Terug
Gepubliceerd op 30/06/2022

2022_DCBO_00153 - Kardinaal Cardijnplein. SWOU12197 - Projectdefinitie en concept - Goedkeuring

districtscollege Borgerhout
di 28/06/2022 - 12:00 districtshuis Borgerhout
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Marij Preneel, districtsschepen; Omar Al Jattari, districtsschepen; Ben Van Duppen, districtsschepen; Aïssatou Cissé, districtsschepen; Mariam El Osri; Katleen Vanderstappen, plaatsvervangend districtssecretaris

Afwezig

Linda Snoeys, districtssecretaris

Secretaris

Katleen Vanderstappen, plaatsvervangend districtssecretaris

Voorzitter

Marij Preneel, districtsschepen
2022_DCBO_00153 - Kardinaal Cardijnplein. SWOU12197 - Projectdefinitie en concept - Goedkeuring 2022_DCBO_00153 - Kardinaal Cardijnplein. SWOU12197 - Projectdefinitie en concept - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Fase ActieDatum
AdviezenDigitale bevraging - Bewoners
21 mei 2021
Coördinatieoverleg Openbaar Domein
21 maart 2022

Door een tekort aan groen, een brede rijweg, een onduidelijke verkeersituatie en een versnipperde inrichting ziet het district de opportuniteit om te investeren in een heraanleg.

Ambitie

Het creëren van een aangename, leesbare woonstraat in combinatie met een kwalitatieve groene verblijfsruimte waarbij de verhoogde verkeersveiligheid, het comfort en de beleving van gebruikers centraal staan. Er wordt verder ingezet op nieuwe (toekomst)bomen en het maximaal opwaarderen van bestaande bomen.

Argumentatie

Analyse:

Mobiliteit:

Het eerste deel van de straat is beperkt éénrichtingsverkeer. Het begin en het einde ervan is niet fysiek afgebakend wat tot een onduidelijke situatie leidt. Aan huisnummer 16 is een in-en uitrit naar garageboxen waar conflict tussen wagens die in- en uitrijden mogelijk is. Er is ook een in- en uitrit naar de toegangsweg in de Alfred Oststraat, maar deze is slecht zichtbaar, erg smal en 30m lang. Het is moeilijk om aankomend verkeer tijdig op te merken. Er wordt onderzocht of de toegangsweg op privé domein, in één richting kan georganiseerd worden. Een voetpaduitstulping beveiligt de inrit in de Alfred Oststraat en er is alleen een uitrit aan het plein, richting Luchtvaartlaan. Er zijn in totaal 16 parkeerplaatsen, waarvan er 6  zich in de opstelzone voor de brandweer bevinden.

Water, bodem & riolering:

Bij een klimaatscenario met projectie voor T20 in het jaar 2050 zal in de onmiddellijke omgeving de wateroverlast toenemen. Het projectgebied bevindt zich volgens het Waterplan in de Stedelijke gordel Extra Muros. Dit betekent dat er zoveel als mogelijk water ter plaatse gehouden moet worden. Dit kan door middel van verdiepte plantvakken, het reduceren van de hoeveelheid verharding et cetera. De riolering wordt niet vernieuwd.

Hitte & koelte:

Er is een tekort aan koelteplekken en de straat heeft te maken met hittestress. De hoge temperatuur in de straat wordt beperkt door grote bomen die zorgen voor een maximale beschaduwing.

Groen & biodiversiteit:

De straat behoort tot een tekortzone gebruiks- en belevingsgroen op bouwblokniveau. De bomentoets werd opgemaakt: code rood (te verwijderen) 3 stuks, code bruin (mogelijk te behouden) 22 stuks, code blauw (maximaal te behouden) 5 stuks, 1 kandidaat toekomstboom en er is een zoekzone voor toekomstbomen. De laanbomen staan in kleine vakken, in de zone met de nutsleidingen. Ze worden maximaal behouden; ook omdat nieuwe bomen niet meer mogelijk zijn op dezelfde locatie.

Gebruik:

Er is één zitbank aanwezig. De wens is om een kwalitatieve groene verblijfsruimte met natuurlijke speelaanleiding te creëren.

Concept

Het Kardinaal Cardijnplein wordt omgevormd tot een woonstraat met beperkt éénrichtingsverkeer met een duidelijke leesbare verkeerssituatie. Hierdoor zal er ruimte ontstaan voor een groen plein. Om de bereikbaarheid van de brandweer te garanderen, komt er een obstakelvrije zone naast de rooilijn.

Er zijn 14 nieuwe parkeerplaatsen waarbij rekening is gehouden met de vrij te houden opstelzone voor de brandweer.

De huidige laanbeplanting blijft zoveel als mogelijk behouden en wordt versterkt door nieuwe bomen aan de pare zijde. 

De reeds aanwezige bomen krijgen meer groeiruimte door ontharding en bodemverbetering. Door één groot plantvak op het plein kan de kandidaat toekomstboom uitgroeien tot een toekomstboom en de medium boom tot een grote boom. Daarnaast is er ruimte voor 2 nieuwe toekomstbomen en 1 large boom. 

Een infiltratiekom zorgt voor de buffering en infiltratie van het regenwater. Onder of in de nabijheid van de bomen komt er voldoende zitgelegenheid. De natuurlijke speelaanleiding, fietsenbeugels en verlichting worden in de volgende fase uitgewerkt.

Mobiliteitsvoorwaarden

  • Zone 30 
  • Beperkt eenrichtingsverkeer van Vosstraat naar Luchtvaartstraat
  • Voorrangsregeling: voorrang aan rechts 
  • Verkeerssamenstelling (fietspad of gemengd verkeer): gemengd verkeer 
  • Verkeersremmer voorzien
  • Toegang tot de inritten behouden
  • Evenveel fietsenstallingen voorzien als parkeerplaatsen

Parkeerbalans

Het concept resulteert in een parkeerbalans van 16 plaatsen in de bestaande toestand naar 14 plaatsen in de nieuwe toestand omwille van de opstelstrook voor de brandweer.

Bomenbalans

Het concept resulteert in een positieve bomenbalans.

Het totaal aantal bomen binnen projectgebied is:

  • bestaand te behouden: 11 (code bruin) + 2 (code blauw)+ 1 verplant (blauw)= 14
  • bestaand te rooien: 13+3 (code rood) = 16
  • nieuw: 11 (2 T + 1 L + 8 S).

Er komen 11 nieuwe bomen bij in de straat. Dit brengt het totaal op 25 bomen. 

Hemelwaterplan

Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
Het Kardinaal Cardijnplein ligt in een zone met een gemengd rioleringsstelsel. De riolering wordt niet vernieuwd. Wel zal er voor deze zone maximale waterinfiltratie en buffering worden voorgesteld.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.

Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen. In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.  

Het Kardinaal Cardijnplein is een lokale straat/plein.

Inspraak

Er werd een digitale bevraging voorzien tussen 1 mei 2021 en 1 juni 2021. Wegens corona was een fysiek bewonersmoment niet mogelijk.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op SUB_NR/INTERN/5032500000/224/2BOR010301M01248 /2BO090200/2300/2400.


Adviezen

Coördinatieoverleg Openbaar Domein Gunstig onder voorwaarden

Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op de projectdefinitie op voorwaarden dat:

  • duidelijk zijn voor bewoners waar men in en uit moet rijden om de garageboxen te bereiken. Statuut van toegang tot garage (woonerf). Op de hoek kan dan eventueel breekpaal geplaatst worden om verkeer van en naar garages te begeleiden;
  • Ruimtevaartlaan en Luchtvaartstraat is fietsstraat. Ter hoogte van verkeersplateau stickers vervolg fietsstraat aanbrengen;
  • in het midden van de straat bekijken of het plaatsen van een verkeersplateau mogelijk is;
  • consequent zijn in gebruik/toepassing grasbetontegels ter hoogte van inritten;
  • speelaanleiding te voorzien in combinatie met water;
  • onderzoeken of het plein geen woonerf kan worden;
  • zitgelegenheid te voorzien met arm/rugleuning; 
  • voldoende fietsenbeugels te voorzien;
  • onderzoeken of boomroosters niet beter zijn dan grasdallen voor te toegankelijkheid;
  • toepassing van grasbetontegels enkel indien functioneel, anders vergroenen;
  • vergroening hoek Luchtvaartstraat/Ruimtevaartlaan;
  • upgrade bestaande bomen;
  • rekening houden met de draaicirkels glas-ledigingswagen (hoek Luchtvaartstraat);
  • meer nadruk leggen op de extra ontmoetingsruimte;
  • onderzoeken of het plein geen woonerf kan worden;
  • parkeerbalans behouden maar zeker geen extra parkeerplaatsen voorzien.
    Deze opmerkingen worden tegen de volgende fase verder onderzocht en verwerkt.


Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2BOR01 - Samen maken we Borgerhout!
2BOR0103 - Elke bezoeker en bewoner vindt Borgerhout duurzaam, groen en proper
2BOR010301 - We zorgen voor de (her)inrichting van straten en pleinen, en voor voldoende veilige en toegankelijke voet- en fietspaden en oversteekplaatsen.
2BOR010301M01248 - SWOU12197 Kardinaal Cardijnplein (heraanleg plein)
9 - Decentralisatie
2BOR01 - Samen maken we Borgerhout!
2BOR0103 - Elke bezoeker en bewoner vindt Borgerhout duurzaam, groen en proper
2BOR010302 - Het districtsbestuur wil blijven inzetten op de vergroening van de openbare ruimte, waarbij we focussen op duurzame, ecologische ingrepen en het tuinstraat-principe.
2BOR010302M01248 - SWOU12197 Kardinaal Cardijnplein (heraanleg plein)

Besluit

Het districtscollege borgerhout beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt de projectdefinitie en het concept (21 maart 2022) voor de heraanleg van het Kardinaal Cardijnplein goed onder de volgend voorwaarden :

  • Het plein moet een woonerf worden
  • Steeds een begaanbaar pad behouden van minstens 1.50m 
  • Opletten voor de looplijnen bij intekening van de grasdals
  • Er zijn op dit moment 10 officiële autoparkeerplaatsen die we willen behouden. We willen niet uitbreiden naar de 14 plaatsen die voorzien worden in de conceptnota. 
  • Duidelijke verkeersremmer voorzien

Artikel 2

Het districtscollege neemt kennis van de mobiliteitsvoorwaarden.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 4

Het districtscollege geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SW/PR/ONT

  • Na de inspraakprocedure:
    1. concept uitwerken tot een voorontwerp

SW/PR/ADM

Mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voorleggen aan het college

Bestuurscoördinator district

Communicatie en participatietraject organiseren


Bijlagen

  • 20220505_12197_presentatie_PD.pdf