleiding en context
De Thibautstraat in het district Deurne en Borgerhout:
- behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
- heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 20 mei 2020 (jaarnummer 4526);
- maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "omgeving Muggenberglei";
- maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.
De stad Antwerpen krijgt regelmatig aanvragen van bewoners om markeringen aan te brengen ter hoogte van hun in- of uitrit omdat geparkeerde voertuigen net niet vóór hun in- of uitrit staan geparkeerd. Deze situatie bemoeilijkt het in- en uitrijden zodat dit het manoeuvreren dikwijls onmogelijk maakt.
Op 3 april 2020 (jaarnummer 3182) besliste het college om de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ met onmiddellijke ingang stop te zetten. Uit de analyse van de aanvragen en meldingen voor de periode 2018 - 2019 (tot en met september) bleek dat de oorspronkelijke doelstellingen van de maatregel 'de bereikbaarheid van deze garages en inritten bevorderen en de parkeerdruk verminderen’ niet langer bereikt werden. Ad-hoc aanvragen
rond extra inrichting bij hinderlijk parkeren aan inritten blijven evenwel mogelijk. Inkomende dossiers worden
nu apart bekeken. De Thibautstraat 119 is een van de inkomende dossiers
Op 27 april 2021 werd een aanvraag over hinderlijk parkeren ingediend voor markeringen aan een inrit in de Thibautstraat ter hoogte van huisnummer 119. Naar aanleiding van deze aanvraag heeft Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (MPA) de situatie onderzocht.
Argumentatie
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
- links van de inrit tegen de uitstulping ter hoogte van huisnummer 119 wordt er een volwaardig verdrijvingsvlak aangebracht.
In het betreffende straatsegment van de Thibautstraat 119 werd er recent een sorteerstraat aangebracht, dit zorgde voor een kleine restruimte links van de garage van huisnummer 119. Het parkeren in deze ruimte zorgt voor hinder bij de bewoners. MPA stelt voor om te opteren voor markeringen aan de inrit van de aanvrager.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
Juridische grond
- Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
- Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
- Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
- Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760)
waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
- Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
- Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.
Regelgeving: bevoegdheid
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Algemene financiële opmerkingen
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Adviezen
Verkeerspolitie, advies van 25 februari 2022
Gunstig advies
Beleidsdoelstellingen
9 - Decentralisatie
2BOR01 - Samen maken we Borgerhout!
2BOR0105 - Het districtsbestuur maakt maximaal gebruik van haar adviesbevoegdheid naar de stad en andere overheden en externe partners
2BOR010503 - Mobiliteit
Besluit
De districtsraad Borgerhout keurt eenparig het volgende besluit goed.
De districtsraad borgerhout beslist:
Artikel 1
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Thibautstraat in de districten Deurne en Borgerhout, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 20 mei 2020 (jaarnummer 4526).
Artikel 2
Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.