Om fietsers die rechtsaf willen niet nodeloos aan het verkeerslicht te laten wachten, zijn er een aantal maatregelen mogelijk. Het vademecum fietsvoorzieningen geeft de aanbeveling om eerst infrastructureel oplossingen te onderzoeken omdat dit nog altijd het veiligste en comfortabelste is voor de fietser. Dat de stad Antwerpen dit principe “rechtsaf voor rood”zoveel mogelijk toepassen bij nieuwe ontwerpen is op zich lovenswaardig.
Daarnaast liet de stad Antwerpen weten ook de toepassing van ‘vrij rechtsaf/rechtdoor’ voor fietsers bekijken op plaatsen waar de verkeersveiligheid niet in het gedrang komt. Om op kruispunten waar er te weinig ruimte is ‘rechtsaf vóór rood’ te organiseren, bestaat sinds 25 september 2012 (publicatie Belgisch Staatsblad) de mogelijkheid in de wegcode om een ‘vrije rechtsaf/door’ toe te laten.
Onlangs besliste de stad Antwerpen in dat kader in uitvoering van het Antwerps bestuursakkoord tot de opstart van een proefproject waarbij fietsers aan enkele kruispunten door het rood mogen rijden om rechtsaf te slaan of rechtdoor te rijden.
Het betreft:
Carnotstraat-Dambruggestraat (Antwerpen): vrij rechtsaf en rechtdoor
Carnotstraat-Provinciestraat (Antwerpen): vrij rechtdoor
Frans Van Hombeeckplein-Grotesteenweg (Berchem): vrije rechtsaf
Bordeauxstraat-Londenstraat (Antwerpen): vrij rechtsaf
Londenstraat-Bordeauxstraat (Antwerpen): vrij rechtsaf
Camille Huysmanslaan- Boomsesteenweg (Antwerpen): vrij rechtdoor
Deze kruispunten werden voorgelegd aan het verkeersveiligheidsinstituut Vias die daarvoor een positief advies gaf.
Hierover heb ik volgende vragen:
Werden ooit ook de Borgerhoutse kruispunten gescreend op een eventuele invoering van ‘rechtsaf door rood’? Welke? Wat was daarvan het resultaat?
Hoe lang loopt de proefperiode? Wat kan er ondertussen voor Borgerhout gebeuren? Is het bvb. mogelijk om in afwachting van de resultaten daarvan alvast de voorbereiding te treffen van de volgende fase en daartoe - zoals de vorige keer - alvast een aantal (deze keer ook Borgerhoutse) kruispunten voor voorafgaand advies aan VIAS voor te leggen?
Werd en wordt de oefening om rechtsaf voor en door rood nu al in zo groot mogelijke mate geïntegreerd in de aanleg van de Turnhoutsebaan als fietsstraat?
Waar werd op Borgerhouts grondgebied reeds het principe ‘rechtsaf voor rood’ toegepast op nieuwe ontwerpen? Welke? Welke potentie is er verder? Zijn er ontwerpen hangende waar ‘rechtsaf voor rood’ ingevoerd lijkt te kunnen worden?
Op welke manier wordt het district Borgerhout in dit alles betrokken?
.